Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:45

Ik denk dat het gewoon een karaktertrek is. En ze went er maar aan voor die enkele keer dat ik met mijn oudje weg ga.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:47

Een derde komt er ooit wel maar ik wil nu geen rijpaard erbij nemen omdat mijn merrie nog genoeg kan, vanaf zij echt te oud is om te rijden zou ik er terug eentje bijnemen.
Maar meerdere rijpaarden zie ik nu niet zitten. Kiezen om te rijden zou echt een hel zijn voor mij :-P
Ik heb al voor haar een miniatuurtje gekocht als gezelschap en ook stiekem voor mezelf als kinderdroom ;-)
Maar nog een miniatuurtje nu erbij en dan over een paar jaar een rijpaard dan zit ik al met 4 en dat is mij echt te veel...
Ik denk ook dat ik nog even moet volharden maar kon zijn dat er nog mensen andere tips hadden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:56

Ik ga vaak en veel met mijn merrie weg. Ik vind het dan echt vervelend om mijn andere paard (afgekeurd, dus grasmaaier) al die tijd te laten schreeuwen en flippen. Een miniatuurtje vond ik te klein voor hem, hij is 1.73 en daarom hebben we nu een superlieve en leuke pony van 1.40 voor hem. Met de pony wordt ook niets gedaan. Dus ik heb 2 grasmaaiers om naar te kijken en om mee te knuffelen.

Uiteindelijk denk ik dat paarden er wel aan zouden wennen hoor. Als je goed oefent en ze steeds even langer alleen laat, dan komt het volgens mij wel goed. Maar ik wil het zelf gewoon niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:08

Vanillesuiker ga ik onthouden!

Hier de instelling moeten ze maar leren. Als er eens nooit aan de man is, hang je dan. En bijvoorbeeld op de trailer of isoleerbox etc. moeten ze dat ook gewoon kunnen. Stel je voor een krijgt een peesblessure en moet weken rustig op stal, dan leer ik ze toch liever van te voren alleen staan. Als ze niet achter t draad blijven inderdaad op stal. Op stal kunnen ze zich echt niet zomaar bezeren. Ik ga gewoon met merrie rijden als veulen wat erbij loopt op stal staat :o Hier wil ik dus ook beslist geen gedonder op dat vlak. Ik heb er dan meer dan 2, maar al mijn exemplaren kunnen sowieso alleen op stal, sowieso 1 van de 3 ook buiten. De andere 2 kunnen wel semi-alleen (dus nog met ooghoekzicht op de anderen) maar helemaal alleen is nog niet geoefend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:16

Ben het wel met je eens hoor Caily, maar ik vind een paard alleen gewoon niks. En verder moet ik je eerlijk zeggen dat ik een paard met een peesblessure ook niet weken op stal zou zetten......

Mijn merrie kan ik rustig meenemen naar stal om te poetsen en te zadelen, dan is ze gewoon rustig. In het begin niet, maar dat is gewoon een kwestie van wennen/leren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:32

Mijn paarden staan zolang het niet nodig is ook zeker niet alleen, zelfs duo's vind ik eigenlijk nog niet goed genoeg. Maar ik wil wel dat ze het kunnen. Afgelopen oktober met die koliek heeft mijn merrie een paar weken op stal moeten staan en paar weken geleden hadden we een ander paard met dikke knie die op boxrust moest, er dan een gezond paard naast moeten zetten omdat 1 niet alleen kan zijn staat me nog veel meer tegen. Peesblessures hier gelukkig nog nooit gehad ook hoor.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:40

Ik heb er een shetlander bijstaan die ik in de stal zet als ik op pad ga met mijn rijpaard. Anders kruipt dat kreng tussen de draden :)
Die is superbraaf op stal en vind het helemaal niet zo erg.

Toen ik voor de rest nog rijpaarden had, stond degene dat thuis bleef gewoon buiten. Raar doen etc maakt me geen bal uit. Ze moeten er maar mee leren omgaan. Als er ergens een hooinet hangt en ze merken dat hun vriendje niet terug komt gaan ze heus wel eten.

