Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:27

Loveyourself schreef:
Kinke schreef:
24/7 op stal en je kan er niets aan doen? Dat is uiteraard volledig onzin. Je kunt er altijd iets aan doen, maar dat komt voor jezelf dan niet zo goed uit e.d.

Nee ik kan er niks aan doen. Kan het paard moeilijk in de wei zetten zonder soortgenoten.
Bij mij op stal zijn nog vier andere paarden, die staan wel buiten maar die van mij niet en ik kan er niks aan doen.

Die snap ik wel.

Waarom staat die van jou niet buiten en die andere wel?

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:57

Loveyourself schreef:
EkseGirl: Dat begrijp ik eigenlijk iets te goed :o Ik vind het altijd zo fijn als mijn paard lekker warm, droog en gezellig op stal staat terwijl die eigenlijk gewoon lekker naar buiten wil.
Mijn paard staat 24/7 op stal en hij eet al zijn stro op, gooit de waterbak om enzo. Maar kan er helaas weinig aan doen...

:')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:57

Nens77 schreef:
EskeGirl schreef:
Ik denk dat mensen hun paard ook vermenselijken, wat een deel van het probleem kan zijn: een mens is een holendier, dus die houdem van klein en knus, dus zal het paard het ook wel lekker knus vinden op stal... maar alleen is een paard een vlaktedier.

Men vergeet ook maar steeds dat de Hollandse kleibodem en bijbehorend gras ook niet hetgeen is wat paarden van origine gewend zijn. Ze hebben dan wel vrije bewegingsruimte maar het is nooit zoals het in het wild zou zijn (sws al niet omdat wij paarden rijden, laten beslaan, zelf kuddes selecteren, scheren/dekens gebruiken, etc.). Zowel bodem (te nat en te vlak) als voer is anders, het (te) rijke gras zorgt niet zelden voor problemen...
Daarom zei ik al eerder 100% ideaal is zeeeeer moeilijk te vinden.
Maar ja, paarden in een natuurlijke kudde het zelf uit laten zoeken (zoals ze in een natuurgebied Oostvaardersplassen proberen na te bootsen hongersnood en dood, lijden bij kwetsuren, knokpartijen, etc.) stuit ook weer op veel verzet en onbegrip.

Dat is inderdaad ook een probleem, de bodem hier. De oostvaardersplassen zijn geen natuurlijke situatie: kuddes kunnrn daar niet wegtrekken bij hongersnood, wat in het wild wel kan.
Van mij hoeven ook niet paarden altijd 24/7 buiten, dat gaat soms gewoon niet, maar in de winter (die vaak van oktober tot april duurt...) moet een paard ook buiten komen, naast rijden en stapmolen: gewoon vrij bewegen zoals ze willen met soortgenoten, op z'n minst 4 uur per dag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:17

M_nouska schreef:
Nikass schreef:
M_Nouska: dat paard dat altijd heen en weer loopt heeft dit niet vanaf veulen gedaan lijkt mij. ..? Het zal ingesleten gedrag zijn of er is inderdaad iets wat hij nog mist. Ik ga daarin mee met Nelleke: met mooi weer in de zomer is mijn paard echt niet geneigd van het land af te komen. Ze staat er 24/7 zonder schuilstal en vermaakt zich prima. In deze tijd van het jaar, en zeker als het dan regent, komt ze aan het einde van de dag gauw naar het hek. Ze heeft dan behoefte aan een schuilstal en aan hooi om te eten. Dat is er niet op het land, dus ze wil wel naar stal. Was dat er wel dan weet ik zeker dat ze niet naar het hek zou komen. Waarom zou een paard liever in een hok opgesloten staan dan de vrijheid hebben?

Ze doet het vanaf haar veulentijd. Ze stond met haar moeder in het begin alleen in de wei, liep ze al als veulentje langs het hek.
Toen ze de opfok in ging deed ze het ook alleen maar. De eigenaar had haar toen uit de opfok gehaald omdat ze het dag en nacht deed, geen rust kreeg en broodmager werd. Alles is er bij gekomen, dierenarts etc niks hielp. maar ze doet het nu gelukkig minder.

