Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:42

Ik meld me af hier. Ik vind het spuiten verhaal iedere keer terug komen. Ik kan daar helemaal niets mee. We maken de aarde kapot door te spuiten. Wees lief voor jezelf, wees lief voor de aarde. Alle goeds voor jullie.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:00

Antheman schreef:
Ik meld me af hier. Ik vind het spuiten verhaal iedere keer terug komen. Ik kan daar helemaal niets mee. We maken de aarde kapot door te spuiten. Wees lief voor jezelf, wees lief voor de aarde. Alle goeds voor jullie.

Jammer om te lezen, want misschien kan het juist voor anderen ook een inspiratie zijn om te horen hoe en waarom jij de dingen doet zoals je ze doet?

Eerlijk is eerlijk, mijn tenen gaan ook krom bij het woordje gif. Maar ik besef me ook dat het heel genuanceerd ligt en voor iedereen de motivatie om iets wel of niet te doen anders is. Daarnaast vind ik van mezelf dat ik niet kan verwachten van een ander dat ze het maar doen zoals ik denk dat het goed is, andersom wil ik ook niet graag dat iemand mij dat gaat vertellen. Daarom is het gesprek aangaan wel heel nuttig en kan je op die manier kennis en ervaring uitwisselen.

Onze buurman stond het eerste jaar dat we hier woonden de oprit te spuiten met round-up, en ik liep langs en kreeg een hartverzakking (deel van het terrein is gezamenlijk). Het gesprek aangegaan en het gehad over waarom wel en waarom niet. Sindsdien pakt hij het zonder gif aan, niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ik hem wat alternatieven aanbood om te proberen die hij nog niet kende. Hem maakte het niet uit wat het was, als het maar werkte.

Zo zal het lang niet altijd gaan, maar het is maar een voorbeeld.

Natuurlijk is het helemaal aan jou, en voel je je niet prettig in het topic dan is dat super jammer maar nu eenmaal zo, en dan hoef je ook niet te blijven. Wilde vooral even laten weten dat je niet de enige bent die op die manier naar het gebruik van pesticiden kijkt. :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:05

Ik ga met mijn lichamelijk beperking geen 3 hectare met de hand uitsteken, sorry.
Maar elk die dat wel wil doen is daar vrij in natuurlijk.
Voor de rest ben ik best lief voor de aarde, maar op dat punt zo een keer in de vijf jaar niet.

Betreft kruiden heb ik hier nu 10 emmers met kruiden, elke dag mogen de paarden daar uit kiezen.
Gewoon om eens uit te proberen wat ze daarmee doen :)

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:10

Met emmers of losse bakken vind ik ook heel mooi, maar dan moet ik wel wat hebben dat cheetah niet door het weiland gaat gooien := blijft een ruin, zeg maar. Met alles kun je spelen.
Een strook inzaaien met een mengsel is ook een goede optie! Moet even een momentje vinden om me in te lezen enzo. Maar er moet ook weer gewerkt worden :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:12

Die emmers krijgen ze een minuut of 10 en sta erbij. Niet continue aanwezig.
Dan overleefd dat hier ook niet :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:12

Utopia, let erop dat je dat zaad niet te lang laat liggen. Na een jaar gaat de kiemkracht hard achteruit en dan worden het hele dure zaadjes ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:14

Ja ik wil dus vooral iets dat ze zelf kunnen pakken als ze willen. Doe ik met de brandnetels ook. Die mik ik op het stoepje en na een paar dagen is dan alles op.

Inderdaad zaad niet te lang laten liggen, dan gaat het niet meer. Hoewel ik nu in de kas dille en peterselie heb gezaaid die toch al wel 3 jaar minstens lag, en die ook uitgekomen is

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:16

_Penotti schreef:
Ik ga met mijn lichamelijk beperking geen 3 hectare met de hand uitsteken, sorry.
Maar elk die dat wel wil doen is daar vrij in natuurlijk.
Voor de rest ben ik best lief voor de aarde, maar op dat punt zo een keer in de vijf jaar niet.

