Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:54

Ik draai mij net om in de keuken: "Uh baas, het is al 08.49 en ik sta nog niet op de wei. Waar blijf je?"
Gevolgd door een zeer dramatische hinnik :')
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:12

Ja stel je voor dat je vergeten wordt haha.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:14

Dat doen die van mij ELKE keer als ik de achterdeur open doe :')

Die arme uitgehongerde dieren, moeten het doen met armzalig stro tussen het schransen door -O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:17

Hahahaha zo herkenbaar :,)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:29

Hahhaha zo herkenbaar. Zodra mijn paard mijn stem hoort, hoort dat de achterdeur open gaat of voetstappen hoort, komt er zo'n dramatische help-ik-verhonger-hinnik. Terwijl ze het helemaal niet leuk vindt om in de wei te gaan en er altijd zo snel mogelijk weer uit wil _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:39

De wilgentakken gaan hier echt enorm snel nu trouwens, eens zien of ik nog ergens snoeisel kan krijgen want de bundels in de schuur zijn al min of meer op en mijn eigen bomen zijn al bijna kaal. Is natuurlijk niet het seizoen nu of wel?

Heb absoluut nog steeds geen spijt van het verkopen van Kim, al moet ik zeggen dat als deze mensen nee hadden gezegd dan was ze ook gewoon gebleven. Was er voort wel klaar mee met het verkopen. Nou nog bedenken wat ik wil, heb een super verzorgster dus die wil ik niet kwijt. Zit nu te twijfelen wat ik wil doen. Kleintje erbij zodat ik net iets minder werk heb, pension klant zodat ik wel werk heb maar veel minder kosten of toch weer een projectje om op te voeden en in te rijden en daarna te verkopen..
Toch lastige keuzes hoor.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:45

Het lijkt mij dat je van kleintjes net zoveel werk hebt uiteindelijk, of niet? Tuurlijk, ze mesten wat minder, maar dat is het dan ook. Ze moeten nog steeds bewegen (als ze dik van lucht blijken te worden), naar de smid etc. Misschien kun je een pensioenplek voor een ouder/geblesseerd paard aanbieden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:47

Flew schreef:
Het lijkt mij dat je van kleintjes net zoveel werk hebt uiteindelijk, of niet? Tuurlijk, ze mesten wat minder, maar dat is het dan ook. Ze moeten nog steeds bewegen (als ze dik van lucht blijken te worden), naar de smid etc. Misschien kun je een pensioenplek voor een ouder/geblesseerd paard aanbieden?

Merk dat de hoeveelheid hooi en mest dan toch in het niet valt met wat die grote eet.
Dan zou het wel echt een heel kleintje moeten zijn en dan heb ik wel extra werk aan het aanpassen van de wei natuurlijk.

Misschien eerst eens afwachten of er iemand op mijn advertentie af komt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:56

Ik heb zelf een mini en mijn buurvrouw fokt mini's en heeft ook paarden, maar wij zeggen altijd dat twee mini's qua onderhoudstijd gelijk staan aan één paard. Als mijn mini nu wel of niet tussen de paarden staat, ik merk het amper. Er liggen een paar kleine drolletjes en ze eet een heel klein beetje hooi. De hoefsmid is bij haar ook altijd het snelst klaar. Trainen kost dan uiteraard wel net zo veel tijd, maar dat ligt er ook wel aan of je gaat trainen en zo ja, hoe fanatiek.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:21

Afbeelding
Ik heb ook last van een stalker.Normaal staat zijn vriendin er ook bij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:28

Azmay ik heb nog 1 bundel, wel gewoon takken geen groen meer aan, als je het wil mag je het komen halen als je tijd en zin hebt
een shet of een iets grotere maakt niet zoveel uit, ze eten net zoveel, shet blijft dooreten en als ze op dezelfde wei/ paddock staan kun je niet minder voeren want dan heeft de grotere tekort.
Ik zou anders kijken of iemand een plekje voor een ouder beestje zoekt, kleine bijdrage voor het onderhoud, zo heb je er geen extra kosten aan maar ook minder gedoe dan met een echte pensionklant

