Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:24

Babootje schreef:
Een pensionhouder hoeft helemaal niet eerlijk te zijn over wat hij/zij eraan overhoudt of niet. De klant bepaalt of hij/zij het gevraagde bedrag ervoor overheeft of niet.
Het lastige (soms) is gewoon dat sommige pensionhouders vanalles beloven maar niet leveren.

Dat dus. Ik hoef mijn werkgever geen verantwoording af te leggen over de besteding van mijn salaris. En dat hoeft de pensionhouder ook niet. Voor mijn part rijdt hij (of zij) een dikke electrische wagen, gaat vijf keer per jaar op wintersport en betaalt alle kosten van zijn eigen paarden van 'mijn' stalgeld. Boeit me niet.
Maar niet bezuinigen op stro tijdens de vorstperiode, of kuil voeren terwijl je hooi afspreekt. Want dát boeit me wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:28

DuoPenotti schreef:
Achterom schreef:
Maar in dit geval wordt er niet eens een inkomen uit gehaald :n

Maar dus wel haar hobby betaald worden, wat ze anders misschien niet kon?

Dat, en ze moesten een agrarisch bedrijf hebben om op deze plek te mogen wonen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:33

Achterom schreef:

Ah kijk, dus dat pension was ook maar voor het papier.
Dan is het voor haar dus dik logisch hoe zij dat deed.
Fijn vrij wonen, hobby betaald, dus voor haar kwam het heel goed financieel uit.

Daarnaast heeft verder ook niemand er wat mee te maken :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:33

DuoPenotti schreef:
Achterom schreef:
Maar in dit geval wordt er niet eens een inkomen uit gehaald :n

Maar dus wel haar hobby betaald worden, wat ze anders misschien niet kon?

Ik lees het alsof de vrouw fulltime de stal runt. Dan mag ik hopen dat je er wat meer dan je hobby uit kunt halen.
Als je uit een fulltime stal geen minimumloon kan halen, kan je er dus botweg gezegd niet van leven.

Overigens weet ik niet voor nl maar in belgie is een pensionstal geen agrarisch bedrijf.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:35

DuoPenotti schreef:
Achterom schreef:

Ah kijk, dus dat pension was ook maar voor het papier.
Dan is het voor haar dus dik logisch hoe zij dat deed.
Fijn vrij wonen, hobby betaald, dus voor haar kwam het heel goed financieel uit.

Daarnaast heeft verder ook niemand er wat mee te maken :)

Op zich niet, maar dit soort bedrijven vertroebelt het beeld natuurlijk wel.
Eigenlijk is de conclusie dan ook dat het niet mogelijk is om het kostendekkend te doen, tenzij je er andere voordelen uit kunt halen en/of je je kosten niet hoeft te dekken (zoals in dit geval: geen kosten voor hypotheek e.d. vanwege verkregen via erfenis).
Laatst bijgewerkt door Achterom op 31-01-24 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:35

Ik las nergens fulltime :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:36

Het was zeker wel fulltime :j

@poekkie: klopt, daarom hadden ze nog een paar noodgrepen uitgehaald :') maar dat voert te ver ivm herkenbaarheid denk ik zo
Laatst bijgewerkt door Achterom op 31-01-24 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:36

Ah oke, dan vind ik het ook weinig betaald.
Dan mag er meer overblijven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:37

Née, niemand heeft er wat mee te maken. Maar je kun niet concluderen dat iets uit kan omdat het gedaan wordt en daar ging de initiële discussie over.

Hoe mensen hun leven invullen moeten ze zelf weten. Zowel pensionhouder als -klant. Maar concluderen dat een businessmodel (dat staat dus los van overige inkomsten, regelingen, uitkeringen whatsoever) uit kan omdat er stallen zijn die het doen klopt mi gewoon niet. Dan ben je gewoon veel te kort door de bocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:44

Feit is dat wij het allemaal niet weten of het wel of niet uit kan. Dan moeten we volledige inzage hebben in kosten en baten.