Er zal ergens wel een achterliggende reden zijn waarom dit gedrag is ontstaan. Maar het zegt volgens mij niet dat er paarden zijn die aangeboren liever op stal staan dan buiten (dat heb jij ook niet gezegd natuurlijk)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:22

_tarja_ schreef:
In de winter heeft ze ook last van haar allergie. Wel minder dan de zomer. Nu op dit moment is het zelfs het hevigst. Daarnaast doe ik haar geen plezier om haar in de kou en blubber buiten te zetten. Ze is dan chagrijnig en wil graag weer naar binnen. Op stal is ze dan veel vrolijker. Zeker met veel voermomenten van kleine porties per dag voelt ze zich happy. Mijn pony is ook altijd erg op zichzelf geweest. Ze zoekt zelf niet snel contact met andere paarden. Van jongs af aan al niet. Dus misschien dat dat ook scheelt.
En nogmaals je moet per paard kijken :)

Wanneer er blubber is en geen ruimte om voldoende te bewegen, dan is de huisvesting gewoon niet op orde.
Die allergieën worden niet beter van binnen staan, dan kun je beter op zoek naar de oorzaak.

En misschien wil je paard wel steeds binnen staan en eten. Maar kinderen willen ook de hele dag snoep eten en tv kijken. Wij beslissen daarom wat beter en gezonder is.
Je paard is het 'paard zijn' gewoon een beetje ontwend doordat ze misschien een beetje teveel gepamperd is.
Ik zou je huidige beleid nog maar eens in overweging nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:24

Loveyourself schreef:
EkseGirl: Dat begrijp ik eigenlijk iets te goed :o Ik vind het altijd zo fijn als mijn paard lekker warm, droog en gezellig op stal staat terwijl die eigenlijk gewoon lekker naar buiten wil.
Mijn paard staat 24/7 op stal en hij eet al zijn stro op, gooit de waterbak om enzo. Maar kan er helaas weinig aan doen...

Waarom kan jouw paard niet naar buiten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:26

Nens77 schreef:
EskeGirl schreef:
Ik denk dat mensen hun paard ook vermenselijken, wat een deel van het probleem kan zijn: een mens is een holendier, dus die houdem van klein en knus, dus zal het paard het ook wel lekker knus vinden op stal... maar alleen is een paard een vlaktedier.

Men vergeet ook maar steeds dat de Hollandse kleibodem en bijbehorend gras ook niet hetgeen is wat paarden van origine gewend zijn. Ze hebben dan wel vrije bewegingsruimte maar het is nooit zoals het in het wild zou zijn (sws al niet omdat wij paarden rijden, laten beslaan, zelf kuddes selecteren, scheren/dekens gebruiken, etc.). Zowel bodem (te nat en te vlak) als voer is anders, het (te) rijke gras zorgt niet zelden voor problemen...
Maar ja, paarden in een natuurlijke kudde het zelf uit laten zoeken (zoals ze in een natuurgebied Oostvaardersplassen proberen na te bootsen hongersnood en dood, lijden bij kwetsuren, knokpartijen, etc.) stuit ook weer op veel verzet en onbegrip.

Dat een goede stal een zeldzaamheid is weet ik uit eigen ervaring. Ook de stal van mijn paard kan nog iets idealer. Mijn paard staat in de winter snachts op stal en dat is al gauw zo'n 14 uur. Daar baal ik behoorlijk van, ook al hoor of zie je mijn paard nooit klagen. /3
Maar NOOIT zal je mij horen zeggen: "dat vindt mijn paard zo fijn om 14 uur achter elkaar op stal te staan" en: "het zijn tenslotte mooie, ruime stallen" (3x4 poe wat een ruimte). Doe niet net alsof het goed is, het blijft een hok waarvan de deur op slot gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:29

NatasjavE schreef:
Loveyourself schreef:

Nee ik kan er niks aan doen. Kan het paard moeilijk in de wei zetten zonder soortgenoten.
Bij mij op stal zijn nog vier andere paarden, die staan wel buiten maar die van mij niet en ik kan er niks aan doen.

