Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:03

Miran schreef:
Tuurlijk, het ligt aan heel veel factoren. En ook aan wat je je paard gunt aan welzijn. Die kiest niet voor die meer dan 800 euro stal waar nog geen goed management is… Mijn paard staat voor een heel stuk minder op een fijne plek. En ja, dat is hard werken en soms echt concessies doen met een gezin en een baan.

Edit: he, hier stond net nog een reactie op mijn vorige post boven.

Ja ik heb het verwijderd omdat het toch niet even zinvol is allemaal.
Naar die fijne plek is echt iedereen opzoek. En wat dan fijn is, is voor de een weer anders dan voor de ander. Ik geloof niet dat daar de discussie over gevoerd hoeft te worden.

800€+ is ook voor mij teveel geld, maar ik kan niet van vandaag op morgen m’n paard verhuizen als er weinig beschikbaar is in de regio. Dus dat heeft tijd nodig. Net als andere stalgenoten met gezamenlijk ongeveer 60 paarden, die opzoek zijn in dezelfde regio ;)

Little_Gift

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:08

Maar dat is toch niet de schuld van de mensen in dit topic?

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:15

Little_Gift schreef:
Maar dat is toch niet de schuld van de mensen in dit topic?

Waar staat dat?
Hoe kom je erbij dat ik mensen in dit topic de schuld geef? Ongelooflijk.
Laatst bijgewerkt door Hieper89 op 25-01-26 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:16

Nergens, het is meer een algehele vibe die van je berichtjes afstraalt maar dat zal wel aan mij liggen hoor :o

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:21

Little_Gift schreef:
Nergens, het is meer een algehele vibe die van je berichtjes afstraalt maar dat zal wel aan mij liggen hoor :o

Dan moet je dat benoemen. Ik geef helemaal niemand ergens de schuld van. Ik leg uit waarom ik het niet haalbaar vind om stalwerkzaamheden uit te voeren. Blijkbaar is dat een kwestie van prioriteiten stellen.

Dus mijn stalkosten zijn voor vol pension helaas hoog. Vooral hoger dan ik zou willen en hoger dan wat ik het waard vind. Het is hier in de regio moeilijk te vinden en dus slik ook voor nu een dergelijke verhoging totdat ik (in mijn ogen) iets heb gevonden dat beter is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:24

Hieper89 schreef:
Hm ja, wij begrijpen elkaar duidelijk niet :) Ook prima.

Ik denk dat ik het maar hiermee laat rusten... Denk dat wij elkaar inderdaad niet begrijpen.

Ik krijg een beetje schrik van je en hoe je reageert eerlijk gezegd :=

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:24

Het komt wel over dat je het hier afreageert, naast de opmerking dat een gezin boven het paard staat. Ik zie dat niet zo, ik heb bewust gekozen voor een paard, daar moet (net als voor andere dieren) goed voor gezorgd worden en daar is mijn gezin zich bewust van. Dat betekent dat ik in alle keuzes die ik maak, zowel rekening hou met gezin als met paard. Dat betekent vooruit denken, plannen, overleggen en een dochter die weet wat het hebben van een paard inhoudt.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 23:27

Miran schreef:
Het komt wel over dat je het hier afreageert, naast de opmerking dat een gezin boven het paard staat. Ik zie dat niet zo, ik heb bewust gekozen voor een paard, daar moet (net als voor andere dieren) goed voor gezorgd worden en daar is mijn gezin zich bewust van. Dat betekent dat ik in alle keuzes die ik maak, zowel rekening hou met gezin als met paard. Dat betekent vooruit denken, plannen, overleggen en een dochter die weet wat het hebben van een paard inhoudt.

