Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Borg schreef:Dus ga randstadmensen nou geen schuldgevoel aanpraten.
Nadya schreef:Overigens vind ik een paddockpaard wat anders dan een stalpaard.
). Ninx schreef:Met grote regelmaat lees ik opmerkingen/ argumenten als: "Ja, maar in de Randstad hebben we nu eenmaal niet de mogelijkheid de paarden buiten te laten lopen. Dat willen we wel, maar er is geen ruimte voor. Moeten wij dan maar geen paard nemen?"
Mijn antwoord daarop is eigenlijk dodelijk eenvoudig: 'nee, dan moet je inderdaad geen paard nemen".
Ik kom uit Friesland van oorsprong. Ik woon nu in 't Gooi, op een steenworp afstand van de Randstad. Het contrast is erg groot.
Ik ontdek tot mijn verbazing dat mensen wel degelijk een paard aanschaffen in dit landsdeel terwijl ze het weinig tot geen weidegang kunnen bieden. Al vanaf dat ik een klein meisje was wist ik dat je een aantal zaken op je 'afvinklijstje' moeste hebben staan om een een paard te kunnen kopen:
- voldoende geld
- goede stalling
- mogelijkheid tot onbeperkte weidegang
- kennis en ervaring
En zo vast nog een stapel andere punten. Maar het belangrijkste m.b.t. tot dit onderwerp; in ieder geval RUIMTE hebben om het paard de benen te kunnen laten strekken in een weiland met soortgenoten.
Noem me naief, maar ik had niet verwacht dat mensen een paard/ pony zouden willen kopen, terwijl deze niet tot nauwelijks naar buiten kan. Voor een auto heb je snelwegen nodig, voor een vis heb je water nodig, voor een paard heb je land nodig.
Nu ik in dit landsdeel woon ben ik wel eens in pensionstallen geweest waar paarden het hele jaar, of het grootste gedeelte van het jaar binnen staan. Luchtzuigers, kribbebijters, wevers, doffe ogen, verveelde of humeurige uitstraling... er blijft soms weinig van het edele dier 'paard' over in een dergelijke gevangenis.
Ik kan daar wel om janken.
En zolang ik hier woon komt er geen paard. Moet er dan toch een paard komen, dan verhuis ik wel naar een plek waar daar ruimte voor is....
Meningen?
Borg schreef:Goh, wat ziet mij randstad-paddock-paard er toch beroerd uit!
Enne, stapmolen = buiten
rijbak = buiten
En meneer zit een stuk beter in zijn vel dan toen hij in een andere stal met weidegang stond, waar hij regelmatig klappen kon opvangen!
Dus ga randstadmensen nou geen schuldgevoel aanpraten.
Apple schreef:Stalling heb je in alle soorten en maten, van blinde muren tot contact met andere paarden, van geen uitzicht tot uitzicht, kleine stal tot alle ruimte.
Zo heb je weidegang ook in alle soorten en maten. Mooie onderhouden weide met schuilmogelijkheid tot blubber halve hectare zonder mogelijkheid tot schuilen.
Van alles.
En iedereen zal in een dergelijk topic ook vooral vanuit zn eigen referentiekader reageren.
). Borg schreef:Ach, doet het koninklijk huis dan ook aan dierenmishandeling?
Hun stallen zitten midden in Den Haag.
Ja, die doen wel aan dierenmishandeling hoor.... wat dacht je van de drijfjacht? Maar een paard op stal zetten is niet direct 'dierenmishandeling', dat staat ook nergens. Het is alleen vele malen minder prettig voor het paard. En wanneer je van het paard houdt (en voor het koningshuis zal het veelal een 'gebruiksvoorwerp' zijn) gun je dat het beste; en dus veel vrijheid!!!!
Trouwens, stadsmensen hebben ook minder ruimte dan mensen op het platteland. Het is maar net wat je gewend bent.
Borg schreef:Ach, doet het koninklijk huis dan ook aan dierenmishandeling?
Ninx schreef:Borg schreef:Ach, doet het koninklijk huis dan ook aan dierenmishandeling?
Ja, die doen wel aan dierenmishandeling hoor.... wat dacht je van de drijfjacht? Maar een paard op stal zetten is niet direct 'dierenmishandeling', dat staat ook nergens. Het is alleen vele malen minder prettig voor het paard. En wanneer je van het paard houdt (en voor het koningshuis zal het veelal een 'gebruiksvoorwerp' zijn) gun je dat het beste; en dus veel vrijheid!!!!
Trouwens, stadsmensen hebben ook minder ruimte dan mensen op het platteland. Het is maar net wat je gewend bent.
Stadsmensen zijn dat wel gewend, maar er bestaat niet zoiets als 'stadspaarden'. Mensen kunnen ervoor kiezen hutjemutje bij elkaar te gaan wonen, of misschien 24 uur pd binnen te gaan zitten. Een dier niet, daarom zijn wij het aan hen verplicht ons in het dier te verdiepen en in te zien dat 23 uur pd een stal, en een beetje rijden en een stapmolen niet tegemoet komen aan de eisen voor goede zorg.
Apple schreef:En dat heb je ook weer in alle soorten en maten.
Ziet het paard alleen de binnenbak? Rijdt het paard in de buitenbak? Is dat alleen dressuurmatig of zit er ook andere afwisseling bij? Stapmolen? Longeren? Buitenritten? Hoe vaak dan? Hoe lang?
Ik zie die arbeid als 'toegevoegde waarde' en niet als eerste levensbehoefte.... Weidegang is dat wel, onder het zadel gereden worden is dat niet.
Met andere woorden, wat doet zo'n paard in een week?
Naast de 'eerste levensbehoeften' is afwisseling in arbeid ook belangrijk, dat ben ik met je eens.
Daarnaast: is er contact met soortgenoten? Paddock? Weide?
'Noodzakelijk!'
Hoe zit zo'n paard verder zelf psychisch in elkaar?