Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:33

Ik hou ze ook in de middag wel eens binnen, maar dan moet het wel ontzettend heet zijn

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:10

Als ik dat niet doe, staan ze alleen maar in de veel warmere schuilstal.

Zet ik ze liever in deruime koele stallen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:20

Nikass schreef:
Net een psychiatrische inrichting zo'n stal. Al die paarden met gestoorde gedragstrekjes.

Gaan we weer.....
Niet ieder (grotendeels) stalpaard heeft gestoorde gedragstrekjes
Bij ons zijn er van de 50 ongeveer een stuk of 3/4 die luchtzuigen en 1 manegedier die weeft....
Ik ben inmiddels al van stal verhuisd, mijn pony komt nu meer buiten (begin mei-eind oktober wei en nu bijna dagelijks uurtje-meerdere uurtjes in de paddock) als we er niet zijn maar ideaal is het nog niet.
Ideaal is gewoon ook heel moeilijk te vinden in bepaalde regio's helaas....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:26

Nens77 schreef:
Nikass schreef:
Net een psychiatrische inrichting zo'n stal. Al die paarden met gestoorde gedragstrekjes.

Gaan we weer.....
Bij ons zijn er van de 50 ongeveer een stuk of 3/4 die luchtzuigen en 1 manegedier die weeft....
Ik ben inmiddels al van stal verhuisd, mijn pony komt nu meer buiten (begin mei-eind oktober wei en nu bijna dagelijks uurtje-meerdere uurtjes in de paddock) als we er niet zijn maar ideaal is het nog niet.

Daar gaan we weer.... altijd maar recht proberen te l*llen wat krom is. Het enkele paard wat geen zichtbare gedragstrekjes heeft gaat nog steeds wel door een hel al die uren op stal.
Die paarden staan zich de hele dag de klere te vervelen op stal en erger nog: hebben continu de drang om iets te gaan doen wat ze niet kunnen doordat ze opgesloten zitten in een cel. Liefst met dichte wanden en alleen een weefrek voor de broodnodige rug- en nekklachten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:06

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

Gaan we weer.....

Dat is dus 10% !! van de paarden die zichtbare ondeugden vertoont. Dat is best veel! Om nog niet te spreken over de paarden die niets zichtbaar laten zien, maar zich toch niet echt prettig voelen.

Ik ben zooo blij dat ik ze aan huis heb staan en dat ze zelf kunnen bepalen of ze in de stal of buiten willen staan. Al zijn dat ook niet vaak de meest snuggere keuzes die ze maken :P . Ik ben wel eens thuisgekomen om een paard voor de poort in de blubber te zien staan, bibberend van de kou, omdat ze nat geijzeld was van boven en koude benen van onder had gekregen natuurlijk. En dat terwijl ze zo de inloopschuur van ca. 100-150 m2 in kon en daar haar stal in kon lopen. Maar ja, dan kon ze me natuurlijk niet zo goed zien thuiskomen :+ . Ben een uurtje bezig geweest om haar weer op temperatuur te krijgen: afdrogen, wollen deken met stro eronder op gedaan, zweetdeken erover. Water gekookt en lijnzaad gemaakt met honing. Meteen al wat brokken gevoerd, daarna de warme lijnzaad met honing.
Dik stro onder haar in gegooid en voor de zekerheid maar de schuur dichtgemaakt, zodat ze niet weer naar buiten konden lopen de ijzel in.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:41

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

Gaan we weer.....

Daar gaan we weer.... altijd maar recht proberen te l*llen wat krom is. Het enkele paard wat geen zichtbare gedragstrekjes heeft gaat nog steeds wel door een hel al die uren op stal.
Die paarden staan zich de hele dag de klere te vervelen op stal en erger nog: hebben continu de drang om iets te gaan doen wat ze niet kunnen doordat ze opgesloten zitten in een cel. Liefst met dichte wanden en alleen een weefrek voor de broodnodige rug- en nekklachten.

Het is niet een enkel paard zonder zichtbare gedragstrekjes, het is een enkel paard met WEL zulke trekjes.
En mijn paard doet op stal hetzelfde als op de wei, rondscharrelen (wel op een kleiner stukje) en foerageren. Hij is gek op stro, laat er zelfs zijn voordroog nogal eens voor liggen....
Ik heb hem ook 24/7 op de wei gehad en behalve dat hij dan meer macho gedrag vertoont (lees hengstengedrag en vechten) merk ik weinig anders aan hem, hij is altijd zijn blije maffe zelf....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:45

Nens77 schreef:
[quote="

Gaan we weer.....

