Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:00

We hebben inmiddels wel het probleem dat de hoeven allemaal erg week zijn geworden en kort afslijten. Normaal gesproken houdt zulk nat weer gewoon niet zó lang aan. Maar goed, mel zet ik nu een tijdje op hoefschoenen en dan kijken we uit naar een weekje droog :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:00

Wordt het niet nog weker met hoefschoenen?
Vreselijk de aanhoudende regen

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:46

Vanmorgen even gekeken. Gelukkig is het water weg op de hogere delen. Ze hebben nog een rondje rondom de andere kant die droog is. Natte stukken nu afgezet. Hooi bakken staan verhard dus daar sowieso droge voeten.
Ze zagen er moe uit. Zware nacht geweest. Aan de mest te zien ook weinig bewogen en met name bij een plukje bomen gestaan.
Blij dat het voorbij is. Nog 2/3 maanden….

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:58

Nog een gelukkig Nieuwjaar voor iedereen!!!

Benijd degenen niet, die in een woonwijk zitten met dagen als Oudejaarsavond.

Hier alles goed gegaan met Oud & Nieuw. Wij staan lekker rustig, dus geen vuurwerk dichtbij gehad gelukkig.
Storm ook weer overleefd. Zie ook erg uit naar een drogere periode, want dit is zó niet leuk meer....

En ik had afgelopen weekend een geweldige nieuwe stalgenoot gevonden, enorme klik mee ook, superleuke paardjes. Slaat het noodlot toe en kan ze nu helaas niet komen, wat ik begrijp... Ben er even van slag van.
Vind het al zo jammer dat mijn huidige stalgenootje weggaat... Nou ja, kont vast goed, maar geeft toch wat onrust allemaal.

Maar goed, paarden gaan goed gelukkig, geen problemen verder ondanks het weer.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 14:19

Wat jammer Twiggy (anders had ik het wel geweten!)

Afgelopen weken weer stad en land afgelopen voor een plekje 24/7 of zoveel mogelijk buiten maar bijna alle plekken vallen nu door de mand. Tuurlijk snap ik ook dat deze nattigheid extreem is maar dit is wel de realiteit.En het maakt gewoon ontzettend veel uit in welke regio je zit en of de plek net een stukkie hoger of lager ligt dan van de buren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:24

Jammer dat je verder weg zit, Iletam :o , altijd welkom!!

Gun jouw ook een fijne buitenplek!!
Blijven zoeken, hoor, de pareltjes kunnen zomaar ineens voorbij komen.

Ik hou contact met deze dame, want ze wil wél graag bij ons staan, ooit....

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 14:27

Twiggy2008 schreef:
Jammer dat je verder weg zit, Iletam :o , altijd welkom!!

Gun jouw ook een fijne buitenplek!!
Blijven zoeken, hoor, de pareltjes kunnen zomaar ineens voorbij komen.

Ik hou contact met deze dame, want ze wil wél graag bij ons staan, ooit....

:)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:59

Zinzi_jewel schreef:
Wordt het niet nog weker met hoefschoenen?
Vreselijk de aanhoudende regen

De huid wel, de hoeven niet. En zo slijten ze eventjes niet verder... Want normaal moet ze echt wel elke 6 weken bekapt, ook hier met de bestrating en alles dus ze groeien heus wel snel, maar nu slijt het gewoon extreem

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:20

Ik was zo blij met m’n nieuwe plek en m’n paarden die lekker droog staan ondanks deze vreselijk natte winter…. Is mijn hoefsmid er vorige week, is hij alleen maar negatief over de stal. Teveel beton, teveel mest (er wordt 1x per dag gemest). En dat zou slecht zijn voor de hoeven. Geloof ik wel, maar de hoeven zien er prima uit en de paarden zijn super happy. Dus ik ook.
Ik heb uitgesproken dat ik het vervelend vond dat hij niet zag dat we er veel op vooruit gegaan waren en dat de paarden zichtbaar opknapten.
Werd hij me toch boos, dat hij voor de paarden kwam en niet om mij als mens te vertellen wat ik wilde horen en blablablabla.
Hij heeft de bekapping wel afgemaakt, maar weinig meer gezegd. Kreeg ik na een paar dagen een appje dat hij wel wekelijks langs wilde komen om de hoeven te behandelen als ik een andere stal zou zoeken.