Die snap ik wel.

Waarom staat die van jou niet buiten en die andere wel?

Ik zie dat ik snap ik wel heb geschreven.

Ik bedoel,...snap ik niet :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:30

Loveyourself schreef:
Loveyourself schreef:

Dit lijkt mij toch een duidelijk teken van verveling... Vind het echt zielig dat je het paard gewoon in zijn stal laat terwijl hij al het stro op eet en de waterbak op gooit (tenzij het moet van de dierenarts of het gewoon niet anders kan)

Ik vind dat heel erg en ik denk dat je er niet alleen wat aan kunt doen, maar ook wat aan MOET doen. Maar ik vind je wel heel eerlijk over de neiging tot je paard te vermenselijken.

Isegrim: wat slecht om een paard met straalkanker op te hokken. Juist beweging is nodig voor de genezing.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:38

Nens77:
De OVP is een heel andere situatie en eigenlijk wil ik die discussie hier niet voeren (zijn al twee topics over waar heel veel informatie in te vinden is oa van een deskundige biologe). Ik denk dat de paarden daar een hard, maar prettig leven hebben want ze kunnen altijd hun natuurlijke gedrag vertonen. Elk natuurgebied heeft zijn grenzen en daarmee is de OVP niet opeens geen "echte natuur" meer. Maar deze wilde kudde vergelijken met een paard dat gereden moet worden en opgevoed is om met mensen om te gaan, klopt niet.

Willl65

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:33

Hier kunnen ze vanaf november alleen nog overdags naar buiten. En vanaf januari ( ligt eraan hoe de weien het toelaten) alleen nog paddocks tot mei. Dit omdat de weilanden moeten kunnen herstellen
Niet ideaal maar het beste wat in de regio te vinden is. Overigens in het zomerseizoen mogen ze 24/7 buiten zijn maar mijn paard gaat lekker naar binnen. En ze vind daar dan ook echt haar rust.
Wel staat ze in open stal en is er direct contact met de paarden onderling.
Ze krijgt veel veel aandacht gelukkig en heeft meerdere momenten dat ze naar buiten gaat.
Als ik iets geleerd heb is het wel om niet te oordelen over anderen , zeker niet van achter mijn pctje.
Niet ieder paard is hetzelfde. Niet ieder paard geniet van 24/7 buiten het hele jaar rond.
Ja wij zijn iedere dag heel veel tijd bij ons paard maar dat is een keuze geweest die bekend was vanaf het begin.
We zitten 22 km bij de stal vandaan.
24/7 op stal kan ik me niets bij voorstellen maar kijkend naar mijn eigen paard ook niet bij 24/7 buiten. Puur omdat dat haar doodongelukkig maakt .

kuzjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:51

Ik zal het persoonlijk niet doen, sommige paarden vervelen zich nogal in een stal. In de winter kan ik het soms nog begrijpen ( met land ect. ), maar in de zomer bijvoorbeeld niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:56

Willl65 schreef:
Hier kunnen ze vanaf november alleen nog overdags naar buiten. En vanaf januari ( ligt eraan hoe de weien het toelaten) alleen nog paddocks tot mei. Dit omdat de weilanden moeten kunnen herstellen
Niet ideaal maar het beste wat in de regio te vinden is. Overigens in het zomerseizoen mogen ze 24/7 buiten zijn maar mijn paard gaat lekker naar binnen. En ze vind daar dan ook echt haar rust.
Wel staat ze in open stal en is er direct contact met de paarden onderling.
Ze krijgt veel veel aandacht gelukkig en heeft meerdere momenten dat ze naar buiten gaat.
Als ik iets geleerd heb is het wel om niet te oordelen over anderen , zeker niet van achter mijn pctje.
Niet ieder paard is hetzelfde. Niet ieder paard geniet van 24/7 buiten het hele jaar rond.
Ja wij zijn iedere dag heel veel tijd bij ons paard maar dat is een keuze geweest die bekend was vanaf het begin.
We zitten 22 km bij de stal vandaan.
24/7 op stal kan ik me niets bij voorstellen maar kijkend naar mijn eigen paard ook niet bij 24/7 buiten. Puur omdat dat haar doodongelukkig maakt .

