Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Net een psychiatrische inrichting zo'n stal. Al die paarden met gestoorde gedragstrekjes.
Nens77 schreef:Nikass schreef:Net een psychiatrische inrichting zo'n stal. Al die paarden met gestoorde gedragstrekjes.
Gaan we weer.....
Niet ieder (grotendeels) stalpaard heeft gestoorde gedragstrekjes
Bij ons zijn er van de 50 ongeveer een stuk of 3/4 die luchtzuigen en 1 manegedier die weeft....
Ik ben inmiddels al van stal verhuisd, mijn pony komt nu meer buiten (begin mei-eind oktober wei en nu bijna dagelijks uurtje-meerdere uurtjes in de paddock) als we er niet zijn maar ideaal is het nog niet.
Ideaal is gewoon ook heel moeilijk te vinden in bepaalde regio's helaas....
Nens77 schreef:Nikass schreef:Net een psychiatrische inrichting zo'n stal. Al die paarden met gestoorde gedragstrekjes.
Gaan we weer.....
Bij ons zijn er van de 50 ongeveer een stuk of 3/4 die luchtzuigen en 1 manegedier die weeft....
Ik ben inmiddels al van stal verhuisd, mijn pony komt nu meer buiten (begin mei-eind oktober wei en nu bijna dagelijks uurtje-meerdere uurtjes in de paddock) als we er niet zijn maar ideaal is het nog niet.
Nens77 schreef:Nikass schreef:
Gaan we weer.....
Daar gaan we weer.... altijd maar recht proberen te l*llen wat krom is. Het enkele paard wat geen zichtbare gedragstrekjes heeft gaat nog steeds wel door een hel al die uren op stal.
Die paarden staan zich de hele dag de klere te vervelen op stal en erger nog: hebben continu de drang om iets te gaan doen wat ze niet kunnen doordat ze opgesloten zitten in een cel. Liefst met dichte wanden en alleen een weefrek voor de broodnodige rug- en nekklachten.
Nens77 schreef:[quote="
Gaan we weer.....
_Nelleke_ schreef:Dat is onzin, bij ons worden alle paarden gehuisvest in een groepshuisvesting met wei, paddock, schuilstal en slowfeeders. Er is geen enkel paard die weeft, heen en weer loopt voor het hek of andere ondeugden vertoont. Vaak is dat heen en weer lopen voor het hek ook een gebrek aan een bepaalde behoefte (soortgenoten, schuilmogelijkheid etc.)
Nikass schreef:Nens77: al is er geen enkel paard met zichtbare gedragstrekjes en merk jij helemaal niets aan jouw altijd blije paard, feit blijft dat uren achter elkaar op stal (en een nacht is al gauw meer dan 12 uur) een hel is voor een paard. En al helemaal als hij de rest vd dag ook nog niet echt iets te beleven krijgt (zoals de 23/7 paarden). Dat n paard dat gelaten ondergaat is niet zo raar, wat moet hij anders? Als hij geen blij paard meer is, maar schopt en bijt en zich niet meer laat rijden wordt hij afgemaakt. Hoeveel keus heeft een paard?
_Nelleke_ schreef:Dat is onzin, bij ons worden alle paarden gehuisvest in een groepshuisvesting met wei, paddock, schuilstal en slowfeeders. Er is geen enkel paard die weeft, heen en weer loopt voor het hek of andere ondeugden vertoont. Vaak is dat heen en weer lopen voor het hek ook een gebrek aan een bepaalde behoefte (soortgenoten, schuilmogelijkheid etc.)
Nikass schreef:M_Nouska: dat paard dat altijd heen en weer loopt heeft dit niet vanaf veulen gedaan lijkt mij. ..? Het zal ingesleten gedrag zijn of er is inderdaad iets wat hij nog mist. Ik ga daarin mee met Nelleke: met mooi weer in de zomer is mijn paard echt niet geneigd van het land af te komen. Ze staat er 24/7 zonder schuilstal en vermaakt zich prima. In deze tijd van het jaar, en zeker als het dan regent, komt ze aan het einde van de dag gauw naar het hek. Ze heeft dan behoefte aan een schuilstal en aan hooi om te eten. Dat is er niet op het land, dus ze wil wel naar stal. Was dat er wel dan weet ik zeker dat ze niet naar het hek zou komen. Waarom zou een paard liever in een hok opgesloten staan dan de vrijheid hebben?
Nikass schreef:M_Nouska: dat paard dat altijd heen en weer loopt heeft dit niet vanaf veulen gedaan lijkt mij. ..? Het zal ingesleten gedrag zijn of er is inderdaad iets wat hij nog mist. Ik ga daarin mee met Nelleke: met mooi weer in de zomer is mijn paard echt niet geneigd van het land af te komen. Ze staat er 24/7 zonder schuilstal en vermaakt zich prima. In deze tijd van het jaar, en zeker als het dan regent, komt ze aan het einde van de dag gauw naar het hek. Ze heeft dan behoefte aan een schuilstal en aan hooi om te eten. Dat is er niet op het land, dus ze wil wel naar stal. Was dat er wel dan weet ik zeker dat ze niet naar het hek zou komen. Waarom zou een paard liever in een hok opgesloten staan dan de vrijheid hebben?
EskeGirl schreef:Ik denk dat mensen hun paard ook vermenselijken, wat een deel van het probleem kan zijn: een mens is een holendier, dus die houdem van klein en knus, dus zal het paard het ook wel lekker knus vinden op stal... maar alleen is een paard een vlaktedier.
fokfanaat schreef:Ik heb nog nooit een paard stijf uit een paddock zien komen, wel uit een stal.
Loveyourself schreef:EkseGirl: Dat begrijp ik eigenlijk iets te goedIk vind het altijd zo fijn als mijn paard lekker warm, droog en gezellig op stal staat terwijl die eigenlijk gewoon lekker naar buiten wil.
Mijn paard staat 24/7 op stal en hij eet al zijn stro op, gooit de waterbak om enzo. Maar kan er helaas weinig aan doen...
Kinke schreef:24/7 op stal en je kan er niets aan doen? Dat is uiteraard volledig onzin. Je kunt er altijd iets aan doen, maar dat komt voor jezelf dan niet zo goed uit e.d.