Ik reageer niets af. Ja hooguit op enkele reacties hier die ik onbegrijpelijk vind en die irritatie opwekken.
Fijn dat je het zo geregeld hebt :)
Mijn paard komt niets te kort. Daar wordt goed voor gezorgd ;)
Ik zal ook aan m’n kinderen onder de vier wat meer duidelijk maken wat het hebben van een paard inhoudt.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 00:13

Zoals eerder genoemd hebben wij een kleine kudde op een stuk grond in eigen beheer staan voor een zeer schappelijk prijsje.
Wat wel wil zeggen dat we ( ik) er dagelijks naartoe moeten.
En beide werken we, en hebben we 2 kleine kindjes.
Tis soms best pittig en de paarden zijn allang geen hobby meer maar een dagelijks “ moetje” en een levensstijl. Echte ontspanning halen we er niet uit al hebben we dat wel jaren lag wél gehad toen we nog geen kinderen hadden, de paarden ( en wij :') ) jong en gezond waren.
Tis soms jongleren en keuzes maken ( prioriteiten stellen idd)
We rijden al jaren niet meer maar de dagelijkse verzorging ( voeren, water, mesten) neemt toch al snel 1-1,5u in beslag ELKE DAG.
Ik zorg dat ze te eten hebben en er netjes bij staan maar zit m’n kleine in de auto te huilen ( kan het meestal zo uitkienen dat hij slaapt ) dan blijft de mest toch echt even liggen tot de volgende dag ( hebben uitloopstallen en voldoende ruimte dus ze lijden niks…)

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 01:16

Ik snap wel wat hieper wilt zeggen… Ik werk ook fulltime time en help daarnaast in de onderneming van m’n vriend. Bewust kinderloos maar dat wilt niet zeggen dat je dan zeeën van tijd over hebt. En er moet toch echt gewerkt worden om dat paard te kunnen houden.

Mijn paard staat volpension voor gelukkig een veel schappelijker prijs dan het paard van Hieper. Maar ik zou ook gerust wat meer betalen als dat betekent dat ik dan stalwerk niet hoef te doen. Niet dat ik dat te lui, knap of dom voor ben, maar gewoon omdat de tijd die ik heb, ik wil besteden aan m’n paard en niet aan zijn mest. En het geeft je de luxe om, als het echt niet lukt Een dag niet naar je paard te moeten. Maar dan toch verzekerd zijn dat je paard er die dag helemaal prima bij staat en z’n natje en droogje krijgt.

En prioriteiten… tja, een gezin heb je samen maar je kan niet van je partner verwachten dat die altijd alles opvangt omdat jij een paard hebt. 50/50 toch? En voor Hieper betekent dat dan dat zij meer moet betalen om dit op te vangen. Dat is een keuze die ieder voor zich maakt.
Iemand maakte de opmerking: ik zou verhuizen naar een regio waar ik een goedkopere stal kan vinden. Nou mijn partner ziet me aankomen: schat laten we verhuizen naar Friesland, paard-lief kan daar veel goedkoper wonen. Ik weet al wie er dan de koffers kan inpakken… ;)

Helaas zie je in bepaalde regio’s dat door de verhouding vraag/aanbod stallen ook de hoofdprijs kunnen vragen. Dat heeft volgens mij niets te maken met de prijs van het hooi, of de waarde van het land. En verhuizen naar een goedkopere stal in een regio waar de “woningmarkt” voor paarden al zo krap is, is ook makkelijker gezegd dan gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 07:33

Je paard staat vol pension maar moet nog stalwerk doen?

Ik begrijp hieper ook.
Ik stond vroeger vol pension. De echte vol pension. Met hele dagen op de wei en in de avond nacht in een schone stal met voldoende hooi.

En daar zei de eigenaar gekscherend altijd. Het enige wat jij hoeft te komen doen is rijden.

En imo is dat ook zoals vol pension hoort te zijn.
En ja daar mag best voor betaald worden.
En ja dan kun je bij wijze van zo 3 weken op vakantie zonder zorgen.

En betreffende de klanten. Sommige kwamen dagelijks. Andere 5 keer in de week. En weer andere enkel in het weekend.

