Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:41

Hier wordt het laagje strokorrels nu wel snel minder , de laatste dagen wordt het ineens rap donkerder , het ziet er nu bijna allemaal wel aardig nat uit eigenlijk ! Heel apart hoe snel dat ineens gaat ?

Zou er veel vocht in de lucht zitten ofzo :?

Wel heb ik in de stal een hooikussen opgehangen met mazen van 3 cm.

Wilde eigenlijk geen voer in de stal om het gebruik als WC niet aan te moedigen :P maar omdat dit zo'n vervelend net is met die kleine mazen wilde ik het iets aantrekkelijker maken door het te overdekken :P

Dus wellicht dat ze daardoor ook wat meer in de stal staan nu , misschien dat dat het is....maar toch !

In een paar dagen is hij 10x slechter geworden dan de maand hiervoor :oo

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:27

DubbelDun schreef:
@Vippie : als hij echt veel plast zou hij dan geen IR aan het ontwikkelen zijn ??

Ja joh lekker complexen aanpraten. Waarom is accepteren dat strokorrels het financieel gezien gewoon niet zijn voor ons zo moeilijk. Niet elk paard heeft IR hoor _O-
Jongens ik ben weg hier heb geen zin in die zelfde discussie elke keer.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:45

Jammer Vippie dat je dit topic verlaat |(

Ik heb vanochtend mijn nieuwe voorraad strokorrels ontvangen.
De in december geleverde "foute korrels" zijn retour afzender gegaan.
Deze namen geen/onvoldoende vocht op en hadden een grijze kleur.

Vorige week had ik 2 "proefzakken" van de nieuwe levering aan de regiodealer ontvangen.
Afgelopen weekend heb ik ze goedgekeurd +:)+
De vochtopname van de nieuwe vracht is weer als vanouds.

Prima service!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:17

ik ben door alle tegenstrijdige berichten even de kluts kwijt;

- hoeveel zakken moeten er nou in een stal van 3x3?
- hoe vaak moet je je stal nu uitmesten?
- gooi je er maar 1 zak per week bij?
en wanneer moet je hem ook weer helemaal leeg halen?

en ik las net ook over dat vochtige weer (wat het nu idd is) gaan je korrels er dan idd snel aan??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:29

Ik merk met het vochtige weer eigenlijk geen veranderingen in de uitloopstal. Het enige waar ik van baal is dat ik het midden van de stal zelf te nat heb gemaakt dus ik denk dat ik die plek snel moet vervangen al. Maar goed dat heb ik zelf gedaan natuurlijk dat komt niet van de stro korrels.

Ik heb 4 zakken in een uitloopstal van 3,5 x 2,5 gedaan.

Ik doe elke dag de drollen eruit halen en even recht harken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:36

Wat gebruiken jullie allemaal weinig zakken :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:36

en dan? nooit meer die bodem er uit? of wanneer haal je alles er uit? (ik heb vast niet goed gelezen allemaal.. sorry, maar ik ben vandaag sowieso de weg een beetje kwijt!)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:39

Weinig? De paardjes staan tot op de kogels in de bodem! Nu heb ik dan wel kleine paardjes maar vind het zat zo, had 5 zakken maar heb die laatste er niet eens bij gedaan.

Ik haal als een plek heel donker is eruit en doe dan eventueel weer een nieuwe zak erbij. Verder alleen drollen scheppen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:45

is het altijd alleen maar drollen scheppen?????

en waar blijft de pies dan? of is dat gewoon einde winter alles er uit???

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:52

Geen idee waar de plas blijft, ik kan het niet terug vinden haha. Zal allemaal wel opgenomen worden door de korrels.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:43

maar die schep je er niet uit, toch? of wel?
schep je er alleen drollen uit of zie je ook natte plekken?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:46

Ik zit moed te verzamelen om de hele stal van Tom leeg te scheppen...
1 grote zompige bende.
Met de shet gaat de stal hardstikke goed, daar had ik ook minder zakken ingegooid, dus dat ga ik bij Tom ook maar doen om het handelbaar te houden.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:50

Wij hebben er twaalf paarden op staan. Ik merk heel veel verschil tussen de paarden. Bij de een moet je het juist wel omhusselen, bij de ander juist weer niet. Bij de een blijft het anderhalve maand prachtig en bij de ander moet je na 10 dagen al een zakje bijgooien. Ik moest er erg aan wennen, maar nu vind ik het plezierig werken.

@ Marvan: kun je niet een deel eruit halen en dan een (of twee) nieuwe zakken erbij? Bij ons werkt dat bij sommige viespeuken wel hoor. Soms niet gelijk de volgende dag, maar na twee dagen zien we duidelijk verschil. Succes

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:52

Vraagje: Hoe zit het met het eten van de strokorrels? Wat doen jullie er tegen?
Mijn paard staat, wanneer ik haar stal uitmest, even in de box van haar buurman die op strokorrels staat. Mijn merrie begint al een gek te stofzuigen in zijn stal en staat dan rustig de strokorrels op te eten :( Ik geef haar nu wortels zodra ze in de buurman zijn box staat, maar de wortels gaan wel hard zo. En trouwens, buurman eet altijd alles, heeft altijd honger maar die eet juist weer geen strokorrels.
Wie heeft tips?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:56

Zidore schreef:
maar die schep je er niet uit, toch? of wel?
schep je er alleen drollen uit of zie je ook natte plekken?

