Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 07:19

Prachtige stal!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:14

@horsii: wat een mooie stal... zoiets zou ik hier ook wel willen en dan kon ik de hele voorkant met gaas dicht maken en hoefden ze 's nachts ook niet opgesloten te worden.
Ik lees net weer dat er in een naburig dorp 1 van de 3 ezels gegrepen is door 3 wolven ;(

@belker: ik heb gister niets met Boon gedaan, misschien dat ik haar vandaag even ga losgooien bij de buren.

Het was vannacht weer aardig fris; mijn waterschaal is iig bevroren.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:24

Ellendig he die wolven..
Vandaar ook de keuze om niet alleen een inloop stal neer te zetten.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:48

Mooie stal inderdaad!

En slimme keuze Karin om dan voor een lease pony te kiezen, zou zonde zijn als ze haar interesse erin verliest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:40

Boon is overduidelijk geen springpaard :) Een balkje op de grond kan ze nog handlen, maar hetzelfde balkje 20 cm hoger en ze breekt haar nek a.i. tegen de balk aan stoten.
Een 3x had ze geen zin in en trok zich los, dus balkje weer op de grond en nog 1x erover wat ze braaf deed. Altijd positief afsluiten zei mijn vroegere instructeur altijd :)

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:52

DubbelFun schreef:
@horsii: wat een mooie stal... zoiets zou ik hier ook wel willen en dan kon ik de hele voorkant met gaas dicht maken en hoefden ze 's nachts ook niet opgesloten te worden.
Ik lees net weer dat er in een naburig dorp 1 van de 3 ezels gegrepen is door 3 wolven ;(

@belker: ik heb gister niets met Boon gedaan, misschien dat ik haar vandaag even ga losgooien bij de buren.

Het was vannacht weer aardig fris; mijn waterschaal is iig bevroren.

En in het dorp ernaast waar wij wonen ook schapen :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:13

En ook nog 2 ponies in dezelfde buurt... gaat weer lekker ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:54

Ik las het net online, hoop verschillende dieren, afschuwelijk

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:18

Wat vreselijk zeg! Zo dichtbij :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:19

Verschrikkelijk...
En zeker omdat er ook nog eens geen beheer in zicht komt

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:41

Verschrikkelijk inderdaad.

Prachtige stal Horsi!

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:56

Inderdaad echt niet tof… we waren verhuisd om de paarden aan huis te kunnen hebben en om ze 24/7 buiten te kunnen hebben.. dat is nu niet echt reëel meer. Overigens nog wel elke dag genieten van de paarden zo dichtbij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En alle esdoorns zijn eindelijk om! Dus deze winter tijd om de track aan te gaan leggen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:16

Lekker Leliesan. Ze staan er goed bij. Alles goed met jou en de kleine?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:28

Echt vreselijk die wolven. Wat een zorgen en leed veroorzaken ze toch.

Ik vind jouw stal zo gaaf hè Leliesan.

Pfff net Diekke mee naar de vereniging gereden.
Die gaat daar standje nek hoog, knie actie erop.
Heb haar uitgelegd dat ze niet voor de kar stond en normaal moest doen.

Na het wijken begon t haar te dagen. Dat hoefde ze voor de kar natuurlijk nooit :D

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:36

Belker schreef:
Lekker Leliesan. Ze staan er goed bij. Alles goed met jou en de kleine?

Ja! Gaat heel goed, met ons alletwee :) kan nu niet wachten om weer op het paard te klimmen. Maar eerst toch echt even naar de fysio voor groen licht, wil liever niet mijn bekken of buikspieren verpesten door er te snel op te gaan zitten..

boemel schreef:
Echt vreselijk die wolven. Wat een zorgen en leed veroorzaken ze toch.

Ik vind jouw stal zo gaaf hè Leliesan.

Pfff net Diekke mee naar de vereniging gereden.
Die gaat daar standje nek hoog, knie actie erop.
Heb haar uitgelegd dat ze niet voor de kar stond en normaal moest doen.