Maar je moet dan wel kunnen vertrouwen op stal dat het goed is.
Met fatsoenlijk voer enz.

En niet alsnog mest hoeven scheppen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:07

Bij hoeveel paarden?
Hier kost elk extra paard een half uur per paard extra per dag. Maar dat is de hele verzorging met uitmesten, 3x voeren hooinetten vullen etc.

Mijn eigen 2 stallen hangt er echt vanaf of ik natte plekken er uit moet haken en op de mest gewoon netjes op het strooisel in hoopjes ligt, of dat alles door elkaar is gelopen of is ge/begraven.

Het is dan tussen de 10 en 30 minuten voor mijn beide stallen.

De paddock uitmesten eind van de dag (4 pony's en een paard) kost tussen de 10 en 20 minuten afhankelijk van hoe het weer is en of ze in het zand of op de stenen hebben gepoept. Met Rondje track er bij ben ik zo 10 minuten extra kwijt.

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Anjali, maar je noemt een hoop randzaken waarom je geen paard meer wilt. Wolven enz.
Begrijpelijke randzaken, maar die hebben niets met stalwerk te doen.

Hieper die nu bijvoorbeeld kinderen heeft, best begrijpelijk dat die niet elke dag naar het paard gaat.
Maar is die 5 minuten stalwerk het waarom, of de veranderde levensstijl door de kinderen?
Waarop de reistijd enz zeker zoveel opbreekt.

Ik zelf zit ook te denken, hoe krimp ik mijn bestand in?
Kosten van de DA, smid, mijn lijf, het hele plaatje.

Dan kom je op het nadeel aan huis, paard mag niet alleen vind ik.
En paard dat overblijft op pension zetten en zoveel gaan betalen als ik ze pp thuis voor 100 euro per maand heb staan.
Daar word ik ook niet gelukkig van.
Maar weer een paard erbij, dan blijf je in die cyclus.

En dat is gewoon zo met ouder worden, andere levensfases. Dan kan een paard gewoon wel eens niet meer passen.

Stalwerk is geen 5 minuten.

Little_Gift schreef:
Ik heb de paarden ook aan huis sinds 3 jaar en al gedurende 8 jaar daarvoor volledig in eigen beheer op een eigen terrein... En wat je zegt is waar... Stalwerk is bij mij élke dag minstens 1u en dat 2x per dag.

En dan lopen de mijne 24/7 met de vrije keuze of ze binnen of buiten staan of lopen. Er wordt hier niks opgesloten, ze kiezen zelf naar believen.
Moest ik ze een hele nacht op stal hebben, mag ik zeker 2u per dag 2x daags rekenen vermoed ik qua stalwerk.

Hoe sommigen dat in 5 minuten afgeranseld krijgen, breekt mijn klomp

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:14

Popstra schreef:
Vaak sluipt dat ,doe het zelven, op VOLpension stallen er vanzelf in omdat men niet wil dat zn paard in het weekend ,vies, staat. Of wanneer er enkel doordeweeks opgestrooid word toch zelf de mest dagelijks verwijderen...
Dan maar ff zelf mesten. Zo gepiept maar dat is dus meest puur uit ontevredenheid ontstaan.
Je hoeft het niet te doen. Een pension eigenaar kan dat niet van zijn klanten eisen. Dan moet de prijs daar naar zijn.

