Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:06

Als je dit systeem zo tussen 2 palen ophangt zo je een kantelsysteem kunnen maken zodat ie makkelijk te vullen is.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:16

Stelvio schreef:
We hebben een slowfeeder in elkaar geknutseld, ben erg blij met het resultaat.
We wilden een slowfeeder die makkelijk te vullen is, waar een grote hoeveelheid in kan en waar het voer zo droog mogelijk in blijft. Zoals het er nu uitziet is dit gelukt.
Alleen had ik hem graag evenwijdig aan de omheining gehad, want de paarden staan er nu schuin voor ipv recht, maar dat is een klusje voor volgend weekend.

Afbeelding

Nog even heel iets anders (ik keek nog even naar je plaatje): geven die knopen in je lint niet een enorm stroomverlies??

En het voordeel van schuin to evenwijdig aan het lint is wel dat ze er nu aan twee kanten bij kunnen dus ik zou 'm zo lekker laten staan!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:27

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:50

hier heb ik vanmorgen 2 uur staan sneeuwscheppenom de bestrating van de paddock en tussen stalen paddock weer schoon te krijgen.Wilde het schoon hebben zodat het vanavond/vannacht niet meer op zou vriezen en dat is gelukkig grotendeels gelukt. De zand paddock is natuurlijk niet schoon, maar die wordt ook minder glad.

Leuke slowfeeder! En zo schuin op de omheining is inderdaad wel handig omdat ervan 2 kanten van gegeten kan worden.Kunnen ook 2 niet-vriendjes er tegelijk van eten!

mariskaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:41

Buitenzinnig schreef:
Citaat:
En met de auto weg vind ik spannend, maar ik halveer mijn snelheid en rij goed terug op de motor. Dan gaat t prima hoor.

Ik had het over paardrijden ;) Die jongens van mij zijn zo gek als een bos uien en hier en daar is de ondergrond glad (en schuin of bonkig) Ik ben als de dood dat we vallen, of dat Bram uit glijdt en die heeft al een heupprobleem... Dus ze kunnen lekker hun eigen gang gaan in de PP en een half dagje op een vlakke wei....vermoedelijk wordt het wel een keer beter en kunnen we weer lekker in de bossen rijden.

moet pony's wel inspannen en en niet als Maria er voor lopen r.k.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 08:57

die slovfeeder ziet er leuk uit. Hoeveel hooi kan er nu in en kan je het makkelijk vullen hij lijkt zo hoog te hangen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:22

DubbelDun schreef:
Als je dit systeem zo tussen 2 palen ophangt zo je een kantelsysteem kunnen maken zodat ie makkelijk te vullen is.

De bovenkant is op 1,50m, het lijkt op de foto misschien hoger. Ikzelf ben maar 1,60m en kan makkelijk de deksel los maken en hem vullen. Daar hadden we rekening mee gehouden met het net op de ton vastmaken, zodat de totale constructie niet hoger zou worden dan 1,50m. (Zal best een grappig gezicht zijn geweest, toen we het in de huiskamer in elkaar stonden te knutselen: mijn vriend de ton vasthouden en ik net doen of ik er hooi in was aan het doen :+ )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:27

1.50 valt idd wel mee om te vullen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:29

wuswa schreef:
Nog even heel iets anders (ik keek nog even naar je plaatje): geven die knopen in je lint niet een enorm stroomverlies??

En het voordeel van schuin to evenwijdig aan het lint is wel dat ze er nu aan twee kanten bij kunnen dus ik zou 'm zo lekker laten staan!

Dit stukje hebben we de paarden er snel even bijgegeven omdat we de wei hadden dichtgemaakt omdat ie te nat was met laatst al die regenval, vandaar dat het er zo amateuristisch uit ziet, zodra het weer wat beter wordt gaan we ook hier een houten omheining zetten, dus dit is tijdelijk. We hebben een sterke klok, die in de zomer 6ha weiland van stroom moet voorzien, we hebben nu maar 1 ha plus de paddock (ong. 600m2) open die de klok van stroom hoeft te voorzien, dus ondanks het stroomverlies van de knopen zit er nog een stevige tik op.

