[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:56

Jaya schreef:
Ik wil ook een slowfeeder net kopen maar welke kan ik het beste kopen? Ik zie ze bij ruitersportzaken maar ze worden ook hier op bokt aangeboden en welk formaat is het meest hanig? Het is de bedoeling dat hij in de schuilstal komt te hangen.

Ik zou je adviseren het topic door te lezen, al je vragen worden daarin al beantwoord.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:06

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:35

Jotoma schreef:
Jaya schreef:
Ik wil ook een slowfeeder net kopen maar welke kan ik het beste kopen? Ik zie ze bij ruitersportzaken maar ze worden ook hier op bokt aangeboden en welk formaat is het meest hanig? Het is de bedoeling dat hij in de schuilstal komt te hangen.

Ik zou je adviseren het topic door te lezen, al je vragen worden daarin al beantwoord.

Er zijn al onwijs veel pagina's en als ik dan wat pagina's door lees, lees ik vooral over het zelf maken en de vraag waar je een bepaald hooinet kunt vinden. En ik heb totaal geen idee wat voor type hooinet ik moet nemen. Veel mensen hebben het over 'het groene standaard hooi net' geen idee waar ik die zou kunnen vinden want in de webshops zie ik vooral witte voorbij komen. En dan heb je ook nog keuze tussen verschillende formaten en verschillende formaten waar de plukken hooi door kunnen. Ik ben nog niet zo thuis in deze slowfeeders en wat nou het beste is

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:41

Jaya schreef:

Dat is afhankelijk hoeveel/hoevaak je wilt voeren en hoeveel je wilt 'slowen'.
Je hebt netten waar bv 5 kg in kan, maar ook netten waar 15 kg in kan. Er zijn netten met een maaswijdte van 2cm of 5cm.
Dus is er is heel veel variatie mogelijk, afhankelijk van je behoefte.

dianalamboo

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:45

Wij hebben een net van 1x2m van barefoot met maas 2x2. Als we rond de 13 kg erin doen hebben ze 24 uur te eten. Dit betreft dan haflinger en tinker. Hebben elk een eigen net in de schuilstal hangen

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:52

Stelvio schreef:
Jaya schreef:

Dat is afhankelijk hoeveel/hoevaak je wilt voeren en hoeveel je wilt 'slowen'.
Je hebt netten waar bv 5 kg in kan, maar ook netten waar 15 kg in kan. Er zijn netten met een maaswijdte van 2cm of 5cm.
Dus is er is heel veel variatie mogelijk, afhankelijk van je behoefte.

We hebben de paarden nu verdeeld over 2 weides. In 1 weiland staat een shet en een koudbloed pony die krijgen ongeveer 1 plak per keer, 's ochtends en 's avonds en het andere weiland staan 2 grotere paarden (komt waarschijnlijk nog een 3e bij) en die krijgen 2 a 3 plakken. Welke grote zou ik dan het beste kunnen nemen? En dan 2 de zelfde formaten of voor de pony's een kleiner net nemen? Ik vind het vooral vervelend dat het hooi op de grond ligt en ze het dan plat stampen en het uiteindelijk niet meer eten.

Ik denk dan dat in ons geval de maaswijdte 5cm het beste uit komt.

dianalamboo schreef:
Wij hebben een net van 1x2m van barefoot met maas 2x2. Als we rond de 13 kg erin doen hebben ze 24 uur te eten. Dit betreft dan haflinger en tinker. Hebben elk een eigen net in de schuilstal hangen

Dat klinkt wel goed :j ga ik eens naar kijken

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:28

Maaswijdte 2x2 kan te klein zijn voor paarden die nog niet gewend zijn uit een slowfeeder te eten, maar een maaswijdte van 5cm slowt zo goed als niet, dus misschien is het verstandig om naar een maaswijdte ertussenin te kijken. Ikzelf gebruik netten met een maaswijdte van 3,5cm, klein genoeg om verspilling van hooi te voorkomen, maar hebben niet een super slow effect.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:54

