Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:09

Ja dat topic heb ik idd een aantal keer voorbij zien komen.
Waar wij zijn wezen kijken is wel in iets betere staat. Maar toch rietenkap die in matige staat is alles is nog in jaren 70 stijl het enige wat in goede staat is is de keuken cv en vloer in woonkamer.
In de schuur is het een kwestie van boxen plaatsen. En natuurlijk een paddock en rijbak aanleggen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:17

Hangt ervan af of je er nog extra geld in kan steken. Want aanleg van rijbak en dergelijke kost ook wel wat.
Renovatie is ook erg afhankelijk of je het zelf kan of allemaal moet laten doen.

Wij hebben dit gekocht, omdat mijn vriend veel zelf kan ivm renovatie.
De schuur gaan we eerst vernieuwen. Maar dat zal gewoon platgooien worden en dan nieuwe erop.
Het huis is beginnen met de bovenverdieping. Dat is pas voor over een paar jaar. Het huis is nog redelijk goed. Overal chauffage op gas, meeste ook al dubbel glas.
Wat we wel gaan doen later is boven de indeling veranderen, ruimere badkamer en de trap is nu ook te steil.

Goh ik denk eigenlijk dat je vooral eerst naar het kostenplaatje moet kijken en dan pas beslissen. Dat je na jaren niet nog steeds in een bouwval zit.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:21

Extra (spaargeld) dat hebben we maar dat zal in De bak en stal gaan zitten.
Het is ook zeker het kostenplaatje en niet alles hoeft tegelijk.
Maar ik ben snel bang dat we het niet gaan redden.
Dat dacht ik ook bij ons huidige huis en achteraf is het allemaal goedgekomen. Ik ben het type dubbel dubbel safe zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:26

Ik weet niet of er weer een rieten kap op móet, want dat kan ook een hoop schelen met bijv. pannen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:35

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe luxe je alles wil natuurlijk.
Je kan net zo goed een stukje afzetten en ander zand overheen kappen. Of je kan een piste laten maken met drainage en dure bodem.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:36

Yontheke schreef:
Dat is dus met mijn rijpaard ook het geval. Zolang hij zelf mee mag is er niets aan de hand.
Is hij degene dat alleen achterblijft, heb ik een probleempje :)

Same here ;-)

DubbelDun schreef:
Die van mij gaat als westernpaard als een idioot lopen stoppen en draaien en vergeet dat ze 18 is en dat de botjes etc niet meer zo piep zijn :)
Dus ik ben bang dat het haar benen gaat kosten. En aangezien ik nog een paar jaar op haar wil rijden gaat ze ter eigen bescherming en mijn eigen belang mooi op stal :)
Ik heb haar nu 9 jaar en ze is nog niets rustiger geworden, dus ik denk dat dit ook niet meer gaat komen :D

Ook heel herkenbaar :-)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:17

sandra8 schreef:
Extra (spaargeld) dat hebben we maar dat zal in De bak en stal gaan zitten.
Het is ook zeker het kostenplaatje en niet alles hoeft tegelijk.
Maar ik ben snel bang dat we het niet gaan redden.
Dat dacht ik ook bij ons huidige huis en achteraf is het allemaal goedgekomen. Ik ben het type dubbel dubbel safe zeg maar.

Nieuwbouw is wel aanzienlijk anders, hou daar rekening mee. Een renovatiehuis moet je echt willen, anders wordt je echt knettergek. Een dak is sowieso een enorme kostenpost, daar verkijk je je al snel op.
Ga goed bij jezelf na wat je nodig hebt om leuk te leven en het jaren vol te houden en bekijk de financien kritisch. Is er weinig speelruimte? Dan moet je het aankunnen om langer in een bouwval te leven en dingen provosorisch op te lossen ipv meteen goed fixen.
Ik ben geneigd om zoiets af te raden als het niet je droom is, als je niet graag klust en graag wat luxe hebt. Het valt namelijk eigenlijk altijd wel tegen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:44

Dat zijn idd het problemen waar de meeste mensen na een tijd op afhaken.
Zeker de opstapelende "verrassingen" die je tegenkomt tijdens het renoveren. Je bent als het tegen zit erg veel tijd kwijt met het ongedaan maken van andermans prutswerk.