En wij hebben dat dan weer net als formule omdat we merken hoe vaak men ontevreden is van het mesten en de hoeveelheid hooi bv. Dat doen ze bij ons dus zelf. Kunnen ze ook niet klagen. Over te weinig strooisel of te weinig hooi. :D

En als ik zie hoe verschillend ze al allemaal mesten terwijl we een kleine stal zijn kan ik me helemaal voor stellen dat je bij 80 paarden een hoop ontevreden mensen hebt. :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:27

Devic schreef:
Iemand maakte de opmerking: ik zou verhuizen naar een regio waar ik een goedkopere stal kan vinden. Nou mijn partner ziet me aankomen: schat laten we verhuizen naar Friesland, paard-lief kan daar veel goedkoper wonen. Ik weet al wie er dan de koffers kan inpakken… ;)

Die Bokker zei ook: of paard wegdoen.
Als je het niet gebolwerkt krijgt, is dat ook zeker een optie. Dat is dus ook prioriteit stellen: beseffen dat een eigen paard misschien niet meer in je leven past als het je meer kopzorgen dan plezier brengt.
Of als de stap verkopen te groot is: een bijrijder of halve stal.

Er zijn soms meer keuzes dan je denkt. Volgens mij is dat ook wat die Bokker bedoelde. En voor de ene klinkt verhuizen als een belachelijk onmogelijke stap terwijl het voor de andere vanzelfsprekend is.
We richten ons eigen leven in en stellen daarbij prioriteiten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:28

Ik had het al 2 keer eerder uitgelegd. :) Maar dat krijg je als mensen dan niet lezen, maar vlug neerkwakken dat het niet kan, en het vast dan een bende moet zijn (wat in een edit weer is weggehaald, maar ik had het wel gelezen en had geen zin om op te reageren). En ja, dan zien latere lezers zoals jij dat weer als quote staan en gaat een topic vanuit daar weer verder.

Deze schreef ik eerder.

DuoPenotti schreef:
Stalwerk is toch in 5 minuten gedaan. En dan 1 keer in de week langer als er een plasplek uitmoet.
Paddock/wei uitmesten uiteraard niet.

DuoPenotti schreef:
Ik doe ze dagelijks, maar het mestwerk ben ik echt niet langer per stal mee bezig.

Komen er dingen bij als hooinetjes maken enz, ja dan wel.
Maar letterlijk stalwerk. Doe er echt niet langer over.
Drollen eruit, rechttrekken en klaar.

Ik ben met 2 stallen, paarden buiten zetten, hun draad in de wei verzetten want ze staan jaar rond stripbegrazing.
Waterbak vullen nu in de winter, hooi-stro netjes voor de nacht. (daar gaat mijn meeste tijd inzitten en word nooit mijn hobby)
Hooi in de stallen klaar leggen voor als ze weer binnen komen. Alles bijvegen.
Met de bal spelen en de honden knuffelen, want dat hoort er hier ook bij :D
Een 30-40 minuten bezig.
En het enige wat ik dan nog moet doen is ze weer binnen halen die dag.

joyce B schreef:
Bij hoeveel paarden?
Hier kost elk extra paard een half uur per paard extra per dag. Maar dat is de hele verzorging met uitmesten, 3x voeren hooinetten vullen etc.

Mijn eigen 2 stallen hangt er echt vanaf of ik natte plekken er uit moet haken en op de mest gewoon netjes op het strooisel in hoopjes ligt, of dat alles door elkaar is gelopen of is ge/begraven.

Het is dan tussen de 10 en 30 minuten voor mijn beide stallen.

De paddock uitmesten eind van de dag (4 pony's en een paard) kost tussen de 10 en 20 minuten afhankelijk van hoe het weer is en of ze in het zand of op de stenen hebben gepoept. Met Rondje track er bij ben ik zo 10 minuten extra kwijt.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:36

Dat stalwerk is toch ook maar net hoe je het inricht. Bij ons moeten we ook zelf mesten. De ene doet het elke dag. De andere om de dag en weer een ander 1 x per week en de rest wat bijstrooien.