De ondertoon van alles was dat ik m’n paarden verwaarloosde. Terwijl, waar is het niet nat nu? Ik heb elke week de hoeven bijgevijld en super netjes bijgehouden. Ik weet nu echt even niet waar ik het zoeken moet, het gaf mij zo’n slecht gevoel, terwijl het juist zo goed ging naar mijn idee.

Er liggen helemaal geen plassen bij ons.. ik snap het gewoon echt niet.. :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:24

Nou met al die regen is zo'n gigantische binnenstal toch geweldig. Zou het persoonlijk alleen vervelend vinden dat er geen bodembedekking in ligt, al is het maar voor een deel. Mijn paard gaat niet snel liggen op zo'n kale rubbermat en zou dan alleen in het zand slapen. Maar met al die regen dus gewoon niet denk ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:26

Nadeel, mijn pony's slapen liever in een hoop strond op de tegels als lekker in het zand.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:35

Celebi schreef:
Nou met al die regen is zo'n gigantische binnenstal toch geweldig. Zou het persoonlijk alleen vervelend vinden dat er geen bodembedekking in ligt, al is het maar voor een deel. Mijn paard gaat niet snel liggen op zo'n kale rubbermat en zou dan alleen in het zand slapen. Maar met al die regen dus gewoon niet denk ik.

Ja lijkt mij dus ook…
Ben het wel met je eens over de bodembedekking. Maar soms moet je ergens consessies op doen. Pony heeft astma, dus alle stallen met stro vallen al af. Gelukkig gaat madam wel op de tegels liggen. Hoor van stalgenootjes dat ze uren daar kan slapen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:46

Als je paard er wel op ligt dan is het toch helemaal prima. Dan voelt je paard zich in ieder geval op haar gemakje. Mocht het regelmatig erg vies zijn kun je er altijd zelf nog even een bezem door halen.

Enige wat wel kan zijn is dat je paard op (voor)ijzers moet doordat de hoeven op beton enorm slijten. Dat zag ik op mijn vorige stal veel geburen. Maar ook dat is op zich wel in te perken door rubberen matten om de voerplekken te leggen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:48

Iedereen heeft toch zijn eigen wensen en eisen bij een stalling.. Ik zou ook graag een zachte en droge (stenen worden ook nat en vies door het in en uitlopen) ondergrond willen hebben voor mijn paard, dus voor mij zou zoiets als dit afvallen. Verder vind ik het wel een mooie grote schuur.

Het is overigens moeilijk om via een foto te oordelen. Het belangrijkste is dat jij je prettig voelt bij de stalling waar je paard staat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:55

Ach, wat vervelend dat hij zo enorm negatief was terwijl je juist zo blij bent en denkt zoveel vooruit te zijn gegaan! Zijn de hoeven dan te kort? Ik kan me ergens wel voorstellen dat een overgang naar veel meer verhard wel wat slijtage met zich mee kan brengen en te kort zouden kunnen afslijten. Maar of dat nu al het geval is? Mijn merrie heeft een groot deel verhard en einde van de winter kunnen haar achtervoeten soms te kort worden daardoor (en t wandelen en omdat ze vanwege artrose wat anders loopt). Wellicht dat een ijzertje dan idd zou moeten omdat het door het vele harde veel slijt. Maar is dat een ramp en verschrikkelijk?? Nee toch, snap niet dat je hs zo fel was...

Verder lijkt me zo'n grote binnenstal nu echt top! Eens met bodembedekking, maar wat er al wat gezegd, elke stal heeft wel iets.

Zinzi, snap die overweging dat je ze hebt verhuisd heel goed met dit weer!

Paddock is nat. Maar ze zaken er niet in weg en achterin groot stuk verhard zonder grote plassen. Het kan erger...

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:01

Pijn paddock is wel wat blubberig, vooral op van die regendagen, als het een paar dagen droog is, is het ook wel weg. Maar de wei blijft echt heel mooi, denk puur omdat er nu maar 2 op staan, een bejaarde en een veulen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:19

Thanks voor jullie inleving :) Slijtage was niet het probleem. Rotstraal zei hij.

Jouw paddock ziet er ook prima uit. Idd beetje nat maar zeker geen modder!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:25

:+
lletam schreef:
Wat jammer Twiggy (anders had ik het wel geweten!)