Heb ook een tijd 3 paarden op de weide gehad. Dat is natuurlijk ideaal in dat opzicht.

De shetlander blijft ook als er nog een tweede rijpaard bij moest komen. Dan durf ik het wel aan om hem eventueel ook buiten te laten staan :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:43

Het rijpaard kan trouwens moeilijker alleen achterblijven en staat zich ook belachelijk te gedragen dan. Die heeft dan ook nog eens allerlei mankementen zoals HKO graad 4 dus dat vind ik niet zo leuk maar die zet ik ook liever niet op stal :)
Maar ook hij moet het leren.. Al is het nu niet van toepassing omdat ik met de shet niet van de erf af ga en vroeger met de pensionado van de vorige eigenaars ook niet. Enkel met mijn haf moest hij er wel aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:59

Ik vind het stiekem ook gewoon heel erg leuk om er nog een pony bij te hebben nu ik de paarden aan huis heb. Gewoon omdat het kan.....

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:21

Ik heb er 2 en neem meerdere malen per week 1 paard mee, de ander heeft gewoon pech. We gaan ook vaak samen op pad en als er dan een derde zou zijn dan staat die alleen. Ze overleven het wel. :+ Zodra de een uit het zicht is, kalmeert de ander. Maakt niet uit wie ik meeneem, de achterblijver maakt eerst altijd even kabaal en dan geef ik ze hooi en is het goed. :')

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:40

Met mijn grote merrie maak ik buitenritten en ga ik met de trailer regelmatig op stap en het kleintje achterlaten heb ik monder moeite mee omdat die echt niks kan mispeuteten op stal.
Maar het is de bedoeling om met mijn kleintje ook op stap te gaan met de trailer naar eventuele demo's en lesdagen ivm liberty dus dan moet mijn grote het wel leren. Nu ga ik wandelen met de kleinste en dan kom ik steeds met een bang hart terug of ze zich geen pijn gedaan zou hebben omdat mijn grote dame zo een sukkeltje is, haha :-)
Maar ik heb een camera besteld zodat ik nu diegene die thuis blijft in het oog kan blijven via mijn gsm! Jippiii!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:28

Ik heb er ook 2. Meestal is het karev die mee gaat. Toet blijft thuis in stal. Vind ze niet leuk maar ze heeft pech. Ze gaat ook wel eens mee als hand paard. Karev vind alleen blijven ook niet leuk en doet dan aan zelfbeweging. . *misschien een idee voor nu ik minder tijd heb ivm de brand,Toet een uurtje op stal hihi*

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:24

Hier ook 2 paarden, en eentje is echt not amused als hij alleen achterblijft. Schreeuwt zo'n beetje de hele buurt bij elkaar.....en het went niet en wordt ook niet minder. Typisch gevalletje van helaas pindakaas, want een derde is gewoon geen plek voor. Tja dus moet hij af en toe toch eens een uurtje alleen staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:48

Hier kunnen ze ook alle drie alleen blijven maar vind wel gezellig zo.Ik rijd niet zo vaak en vind wel fijn als ik mij voldoende goed voel om te rijden,mij geen zorgen hoef te maken wat de jongens uitvreten.
Anders zou alleen in weekend kunnen als mijn vriend een oogje in het zeil zou kunnen houden.

De kans dat ik dan zou kunnen rijden wordt dan wel erg klein...

Nummer 3 stond overigens niet in de planning,kwam toevallig op mijn weg en is blijven plakken :o

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:10

Hier 5 (2 groten en 3 kleintjes), dus staat er nooit een alleen. Vind dat zelf wel heel erg fijn, geeft geen onrust als er 1 weg gaat ;) Maar ik kan me voorstellen dat 5 niet voor iedereen haalbaar is :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:59

ik had eerst een shetlander en een paard. Die shetlander ging in het begin redelijk tekeer als ik weg was. Jammer voor haar maar verbrand ze wel mooi wat calorieën mee. Die liet ik gewoon buiten lopen. Als ik dan een hele dag weg was vanwege een wedstrijd had ze gewoon pech. Ze kalmeerde vanzelf wel weer.
Toen mijn jonge paard er bij kwam ben ik met hem ook gelijk gaan oefenen om alleen te blijven. Eerst op stal en dan net even uit het zicht met mijn paard. En binnen een week al gewoon een uurtje weg. Na 2 weken liet ik die al buiten als ik weg ging. Ja hij trekt wat sprintjes en staat wat te gillen. Krijgt hij niets van......
Nu staan ze alle 3 bij elkaar en komt het niet zo snel meer voor dat er 1 alleen is.