Na het wijken begon t haar te dagen. Dat hoefde ze voor de kar natuurlijk nooit :D

Ook nog steeds heel blij met de stal! En gelukkig blijven ze van de balken af, haha, was eerst bang dat ze die kapot zouden knagen. En gelukkig ook ruim genoeg voor mijn 2 paarden en pony :)

Wat fijn dat Diekke de uitleg uiteindelijk toch snapte :P soms heeft het even tijd nodig om door te dringen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:51

Dais_ schreef:
Er staan ook echt veel paarden nog te koop, het valt gewoon op.
Ik ben ook wel een beetje bang voor de prijsstijgingen :=

Maar uhh, ik heb er dus 2 bijgekocht. Ze staan nu nog in Belgie maar komen binnenkort naar hier. Omdat het buitenland betreft zit je met traces en het registreren bij de rvo. Ik moet kennelijk iets aanvinken dat ik kan 'importeren'? Geen idee, toen ik mijn andere dame uit Spanje kocht had je die gekke regels allemaal nog niet.

Heeft er iemand onlangs nog een paard gekocht 'over de grens' en verstand van het correct registreren?

Ik heb mijn twee paarden geëmigreerd van NL naar BE (dik een jaar geleden). Dit was echt een DRA-MA met de NVWA. Die zijn vooral gericht op bedrijven en transport. Niet op particulieren en daardoor klopt het stroomdiagram op hun site niet (die zegt dat je niks nodig hebt aan documenten) en heb echt boos moeten worden per mail en moeten dreigen dat ik op hun verantwoordelijkheid ga rijden zonder documenten, mails uitgeprint en al. Maar toen had iemand intern even wat geregeld en stond de afspraak voor de 'gezondheidscheck' vrij snel gepland. Dit was ook een giller. Alleen chip check en paspoort. €300-,

Eenmaal in BE moesten ze geregistreerd worden. Aangezien ik de documenten had hoefde de DA geen bloed af te nemen maar alleen te melden dat ze ze gezien had. Toen kon ik ze digitaal koppelen op mijn paardenhouderijnr dat ik moest aanvragen (equivalent van UBO) en toen kreeg ik n brief met stickers voor in t paspoort.

Volgende keer neem ik gewoon mn paarden mee en laat ze in land zelf registreren door bloedafname. Stuk goedkoper en makkelijker te regelen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:25

Leliesan schreef:
Inderdaad echt niet tof… we waren verhuisd om de paarden aan huis te kunnen hebben en om ze 24/7 buiten te kunnen hebben.. dat is nu niet echt reëel meer. Overigens nog wel elke dag genieten van de paarden zo dichtbij

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En alle esdoorns zijn eindelijk om! Dus deze winter tijd om de track aan te gaan leggen

Wat een leuke knusse stal !

horsii schreef:
Ellendig he die wolven..
Vandaar ook de keuze om niet alleen een inloop stal neer te zetten.

Zeker een ellende , het is wel weer raak telkens.
Ik heb hier al 3 jaar savonds de luiken & deuren dicht , en vooral in de zomer vind ik dat zo sneu.
In de nieuwe schuur die wij willen gaan bouwen heb ik de boxen dus ook een sttuk ruimer ingetekend en voor de openslaande deuren wil ik een soort gaasdeuren laten maken die ik er in de zomer in kan hangen.
Alles staat dan wel "open" maar is toch afgesloten voor ongedierte wat naar binnen wil.

Net ook verenigingles gehad , nou ik kon wel merken dat het fris was buiten aan het paard.
Hij heeft de bijnaam Fred raket , jullie kunnen vast wel raden wat daar de reden van is. :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:43

Leliesan schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ohhhh,jij bent van die mooie schuur! <3

@Hutcheron, ik begin steeds beter te begrijpen waarom mensen hun paard illegaal de grens over halen, die administratie is niet-te-doen! En die gezondheidscheck, ik zag het inderdaad staan. Het gaat per kwartier en het is sowieso minimaal 2x een kwartier. En je moet zelf een bepaald document geprint klaar hebben liggen want anders brengen ze daar ook extra kosten voor in rekening. Het is gewoon een verdienmodel!