Wat leuk al die " uitgehongerde" ongeduldige paarden om het huis. Dat uitzicht mis ik wel echt al kijken die van mij net zo als ik aangereden kom in de auto
Vannacht werd ik wakker van een stem beneden, ben maar gaan kijken bleek mijn 8 jarig kind gewoon snoepend te playstationen om 2.30 !! Bleek al toen ik net in bed lag naar beneden geglipt te zijn. daar ben ik zo boos om, dat hij dat doet en ik op mijzelf dat ik het niet hoor. Nu heeft hij 4 uur kunnen slapen voor hij naar school moest. Voor straf nu aantal dagen geen playstation, was al een max van 2 uur per dag, nu worden alle extra uren die hij vannacht gespeeld heeft ingetrokken als straf

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:34

Qua eten en mest is zo'n mini natuurlijk niks vergeleken met een grote.
Ik had in het begin Puck en Summer samen in 1 stal snachts.
Die kregen dan 1 plakje hooi samen en Melle bv een halve baal voor zich alleen.
Smorgens had Melle het dan zo goed als op en de mini's nog niet de helft :')
En de drolletjes die er uit komen zijn nog niet een 10e van wat Melle per keer neer kwakt haha.
Maar ze hebben ook aandacht en beweging nodig.
Nou ontbreekt het Puck hier niet aan aandacht maar aan beweging momenteel wel.
Hij is echt wel te dik.

Een pensionklant zou ik ook niet willen.
Ik heb er dan gelukkig ook de ruimte niet voor.

Afbeelding

Zo staan ze er hier smorgens bij.
Dan is het hooi op maar stro ligt er dan nog zat.
Dan zijn ze echt heel erg zielig natuurlijk.
Ze zouden zowat verhongeren.
Vooral Melle kan erg dramatisch hinneken als ie me ziet of hoort.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:29

Wat een heerlijke plaatjes.

Onze shet heeft altijd bij de d-pony in stal gestaan en dan betaalden we iets meer of als 1 groot paard.

Bekappen doen we zelf en wormenspuit bijv krijgt hij samen 1 met de d-pony. Maar enten, tandarts, mestonderzoek, een veearts nodig, kost hetzelfde als elk ander paard.
Zijn mest is wel kleiner en soms valt er ook een balletje tussen mn vlasvork door......ook niet heel handig soms.

Hij is wel altijd gereden, mee geweest ernaast in het bos en gemend. Met draad houden we er wel rekening mee, maar dat zijn we inmiddels al vergeten. Het is een gewoonte geworden om er rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:30

Pff na een paar weken helikopteroefeningen van defensie zijn ze hier nu met straaljagers aan het oefenen. Laag vliegen en een bak herrie... Gelukkig zijn mijn paarden nu wel bomproof :')

Ik moest stiekem wel even grinniken om het verhaal van jouw ondeugende zoontje Lynn :') Hier geen problemen qua voeding met de shet, maar ik heb dan ook een 'neppe' shetlander volgens iedereen. Ze eet niet zoveel, stopt wanneer ze vol zit, is geen uitbreker en blijft ook slank zonder dat je haar traint. Maar ik geloof dat ze wel een uitzondering is :=

Wilgentakken kan ik hier naar behoefte halen. Ik heb de afspraak met de buren dat ik hun wilgen mag snoeien, ik knip er eens per week een bundel af. Het zijn maar een paar bomen (3 grote en 2 kleintjes), maar alle beetjes helpen. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:35

Ow Lynn, lees nu ook het verhaal van je zoontje. Hoe komen ze erop en ook om die tijd??

Is daar geen vakantie nog?

Azmay, er komt vast een oplossing.

Wilgentakken waren hier geen succes. Vorig jaar echt een hele stapel gehaald en mn auto volgepropt. Ik vroeg nog; past het in een grote auto? Ja, kon wel.............Nou, niet echt dus, maar goed.
Ik trots de paarden de takken geven en ze deden er niks mee.

We hebben thuis ene houtwal, dus die maar gevuld ermee.

Jitske, ideaal. Onze shet staat ook niet altijd te eten en is bijv nog nooit hb geweest en we hebben hem 18 jaar. En, heel belangrijk, hij heeft een super fijn karakter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:05

In het Zuiden was vorige week vakantie superpony, ze gaan nu weer naar school.
Nadeel bij mijn zoon is alleen dat hij in Maastricht naar school gaat, een uur enkele reis rijden, 4 x pw taxi en ik moet 1 dag per week zelf rijden. dat zijn dus dik 4 uur in de auto voor mij op die dag, pfff

Een shet die stopt met eten na een kleine portie zou geweldig zijn. Hier moet die helaas echt een graasmasker op, hij blijft eten en zelfs met masker is hij te dik en gaat dan weer schuren, is geen eczeem maar echt voer gerelateerd
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 23-10-18 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:06

Wat een ondeugende zoon heb jij zeg :oo
Wat een tijdstip ook zeg.