Het gaat niet om wel of niet 24/7 buiten. Het gaat erom dat mensen roepen dat hun paard zijn kippehok zo fantastisch vindt en dat hij er daarom de hele godsganse dag in staat.
En dat dat ongelooflijk triest is -O-

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:07

Ninx schreef:
_tarja_ schreef:
In de winter heeft ze ook last van haar allergie. Wel minder dan de zomer. Nu op dit moment is het zelfs het hevigst. Daarnaast doe ik haar geen plezier om haar in de kou en blubber buiten te zetten. Ze is dan chagrijnig en wil graag weer naar binnen. Op stal is ze dan veel vrolijker. Zeker met veel voermomenten van kleine porties per dag voelt ze zich happy. Mijn pony is ook altijd erg op zichzelf geweest. Ze zoekt zelf niet snel contact met andere paarden. Van jongs af aan al niet. Dus misschien dat dat ook scheelt.
En nogmaals je moet per paard kijken :)

Wanneer er blubber is en geen ruimte om voldoende te bewegen, dan is de huisvesting gewoon niet op orde.
Die allergieën worden niet beter van binnen staan, dan kun je beter op zoek naar de oorzaak.

En misschien wil je paard wel steeds binnen staan en eten. Maar kinderen willen ook de hele dag snoep eten en tv kijken. Wij beslissen daarom wat beter en gezonder is.
Je paard is het 'paard zijn' gewoon een beetje ontwend doordat ze misschien een beetje teveel gepamperd is.
Ik zou je huidige beleid nog maar eens in overweging nemen.

Het beleid omtrent mijn pony en haar allergieën zijn uitgebreid met een DA overlegd incl allerlei onderzoeken naar haar allergieën, ook omtrent het op stal staan.

Daarnaast is het niet zo dat ze 24/7 op stal staat, ze komt dagelijks even buiten , maar zomaar een paar uurtjes.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:51

Isegrim schreef:
Mijn paard staat sinds 21 oktober bij de Visdonk wegens straalkanker. Mèn, wat ben ik blij dat hij normaal niet op stal staat. Hij stond vanmorgen te bokken en steigeren in dat kleine rothok. Ik hoop dat het niet al te lang meer duurt, want ik vind het echt geen doen. En ik vind het sneu dat er zo ontzettend veel paarden zijn die minimaal 50% van hun leven zo doorbrengen, soms nog veel meer...

Ik heb het gezien, de vossenburg had er een stukje over geschreven, sterkte ermee......

Ik ben overigens wel tegen problemen aangelopen met mijn pony buiten.
Als ze bij hem op zijn irritatie knopje drukken, wordt hij pislink.
En zo pislink dat hij andere paarden door het draad heen trapt, er zit geen rem meer op zeg maar. Het is niet dat hij even laat zien dat hij het niet pikt en dan weer klaar.
Met 1 ruintje heeft hij zelfs op de grond liggen vechten, als een stel wilde hengsten :oo die hebben ze uit elkaar moeten meppen met een zweep.
Zelfs toen ze die andere al gevangen hadden en mee wilden nemen, kwam die van mij er nog op af gedenderd.
Dit baart mij wel zorgen zeg maar.
Vorig jaar stond hij met drie andere ruinen, een daarvan was hem de baas, heeft hij flinke klappen van gehad en uiteindelijk bond hij in.
Maar nu....... _-:(

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:44

Nens77 schreef:
EskeGirl schreef:

Dat is inderdaad ook een probleem, de bodem hier. De oostvaardersplassen zijn geen natuurlijke situatie: kuddes kunnrn daar niet wegtrekken bij hongersnood, wat in het wild wel kan.
Van mij hoeven ook niet paarden altijd 24/7 buiten, dat gaat soms gewoon niet, maar in de winter (die vaak van oktober tot april duurt...) moet een paard ook buiten komen, naast rijden en stapmolen: gewoon vrij bewegen zoals ze willen met soortgenoten, op z'n minst 4 uur per dag.