Dat is dus 10% !! van de paarden die zichtbare ondeugden vertoont. Dat is best veel! Om nog niet te spreken over de paarden die niets zichtbaar laten zien, maar zich toch niet echt prettig voelen.

Ik ben zooo blij dat ik ze aan huis heb staan en dat ze zelf kunnen bepalen of ze in de stal of buiten willen staan. Al zijn dat ook niet vaak de meest snuggere keuzes die ze maken :P . Ik ben wel eens thuisgekomen om een paard voor de poort in de blubber te zien staan, bibberend van de kou, omdat ze nat geijzeld was van boven en koude benen van onder had gekregen natuurlijk. En dat terwijl ze zo de inloopschuur van ca. 100-150 m2 in kon en daar haar stal in kon lopen. Maar ja, dan kon ze me natuurlijk niet zo goed zien thuiskomen :+ . Ben een uurtje bezig geweest om haar weer op temperatuur te krijgen: afdrogen, wollen deken met stro eronder op gedaan, zweetdeken erover. Water gekookt en lijnzaad gemaakt met honing. Meteen al wat brokken gevoerd, daarna de warme lijnzaad met honing.
Dik stro onder haar in gegooid en voor de zekerheid maar de schuur dichtgemaakt, zodat ze niet weer naar buiten konden lopen de ijzel in.[/quote]

10% is niet een hele stal vol.
Overigens zijn er ook zat paarden die op de wei nare trekjes vertonen (uren op en neer lopen langs het hek, wat je kunt zien aan het kaal gelopen land op dat stuk) en ook luchtzuigen komt voor op de wei, niet alleen op stal.
Begrijp me niet verkeerd hoor, zie mijn pony het liefst ook zoveel mogelijk buiten (scheelt mij ook tijd en werk) maar het kan nu eenmaal niet overal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:09

Dat is onzin, bij ons worden alle paarden gehuisvest in een groepshuisvesting met wei, paddock, schuilstal en slowfeeders. Er is geen enkel paard die weeft, heen en weer loopt voor het hek of andere ondeugden vertoont. Vaak is dat heen en weer lopen voor het hek ook een gebrek aan een bepaalde behoefte (soortgenoten, schuilmogelijkheid etc.)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:26

_Nelleke_ schreef:
Dat is onzin, bij ons worden alle paarden gehuisvest in een groepshuisvesting met wei, paddock, schuilstal en slowfeeders. Er is geen enkel paard die weeft, heen en weer loopt voor het hek of andere ondeugden vertoont. Vaak is dat heen en weer lopen voor het hek ook een gebrek aan een bepaalde behoefte (soortgenoten, schuilmogelijkheid etc.)

Schuilmogelijkheid hebben ze niet, bij extreme regen of warmte blijven ze dan ook binnen.
Soortgenoten zijn er ook, echter, het blijven gewoontedieren en na een x aantal uur op de wei worden de meesten het zat (die van mij heeft er twee keer tot 18.00 op gestaan en tot twee keer toe op exact dat tijdstip knokken, de eerste keer met een andere ruin, tweede keer sloeg hij een oma aan gort). Zal er ook mee te maken hebben dat ze weten dat er brok wacht in de voerbak....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 08:19

Nens77: al is er geen enkel paard met zichtbare gedragstrekjes en merk jij helemaal niets aan jouw altijd blije paard, feit blijft dat uren achter elkaar op stal (en een nacht is al gauw meer dan 12 uur) een hel is voor een paard. En al helemaal als hij de rest vd dag ook nog niet echt iets te beleven krijgt (zoals de 23/7 paarden). Dat n paard dat gelaten ondergaat is niet zo raar, wat moet hij anders? Als hij geen blij paard meer is, maar schopt en bijt en zich niet meer laat rijden wordt hij afgemaakt. Hoeveel keus heeft een paard?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 08:33

Nikass schreef:
Nens77: al is er geen enkel paard met zichtbare gedragstrekjes en merk jij helemaal niets aan jouw altijd blije paard, feit blijft dat uren achter elkaar op stal (en een nacht is al gauw meer dan 12 uur) een hel is voor een paard. En al helemaal als hij de rest vd dag ook nog niet echt iets te beleven krijgt (zoals de 23/7 paarden). Dat n paard dat gelaten ondergaat is niet zo raar, wat moet hij anders? Als hij geen blij paard meer is, maar schopt en bijt en zich niet meer laat rijden wordt hij afgemaakt. Hoeveel keus heeft een paard?