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:55

Link doet het niet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:58

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:07

DubbelDun schreef:
Is ch :D
http://www.raufutterball.ch/

Leuk idee, maar ik vrees dat ie hier door de lucht gaat vliegen en ergens op de weg terecht komt :D

Hihi wel komisch. Maar niet zo ideaal met nat weer

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:36

ships dacht dat Zwitserland tot Duitsland behoorde ;-). Is wel een super lief paard dat ie er niet op gaat staan.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:14

Ik heb dezelfde netten als Story besteld. Tot nu toe lijkt het heel goed te gaan; ze eten rustig en kunnen er niet meer dan een paar sprieten per keer uit halen. Ze trekken gelukkig niet hard aan het net. Ik hoop dat ik ze zo 24 uur per dag bezig kan houden zonder dat ze te dik worden. Story bedankt voor de tip :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:31

Afbeelding

Bij mij ziet er nu zo uit..
Merrie zit er alleen heel erg aan te sjorren.

Benieuwd of ze er nog meer tactiek in krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:36

Dat ziet er niet echt jofel uit. Dan hangen die van mij toch een stuk strakker.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:08

Ja this geen plaatje maar hij hangt erg stevig.

Het is een stevig net met daarin een klein mazig net.

Ach this op proef.

Oh en dit is de foto voordat ze hem teste.
Ietsje aangepast daarna.

Morgen avond weer ff checken.
Als dit beetje goed gaat komt er een andere.

Het voeren gaat al niet zoals ik zou willen.
Moet doen met wat ik heb.

En madam was echt te dik en het gaat nu al een stuk beter.
Krijgt langzaam weer een lijntje.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:29

Ach het gaat niet om het mooie maar om het functionele toch?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:50

Brr, ik vind het een enge constructie Nivada. Veel grote gaten waar een been in vast kan komen te zitten (de grote gaten van het grove net en de grote gaten bovenin).

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:59

Nee joh, overdrijven is ook een kunst.
Zal wel nieuw fototje maken.
Heb er zelf ook aan zitten sjorren en trappen Etc.

En hierna nooit meer wat plaatsen :7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:52

Mooi is het niet, maar eer een paard daar een voet in krijgt moet 'ie toch wel flink zijn best doen.
Als je geen trappert hebt zal het best meevallen :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:04

pmarena schreef:
Mooi is het niet, maar eer een paard daar een voet in krijgt moet 'ie toch wel flink zijn best doen.
Als je geen trappert hebt zal het best meevallen :)

Heb je gezien dat dat groene net in een zwart grofmazig net zit? Daar hoeft een paard toch niet erg zijn best voor te doen om zijn voet in te krijgen? Vooral als het net leeg is. Zelf zou ik zo'n grofmazig net nooit op beenhoogte hangen, maar goed dat ben ik.

Het gaat mij overigens totaal niet om de esthetiek hoor. Ik hou ervan om dingen eerst uit te proberen en eindeloos te puzzelen tot het goed werkt. Dan ziet het er in tussentijd vaak niet zo mooi uit, nouja, dat boeit mij dus niet. Veiligheid daarentegen wel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:16

Na dit topic doorgenomen te hebben ben ik zelf gaan knutselen met zo'n aanhangernet van de Action en wat tie-rips. Dat werkt echt perfect! Wil jullie hartelijk bedanken voor het delen van de tips hier want dat heeft me een hoop geld bespaard. Voor een 10tje was ik klaar :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:31

Ja dat zie ik. Maar als je geen maaiend / trappend paard hebt dan komt er heus niet zomaar een been in vast bij het omdraaien ofzo....

Ik zou het ook anders doen maar bij een paard dat liever lui dan moe is en de pootjes liever niet dan wel optilt geeft het natuurlijk geen snars.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:37

@Pantykous: heb je de tie-raps niet op het eetgedeelte gedaan, want die zijn erg scherp nl.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:42

Afbeelding

De zijkanten zitten dicht met tie-rips, afgeknipt uiteraard. De bovenkant hangt aan banden met musketonhaken en de bovenkant is dichtgemaakt met van die haakjes die je met een ringetje dicht draait. Daar weet ik even de naam niet van.