Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:35

Ik ben het ook met je eens. Of het paard zal eventueel in een HIT-actief stal kunnen staan.

Mijn mening is dat het paard een paard moet kunnen zijn, m.a.w. lekker benen strekken, grazen en met soortgenoten opschieten. Ik geloof er daarom ook heilig in dat een paard dat geestelijk gezond is lichamelijk beter kan presteren.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:57

Goh, wat ziet mij randstad-paddock-paard er toch beroerd uit!

Afbeelding

Afbeelding

Enne, stapmolen = buiten
rijbak = buiten

En meneer zit een stuk beter in zijn vel dan toen hij in een andere stal met weidegang stond, waar hij regelmatig klappen kon opvangen!

Dus ga randstadmensen nou geen schuldgevoel aanpraten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:00

Hier nog een randstedeling met een stalpaard hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:05

Borg schreef:

Het gaat niet alleen om de randstad. Ook hier in de omgeving (en in de Achterhoek, waar ik vandaan kom) zie ik veel te veel paarden die bijna altijd op stal staan. Geen ruimte, of gewoon onwil, want die dressuurtoppertjes mogen zich niet verwonden in de wei Sigaar

Een stapmolen vind ik sowieso niks, maar dat is een andere discussie. Ik blijf erbij; als je het paard geen weidegang kan bieden vind ik het egoistisch als je toch een paard neemt. Of je nou in Amsterdam woont of in Drenthe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:10

Helemaal met je eens, RedPassion. Ja
Ben wel erg blij dat mijn paardje niet zo gehouden wordt, want die zou het echt niet trekken.
Maar zelfs op de stallen op de plek waar mijn paardje 24/7 van het buitenleven geniet, zie ik dat ze er zo mee omgaan.

Overigens vind ik een paddockpaard wat anders dan een stalpaard. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:12

Nadya schreef:
Overigens vind ik een paddockpaard wat anders dan een stalpaard. Clown

Ja, ik ook wel. Ideaal vind ik het niet, maar het is zeker beter dan 24/7 op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:14

Nee, ik vind het ook niet ideaal, maar ja, beter dan alleen op stal. Die van mij verveelt zich rot in een paddock. Die rent liever zijn wei helemaal door (en dat zijn aardige afstanden Haha! ).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:18

Mij gaat het er niet om of een paard nu in een wei of (grote) bak buitenstaat zolang het maar buiten staat.

Stapmolen en een uurtje paddock vind ik, helaas gewoon niet paardwaardig.

Jij zit ook niet de hele dag voor je uit te kijken in je auto met maar een uurtje de tijd om even een babbeltje te maken of je benen te strekken.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:22

Ninx schreef:
Met grote regelmaat lees ik opmerkingen/ argumenten als: "Ja, maar in de Randstad hebben we nu eenmaal niet de mogelijkheid de paarden buiten te laten lopen. Dat willen we wel, maar er is geen ruimte voor. Moeten wij dan maar geen paard nemen?"
Mijn antwoord daarop is eigenlijk dodelijk eenvoudig: 'nee, dan moet je inderdaad geen paard nemen".

Ik kom uit Friesland van oorsprong. Ik woon nu in 't Gooi, op een steenworp afstand van de Randstad. Het contrast is erg groot.
Ik ontdek tot mijn verbazing dat mensen wel degelijk een paard aanschaffen in dit landsdeel terwijl ze het weinig tot geen weidegang kunnen bieden. Al vanaf dat ik een klein meisje was wist ik dat je een aantal zaken op je 'afvinklijstje' moeste hebben staan om een een paard te kunnen kopen:
- voldoende geld
- goede stalling
- mogelijkheid tot onbeperkte weidegang
- kennis en ervaring
En zo vast nog een stapel andere punten. Maar het belangrijkste m.b.t. tot dit onderwerp; in ieder geval RUIMTE hebben om het paard de benen te kunnen laten strekken in een weiland met soortgenoten.
Noem me naief, maar ik had niet verwacht dat mensen een paard/ pony zouden willen kopen, terwijl deze niet tot nauwelijks naar buiten kan. Voor een auto heb je snelwegen nodig, voor een vis heb je water nodig, voor een paard heb je land nodig.
Nu ik in dit landsdeel woon ben ik wel eens in pensionstallen geweest waar paarden het hele jaar, of het grootste gedeelte van het jaar binnen staan. Luchtzuigers, kribbebijters, wevers, doffe ogen, verveelde of humeurige uitstraling... er blijft soms weinig van het edele dier 'paard' over in een dergelijke gevangenis.
Ik kan daar wel om janken.
En zolang ik hier woon komt er geen paard. Moet er dan toch een paard komen, dan verhuis ik wel naar een plek waar daar ruimte voor is....

Meningen?

Afgod Afgod Afgod OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

ben het er helemaal mee eens paarden horen buiten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:23

Stalling heb je in alle soorten en maten, van blinde muren tot contact met andere paarden, van geen uitzicht tot uitzicht, kleine stal tot alle ruimte.