Betreft kruiden heb ik hier nu 10 emmers met kruiden, elke dag mogen de paarden daar uit kiezen.
Gewoon om eens uit te proberen wat ze daarmee doen :)

Dat is leuk! Welke kruiden heb je zoal? En hoe bevalt het gebruik van de emmers zo tot nu toe?

Met betrekking tot bakken en emmers, ik stel me dan zo voor: kruiden opgekweekt in een bak of emmer. Maar zelf zou ik dan bang zijn dat ze niet goed genoeg geworteld zitten om niet als volledige plant uit de grond gerukt te worden als je ze aanbied. :') Alleen omdat ik het nog nooit op die manier geprobeerd heb is dat ook maar een beeld dat mijn hoofd verzonnen heeft en waarvan ik dus niet weet of dat ook echt gebeurd. :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:17

Dat zou ik ook het mooiste vinden, heb ook zitten denken die emmers op te hangen in de schuilstal, maar ik denk dan echt dat ze er op gaan zitten of zoiets :+
En merk nu wel dat ze eigenlijk na een minuut of 5 al klaar zijn.
Dan hebben ze gekozen wat ze willen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:18

Maartje_M schreef:
Ja ik wil dus vooral iets dat ze zelf kunnen pakken als ze willen. Doe ik met de brandnetels ook. Die mik ik op het stoepje en na een paar dagen is dan alles op.

Inderdaad zaad niet te lang laten liggen, dan gaat het niet meer. Hoewel ik nu in de kas dille en peterselie heb gezaaid die toch al wel 3 jaar minstens lag, en die ook uitgekomen is

Zaad kan nog best lang goed blijven, maar wat je vooral ziet is dat het percentage dat op komt op termijn achteruit gaat. Hier zijn trouwens wel veel factoren mee gemoeid, zoals hoe het ligt opgeslagen en is het zakje al eens aangebroken geweest. Is het in aanraking geweest met vocht, enzovoort.

Ik heb net mn zadenbak opgeruimd, de muizen hadden er boodschappen gedaan. De bodem van de bak lag bezaaid met lege hulsjes en vergeten zaadjes. Heb alles bij elkaar geschept en zaai het deze week op een strookje waar ik toch niets mee doe uit, groot deel zal niet meer opkomen, maar een deel mogelijk nog wel. Wordt een verassing dus. :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:20

echinacea
venkelzaad
artisjok
mariadistelzaad
zeewier
goudsbloem
komijn
paardenbloemkruid
kleefkruid

En ik gebruik gewoon bouwemmers, van die witte, van de Gamma.
Daar zit geen geur aan.
En dan een eetlepel ongeveer per emmer.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:23

Leuke collectie zo! Maar kleefkruid? :wow: In de zin van, ik ken het gebruik van de plant als kruid, maar ik moet de plant hier echt een beetje zo nu en dan op zn plek zetten wil niet alles eronder zitten. Dus zou nooit in me opgekomen zijn om het in een bak te zaaien. :')

Maar tof hoor! <3 Nu vroeg ik me dus nog wel af, worden de planten niet kapot/losgetrokken in zo'n emmer omdat ze niet zo stevig kunnen wortelen als in een "gewone" bodem. Of valt dat mee/maakt dat niet uit?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:26

Ik heb het niet zelf gezaaid, gewoon lui uit de winkel :)
Al vermalen. Blijft het voor mij beter te bewaren.
Ik heb dus geen plantjes in de emmer, alleen een eetlepel van die kruiden. Uit de winkel :P

Kleefkruid vers pluk ik ook regelmatig, vinden ze heerlijk!!!!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:29

_Penotti schreef:
Ik heb het niet zelf gezaaid, gewoon lui uit de winkel :)
Al vermalen. Blijft het voor mij beter te bewaren.
Ik heb dus geen plantjes in de emmer, alleen een eetlepel van die kruiden. Uit de winkel :P

Kleefkruid vers pluk ik ook regelmatig, vinden ze heerlijk!!!!