Het maakt denk ik ook niet uit, het belangrijkste is inderdaad dat pensionhouders hun afspraken nakomen en het beleid niet ten koste van de gezondheid van het paard gaat. :-)

Ik lees dat de meeste mensen daar prima geld voor over hebben maar het moeilijk te vinden is.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-01-24 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:45

DuoPenotti schreef:

Al zat ik net te denken...genoeg mensen die met een gewone baan ook maar net een paard kunnen onderhouden...of zelfs niet

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:46

Elisa2 schreef:
Feit is dat wij het allemaal niet weten of het wel of niet uit kan. Dan moeten we volledige inzage hebben in kosten en baten.

Het maakt denk ik ook niet uit, het belangrijkste is inderdaad dat pensionhouders hun afspraken nakomen en het beleid niet ten koste van de gezondheid van het paard gaat. :-)

Precies :j

En of die pensionhouder dan zelf droogbrood eet of elk jaar naar Dubai op vakantie gaat is voor niemand relevant.

Als mensen dat zo al 20-30 jaar doen zullen ze vast tevreden zijn met hun leven, anders hadden ze wel bij de baas gaan werken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:53

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:

Al zat ik net te denken...genoeg mensen die met een gewone baan ook maar net een paard kunnen onderhouden...of zelfs niet

Maar die hebben wel een gewoon loon toch? Is dat relevant als je het uitgeeft aan andere dingen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:54

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

Precies :j

En of die pensionhouder dan zelf droogbrood eet of elk jaar naar Dubai op vakantie gaat is voor niemand relevant.

Als mensen dat zo al 20-30 jaar doen zullen ze vast tevreden zijn met hun leven, anders hadden ze wel bij de baas gaan werken.

Maar daar gaat het dus niet om… of mensen wel of niet tevreden zijn. Het ging erom om een pensionhouder uit kan met €200,- met onbeperkt hooi. Als je sec naar de kosten gaat kijken is de kans dat zulke stallen nog een andere inkomstenbron hebben zo goed als 100%.

Zelfs als alles afbetaald is kun je niet leven van een paar tientjes per maand. Als iemand droog brood eet kun je niet stellen dat je businessmodel rendabel is. Als jij door je businessmodel minder te besteden hebt dan het minimumloon is het niet rendabel.

Maargoed. Dat lijkt er écht niet in te komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:06

Poekkie schreef:
Maar die hebben wel een gewoon loon toch? Is dat relevant als je het uitgeeft aan andere dingen?

Hoe bedoel je dat?

In het voorbeeld van Achterom heeft die stal houder wel prive paarden, auto en trailer.
Genoeg mensen in loondienst die ook niet meer dan dat overhouden.

Dus die pensionhouder hield dan net zoveel over dan iemand in loondienst ergens. Die dan het paard ergens stalt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:11

996981 schreef:
Maar daar gaat het dus niet om… of mensen wel of niet tevreden zijn. Het ging erom om een pensionhouder uit kan met €200,- met onbeperkt hooi. Als je sec naar de kosten gaat kijken is de kans dat zulke stallen nog een andere inkomstenbron hebben zo goed als 100%.

Zelfs als alles afbetaald is kun je niet leven van een paar tientjes per maand. Als iemand droog brood eet kun je niet stellen dat je businessmodel rendabel is. Als jij door je businessmodel minder te besteden hebt dan het minimumloon is het niet rendabel.

Daar gaat het wel om

Genoeg mensen die werken en net rondkomen.
Of eigenlijk net niet, want ze moeten heel sober leven, elke aanbieding in de gaten houden.
Terwijl die toch minimuumloon verdienen.
Maar het ergste, vaak doen ze ook nog werk waar ze niet blij van worden...

Dus wie is er dan onder de streep het beste uit?

Kijk mooi dat je van je loon dik geld overhoud. Ja die zijn er ook.
En of je dan paarden als beroep moet kiezen? Ja als je in het hoge segment kunt handelen...de rest denk ik niet nee.