Zo heb je weidegang ook in alle soorten en maten. Mooie onderhouden weide met schuilmogelijkheid tot blubber halve hectare zonder mogelijkheid tot schuilen.

Van alles.

En iedereen zal in een dergelijk topic ook vooral vanuit zn eigen referentiekader reageren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:23

Borg schreef:
Goh, wat ziet mij randstad-paddock-paard er toch beroerd uit!

Enne, stapmolen = buiten
rijbak = buiten

En meneer zit een stuk beter in zijn vel dan toen hij in een andere stal met weidegang stond, waar hij regelmatig klappen kon opvangen!

Eh, sorry.... maar ik zie niet uitgesproken iets in de foto's waardoor ik denk dat grasland ineens volkomen overbodig is hoor.
Ik twijfel niet aan de mate van liefde die eigenaren voor hun dieren hebben... absoluut niet, maar ik zie een paard nu eenmaal graag zoveel mogelijk buiten en bij grote voorkeur in een weiland.
Het topic gaat ook niet specifiek over mensen in de randstad, maar over mensen die hun paard geen weidegang geven/ gunnen... en of je dan idd wel een paard zou moeten nemen (en natuurlijk zien we dat iets vaker in dichtbevolkte gebieden, zoals de Randstad)
Of je dan in A'dam woont of in Sexbierum doet er niet toe.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:26

Ach, doet het koninklijk huis dan ook aan dierenmishandeling?
Hun stallen zitten midden in Den Haag.

Trouwens, stadsmensen hebben ook minder ruimte dan mensen op het platteland. Het is maar net wat je gewend bent.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:27

Apple schreef:
Stalling heb je in alle soorten en maten, van blinde muren tot contact met andere paarden, van geen uitzicht tot uitzicht, kleine stal tot alle ruimte.

Zo heb je weidegang ook in alle soorten en maten. Mooie onderhouden weide met schuilmogelijkheid tot blubber halve hectare zonder mogelijkheid tot schuilen.

Van alles.

En iedereen zal in een dergelijk topic ook vooral vanuit zn eigen referentiekader reageren.

Omdat er mensen zijn die paarden in meters diepe (overdreven dan he) blubber houden wilt nog niet zeggen dat je het maar kan goedkeuren dat paarden 23/7 binnen staan.

Kijk ik vind dat je een paard de beweging vrijheid moet kunnen geven die het nodig heeft, niet perse 24/7, maar wel een overgroot deel van de dag.

@borg, ik vraag me sirieus af waarom jij het probeert goed te keuren door voorbeelden van andere mensen te noemen...? (heb je zelf geen mening dan?).
Dat iemand zijn hond nooit uitlaat en die hond dus ook niet snapt dat buiten wandelen gezond/goed is, wil nog niet zeggen dat het dan maar goed is.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 27-04-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:28

Ik denk dat de blubber overal aardig opgedroogd is inmiddels (bij ons wel Haha! ).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:30

Borg schreef:
Ja, die doen wel aan dierenmishandeling hoor.... wat dacht je van de drijfjacht? Maar een paard op stal zetten is niet direct 'dierenmishandeling', dat staat ook nergens. Het is alleen vele malen minder prettig voor het paard. En wanneer je van het paard houdt (en voor het koningshuis zal het veelal een 'gebruiksvoorwerp' zijn) gun je dat het beste; en dus veel vrijheid!!!!

Trouwens, stadsmensen hebben ook minder ruimte dan mensen op het platteland. Het is maar net wat je gewend bent.

Stadsmensen zijn dat wel gewend, maar er bestaat niet zoiets als 'stadspaarden'. Mensen kunnen ervoor kiezen hutjemutje bij elkaar te gaan wonen, of misschien 24 uur pd binnen te gaan zitten. Een dier niet, daarom zijn wij het aan hen verplicht ons in het dier te verdiepen en in te zien dat 23 uur pd een stal, en een beetje rijden en een stapmolen niet tegemoet komen aan de eisen voor goede zorg.

ps 2 Borg: ik zie ook liever foto's van jouw paard in een kudde hoor, lekker grazend en rondscheurend met de rest. Dat is toch een mooier gezicht dan een dier dat in een zandbak over de omheining moet loeren om andere paarden te kunnen zien.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-04-08 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:32

En dat heb je ook weer in alle soorten en maten.

Ziet het paard alleen de binnenbak? Rijdt het paard in de buitenbak? Is dat alleen dressuurmatig of zit er ook andere afwisseling bij? Stapmolen? Longeren? Buitenritten? Hoe vaak dan? Hoe lang?

Met andere woorden, wat doet zo'n paard in een week?

Daarnaast: is er contact met soortgenoten? Paddock? Weide?

Hoe zit zo'n paard verder zelf psychisch in elkaar?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:33

Overigens ziet het koninklijk huis een paard niet als gebruiksvoorwerp. De koningin heeft jarenlang op hetzelfde paard gereden totdat dit dier met pensioen ging. Geloof dat ze nu net op een ander paard rijdt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:35

Borg schreef:

Borg, als jij mijn paard zo zou houden, durf ik wel te spreken van dierenmishandeling, ja. Ja
Die maak je daarmee doodongelukkig.....