Denk goed na over een shet! Met wat pech heb je net zo'n uitbreker als ik. Al mijn omheiningen zijn er op aangepast en dat kostte echt flink wat geld meer dan als ik gewoon 2 d-tjes had gehad :=
Verder qua eten en poepen stelt ze niks voor nee :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:08

Ga overleggen of mijn vriend weer naar je toe wil rijden binnenkort Lynn_Nikita :j
Ze hebben de takken de hele zomer amper aangeraakt, alleen de echt dunne takjes maar nu gaan ze er met smaak helemaal in :Y)

Mijn moeder vond een schaap wel een leuke oplossing, maar dat vind ik toch niet echt paardwaardig.
De buren hebben schapen en Diva speelt er leuk mee maar het bied toch niet hetzelfde als een soortgenoot.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:09

Kijk maar, ze liggen hier en die van mij eten ze juist nu niet meer, van de zomer wel rare beesten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:10

Playstation midden in de nacht??? Hoe komt ie erbij.

Als ik de keuze nog een keer had kunnen maken, dan geen shet meer. Bliksem is super lief, gaat ook nooit meer weg. Maar qua kosten en werk is het gewoon net zoveel als een formaat Haflinger. Ja, hij eet wat minder, en hij mest wat minder. Dat is het enige verschil. Hij wil net zoveel aandacht, hij wil net zo graag mee naar buiten. Maar ik had er liever ook gewoon op kunnen rijden. Lekker lange buitenritten maken, crossen weet ik veel wat.
Voor de kinderen is hij super leuk hoor, maar Marloes is er ook al bijna afgegroeid. Jammer, want hij vind het wel heel leuk allemaal.

[ITP] Schriktraining met Nick, Bliksem, David (8) en Marloes(4)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:17

Een schaap vind ik ook niet echt paardwaardig. Mijn pony heeft bij haar vorige eigenaar met geiten gestaan, die heeft echt niks begrepen van paardengedrag en heeft echt moeite om zich in een groepje te mengen, staat ook het liefst alleen. Nu is zij een weesje en heeft ze tot haar derde alleen gestaan waardoor ze zo is geworden, maar dat maakt wel dat ik het belang van een paardenvriendje echt in zie. Ze komen hier ook absoluut nooit alleen te staan. :n

Mini's en pony's zijn mijn zwak, vind ik zo leuk. Ik kreeg laatst een heeeele leuke mini aangeboden, ik zag hem al direct in tweespan lopen met die van mij. Zit er nu nog veel te vaak aan te denken, terwijl ik vier eigenlijk echt te veel vond :')

Ik heb net strokorrels besteld voor in de stal. Ze staan nog niet (veel) op stal, maar een paar weken geleden heb ik ze met die vreselijke regenbuien wel op stal gehad. Ik had eerst stro, maar dat beviel eigenlijk niet. Te veel afval en het smeerde ook best wel erg in de stal. Daarvoor had ik houtvezel, maar ik betaalde hier €7,50 per baal en er gaat al snel 1 tot 1,5 baal per dag door, dat werd me echt een te duur grapje. Ik ben benieuwd hoe de strokorrels gaan bevallen. Slaan jullie nog extra bodembedekkers/voer in aan het einde van het jaar? Ik ben van plan om in december een voorraad in te slaan, aangezien het BTW tarief per 1 januari van 6 naar 9% gaat. Ik koop brokken en bodembedekker eigenlijk altijd per kwartaal in, als ik het nu eerder doe scheelt toch weer iets.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:21

Onze shet is echt geweldig. Ik zou hem willen, maar dan groter. Het was zo jammer dat hij niet meegroeide, toen onze zoon te lang werd voor hem.........Het is echt een geweldige pony.

Maar eerlijk, mn d-pony is ook geweldig en de quarters zijn super, dus mag niet klagen. Ze zijn allemaal echt betrouwbaar en braaf, relaxed etc. Maar de shet is in alles net wat slimmer nog, net wat braver en het meest stabiel van allemaal.