Hier lukt het niet met de traces, Lunera haar paspoort is nog in Spanje. Ze zou eigenlijk volgende week komen, maar dat gaat dus nog even op zich laten wachten tot alles rond is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 07:50

Fijn dat de stal er komt Horsi.

Sinds gisteren staat hier weer een logee. Paard van een bekende die enorm is afgevallen toen die tijdelijk ivm kreupelheid elders stond. ook gaven ze daar aan dat die geen slobber eet, geen idee welke ze gevoerd kreeg maar hier ging het toch goed erin ( tot nu toe).
Straks eens een foto zonder dekens maken zodat ik een voor en na foto heb als ze gaat bijkomen ( wat wel het plan is)
Gekke is dat mijn oude zure merrie het vriendelijkste is tegen haar. Normaal weigert zij de eerste dag als een nieuw paard komt haar eigen stal in te gaan ( naast haar stal is de logeerstal) . Vannacht stond ze meerdere keren te neuzen.
De andere die weg is daarvan is de wond helemaal dicht, super mooi genezen en geen wild vlees. ook drama met haar papieren trouwens, vals paspoort, Spaanse merrie en hoop miscommunicatie tussen instanties. Spanje is ook zo traag met papierwerk

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:04

Fijn dat de nieuwe logee vriendelijk ontvangen is door je merrie haha :D

En fijn dat de wond helemaal dicht is bij de vorige merrie. Wel balen van de papieren. Dat is echt een heel gedoe. Daarom dat wij toch even wachten op de officiële weg want dan kan je ze gewoon gemakkelijk inschrijven op je ubn en op naam zetten etc.

Hier was de wond mooi dicht, maar met buiten spelen terug open gegaan. Blijft nu steeds een korstje op komen die ze er dan weer afkrijgt. Het is wel schoon, niet ontstoken. Been is ook niet dik (meer). Heb er wel goede hoop op dat het zal genezen, maar het is echt een rotplek en het duurt lang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:14

boemel schreef:

LOL... voortaan beginnen met wijken dus :)*

@Leliesan: je hebt wel een hele mooie en knusse stal <3

@lyn: paarden hebben duidelijk zo hun eigen manieren voorkeuren waar het andere/nieuwe paarden betreft :)
Een centimeter rond de buik geeft vaak ook een heel duidelijk beeld.

Minder fijn nieuws met wakker worden, maar dat is ook democratie ;(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 13:07

Hoe ouder hoe gekker bij die merrie. Ik vind het dan wel apart dat ze dan blijkbaar ineens eentje wel oke kan vinden.

Nou hier ondertussen weer iets verder in de uitslagen bij de hond. Uit de CT-scan kwam een hernia, ontsteking in de neus. Ook wat spierverlies. Daarna de uitslag van spierbiopten. Ze breekt spieren af en zet dit om naar bindweefsel. Wordt gedacht aan een tekenziekte, vrijdag bloedafname voor daarop te onderzoeken. Langzaam wordt de puzzel wat completer. Ze heeft nu druppels voor de neus, Phen-pred medicatie voor mondonstekingen en hernia. Binnenkort naar chiropractor. Benieuwd of we haar nog ergens mee kunnen ondersteunen en zorgen dat de spieren goed blijven en sterker worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:40

@joyce: klinkt allemaal niet zo simpel en nogal een ingewikkelde combinatie. Hopelijk doet de medicatie het nodige.

Ik vind het maar koud buiten zo bewolkt/zonder zon, dus de meiden hun jas maar aangelaten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:18

Ik vond het verschrikkelijk koud vandaag. Bij mij was de gevoelstemperatuur-20 graden ha ha.

Ik had best veel gegadigden voor Mir, maar t voelde allemaal niet goed en had tot nu toe alles afgewezen. Meeste mensen hadden begrip, helaas niet allemaal.

Maar nu toch een kandidaat die alle boxen aftikt en oprecht geïnteresseerd lijkt. Ze komt dit weekend.
En zelf vrijdag naar een paard kijken van een medebokker.
Mijn vriend vindt m te groot, maar goed die ziet me t liefst op een Shetlander rijden, geloof ik :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:24

Spannend Boemel zowel het zoeken als verkopen. Is de fokkerij niks geworden?