Er zijn ook paarden die het wel trekken (op het eerste gezicht), maar vind jij niet dat een paard veel buiten hoort????
In plaats van de hele tijd op stal te staan???

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:35

Ninx schreef:
Borg schreef:
Ja, die doen wel aan dierenmishandeling hoor.... wat dacht je van de drijfjacht? Maar een paard op stal zetten is niet direct 'dierenmishandeling', dat staat ook nergens. Het is alleen vele malen minder prettig voor het paard. En wanneer je van het paard houdt (en voor het koningshuis zal het veelal een 'gebruiksvoorwerp' zijn) gun je dat het beste; en dus veel vrijheid!!!!

Stadsmensen zijn dat wel gewend, maar er bestaat niet zoiets als 'stadspaarden'. Mensen kunnen ervoor kiezen hutjemutje bij elkaar te gaan wonen, of misschien 24 uur pd binnen te gaan zitten. Een dier niet, daarom zijn wij het aan hen verplicht ons in het dier te verdiepen en in te zien dat 23 uur pd een stal, en een beetje rijden en een stapmolen niet tegemoet komen aan de eisen voor goede zorg.

ik weet niet of je de hollandsche manege kent op de overtoom in amsterdam?

ben je daar eenmaal geweest, hoef je nooit meer naar een manege, hartverscheurend, en zo zitten er nog wel meer daar...

en ja de paarden van de koningin sta ik ook niet achter want die staan in stands, dus koningin of niet, het is niet okay

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:36

Mijn klas genoot heeft op de Koningklijke stallen stage gelopen, en hij zei idd ook dat de Koningin gewoon gek was op haar paard. De paarden komen daar ook genoeg buiten en ze krijgen genoeg aandacht, als zal dit voor sommige mensen moeilijk te geloven zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:37

Is dat zo? Dat de paarden van de koningin in stands staan? Die staan gewoon in boksen dacht ik?

Hollandsche manege midden in Amsterdam is weer een verhaal apart, die paarden zien ook geen 'buiten' meer.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:38

De foto's die ik heb gezien van E. waren gewoon foto's van paarden in boxen...

edit: typo

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:38

Ik ken persoonlijk geen sportpaarden die om wat voor reden dan ook niet naar buiten mogen. Eerst had ik weidegang, deze wei stond idd veel te vol en mijn knul kreeg dan wel eens klappen.

Nu staat hij op een kleine pensionstal bij een fokker van springpaarden die enorm veel hard voor de zaak heeft en veel verstand van paarden. Als ik zie hoe vrolijk en werkwillig hij hier is weet ik dat ik een goede beslissing heb genomen.
Win ik de loterij, dan koop ik wel een huis met genoeg grond erbij, maar dat is hier gewoon verschrikkelijk duur.

Ik vind het gewoon erg hard om te stellen dat wij (ik voel me idd aangesproken) egoistisch zouden zijn en eigenlijk geen paard waardig zouden zijn.
Kijk eerst objectief hoe paarden erbij staan, hoe ze zich gedragen, of ze sociaal zijn en dan moet het geen moer uitmaken waar dat is. Als het paard lekker in zijn vel zit, heeft hij het blijkbaar naar zijn zin.

In de VS kunnen paarden daaaaagen zwerven door hun stukken land, die vinden onze weitjes maar postzegeltjes......

Enne Kiri, ik ben ook wel eens in die stallen geweest en weet dat deze paarden regelmatig naar strand en bos gaan indien mogelijk.
Zij hebben daar een superverzorging hoor.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:39

en zo zijn er honderden, ook richting aalsmeer, pensionstallen met 50 op een rij en alle paarden die even op een postzegeltje naar buiten mogen, tsja hoe verzin je het...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:39

Apple schreef:
En dat heb je ook weer in alle soorten en maten.

Ziet het paard alleen de binnenbak? Rijdt het paard in de buitenbak? Is dat alleen dressuurmatig of zit er ook andere afwisseling bij? Stapmolen? Longeren? Buitenritten? Hoe vaak dan? Hoe lang?
Ik zie die arbeid als 'toegevoegde waarde' en niet als eerste levensbehoefte.... Weidegang is dat wel, onder het zadel gereden worden is dat niet.
Met andere woorden, wat doet zo'n paard in een week?
Naast de 'eerste levensbehoeften' is afwisseling in arbeid ook belangrijk, dat ben ik met je eens.
Daarnaast: is er contact met soortgenoten? Paddock? Weide?
'Noodzakelijk!'
Hoe zit zo'n paard verder zelf psychisch in elkaar?

Tot wat 'verwordt' een paard vaak door isolement, veel stilstaan en weinig vrije beweging, grazen, en contact met soortgenoten? Onze keuzen bepalen voor een erg groot gedeelte het gedrag van het paard. Soms wordt een paard passief door het vele opsluiten, en dit wordt dan ten onrechte als 'relaxte acceptatie' gezien. Hoe een paard psychisch echt in elkaar zit, kun je naar mijn idee het beste beoordelen in een situatie waarin het paard zoveel mogelijk zichzelf kan zijn.