En dat is nou het probleem bij (bijna) alle paarden. Ze hebben geen keus. Sommige mensen (in indergeval de mensen die hun paard 23/7 op stal zetten) denken alleen maar aan zichzelf. Een paard kiest echt niet liever voor zijn stal dan voor zijn wei. Misschien als de brokken er in liggen, maar daarna wil hij er heel graag weer uit.

_Nelleke_ schreef:

Das is niet waar, tenminste niet bij ons. We hebben een paard hier op stal en die staat 24/7 buiten, tenzij het stormt of heel warm is, dan gaat ze even naar binnen. Staat in een kudde van 5/6 paarden en het enige wat hij doet is langs het hek lopen, stap, draf of galop.
Zet je hem in zijn stal, doet hij precies hetzelfde. Hij krijgt genoeg eten en aandacht. Hij heeft een wei vol met gras en er zijn ook nog wat uitdagingen voor de paarden in de wei.
Maar goed.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:07

Voor mij is het heel simpel: na jaren mijn paard buiten te hebben gehad op een paddock in de winter met alle gevolgen van dien (mok, einschuss been, rotstraal) staat mijn paard nu op stal. Tot nu toe merk ik niks aan zijn gedrag en heeft geen stalgebreken. En nog veel belangrijker: geen lichamelijke ongemakken die anders de kop al opstaken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:22

Ik was vroeger echt geobsedeerd in het feit dat ik ze buiten moest hebben. Mijn aller eerste stal was er eentje waar ze in de zomer op het land konden als het niet regende/had geregend en verder in de paddock voor een uur.

Wat een hel was dat zeg... Em misschien leek het er op dat paarden het niet erg vonden, maar niemand was er 24/7.

Daarna op verschillende stallen gestaan en de grootste verhuis reden was vaak het buiten staan wat niet goed geregeld was.

Heb vanalles gehad: beloftes die niet na werden gekomen, plots binnen blijven zonder dat ik het wist, modder heel veel modder, kleine mini paddocks, geen hooi in de paddock, etc.

Het is bijna onmogelijk om iets te vinden wat 100% bij je paard past, tenzij het je eigen grond is.

Ik probeerde die van mij zomers 24/7 op het land te houden en 's winters hele dagen in een droge paddock, met maatje en hooi.

Ik heb daar helaas een hoop van moeten inleveren, maar sta nu wel op een plek waar de eigenaar echt zijn hart op de goeie plek heeft en er echt is voor de pensionklant en haar paard.

Ze staan nu in de zomer hele dagen op het land en in de winter een halve dag in de paddock met (binnenkort ook) hooi.

Het was ontzettend wennen voor mij, maar mijn paarden zijn gelukkiger dan ooit en mijn stress is volledig weg. Ik weet waar ik aan toe ben. Vind de komende winter periode nog wel spannend van hoe het zal gaan, maar dat komt meer door het verleden en heb er nu wel vertrouwen in hihi.

Zo kan het dus ook gaan... Maar er is niemand die 23/7 op stal of maar kort naar buiten goed kan praten. De mensen die dat wel doen sluiten echt hun ogen voor de welzijn en het geluk van zijn paard.

Ik heb 4 volle dagen op een stal rond gelopen waar de paarden letterlijk 23 tot 24 uur op stal stonden. Ik zag op zich geen stalondeugden, maar wel paarden die zichzelf niet konden zijn en lelijk tegen elkaar aan het doen waren. Echt vreselijk...

En als je een fijn, soepel paard wilt, zal deze toch echt meer uit moeten. De paarden van topruiters komen ook veel meer buiten en hebben de beweging nodig.

