Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruutjuh

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:55

een paard of pony moet zeker weidegang hebben!!!!!
mijn pony stond op een manege waar ze te vaak binnen stond!
ik moest haar zelf buiten zette en helaas kon ik dat vaak niet omdat ik met me werk in 3 ploegen zat.
me pony was om de haverklap kreupel en het was een raadsel wat het kon zijn totdat een vrouw me vertelde dat haar pony dat ook heeft gehad om de haverklap kreupel en wist niet waar het vandaan kwam, wat bleek nou haar pony voelde zich net als mijn pony ongelukkig doordat ze niet of nauwelijks op de wei stond en daarom werdt ze kreupel.
Ik heb nu een stal gevonden waar ze in de ochtend buiten wordt gezet en een paar uur later binnen wordt gehaald mijn pony is nu nooit meer kreupel!!!
Zo zie je dat een pony dus zeker wel weidegang moet hebben, paarden die dan ok 24/7 op stal staan vindt ik niet kunnen.
een paard legt in de natuur kilometers af op zoek naar voedsel dat is hun dagindeling en hun dagindeling hoort niet de hele dag op stal staan te zijn!!!!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:55

@nadya, ben het helemaal met je eens dat er ook genoeg stalpaarden, de echte dan Knipoog, niet gelukkig zijn en er alleen uit mogen om te 'werken'. Zou ik ook niet leuk vinden!

@RK; dan snappen wij elkaar toch. Het is hier idd vaak niet haalbaar. Danc staat een aantal uur los en daarnaast rijd ik nog, of longeren, etc etc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:59

Roosje, ik ken zelfs stallingen waar ze paarden 'rustig' een week lang binnen laten staan. En wat dacht je wat ze met hengsten doen? Dat wil je niet weten.... Heb vorig jaar zelfs heel even op zo'n stalling gestaan. Ik wist niet hoe snel ik daar weer weg moest (na 3 weken ben ik gillend weggerend daar! Toen ik dat zag, kreeg ik zo'n hekel aan die stalbaas en een aantal paardeneigenaren! Boos! ).
Echt te walgelijk voor woorden en de DB doet er niets aan.

Mijn paard stond daar overigens in de wei, hoor. Clown

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:01

Ik weet idd ook dat er stallingen zijn waar paarden weken in stal staan. Dat vind ik dan ook rot op te zien..wat doe je er aan?
Gelukkig zorg ik wel goed voor mijn paard, die staat wel een aantal uur buiten en krijgt beweging.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:04

Ik heb er geen woorden voor als mensen een manege beginnen terwijl er geen beschikking is over weidegang! Hoe zou jij het vinden om 24/7 op je slaapkamer te zitten?
De manege hier een dorpje verderop is ook waardeloos maar daar staan ze gelukkig wel in de wei.

bruutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:04

ze zouden het in nederland moeten verplichten dat paarden minimaal een paar uur per dag weidegang moeten hebben!!!! en dan bedoel ik weidegang en geen zandbak:)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:07

ik heb het vind ik persoonlijk pas goed voor elkaar *ego * hihi ..
In de zomer overdag op de weide en snachts op de bak. ben nl. geen voorstander van 24/7 gras voor de noet van een paard. In de winter lekker overdag met een winterjas op de bak en snachts in de stal. Ik merk toch dat ze zit heel erg leuk vinden. ze blijven fit omdat ze niet volgegeten zitten. Ze vinden de afwisseling leuk en ze doen nooit moeilijk als ze naar de bak of stal moeten aangezien dat ze eerst brok krijgen en daarna pas op de bak/stal gaan. Op de bak staan ze vaak te suffen dus is het voor de paardjes echt een soort van rust moment .

Roselie

Ok mijn paard staat dan wel niet in land, maar wel een paar uur in een paddock, met fysiek contact. misschien niet de beste oplossing..maar ik denk er wel over na hoe belangrijk het is dat mijn paard ook zijn eigen ding kan doen.

shadowflower

bruutjuh schreef:
ze zouden het in nederland moeten verplichten dat paarden minimaal een paar uur per dag weidegang moeten hebben!!!! en dan bedoel ik weidegang en geen zandbak:)

dat vind ik weer overdreven. als ze maar lekker buiten komen. dat nog liever dan maar 1 uurtje op een weide. Dan kunnen ze toch beter dag en nacht of alleen overdag op een zandbakje staan

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:08

dat lijkt me inderdaad ideaal maar niet noodzakelijk.. Een grote paddock met soorgenoten en veel ruwvoer is al een heel stuk beter dan een stal...