Ik haal iedere dag de drollen en de natste stukken eruit. Bij mijn paard moet ik iedere week een zak bijvullen, maar die is nogal nat op stal. bij mijn pony moet ik een keer in de 3 a 4 weken een zak bijvullen.

Ik merk wel dat als het erg vochtig weer is, de korrels sneller verbruikt worden. Maar dat lijkt me ook wel logisch. Ze nemen vocht op tenslotte.

Omdat mijn paarden veel buiten staan (ca 10-12 uur per dag in de winter en in de zomer 24/7) vind ik het te doen met de strokorrels. Maar als ze veel op stal zouden staan, zou ik toch weer kiezen voor stro. Grote voordeel vind ik wel de opslagruimte en de afvalberg.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:57

Ik bij het eerste gebruik de bovenlaag natgemaakt zodat de korrels uit elkaar vielen. Dat bleek eigenlijk niet eens nodig, geen een die het eet, zelfs de shetlander van de kinderen niet en lust echt aaaaaaaaaaaaaaalles. Ook de muizen lijken er niet echt dol op. Weet je zeker dat ze het echt opeet?

Anders kun je misschien de bovenlaag bevochtigen met verdund azijn? Ik roep maar wat hoor

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:57

Gewoon goed nat maken voordat je ze in de stal doet. Op het moment dat het geen korrels meer waren werden ze hier niet meer gegeten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:58

Hier is er nooit van gegeten, tenminste niet door de paarden. Een van de honden vindt het wel erg lekker. :Y)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:21

De bovenlaag wordt ook goed nat gemaakt, maar er blijven altijd wel een paar korrels liggen, die mijn merrie echt opeet. Ik snap er ook niks van :+
Het paard (alleseter) wat in de stal staat eet ze niet eens als er een keer een zak wordt bijgegooid en waar geen water over heen is gegaan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:38

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van het werken met de strokorrels.
Als ik zou beginnen met een stal van 3x3 zou ik er 5 zk in gooien.
Voordat ze de stal in gaan eerst zak voor zak nat maken dmv 10 ltr water in de kruiwagen.
Even husselen en een poosje laten staan. Het gros verpulverd dan en dit zorgt ervoor dat er niet/weinig van wordt gegeten.
Ik heb evt. nog een jaarverslag van het gebruik van korrels in twee stallen.
Interesse: ff een PB.

De hopen en natte plek verwijder ik elke dag. Gemiddeld strooi ik één zak per week bij maar tijdens vochtig weer gooi ik een zak extra in de stal. Dit zorgt ervoor dat de bodem bij trekt.
De stal helemaal leeg halen doe ik niet, is ook niet nodig. De bodem ligt er fris en fruitig bij.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:47

geweldig diana, dat was het antwoord wat ik zocht!!! ;-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:57

Diana je hebt het vast ergens geschreven, maar zie het niet zitten alle pagina's te doorzoeken. Hoe dik is jouw laag ongeveer? Ik heb tussen de 5 en 10 cm liggen. Als ik meer doe, vind ik dat zelf erg zwaar worden met uitmesten. Dat komt vooral omdat mijn paard zijn drollen in de nacht jongleert in zijn stal. Moet dus alles iedere dag zeven. :o

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:11

De bodem is hier ook zo tussen de 5 en 10 cm. Dit bevalt prima....de paarden kunnen hier lekker in liggen en er ontstaat geen kale vloer.
Link naar de foto's bij het verslag die ik ooit op mijn site had staan ;) : (site bestaat niet meer maar het verslag heb ik nog wel)

http://paardenvragen.mijnalbums.nl/

Het paard van mijn dochter is ook een kei in het verstoppen van de drollen :j

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:27

RoyalMemory schreef:
@ Marvan: kun je niet een deel eruit halen en dan een (of twee) nieuwe zakken erbij? Bij ons werkt dat bij sommige viespeuken wel hoor. Soms niet gelijk de volgende dag, maar na twee dagen zien we duidelijk verschil. Succes

Nope, we hebben de stal helemaal leeg moeten scheppen. Er lag geen droog stukje meer in...
Nu maar 6 zakken gebruikt ipv 9, dat zal vast het verschil maken. ;)
Kan meneertje wat minder makkelijk zijn poep begraven...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:22

Ik gooi bij de grootste smeerlappen vlas erbij. Probeer een 50/50 te doen. De stal blijft droger!!!
Tegen het eten is azijn de oplossing. Meng water en azijn en gooi dat over de korrels heen en laten weken. In de stal uitharken en dan weer een liter azijn erover. Dat vinden ze echt smerig.

Ik gebruik nu 2 jaar de korrel en het bevalt me best. Ik zit nu al zo 39 jaar tussen de paarden en de korrel is de beste strooisel die ik heb gebruikt. Ik ben en blijf een stro mens., maar je bent nu zo klaar met mesten en iplv 4 x per jaar de mest weg laten halen is het nu 1 x per jaar. Ik heb nu 4 paarden staan. Het verbruik van hooi is nu wel gestegen. Dat ligt er altijd in de stal.