Of is het de mentaliteit: Ach ik zie mijn paard toch niet de hele dag en het maakt dan toch niet uit? Zolang ik maar kan rijden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:28

Mijn paarden staan nu nog binnen helaas, 3 weken. Weideseizoen net afgelopen en eind van de maand verhuizen we naar dag en nacht weidegang met schuilstal. Super blij dat we dit plekje gevonden hebben. Zal een hele last van me afvallen als ze gewoon buitenstaan. Ipv 2.5 uur wachten voor 30 min paddock.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:38

M_Nouska: dat paard dat altijd heen en weer loopt heeft dit niet vanaf veulen gedaan lijkt mij. ..? Het zal ingesleten gedrag zijn of er is inderdaad iets wat hij nog mist. Ik ga daarin mee met Nelleke: met mooi weer in de zomer is mijn paard echt niet geneigd van het land af te komen. Ze staat er 24/7 zonder schuilstal en vermaakt zich prima. In deze tijd van het jaar, en zeker als het dan regent, komt ze aan het einde van de dag gauw naar het hek. Ze heeft dan behoefte aan een schuilstal en aan hooi om te eten. Dat is er niet op het land, dus ze wil wel naar stal. Was dat er wel dan weet ik zeker dat ze niet naar het hek zou komen. Waarom zou een paard liever in een hok opgesloten staan dan de vrijheid hebben?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:18

Nikass schreef:
M_Nouska: dat paard dat altijd heen en weer loopt heeft dit niet vanaf veulen gedaan lijkt mij. ..? Het zal ingesleten gedrag zijn of er is inderdaad iets wat hij nog mist. Ik ga daarin mee met Nelleke: met mooi weer in de zomer is mijn paard echt niet geneigd van het land af te komen. Ze staat er 24/7 zonder schuilstal en vermaakt zich prima. In deze tijd van het jaar, en zeker als het dan regent, komt ze aan het einde van de dag gauw naar het hek. Ze heeft dan behoefte aan een schuilstal en aan hooi om te eten. Dat is er niet op het land, dus ze wil wel naar stal. Was dat er wel dan weet ik zeker dat ze niet naar het hek zou komen. Waarom zou een paard liever in een hok opgesloten staan dan de vrijheid hebben?

Ben het helemaal eens met je Nikass. Het blijft me verbazen niet alleen op het forum, maar ook in mijn omgeving dat mensen niet (willen) zien dat een paard het beste af is in het ruim land of paddock (al dan niet met schuilstal) met soortgenoten (vaste kudde) en ruwvoer tot hun beschikking (en dan bedoel ik dus niet tot aan hun buik in de drap en modder). Grotendeels op stal zou in mijn ogen nooit een optie moeten zijn. Maar veel mensen weten er op een of andere manier altijd weer naar toe te praten. Zal ook wel een stukje zelfbescherming zijn denk ik. Ik reis een halfuurtje met de auto, waardoor ik minder bij mijn paard kan zijn, maar zij staat daar perfect in een vaste kudde van 7 paarden, in een groot land, met natuurlijke beschutting, strookbegrazing, midden in het bos en zodra het nodig is wordt hooi bijgevoerd. Op haar welzijn moet de nadruk liggen en dat ik haar iets minder zie (3 a 4 x per week ipv bijna dagelijks), zou in mijn ogen minder belangrijk moeten zijn voor een eigenaar. Zij moet daar 24 uur per dag doorbrengen, niet ik. Als ik er ben kan ik heerlijk met haar het bos in..dus dat is ook mijn plezier.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:24

Nikass schreef:

Ze doet het vanaf haar veulentijd. Ze stond met haar moeder in het begin alleen in de wei, liep ze al als veulentje langs het hek.
Toen ze de opfok in ging deed ze het ook alleen maar. De eigenaar had haar toen uit de opfok gehaald omdat ze het dag en nacht deed, geen rust kreeg en broodmager werd. Alles is er bij gekomen, dierenarts etc niks hielp. maar ze doet het nu gelukkig minder.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:53

Ik denk dat mensen hun paard ook vermenselijken, wat een deel van het probleem kan zijn: een mens is een holendier, dus die houdem van klein en knus, dus zal het paard het ook wel lekker knus vinden op stal... maar alleen is een paard een vlaktedier.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:24

EkseGirl: Dat begrijp ik eigenlijk iets te goed :o Ik vind het altijd zo fijn als mijn paard lekker warm, droog en gezellig op stal staat terwijl die eigenlijk gewoon lekker naar buiten wil.
Mijn paard staat 24/7 op stal en hij eet al zijn stro op, gooit de waterbak om enzo. Maar kan er helaas weinig aan doen...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:32

EskeGirl schreef:
Ik denk dat mensen hun paard ook vermenselijken, wat een deel van het probleem kan zijn: een mens is een holendier, dus die houdem van klein en knus, dus zal het paard het ook wel lekker knus vinden op stal... maar alleen is een paard een vlaktedier.