Afgelopen weken weer stad en land afgelopen voor een plekje 24/7 of zoveel mogelijk buiten maar bijna alle plekken vallen nu door de mand. Tuurlijk snap ik ook dat deze nattigheid extreem is maar dit is wel de realiteit.En het maakt gewoon ontzettend veel uit in welke regio je zit en of de plek net een stukkie hoger of lager ligt dan van de buren.

Als je een plek nu vindt waar ze echt droog kunnen dan is dat een unicum en geld waard

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:17

_suus19_ schreef:
Thanks voor jullie inleving :) Slijtage was niet het probleem. Rotstraal zei hij.

Paard heeft zeker geen erge rotstraal, de stralen kunnen beter maar niks dramatisch.
Ik zou even wat groene klei mengen met koper en zink en dagelijks smeren, en dan is er niks aan de hand.
Of de kevin bacon hoofsolution of het blauw liquide spul van turbohoof gebruiken (koop die laatste even in een grote bidon en verdeel in kleinere flesjes met stalgenoten. Stukken goedkoper)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:22

Maar met 1x per dag uitmesten kan het toch nooit zo'n vieze bende worden dat alles vol mest ligt? Eventueel als je er bent gewoon een keer een bezem langs de voerplekken halen en de mest opzij schuiven als je daarmee de voeten kunt sparen. Maar zou me daar verder niet te druk over maken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:27

_suus19_ schreef:

Ik heb ook een tijdje op een stal gestaan met een binnenstal met matten, wel iets kleiner.
Merkte toch dat daar veel mest en urine bleef liggen met idd bij vele paarden rotstraal tot gevolg. Ook bij de mijne. Dat hooi vertrappeld in smerigheid en die (pis?)plassen doen mij aan eenzelfde situatie denken. ‘T is altijd moeilijk om iets te vinden dat bij alle noden en wensen aansluit voor paard en eigenaar maar ik begrijp de hoefsmid wel. Voor mijn paarden zou zulke stal ook afvallen ivm hoefklachten en ophopen urinegeur (ontwikkelen luchtwegproblemen) zonder bodembedekking.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:01

Bedankt voor de tips Duhelo, ga ik bestellen! :)

@Celebi, mest wordt idd wel vaker aan de kant geschoven dan 1x per dag. Maar helemaal voorkomen dat ze door de mest lopen doe je niet natuurlijk. Lijkt me ook geen mega probleem, maarja. Wie ben ik :+

@Poekkie, het mooie is dat pony juist luchtweg problemen had en er nu volledig vanaf is. Die matten liggen maar op een paar plekken, meeste is gewoon kaal beton. Maar snap wat je zegt, urine plekken op de grond zijn niet ideaal. Voor mij echter geen reden om te verhuizen, en ik vind ook niet dat die beslissing aan mijn hoefsmid is. Zeker niet als hij er geen normaal gesprek over kan voeren maar enkel boos wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:39

Gaat dat niet enorm stinken in die stal met al die zeik die daar ligt?

Ik zou daar liever een dikke potlaag in maken dan zo kaal in de nattigheid

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:43

_suus19_ schreef:
Bedankt voor de tips Duhelo, ga ik bestellen! :)

@Celebi, mest wordt idd wel vaker aan de kant geschoven dan 1x per dag. Maar helemaal voorkomen dat ze door de mest lopen doe je niet natuurlijk. Lijkt me ook geen mega probleem, maarja. Wie ben ik :+

@Poekkie, het mooie is dat pony juist luchtweg problemen had en er nu volledig vanaf is. Die matten liggen maar op een paar plekken, meeste is gewoon kaal beton. Maar snap wat je zegt, urine plekken op de grond zijn niet ideaal. Voor mij echter geen reden om te verhuizen, en ik vind ook niet dat die beslissing aan mijn hoefsmid is. Zeker niet als hij er geen normaal gesprek over kan voeren maar enkel boos wordt.

Tuurlijk, iedereen zijn mening en visie :)
Waar ik wel op zou letten is dat het in de stal wel fris/normaal ruikt. Ik kan dat niet zo inschatten maar als daar meestal een ammoniak geur hangt kan dat niet gezond zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:46

Popstra schreef:
Gaat dat niet enorm stinken in die stal met al die zeik die daar ligt?

Ik zou daar liever een dikke potlaag in maken dan zo kaal in de nattigheid

Mee eens :j
Of matten erin. Heb gisteren toevallig mijn matten weer eens uit de stal gehad na anderhalf jaar ofzo... netjes droog er onder nu, de urine blijft er goed onder weg lopen naar de put.