:') Ik zag de hele tijd allemaal plantjes uit emmers groeien voor me. :')

Nu valt het inderdaad op zn plek, duidelijk. :j Grappig hoe je zo iets anders kunt lezen dan wat er bedoeld wordt.

Hebben ze al bij bepaalde kruiden ook een duidelijke ja of nee laten zien?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:34

Kleefkruid heb ik ook. Zijn ze gek op.

Distel laten ze liever staan.

Zag laatst mijn ene smullen in zevenblad.

Ze zijn gek op blad van berkenbomen en populier en wilg. Die snoeien ze ook van min

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:36

belle_boef schreef:

Distel (bepaalde soorten) zijn hier favoriet zodra in de bloei gaan.. :') Brandnetel, kamille, smalle weegbree en duizendblad worden ook graag gegeten. :j

Oh, en zevenblad is ook heel lekker trouwens. :)* Kun je leuke recepten mee maken ook.

En populieren en wilgen zijn eenzelfde familie en inderdaad geliefd, en ook erg goed voor ze. Ik heb diverse wilgen aangeplant voor de heren. :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:40

:D, ja merkte het.
Als is dat ook wel een idee natuurlijk. Maar voor mij niet weggelegd :+

Ik doe dit pas een paar weken, dus geen bergen ervaring.

Mijn ene paard, veelvraat likte eerste zowat elke emmer leeg :9
Maar nu zie je hem ook echt kiezen en gaat toch wel het meeste voor de zeewier.

Mijn andere paard, nog jammer dat ik het niet heb gefilmd, ging echt elke emmer ruiken.
Alle 10 af. En daar weer terug.
At eerst artijok, dagen daarna de Echinae, en afgelopen dagen wil ze niets.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:37

belle_boef schreef:

Zag laatst mijn ene smullen in zevenblad.

Ze zijn gek op blad van berkenbomen en populier en wilg. Die snoeien ze ook van min

Houden ze van zevenblad?? Dat wist ik niet, dan mag onze pony morgen eens in het perk langs de buurman grazen :+

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:43

Ik heb al jaren een kruidenbak op de wei. Vorig jaar een nieuwe gebouwd van 3 zandbakken die de welkoop de zomer daarvoor niet verkocht kreeg en dus lekker in de aanbieding waren :D
Hij is denk ik 70 cm hoog zodat de paarden er niet in kunnen gaan staan. Aarde is ongeveer 50 cm hoog. Ik zaai niet, duurt me te lang maar koop na de ijsheiligen gewoon potten. Alles staat gezellig bij elkaar en er liggen roosters op die met karabijnhaken aan de bak vast zitten. Zo kunnen de paarden de planten niet met wortel en al uit de bak trekken en worden de kruiden niet volledig opgevreten. Overigens is mijn ervaring dat ze in de zomer helemaal niet zoveel behoefte aan kruiden hebben. Ik probeer ook 1 of 2 keer per maand een proeverij met ze te doen met gedroogde kruiden. En dan merk je dat de behoefte aan het einde van de winter en het vroege voorjaar echt het grootst is. Alleen als Twix in de zomer frambozenblad gaat pakken weet ik dat ze wat minder op het gras moet, dan heeft ze jeuk.