Met je eens, het is een mooi streven....
Dus ook al probeert men het zo natuurlijk mogelijk te maken, het blijft door de mens gefabriceerd en dus nooit 100 % natuurlijk.
Dat bedoelde ik, het gras en de bodem waar onze paarden op staan is niet zoals het in het wild is.
Ik ben geen voorstander van ophokken hoor, begrijp me niet verkeerd maar er is zoveel grijs gebied wat dat betreft tussen 24/7 in een bedompte kleine stal waar alle paarden gestoorde gedragstrekjes vertonen en 24/7 op een perfect groen en goed onderhouden ruime wei met de juiste kudde samenstelling en schuilmogelijkheden genoeg voor allemaal waar geen enkel paard slecht tegen gras kan en niet baggervet wordt of hoefbevangen.....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:55

Nikass schreef:
Nens77:
De OVP is een heel andere situatie en eigenlijk wil ik die discussie hier niet voeren (zijn al twee topics over waar heel veel informatie in te vinden is oa van een deskundige biologe). Ik denk dat de paarden daar een hard, maar prettig leven hebben want ze kunnen altijd hun natuurlijke gedrag vertonen. Elk natuurgebied heeft zijn grenzen en daarmee is de OVP niet opeens geen "echte natuur" meer. Maar deze wilde kudde vergelijken met een paard dat gereden moet worden en opgevoed is om met mensen om te gaan, klopt niet.

Het gaat erom dat ook de paarden die 24/7 op een wei staan anders worden gehouden dan in de natuur, een weide en het gras wat we hier hebben is ook niet natuurlijk.
Ze hebben dan wel vrije bewegingsruimte maar er zijn veel paarden die het gras niet (goed) kunnen verdragen.
Ik zeg ook nergens dat alle paarden geschikt zijn om op stal te staan, er zijn er wel degelijk bij die er doodongelukkig van worden, ik zei dat ik aan mijn pony geen verschil merkte (behalve de overtollige kilo's op de wei).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:33

Maar volgens mij heb ik nergens gezegd dat paarden net zo moeten leven als in de natuur?
Ik vind alleen wel dat je moet zorgen dat je paard zoveel mogelijk zijn natuurlijke gedrag moet kunnen vertonen. En bewegingsvrijheid is daar wel een minimaal onderdeel van omdat langdurig gedwongen stilstaan ontzettend slecht is voor de gezondheid van een paard. Iedereen vindt het raar om een ziek paard niet naar een dierenarts te brengen, maar het is wel acceptabel om ze in ziekmakende omstandigheden te houden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:21

Nikass schreef:
Isegrim: wat slecht om een paard met straalkanker op te hokken. Juist beweging is nodig voor de genezing.

Bewegen gaat niet echt als je halve voet aan gort gesneden is. :x Als de wond straks mooi is dichtgegroeid is het een ander verhaal maar nu is bewegen niet echt een goed plan. :n Geloof me, als het anders kon deed ik dat wel want ik vind niets erger dan mijn paard op te hokken.

Ik ga er vanuit dat ze daar weten wat ze doen. Van Nassau geldt niet voor niks als dé expert op dit vlak.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:11

Ok sorry wist niet dat je paard geopereerd was :) Ik heb daar niet voor gekozen bij mijn paard, zag dat als het begin van het einde.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:19

Dwalen we eigenlijk niet af van het topic? Ts vraagt van wie heeft zijn eigen paard 24/7 op stal staan, dat ben ik. Maar ik lees hier eigenlijk alleen maar dingen van mijn paard staat 24/7 buiten enzo en dan zeggen die mensen de gevolgen van wat er gebeurt als je paard 24/7 op stal staat.
Maar hoe weet je dat nou? Mijn paard eet al haar stro op en gooit de waterbak om maar goed, keuze heb ik niet want ik sta niet aan huis, maar bij iemand thuis. Mijn paard wil de wei niet in. Ze begint namelijk te steigeren, bokken, bijten en wil heel hard terug naar stal en zet je alle paarden buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:42