Maar bij jou lijkt dus net zo min aan te komen, dat die mensen dus wel rondkomen...maar in jou beleving niet luxe genoeg...tja

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:13

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

Ligt eraan.. sommige banen verdienen tegenwoordig dusdanig weinig dat je net aan de huishouden rond krijgt of zelfs nog steeds in de knoop komt met je wekelijkse boodschappen.. Niet iedere baan laat het helaas toe om een dure hobby te hebben zoals paarden houden of tropische vissen te houden of motoren te verzamelen of wat dan ook. Dus nee ook met 'gewoon loon' kan je niet altijd maar doen wat je allemaal zou willen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:31

DuoPenotti schreef:
Poekkie schreef:

Hoe bedoel je dat?

In het voorbeeld van Achterom heeft die stal houder wel prive paarden, auto en trailer.
Genoeg mensen in loondienst die ook niet meer dan dat overhouden.

Dus die pensionhouder hield dan net zoveel over dan iemand in loondienst ergens. Die dan het paard ergens stalt.

Ik mag hopen van wel eig.
Maar goed, denk dat je dat best als een bedrag per maand neerzet want ‘privepaarden, auto en trailer’ kan gaan 500 euro per maand tot heel wat hogere bedragen dus is moeilijk te vergelijken. Daarnaast weten we ook niet hoeveel paarden er gestald staan. Als dat er 40+ zijn waar je 24/7 voor moet zorgen mag ik hopen dat daar een riant loon tegenover zou staan ipv minimumloon. Al is het duidelijk niet het geval.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:38

En het blijft wel een beetje de vraag of ze echt rondkomen of niet. Kom je echt rond als je niet meer de kwaliteit kunt leveren die je had?

Hierboven ergens staat iets over een stal met onbeperkt hooi en toen niet meer. Er werd wél "onbeperkt" gevoerd dus die intentie lijkt er zeker te zijn. Is de kans dan groter dat die intentie ineens is verdwenen of dat het komt door kosten?

Ik heb een aantal verhogingen meegemakt ondertussen en jeetje, wat kregen die stalhouders het te verduren. Van mensen die enorm vaak op hun erf zijn dus op de meest random momenten krijg je het over je heen. Of klanten vertrokken waardoor er ineens een enorme leegloop was. Tel daarbij op dat een redelijk deel van de stalhouders geen HBO opleiding oid hebben, misschien niet geweldig zijn communicatie, de verhoging niet goed kunnen "verkopen", en je zit ineens met stalhouders die niet "durven" te verhogen en dus eigenlijk gewoon niet meer rondkomen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:05

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Daar gaat het wel om

Genoeg mensen die werken en net rondkomen.
Of eigenlijk net niet, want ze moeten heel sober leven, elke aanbieding in de gaten houden.
Terwijl die toch minimuumloon verdienen.
Maar het ergste, vaak doen ze ook nog werk waar ze niet blij van worden...

Dus wie is er dan onder de streep het beste uit?

Kijk mooi dat je van je loon dik geld overhoud. Ja die zijn er ook.
En of je dan paarden als beroep moet kiezen? Ja als je in het hoge segment kunt handelen...de rest denk ik niet nee.

Maar bij jou lijkt dus net zo min aan te komen, dat die mensen dus wel rondkomen...maar in jou beleving niet luxe genoeg...tja

Nee.

Je haalt er van alles bij wat gewoon niet relevant is voor de initiële discussie.

De wijze waarop een organisatie geld verdient, noemen we het verdienmodel of het business model. Het beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.

Rendabel houdt in dat je business model lonend is. Wat lonend precies inhoudt is geen consensus over, maar als jij een paar tientjes per maand per stal overhoudt na aftrek kosten, of zelfs geld bij moet leggen levert je business te weinig waarde voor de tijd en energie die je erin steekt. Want laten we wel wezen, met paarden werk je 24/7 365 dagen per jaar. Je bent áltijd verantwoordelijk. Ook buiten kantoortijden. Bij qua verantwoordelijkheden en werktijden vergelijkbare banen in het bedrijfsleven verdien je geen tientjeswerk. Dan gaat het over duizenden, zo niet tienduizenden.