Toen mn broer nog leefde ging hij altijd mee naast de rolstoel. Als ik het werkblad van mn broer eraf haalde, legde hij zijn hoofd op schoot. Dat was precies wat mn broer geweldig vond.
De rest ( en de vorige paarden ) zijn ook altijd super lief geweest en nieuwsgierig etc etc. Hij voerde ze bijv Paarden zijn wat dat betreft sowieso super.

En zo braaf en super makkelijk als ze zijn, kunnen ze ook echt mensen afkeuren. De eigenaren van ons stuk zijn geen echte dierenvrienden. Ze wilden wel met hun kind aaien, maar ik merkte dat meteen. Ze hebben ook weleens verteld wat welk paard deed en dat verbaasde me niks. En eerlijk; van mij hoeven ze ook niet alles maar leuk en goed te vinden. Nu worden ze met rust gelaten en dat gaat veel beter zo.

CHasey, ik kan niet mennen. Onze zoon en mn man zijn ermee begonnen 11jr terug met de shet. Nu pak ik het op en de shet vindt het echt heel leuk. Misschien is dat iets voor jullie ook? We hebben een simpel tuig en ee cavaletti. Daar nu wel wat spijt van, maar omdat de shet wel iets ouder wordt en goed menspul best prijzig is, weet ik niet of we nog gaan investeren in beter materiaal. Heb wel zitting en rugleuning vorig jaar aangepast met betere kussens.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:21

Dat is voor mij ook de reden geweest om Fernando te kopen als maatje voor Zanzi. Ik vind a-welshjes ook helemaal leuk, maar als ik het werk van de paarden heb, wil ik er ook wel graag op kunnen rijden. :))

Zanzi heeft van het weekend 'kinderpony' gespeeld voor de zoon van een collega. Die rijdt wekelijks op een manege hier in de buurt en wilde wel eens pony's komen kijken. Eerst beide heren lekker gepoetst en vervolgens mooi op Zanzi in het landje gereden. Ging zo ontzettend leuk, joch heeft zelfs een sprongetje met hem gemaakt. Prachtig als je iemand blij kan maken met je paarden. :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:23

Ik heb vorige maand een pallet vlas van 48 balen laten komen dus daar verwacht ik toch op zijn minst wel een half jaar mee vooruit te kunnen al hoop ik op 3kwart jaar :D
Hooi heb ik ook voorlopig nog genoeg als ze zo blijven eten als nu. Ze staan er nu 10 dagen en heb net het 3e baaltje geopend.
Verder krijgen die 2 van mij samen 1 schep luzerne per dag en een paar handjes brokken dus ook dat gaat niet hard en kan ik nog wel mee vooruit voorlopig.
Ik ben benieuwd wat die van mij over een half jaar/jaar nou uiteindelijk gemiddeld per maand kosten aan voer/bodembedekking etc.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:32

Het is dat Puck in een half jaar tijd 3 x is doorverkocht, bij een handelaar stond en ik werd geattendeerd door een bokker anders had ik ook geen mini weer genomen.
Maar ik vond het zo sneu voor hem dat ik hem heb teruggekocht :(
Ik snap dat niet want het is echt een vreselijk lief dier.
Mensen zijn gewoon niet te vertrouwen.
Summer heb ik van het voorjaar verkocht aan een bokker en daar had ik een heel goed gevoel bij.
Ik krijg af en toe nog een appje van haar en ze is superblij met haar nog steeds.
Puck gaat niet meer weg of ik moet gewoon echt 300% zeker weten dag hij voor altijd mag blijven.

Ik zou het liefst voor mezelf een stevige D-pony hebben om lekker mee buiten te rijden.
Dat mis ik vreselijk en kan met Melle dus niet en voor Rocky ben ik te zwaar.
En plek voor nog 1 erbij heb ik niet.

Karin ik doe al 3 jaar met een pallet vlas _O-

Ik krijg dit weekend +- 100 baal stro, 130 baal hooi en 4 grote pakken voordroog. Hopelijk red ik het tot de volgende maaibeurt.

Ohja wbt mini's, mennen kan ik ook niet, heb geen behoefte om een wagentje te kopen en puck is te klein om op te rijden.
Ja evt voor een heel klein kindje maar die heb ik niet (meer)