Antheman, jammer dat je gaat. Ik heb ongeveer dezelfde kijk op paarden houden als jij en vond je bijdragen vaak heel boeiend. Ik snap je punt wel en begrijp het ook niet maar ik snap sowieso niets van de meeste mensen en dat bevalt best.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:12

Antheman, kan je visie ook volgen. Ik begin er ook niet aan met gif maar zit toch ook wel vaak te tobben hoe het aan te pakken als het de spuigaten uit loopt. Handmatig is toch écht zwaar om bij te houden, zeker als je geen tractor hebt. Ik hoop dat je toch blijft hangen, en anders moeten we bekijken of we een niche-topic kunnen oprichten voor gelijkgezinden?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:20

Ik ben ook geen voorstander van gif.
Maar dat anderen het wel gebruiken, dat leg ik gewoon naast me neer.
Zo doe ik vast ook wel dingen waar anderen het niet mee eens zijn.
Jammer dat je uit het topic gaat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 20:24

Ik vind de waarde van dit topic juist dat iedereen wat bijdraagt.
Ik ben niet tegen gif bij verstandig gebruik met mate. Selectief voor de planten die je wilt bestrijden. Ik snap nml heel goed dat het op een gegeven moment geen doen meer is op een natuurlijke manier al vind ik dat wel een mooi streven.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:52

Antheman schreef:

En als ik dan een vraag stel hoe je je kruiden knipt en hoe dat überhaupt in z'n werk gaat, reageer je niet -O- |( Jammer dat je gaat.. Ik vind juist ook alle verschillende insteken enorm leerzaam, heeft toch al wel gezorgd voor een aantal aanpassingen in hoe ik m'n paarden nu houd..

Ik zag ook kruiden in emmers groeien hoor _O- Dus je bent niet alleen serenity :') Zal even een foto maken van de zakjes. Liggen nu enkele weken pas hier, in het donker, nog steeds verpakt dus zal nog wel goed zijn toch?! :D Nou, foto was niet zo spannend, dus even de website opgezocht:
https://www.123natuurproducten.nl/produ ... q8QAvD_BwE

8% Walstro
8% Wilde peen
3% Gewone pastinaak
11% Gewone duizendblad
13% Peterselie
12% Cichorei
13% Smalle weegbree
14% Venkel
18% Karwij

Maar... als ik een strook inzaai met de kruiden, waaien dan de zaadjes niet de wei in en krijg ik alsnog een weiland vol (on)kruiden? Of zijn ze zo teer dat ze dat toch niet overleven....?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:17

xXutopiaXx schreef:
Antheman schreef:

En als ik dan een vraag stel hoe je je kruiden knipt en hoe dat überhaupt in z'n werk gaat, reageer je niet -O- |( Jammer dat je gaat.. Ik vind juist ook alle verschillende insteken enorm leerzaam, heeft toch al wel gezorgd voor een aantal aanpassingen in hoe ik m'n paarden nu houd..

Ik zag ook kruiden in emmers groeien hoor _O- Dus je bent niet alleen serenity :') Zal even een foto maken van de zakjes. Liggen nu enkele weken pas hier, in het donker, nog steeds verpakt dus zal nog wel goed zijn toch?! :D Nou, foto was niet zo spannend, dus even de website opgezocht:
https://www.123natuurproducten.nl/produ ... q8QAvD_BwE

8% Walstro
8% Wilde peen
3% Gewone pastinaak
11% Gewone duizendblad
13% Peterselie
12% Cichorei
13% Smalle weegbree
14% Venkel
18% Karwij

Maar... als ik een strook inzaai met de kruiden, waaien dan de zaadjes niet de wei in en krijg ik alsnog een weiland vol (on)kruiden? Of zijn ze zo teer dat ze dat toch niet overleven....?

Ten eerste ben ik nu toch wel lichtelijk plaatsvervangend beledigd dat je deze heerlijke plantjes onkruiden noemt.. :+

Maar haha, nee, het zou zo kunnen zijn dat hier en daar een verdwaald plantje opkomt, maar zolang je grasmat gezond en goed is zullen deze leukerds het niet gaan overnemen.. En er zitten zeker heel wat bij die erg van zandgrond houden, dus dat is goed nieuws voor jou. ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 22:24

Maar lusten je paarden al deze kruiden ook.
Ik heb wel een venkel uit de supermarkt gekocht. Ze bliefde het niet. Dan heeft het ook geen zijn om te zaaien. Of smakt dat heel anders!