Klopt nu ie schuin staat kunnen ze er van twee kanten van eten, maar ik wil hem dan iets verder van de omheining hebben, want ze gaan nu niet paralel aan de omheining staan, bang voor een tik van de draad. Ze gaan er nu schuin voor staan waardoor ze het hoofd een beetje gaan kantelen en dat is niet de gewenste houding.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:32

Zidore schreef:
stelvio je kunt ook van die aansluitstukken kopen, http://www.topdiervoeders.nl/schriklint ... -1310.html zoiets, weet even niet hoe ze heten is idd beter voor je draad. zie ook dat het gedraaid zit, is ook niet heel goed ervoor ;-)

Dit is snel geknutseld met een stuk (aanelkaargeknoopt) lint wat we nog hadden liggen, het is maar tijdelijk, wanneer het weer beter is, dan komt er een houten omheining. Maar bedankt voor de tip!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:36

Dinopino schreef:
die slovfeeder ziet er leuk uit. Hoeveel hooi kan er nu in en kan je het makkelijk vullen hij lijkt zo hoog te hangen.

Er gaat denk ik zo'n 10 kg in (waarschijnlijk nog meer als je het goed aandrukt), ik heb het niet gewogen, maar als ik omreken hoe lang we met een pak doen kom ik zo op de 10/12 kg uit.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:54

Voor de geïnteresseerden, hier een werkomschrijving en kosten van onze slowfeeder.

1 Voerton (Aveve): 19,25
1/2 Klemprofiel (praxis): 6,70/2 = 3,35
1 Stuk waterslang (hadden we nog liggen): 2,-
Heel veel schroefjes (hadden we nog liggen): 1,-
1 Hooinet kleine mazen (Nicky's keet): 8,75
2 Houten palen (hadden we nog liggen): 6,-

Kosten totaal: 40,35 (van de materialen die we nog hadden liggen heb ik een schatting van de kosten gemaakt)

* Zaag de bodem uit de ton
* Schuif het hooinet over de ton (vanaf de onderkant)
* Leg de waterslang op het klemprofiel (in de holle kant)
* Rijg het profiel met de waterslang door het hooinet
* Schroef het profiel van binnenuit de ton vast (met de platte kant tegen de ton aan)
* Plaats een paal in de grond, schroef hierop de ton van binnenuit vast
* Plaats de tweede paal, schroef hierop de ton van binnenuit vast

Het is echt een klusje om met z'n tweeën te doen, want het klemprofiel is recht en wil natuurlijk niet zo makkelijk om de ton buigen.

Ben tot nu toe heel tevreden met het resultaat, het vullen is zo gepiept.
Als ik over een week nog steeds tevreden ben, dan gaan we er meer maken, zodat we de hooibakken die we nu hebben kunnen vervangen en alle paarden (6 paarden en 3 pony's) alleen nog uit een slowfeeder kunnen eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:19

@Stelvio : zou je een voorbeeld van het klemprofiel kunnen plaatsen, want daar heb ik nog niet zo'n beeld bij.
En verder ben ik benieuwd waarom je voor deze konstruktie gekozen hebt ivm een maxi-hooinet ??

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:33

DubbelDun schreef:
En verder ben ik benieuwd waarom je voor deze konstruktie gekozen hebt ivm een maxi-hooinet ??

De voornaamste reden, was dat ik een systeem wil hebben dat snel en makkelijk te vullen is, daar ik de paarden grotendeels alleen verzorg en inmiddels 24 weken zwanger ben en de buik alleen maar dikker gaat worden :+ . En dit is heel makkelijk te vullen, deksel los, volkiepen en klaar!
'S middags controleert mijn schoonvader de paarden (ze staan bij hem achterom op de boerderij) en bij hem moet ik echt niet aankomen met een constructie waar hij meerdere handelingen moet verrichten...

Bijkomend voordeel vind ik dat het voer een stuk droger blijft, doordat de voorraad in de ton zit en de ton het voer in het net ook enigszins beschermd.
Verder heeft de praktijk uitgewezen dat 3 van de 9 paardjes niet zo'n goede delers zijn en we echt meerdere voerplekken moeten hebben, want zij claimen gewoon de voerplek en dan komt er niemand meer bij. Doordat deze constructie niet zo massaal is, kunnen we er met gemak meerdere plaatsen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:46

DubbelDun schreef:
@Stelvio : zou je een voorbeeld van het klemprofiel kunnen plaatsen, want daar heb ik nog niet zo'n beeld bij.