Men vergeet ook maar steeds dat de Hollandse kleibodem en bijbehorend gras ook niet hetgeen is wat paarden van origine gewend zijn. Ze hebben dan wel vrije bewegingsruimte maar het is nooit zoals het in het wild zou zijn (sws al niet omdat wij paarden rijden, laten beslaan, zelf kuddes selecteren, scheren/dekens gebruiken, etc.). Zowel bodem (te nat en te vlak) als voer is anders, het (te) rijke gras zorgt niet zelden voor problemen...
Daarom zei ik al eerder 100% ideaal is zeeeeer moeilijk te vinden.
Maar ja, paarden in een natuurlijke kudde het zelf uit laten zoeken (zoals ze in een natuurgebied Oostvaardersplassen proberen na te bootsen hongersnood en dood, lijden bij kwetsuren, knokpartijen, etc.) stuit ook weer op veel verzet en onbegrip.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:52

fokfanaat schreef:
Ik heb nog nooit een paard stijf uit een paddock zien komen, wel uit een stal.

Bij ons staat een oudje van 25. Die staat in de winter als het koud de hele dag bij het hek.
Komt niet stram uit de wei maar de volgende dag wel heel erg stram uit de stal.

Als ze die als het extreem nat en koud is wat meer binnen houden heeft ie daar minder last van.

Mijn 2 paarden zijn de zomer heel mooi door gekomen. Soms dag en nacht buiten soms van 8 tot 8 buiten.

Vooral de ruin is een aantal weken de wei niet uit geweest. Is ie heel erg mooi van geworden.
Hij staat nu in training.

Nu weer naar de winter toe. Hoop dat het niet zo'n natte bende word als afgelopen jaar.

Merk wel dat sinds mijn merrie op deze stal staat ze echt veel beter in haar doen is. (kwam van een stal waar ze alleen maar op stal stond)

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:53

Loveyourself schreef:
EkseGirl: Dat begrijp ik eigenlijk iets te goed :o Ik vind het altijd zo fijn als mijn paard lekker warm, droog en gezellig op stal staat terwijl die eigenlijk gewoon lekker naar buiten wil.
Mijn paard staat 24/7 op stal en hij eet al zijn stro op, gooit de waterbak om enzo. Maar kan er helaas weinig aan doen...

Dit lijkt mij toch een duidelijk teken van verveling... Vind het echt zielig dat je het paard gewoon in zijn stal laat terwijl hij al het stro op eet en de waterbak op gooit (tenzij het moet van de dierenarts of het gewoon niet anders kan)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:09

24/7 op stal en je kan er niets aan doen? Dat is uiteraard volledig onzin. Je kunt er altijd iets aan doen, maar dat komt voor jezelf dan niet zo goed uit e.d.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:23

Mijn paard staat sinds 21 oktober bij de Visdonk wegens straalkanker. Mèn, wat ben ik blij dat hij normaal niet op stal staat. Hij stond vanmorgen te bokken en steigeren in dat kleine rothok. Ik hoop dat het niet al te lang meer duurt, want ik vind het echt geen doen. En ik vind het sneu dat er zo ontzettend veel paarden zijn die minimaal 50% van hun leven zo doorbrengen, soms nog veel meer...

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:26

Kinke schreef:
24/7 op stal en je kan er niets aan doen? Dat is uiteraard volledig onzin. Je kunt er altijd iets aan doen, maar dat komt voor jezelf dan niet zo goed uit e.d.

Nee ik kan er niks aan doen. Kan het paard moeilijk in de wei zetten zonder soortgenoten.
Bij mij op stal zijn nog vier andere paarden, die staan wel buiten maar die van mij niet en ik kan er niks aan doen.