Wat is het probleem als ze zich druk maken in een veilige omgeving? zolang ze maar niet doordraaien......Dat hou ik even in de gaten. Zijn ze gewoon druk? of wordt het erger en erger?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:22

Die van mij gaat als westernpaard als een idioot lopen stoppen en draaien en vergeet dat ze 18 is en dat de botjes etc niet meer zo piep zijn :)
Dus ik ben bang dat het haar benen gaat kosten. En aangezien ik nog een paar jaar op haar wil rijden gaat ze ter eigen bescherming en mijn eigen belang mooi op stal :)
Ik heb haar nu 9 jaar en ze is nog niets rustiger geworden, dus ik denk dat dit ook niet meer gaat komen :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:27

Had voor mijn merrie een mini gekocht als maatje voor het geval ik geen pensionners heb. Ze vond het duidelijk een minderwaardig schepseltje, altijd beetje sjagrijnig doen tegen mini als ik in de buurt ben, aandacht mag alleen voor de prinses zijn natuurlijk, vorige week ging verzorgster met mini aan de wandel, en dan staan er nog 3 paarden bij, ging de prinses helemaal uit haar dak, heeft een uur staan hinneken en draaien voor het hek waar ze hem voor het laatst had gezien.
Moest daar zo om lachen, is ze stiekem toch een beetje verliefd op haar kleine vriend geworden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:30

Wij hebben ook drie paarden maar gaan regelmatig met twee op stap, staat de 3de alleen dus dat lost het probleem niet op :P

Hier gaan ze wel wat rennen en hinniken, laat ze gewoon lopen, ze geven het snel op en gaan terug grazen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:38

Mijn huidige sportpaard gaat zonder morren de hele dag met mij mee op concours. Laatst gingen we met mijn jonkie en de shetlander het bos in. Heeft hij alles bij elkaar staan gillen :+ Konden hem na 15 minuten lopen nog steeds horen.
Ei! :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:39

Dat is dus met mijn rijpaard ook het geval. Zolang hij zelf mee mag is er niets aan de hand.
Is hij degene dat alleen achterblijft, heb ik een probleempje :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:31

Hier vergaat de wereld volgens de achterblijvende paarden als er één weggaat :P Het paard dat meegaat lijkt het allemaal niet zo dramatisch te vinden..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:49

Hier ook hoor. Ze staan 2x met twee samen. Maar als er dan eentje weggehaald wordt, is het drama. Terwijl er nog steeds twee anderen naast staan.
Idem als ze alle vier op stal staan en eentje moet werken. :+
Hebben wel drie jonge paarden, en die moeten het uiteraard nog wat leren.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:53

Ff ego post wij zijn vandaag wezen kijken bij een boerderijtje met 1 ha grond en 1 schuur van 7x14 m.
Er zijn nog geen paardenvoorzieningen aanwezig. Terrein ziet er goed uit schuur is in goede staat.
Alleen het huis daar zit heel veel werk in. Eigenlijk is het toch wel boven ons budget als ook het huis er nog aan moet geloven.
Heeft iemand hier ervaring mee met zo'n zelfde beslissing?
( we zitten nu in een nieuwbouwhuis dus het contrast is zo wie zo groot)
Het is wel een mooi plekje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:57

Kijk eens in ons topic zou ik zeggen (zie onderschrift)

Hier ook meer paarden aanwezig zodat ze niet alleen staan. Waar het begon met 1, zijn het er nu 4