Dat er mensen zijn die dat niet erg vinden of op die manier toch rond kunnen komen (omdat ze het spul geërfd hebben, partner in het levensonderhoud voorziet, ze een trustfonds hebben etc.) betekent niet automatisch dat daarmee het business model rendabel is.

Tegen iedere restauranthouder zouden we zeggen dat hij gek is als hij einde van de maand €100,- overhoudt na aftrek van de kosten. Dat koken zijn liefde en lust is en hij wellicht zijn eigen hobby (koken) kan uitvoeren terwijl hij werkt en iedere dag mag werken in een mooi restaurant doet daar niets aan af.

Waarom kijken we zo anders naar pensionhouders dan naar andere ondernemers?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:09

Celebi schreef:
Ligt eraan.. sommige banen verdienen tegenwoordig dusdanig weinig dat je net aan de huishouden rond krijgt of zelfs nog steeds in de knoop komt met je wekelijkse boodschappen.. Niet iedere baan laat het helaas toe om een dure hobby te hebben zoals paarden houden of tropische vissen te houden of motoren te verzamelen of wat dan ook. Dus nee ook met 'gewoon loon' kan je niet altijd maar doen wat je allemaal zou willen.

De meeste van die banen hebben een ander verantwoordelijkheidsniveau en risico dan dat van pensionhouder. Ook hebben ze andere werktijden. Als je pensionhouders wil vergelijken moet je dat volgens mij doen met andere ondernemers. Niet met mensen in loondienst. Dat is gewoon niet te vergelijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:12

Bielsje schreef:
En het blijft wel een beetje de vraag of ze echt rondkomen of niet. Kom je echt rond als je niet meer de kwaliteit kunt leveren die je had?

Hierboven ergens staat iets over een stal met onbeperkt hooi en toen niet meer. Er werd wél "onbeperkt" gevoerd dus die intentie lijkt er zeker te zijn. Is de kans dan groter dat die intentie ineens is verdwenen of dat het komt door kosten?

Ik heb een aantal verhogingen meegemakt ondertussen en jeetje, wat kregen die stalhouders het te verduren. Van mensen die enorm vaak op hun erf zijn dus op de meest random momenten krijg je het over je heen. Of klanten vertrokken waardoor er ineens een enorme leegloop was. Tel daarbij op dat een redelijk deel van de stalhouders geen HBO opleiding oid hebben, misschien niet geweldig zijn communicatie, de verhoging niet goed kunnen "verkopen", en je zit ineens met stalhouders die niet "durven" te verhogen en dus eigenlijk gewoon niet meer rondkomen.

Tja, dan ben je gewoon een slechte ondernemer :o .

Overigens: de secundaire arbeidsvoorwaarden op een pensionstal zijn fantastisch. Niet iedereen doet iets omdat het goed verdiend, maar omdat het gewoon leuk is :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:20

Nee nummertje Jij Kijkt anders naar de pension houder dan naar andere ondernemers.

Ja de ene ondernemer verdient dik geld.
Maar de ander is ook blij dat hij net rond komt.

En alles ertussen.

Als je blij bent met wat je doet dat is sowieso erg belangrijk.
Is dat niet helpt een loon van 10.000 in de maand zelfs niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:20

Ruitje :') heerlijke reactie zo tussendoor haha. Ik moest er hard om lachen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:26

DuoPenotti schreef:
Nee nummertje Jij Kijkt anders naar de pension houder dan naar andere ondernemers.

Ja de ene ondernemer verdient dik geld.
Maar de ander is ook blij dat hij net rond komt.

En alles ertussen.

Als je blij bent met wat je doet dat is sowieso erg belangrijk.
Is dat niet helpt een loon van 10.000 in de maand zelfs niet.

Je kunt niet rondkomen van een paar tientjes per maand als daar geen andere inkomstenbron naast staat.