Jouw paard kent waarschijnlijk zijn stal als enige veilige plek en je kunt m dan ook niet ineens in het diepe gooien. Bouw een vertrouwensrelatie op met je paard en begeleid hem bij alle nieuwe dingen. Zorg dat je bij alles aanwezig bent zoals hoefsmid, da, tandarts enz.
Toen ik mijn paard ging rijden (eerst bijrijder geweest) kende ze ook niets anders dan stal en drie keer per week de binnenbak. Ze wilde niet in een paddock, sprong er direct uit. Maar dat is angst/onzekerheid. Ze werd altijd op stal gezadeld want kon niet op een poetsplaats staan enz.
Ik heb heel veel tijd gestopt in mijn band met haar (veel tijd = uren per dag, nooit een dag overslaan). Je ontdekt vanzelf wel wat ze wel leuk vindt, bijvoorbeeld grazen aan de hand. En je kunt ook bij je paard in stal gaan zitten. Alles ontspannen en rustig opbouwen.
De mensen die mijn paard nog van die eerste periode vijf jaar geleden kennen zien een compleet ander paard, dat innerlijk tot rust is gekomen en heel veel blijkt te durven.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:09

Reactie nr. 1 van mensen die hun paard bijna hele dagen op stal houden is: negatief praten over 24/7 buiten of zeggen dat iedereen dat als enige optie geeft.

O.a. ik geef ook aan dat die van mij niet 24/7 buiten staan, maar wel dat ze zo goed mogelijk paard kunnen zijn. Bijna tot niet buiten is nooit een optie voor een paard, welk excuus er ook wordt gegeven.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:28

Nikass schreef:
Jouw paard kent waarschijnlijk zijn stal als enige veilige plek en je kunt m dan ook niet ineens in het diepe gooien. Bouw een vertrouwensrelatie op met je paard en begeleid hem bij alle nieuwe dingen. Zorg dat je bij alles aanwezig bent zoals hoefsmid, da, tandarts enz.
Toen ik mijn paard ging rijden (eerst bijrijder geweest) kende ze ook niets anders dan stal en drie keer per week de binnenbak. Ze wilde niet in een paddock, sprong er direct uit. Maar dat is angst/onzekerheid. Ze werd altijd op stal gezadeld want kon niet op een poetsplaats staan enz.
Ik heb heel veel tijd gestopt in mijn band met haar (veel tijd = uren per dag, nooit een dag overslaan). Je ontdekt vanzelf wel wat ze wel leuk vindt, bijvoorbeeld grazen aan de hand. En je kunt ook bij je paard in stal gaan zitten. Alles ontspannen en rustig opbouwen.
De mensen die mijn paard nog van die eerste periode vijf jaar geleden kennen zien een compleet ander paard, dat innerlijk tot rust is gekomen en heel veel blijkt te durven.

Dankjewel. Het ligt ook niet aan onze band denk ik. Ze vertrouwt me namelijk blind en ik haar ook. We doen schriktrainingen op "hoog niveau" en ze durft ook wel de bak in alleen en samen maar zodra we de richting de wei lopen, begint ze bijna meteen met zweten.
Alles is al langs geweest. Ik ben er vier tot vijf keer per dag en ze wil de wei niet in. Aan de hand grazen vind ze prima, andere weilanden niet. Als je haar bijvoorbeeld vast zet en je loopt weg, trekt ze net zo lang tot ze los is. Maar ik praat niet negatief over 24/7 paarden.
Ik vind juist dat paarden veel naar buiten moeten, maar ik heb niet echt keuze.
Ze eet ook niet uit een slowfeeder en als ik in de paddock een hooinet ophang, hangt ze zichzelf er op in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:30

klinkt banketstaaf, maar dat is geen normaal gedrag. Hoe kan een paard zo zijn dat ze niet de wei in wil?