We hebben er ook die halen elke dag compleet de hele stal leeg. Dat vind ik zelf dan weer zonde en onnodig stro gebruik, maarja ieder z'n ding :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:38

Hele stal leeg halen maar ook een hele week niet uitmesten, waren voor mij de redenen om enkel en alleen maar vol pension aan te bieden.
Beide kunnen imo niet.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:43

Dat is zaak van onze stalhouder om daar wat van te zeggen.
Ik doe elke dag de stallen, dan ben ik t snelste en verbruik ook het minste.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:57

Ik doe sommige dagen ook helemaal niks, niet eens bijstrooien. Als je een schoon paard hebt dat geen stro eet en buiten komt hoeft het imo niet zo nodig, en helemaal leeghalen zou vooral zonde van stro zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:20

DuoPenotti schreef:
Hele stal leeg halen maar ook een hele week niet uitmesten, waren voor mij de redenen om enkel en alleen maar vol pension aan te bieden.
Beide kunnen imo niet.

Dat staat hier in het contract. Je paard een week in zijn eigen vuil laten staan dan krijg je je opzeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:39

Skessa_ schreef:
Dat is zaak van onze stalhouder om daar wat van te zeggen.
Ik doe elke dag de stallen, dan ben ik t snelste en verbruik ook het minste.

Klopt, maar dan moet je als stalhouder daar mee gaan zitten trutten.
En ik heb dat stalhouders echt zien opbreken.

Maar ben je een persoon die daar makkelijk in is is dat zeker een goede optie :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:42

Ik heb ooit naast iemand gestaan die "self-service" had en soms heel lang de stal niet uitmestte. Dat gaat dan flink naar ammoniak ruiken en als deze persoon dan eens besloot te gaan uitmesten is dat heel vervelend als je er net naast met je paard bezig bent vanwege de walmen. Verse mest en urine vind ik helemaal niet vies ruiken maar zo'n mesthoop in een stal gaat stinken.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:35

En dan is natuurlijk ook de grote vraag, waar staat de stal van Hieper... Ik kan me echt niet voorstellen dat er geen goedkopere stal in de buurt dezelfde faciliteiten biedt. Wel kan ik me voorstellen dat er wachtlijsten zijn of er mensen niet aangenomen worden.

Wat ik niet begrijp is de gezin en werken discussie... Mijn paard heeft hier niet voor gekozen, daarom is zij mijn prio en ga ik dus elke dag even kijken. Ja, ik werk fulltime en ik heb een gezin. Ik ben al jaren kostwinnaar en samen hebben we het zo neergezet dat er ook elke dag 2/3 uur tijd is voor het paard. Kind lekker mee in de frisse buitenlucht (rijdt zelf ook op onze stal en ons paard, maar ging eerder ook gewoon mee). Zo wisselen we af, man kan kind(eren) ook 3 avonden naar bed doen. Kan jij lekker direct na het eten al weg bijvoorbeeld. Op je vrije dag kunnen je kinderen overdag mee naar stal, afhankelijk van de leeftijd lekker een kleurboek of tablet mee of helpen in stal. Vinden ze vaak alleen maar leuk...

Ik sta officieel ook vol pension, maar in de winter moet ik zelf mijn paard in de paddock zetten. Ik sta dus ook elke dag op stal en heb stalgenoten met wie je afspreekt samen te doen of de paarden samen buiten kunnen. In het weide seizoen zou ik rustig een week niet kunnen komen, maar ik ben er op een incidentele vakantie na, elke dag.
Voor de regio en de resterende faciliteiten is mijn stal niet duur maar ook niet de goedkoopste. (ik betaal 435 in de winter en 470 in het weideseizoen) Maar heb daarvoor 2x 20*40 binnenbak, 25*70 buitenbak, longeercirkel, stal 3*3.5 met binnenluik, wasplaatsen met warm water en een solarium.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:58

@Tatyana: in de winter komt je paard dus niet los tenzij je hem zelf in de paddock zet? Dat vind ik geen volpension.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:00

Nee ik ook niet.
Wanneer is die verandering er eigenlijk ingeslopen? Dat halfpension vol word genoemd.
Of is dat in delen van het land altijd zo geweest?