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:09

ik vind dat de paarden in de zomer maanden zeker op het land moeten en in de winter moeten ze ook los kunnen lopen al is het maar twee uurtjes en dan rijden of longeren Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:09

idd .... In warme landen staan ze vaak ook alleen maar op een stoffige ondergrond met wat hooi. Maar ze staan wel buiten met soortgenoten !!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:10

shadowflower schreef:
ik heb het vind ik persoonlijk pas goed voor elkaar *ego * hihi ..
In de zomer overdag op de weide en snachts op de bak. ben nl. geen voorstander van 24/7 gras voor de noet van een paard. In de winter lekker overdag met een winterjas op de bak en snachts in de stal. Ik merk toch dat ze zit heel erg leuk vinden. ze blijven fit omdat ze niet volgegeten zitten. Ze vinden de afwisseling leuk en ze doen nooit moeilijk als ze naar de bak of stal moeten aangezien dat ze eerst brok krijgen en daarna pas op de bak/stal gaan. Op de bak staan ze vaak te suffen dus is het voor de paardjes echt een soort van rust moment .

Dan heb ik het beter voor elkaar Knipoog Bij ons mogen ze in de winter overdag ook gewoon op de wei, zo'n bevroren ongelijke bak is gevaarlijk.

24/7 op de wei kan geen kwaad zolang de wei maar schraal is, een paard hoeft geen wei met lang gras te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:12

Een bak kun je ook slepen net voor het vriest, dan is hij niet ongelijk:P

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:13

als de bak bevroren is is het land ook vaak hard Lachen dus dan maar even niet los

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:13

en de meeste weilanden zijn ook ongelijk, zeker op klei- en veengrond

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:14

ze hebben dat zelf heus door als het zo gevaarlijk is. ze zijn juist doordat ze zo vaak buiten komen er op ingesteld dat ze bij sommige weertypes voorzichtig moeten zijn. Zoiezo in de inter komen paarden niet veel buiten en dan ben ik toch blij dat ze lekker rustig op de bak staan of soms wel eens lekker op stal waar ze een mini paddock van 4x3 aan hebben zitten

edit: en wie staat er op ontiegelijk harde vieze klei .... ik met mijn paardjes .. Het is heel vaak nat en drassig en ONGELIJK ... dus beter een bak dan het land.
Jij hebt het trouwens alleen over bij gevroren weer lekker op het land. hoe doe je dat bij andere weertypes ? ook op het land of staan ze dan toch veilig op stal Bloos
Laatst bijgewerkt door shadowflower op 13-08-07 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:14

paar jaar terug heeft het best lang achter elkaar gevroren, zetten jullie ze dan niet buiten?
Hier gaan ze gewoon elke dag de wei in hoor, ook als het vriest.
Ze letten wel op Ja
En ook die slepen we zo nodig
Vaak is het overigens alleen nodig bij de ingang

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:15

Ik vind een grote paddock een prima alternatief, als het niet anders kan. Ja

Ik ervaar mijn weidepaard trouwens helemaal niet als een volgevreten, niet fit paard, hoor. Clown
Pffff, die komt energie te kort en hij rent graag keihard rond met nog twee gekke pony's.
Hij staat het hele jaar door buiten op een behoorlijk groot stuk (vrij schraal) (natuurgebied) land. Haha!
(niet bepaald een vierkant, afgezet stukje grond, kan ik je vertellen, hihi Knipoog )

En ja, op veengrond, veel ongelijke stukken na harde regenval. Daardoor heeft 'ie wel eens een sliding gemaakt met een verrekking tot gevolg. Tja, kan gebeuren. Ik ga hem er niet voor binnen zetten, want dan wordt 'ie doodongelukkig.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:16

tis juist goed voor ze, leren lopen op ongelijke grond. Dan leren ze voorzichtig lopen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:17

runningkawa schreef:
paar jaar terug heeft het best lang achter elkaar gevroren, zetten jullie ze dan niet buiten?
Ze letten wel op Ja

Hier ook, tenzij het pad spekglad is door ijzel ofzo, met ijzers daarover is niet echt verantwoord dan. Maar het komt eigenlijk heel zelden voor dat ze door omstandigheden niet naar buiten kunnen. Verder zijn ze écht wel voorzichtig hoor als ze merken dat het land hard is!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:18

onze grond is niet schraal. daarom heb ik voor de snelheid dat ons gras groeit een prima schema. zo hebben ze al wel heel de tijd vanaf april lekker gras terwijl we niet zo heel veel grond hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:19

runningkawa schreef:
Ze letten wel op Ja
En ook die slepen we zo nodig
Vaak is het overigens alleen nodig bij de ingang

Wij gooiden ze op de manege toen ook gewoon naar buiten als het vroor, hoor. Het wordt gevaarlijker als je dat niet doet, als ze vreselijk veel energie hebben en ze kunnen die niet kwijt... dan krijg je rare glijpartijen...
Maar denk dat je ook niet te voorzichtig moet zijn, paarden redden zich er beter mee dan wij Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:19

Afgelopen winter was het meer nat, dan dat het vroor. De echte winters stellen tegenwoordig allemaal niet zoveel meer voor, vind ik. Clown

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:21

de zomers ook niet ^^ t is niks meer in nederland wat betreft het weer