Vlakke kant
Afbeelding

Holle kant
Afbeelding

Ik heb geen flauw idee, waarvoor dit normaal dient, ik heb de Praxis afgestruind en kwam dit tegen. Het lijkt op zo'n gootje wat je gebruikt om kabels weg te werken, maar is van flexibeler kunststof dan zo'n kabelgootje.

Best een grappig moment in de Praxis:
ik (schijnbaar vragend kijkend) de rekken afstruinen
verkoper: kan ik u helpen, waarnaar bent u op zoek
ik: geen idee, dat weet ik nog niet :+
Waarop de verkoper me aankeek, alsof ik uit het gekkenhuis was ontsnapt, heb hem maar snel uitgelegd dat ik bezig was met een knutselproject en nog niet wist wat ik precies nodig had, voordat hij de crisisdienst ging bellen om me te laten ophalen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:52

Thanks, had ik toch het juiste ding voor ogen :)
Maar nu snap ik nog even niet hoe je de kombi waterslang.profiel hebt verwerkt.
Ik snap dat het profiel aan de ton zit, maar waar dient de waterslang dan nog voor??

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:02

DubbelDun schreef:
Thanks, had ik toch het juiste ding voor ogen :)
Maar nu snap ik nog even niet hoe je de kombi waterslang.profiel hebt verwerkt.
Ik snap dat het profiel aan de ton zit, maar waar dient de waterslang dan nog voor??

De waterslang leg je in het profiel, om te voorkomen dat de schroefjes uitsteken. De uiteindes van de schroefjes verdwijnen zo in de waterslang en is alles mooi afgewerkt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:07

En om het verhaal af te maken willen we nu natuurlijk ook een foto in werking ;-)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:17

Zal m'n best doen, maar die vreetzakken beginnen eerst aan de hooibakken (geen slowfeeders), wanneer deze leeg zijn begeven ze zich pas naar de slowfeeder en dat is pas tegen de avond en dan is het te donker om een foto te maken. Maar als deze constructie door de 'stevigheidstest' komt gaan we er meer maken en gaan de hooibakken verdwijnen en dan moeten ze er allemaal aan gaan geloven :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:24

Stelvio schreef:
De waterslang leg je in het profiel, om te voorkomen dat de schroefjes uitsteken. De uiteindes van de schroefjes verdwijnen zo in de waterslang en is alles mooi afgewerkt.

Klinkt logisch :D
Persoonlijk zou ik een stuk staaldraad door de waterslang doen en de uiteinden aan een slangklem vastmaken.
Afbeelding
Dan kun je dit vastschroeven tot het klemt om het smallere deel van de ton en ook weer makkelijk loshalen mocht het nodig zijn :D

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:33

Goed idee!
Want het is echt een geklooi om het profiel om de ton te buigen en vast te schroeven. Dit gaan we bij de volgende uitproberen! Eens proberen of de constructie dan stevig genoeg is, want er komt veel druk op te staan, door het gewicht van het hooi in het net en uiteraard het getrek van de paarden aan het net.
Samen in dit topic komen we wel tot de beste constructie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:53

Als je het draad (niet te dun nemen want dan snijdt het door de waterslang heen) door een gaatje van het bandje doet en een paar keer terug er om heen wikkelt, heb je een hele stevige verbinding die niet te dik wordt (het moet nog wel door de slang kunnen.
Een stukje moet je wel 'slangvrij' houden want hier moet je het bandje aandraaien. Als je het een beetje goed uitkient steekt dan na aandraaien alleen nog de wartel buiten de waterslang uit.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:08

Even heel iets anders... dan de mooie voeroplossing van hierboven.

Ik ben bezig met ontdooide mest opruimen, wat een poedersuiker klus.
Overal sneeuwresten, hooiresten, platgelopen ontdooide mest.
Mijn wei ziet er niet uit! Ik ben er nog wel even zoet mee!
Even wat drinken, en dan toch maar weer verder!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:12

@Soraya85 : tja ik vrees dat het bij veel mensen niet anders is.
De mest heb ik redelijk bijgehouden, maar bijv, het gemorstte hooi voor de schuur heb ik express laten liggen omdat het er nu niet glad werd. Dat wordt bij ontdooien ook even stevig harken en een zware kliko :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:15

Ik heb idd ook het hooi met de vorst express laten liggen, staan ze net iets stabieler rondom de eetplekken.
Mest bijhouden was bij mij geen doen.

Succes allemaal ermee!