Ik zou het zeker niet over 1 of 2 nachten ijs kopen.
Neem des Noods iemand mee die al ervaring heeft met oude huizen als je toch een keer gaat kijken. De meeste problemen zie je namelijk niet meteen, en zeker niet als je er geen ervaring mee hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:46

Ik denk dat een goede bouwkundige keuring sowieso geen overbodige luxe is.

Ik weet nog goed dat wij eens zijn wezen kijken naar een groot oud huis, bleek tijdens de keuring dat er nieuwe goten rondom moesten en dat dit alleen al 40K ging kosten omdat de boel nogal specifiek was en met een hoop hoekjes etc.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:59

Ik volg dit topic al een tijdje omdat wij ook aan het kijken zijn naar een plek waar de paarden aan huis kunnen staan.
Wat ik me nou afvraag, hoeveel m2 hebben jullie voor jullie paarden. Ik wil ze graag 24u pd buiten houden met een schuilstal. Een rijbak vind ik niet nodig. Ik rijd endurance en voor een rijbak kan ik ook naar een vereniging ofzo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:05

Hier hebben we 30.000m2 wei voor 4 paarden 24/7 buiten met 24/7 hooi in de winter.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:11

Zo'n project is zeker op de langere termijn een opgave...ga er ook vanuit dat het duurder wordt dan begroot.Bij oude huizen komen nogal eens wat verassingen boven borrelen.

Het is een project van sparen en langzaam uitvoeren,prioriteiten stellen.Wat is het meest belangrijk en praktisch om eerst te doen.Een bouwkundige lijkt mij inderdaad geen slecht idee en een goed nachtje erover slapen ook niet ;)

Hafnap...ik heb mijn IJslanders op ruim 4000m2 staan waarvan de helft graspaddocks. Gras in het midden en een baan eromheen.Zo worden ze gestimuleerd om veel te lopen en kunnen ze af en toe een heerlijk sprintje trekken.
Ze staan hier 24/7 met schuilstal en afdak.

Veel is afhankelijk van de vorm van je land en de grondsoort,wil je ook wat gras of niet.Hoeveel beweging krijgen ze dagelijks.Persoonlijk vind ik dit wel het minimum om paarden te houden,kleiner lijkt al snel op een veredelde buitenbak.
Als je ze 24/7 op gras wilt moet je ongeveer een hectare per paard in gedachte houden wil je voldoende gras hebben het jaar rond.
Wij hebben in het begin ook enorm zitten modderen met de oppervlakte.Je verkijkt je er enorm op en bv 1000m2 klinkt ruim in je hoofd maar is in werkelijkheid maar een postzegel :P Maar goed groot is nu een hectare als je dat op het oog moet bekijken...moeilijk hoor.. :D

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:17

Hoeveel IJslanders heb je Tinky?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:20

Wij hebben een postzegel ;-) In totaal denk ik net 2000m met het huis er op. Voor de paarden blijft denk ik zo'n 800m over.....maar het lukt. Ze hebben een leuke stal waar ze in en uit kunnen lopen en een ruime paddock. Gelukkig heb ik 2 kleine weitjes kunnen pachten naast ons huis, maar al met al is het te klein om 24h per dag op te lopen. Hier komen ze dan ook alleen in de zomer of als de grond droog genoeg op. (anders wordt het echt een modderboel), de overige tijd staan ze naar eigen keuze in de uitloopstal of in de paddock.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:24

hafnap: wij hebben 1,5ha maar zouden denk ik met 1ha ook toe kunnen. Nu kunnen we 24h buiten én hooi verkopen. Al heb ik al wel gezien dat het heel veel uitmaakt of je scheur monsters hebt of rustige paarden. Bij ons staan ze 's nachts wel op zand.
Mijn jonge ding heeft in 1 maand meer vernieling aangericht aan de grasmat dan die andere 2 in een heel jaar.....

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:27

Dubbeldun de rietenkap is nog wel op te knappen.

We gaan zeker niet over 1 nacht ijs hoor en ja het lijkt mij fantastisch om mijn paardjes aan huis te hebben en weet zeker wat dat inhoudt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:32

HafNap...ik heb er 3...

Afbeelding

Vanaf de heg tot aan de bomen op de achtergrond is van de jongens :)

Land is ongeveer 100m lang en 35m breed...graspaddocks totaal 80x24m,stenen paddock 12x8m en dan nog de stal erbij :)

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:39

Dankjewel! Op de foto ziet het er leuk uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:58

Ik heb 500 m2 aan paddocks inkl. stallen; een kleine PP zodat ze rond kunnen galopperen en een longeerrondje in het midden. Geen gras, want daar kunnen ze toch niet tegen.
Met 2 oudere merries die alleen maar eten en slapen is dat voldoende :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:15

Ik heb een paddock van ongeveer 500m2 waar de schuilstal ook staat, dit is gelukkig wel een aparte vorm, geen vierkant. Dus wel meer loopruimte en routes daardoor. Verder een weiland van 2000m2, dit is net genoeg voor in de zomer zo'n 4 uurtjes weidegang per dag voor mijn twee tanks.
Verder dus hooi, wat we moeten inkopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:32

Ik moet ook wel zeggen dat ik ook erg lieve buurtjes heb...aan de linkerzijde is een grasoprit naar het weiland van de buurman.Die is zo'n 80 x 5 meter...die hebben wij in onderhoud het hele jaar :D ,verder mogen we buiten het hooiseizoen ook nog zijn hooiland deels gebruiken.

Aan de andere zijde is maïsland,daar mag na de oogst de mest opgegooid worden en dit jaar mochten we ook een stuk van ruim een hectare gebruiken zodat de jongens daar kunnen scharrelen.
Echt luxe...ik mik ze er om 11 uur op en om half 5 geef ik een brul en komen ze terug naar stal.Hoef geen draden te verzetten en geen mest te ruimen. O:)
Zal niet lang meer duren voordat de ploeg er overheen gaat maar tot die tijd genieten :j

Dan heb ik nog een buurman schuin aan de overkant waar ze het hele seizoen het gras kort houden in de zeer royale voortuin en een klein bosweitje.

Heb nu zo voor elkaar dat ze maar zo'n 2 maanden zonder gras zitten :Y)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:34

Ik heb 4700m2 waarvan 840m2 paddock en 800m2 rijbak die ze regelmatig bij de paddock bijkrijgen. Ik heb 2 stallen, zadelkamer en klein verhard afdakje voor de stallen. De rest van de grond is opgedeeld in 3 (soms 4) weien zodat ik kan afwisselen waar ik ze zet en wat ze kunnen af eten.
Ze staan van eind november tot eind maart 24/7 op de paddock en in de zomermaanden van half 8 in de ochtend tot 17u in de avond op de weide en dan Snachts op de paddock met hooi.

Hier heb ik ooit 3 grote paarden op gehad en dat was er eigenlijk eentje te veel. 2 is ideaal.
Ik heb nu een kwpner en Shetlander en nu zou er eventueel wel nog een rijpaard bijkunnen. De shetlander maakt uiteindelijk het verschil niet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:38

Wij zijn ook van nieuwbouw naar een oude boerderij gegaan. We zijn nog wel een jaar of 10 aan het klussen en dat moet je willen. Het klussen is de hobby van mijn man en ik vind het ook wel leuk. Het valt ons tot nu toe niks tegen. Heerlijk juist. Maar we doen ook rustig aan hoor.Alles werkt dus we hebben geen haast. Wij hebben 1 ha beschikbaar voor 2 hafjes, een draver en een shet.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:16

Dit is ook echt een klusboerderij. Als de bouwtechnische staat oké is en je hebt geen hekel aan verbouwingen dan is het inderdaad proberen om de kosten zoveel mogelijk in kaart te brengen.

Mijn rijbaan is 20x40m, longeerpaddock 18m doorsnee, paddock iets van 400m2. Ik heb nu 0.5 hectare grasland voor 3 paarden. Hoop dat er in de toekomst nog gras bij komt.

De nieuwe krack :D

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:30

Sure_lee en Mosh hebben jullie ook nog kinderen?
Het is overigens wel bewoonbaar hoor maar echt heel heel oud.
Wat wel n voordeel is dat er meer kamers zijn dan we nodig hebben en we dus kamer voor kamer zouden kunnen doen.