Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:22

Ja, maar dan zijn we wakker en kijk ik op de paarden. Ik kan geen wolven aan, maar er is hier wel wat volk op de been overdag en ik ga er ook vanuit dat ik een reactie zie van mn paarden op iets ongewoons. Dan kan ik evt maatregelen nemen.

Ze zijn hier een aantal keren voor in de straat gezien en dat was steeds aan het begin van de avond als het donker was EN er vrijwel geen verkeer, fietsers en wandelaars waren.

Wij hebben hier ook een buurtapp speciaal voor de wolf nu, dus als ze gezien worden, gaat het ook snel rond.

Nu staat nog niet alles veel buiten in de straat, maar doorgaans staan alle paarden sowieso overdag wel buiten. Dan is onze omheining wel verreweg het minst aantrekkelijk en gezien onze kudde van 5 altijd samen lopen, ook het minst aantrekkelijk.
Een paar meter doorlopen en ze kunnen makkelijker hun gang gaan.

Ik vind het echt schandalig dat ze nu mensen op kosten gaan jagen met zogenaamde maatregelen en wolf fence. En nog erger; het wordt mensen zelfs kwalijk genomen als ze dat niet nemen, terwijl we allang weten dat niks 100% gaat helpen.
Je zou haast denken dat Gallagher de wolf naar Nederland heeft gehaald :o Even voor de mensen die hun theorie over het binnenhalen van de wolf hebben.

Als we samen weg zijn, hebben we ze een paar keer opgesloten, maar dat voelt ook niet prettig. Ik doe alles uit, maar heb toch teveel stalbranden gezien en dat vind ik ook echt een vreselijke dood.
We slapen naast de paarden en ik hou met alles rekening dat we ze er snel uit zouden hebben, ook brandweer trainingen en voorlichtingen meegemaakt, maar dingen lopen nooit zoals gepland en je moet ook een beetje mazzel hebben.

Wij hebben een pp aangelegd en zie ze graag 24/7 samen lopen en leven en het is echt rot dat dit niet kan en je je ook niet prettig voelt als je de deur uit moet, want je weet nooit wanneer ze komen.
Met draad al rekening gehouden dat mensne dat van buitenaf niet makkelijk kunnen openen bijv en dan heb je die wolven........
Het geeft onrust omdat je weet dat je niks 100% goed kan doen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:48

Klopt er wordt ons van alles wijsgemaakt maar we kunnen onze dieren alleen beschermen als we wolvenkooien maken ter grootte van onze weilanden. En ook daar komen ze uit gezien dierenpark Amersfoort. Beton in de grond en kooien boven de grond van enkele hectares groot, helaas worden ze niet toegestaan in het landschap ook al zouden we bereid zijn om onze dieren goed te beschermen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:04

Maar sp jij bent thuis, ik ook.
Maar hoe doen de mensen die werken dat?
En dan nog, als ik wel thuis ben, een paar wolven in de wei zijn, de paarden in paniek door alles heen, wat kan ik dan nog doen?
Een schreeuwende herder was ook niet genoeg om niet te voorkomen dat een wolf in zijn bijzijn een schaap uit de kudde trok en doodde.

Ja het enige wat volstaat is een omheining zoals in de dierentuin.
Dit mag niet, dit is ook niet te betalen en stel het zou mogen en wel te betalen zijn is dat ook alleen maar bij vaste percelen te maken, niet bij de percelen van schapen die elke paar weken verplaats worden.
Maar goed het mag niet, en ook dan nog, zou je het willen?
Een concentratiekamp aan hekwerken.
Daar waar reetjes, konijntjes en hazen, de laatste 2 op de rode lijst ook geen plek meer hebben.

Ik heb hier een hele degelijke omheining staan en ja ik weet dat ik daarmee de wolf iets ontmoedig.
Maar ben niet zo naïef te denken dat het echt helpt.
Net zo min als dat in de stal opsluiten werkt, bovenbuik open is wolf binnen, deur voor frisse lucht idem dito (zie bericht in ander topic) dan moeten daar ook alweer dikke tralies voor.
Over paniek die dan ontstaat als er daar 1 tegen aan kruipt hebben we het maar niet.

En wat ze ons wijs hebben gemaakt ze zijn schuw, pakken geen grote dieren is ook allemaal gel.l in de ruimte. Net als 120 stroomraster.
Dus je staat als weidedierhouder gewoon met de rug tegen de muur.
Om je dieren op eigen terrein veilig te houden, op eigen terrein!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:41

DP, thuis zijn wil niet zeggen dat je niet werkt.

Ik denk of heb de hoop dat de paarden al reageren als er wolven in de buurt lopen. Als ik afwijkend gedrag zie of vooral hoor, dan zou ik ze daarop al binnen kunnen zetten.
Maar voor nu waren ze hier niet overdag en is er ook wel veel leven en geluid om ons heen, dus vermoed toch echt niet aantrekkelijk.

Ik vind camera's als je wel in de buurt bent of op buren kan bouwen een betere optie dan een dure omheining die niks gaat tegenhouden.
Maar we zouden ze officieel legaal moeten mogen verjagen. Ik zeg niet hoe, maar dat moet minstens mogen als je ze ziet.

Wij hebben ze vanaf schemer achter de tuin staan in ons zicht en dan lampen aan. Dat is afgezet, dus moeten de wolven daar ook weer overheen. Ook dan denk ik dat we voor ze werkelijk bij de paarden zijn dat we de onrust zien en of horen.

Natuurlijk een probleem als je enorm veel grond hebt, iets verderop huurt, in pension staat etc etc. Maar zonder toezicht vond ik altijd al spannend als ik eerlijk ben. Ook niet dat je dan alles kan voorkomen, maar voor mijn gevoel, en ik ben maar een mens, is dat nooit fijn geweest.

Daarom vind ik het dubbel zo erg dat mensen die zogenaamde wolf fence moeten aanleggen en daarmee valse hoop krijgen dat er niks zal gebeuren. Juist op afstand heb je zorgen als je ze ergens achter laat.
En dat je ook nog de schuld krijgt als je paarden fijn buiten liepen, de omheining 2 cm te hoog hangt etc. Echt schandalig, want die paar cm zijn echt nooit het probleem voor de wolf. Niet om er onderdoor te gaan of overheen te komen.

Hier is een dierenweide en hebben 6 huizen paarden en of koeien, varkens, honden en elke keer dat de wolven hier liepen is er niks gebeurt.

Wij hebben alles voor elkaar om 24/7 rond te lopen, droog te eten en slapen etc. Als ik mn dieren niet opsluit krijg ik de verwijten. Daarom haal ik ook aan wat de gevaren zijn van opsluiten. Het is niet beter, het is kiezen tussen 2 kwaden.
We hebben het nu bijv over de aangevallen schapen en de aantallen, maar kijk hoeveel dieren tegelijk omkomen bij een stalbrand.

Maar goed, we willen 's nachts slapen en hebben een veulen en een mini met veulen, dus neem het risico deze winter niet. Met alleen broer en zus had ik er misschien anders in gestaan. Niet dat die niet aangevallen KUNNEN worden, maar wel omdat ik denk dat de wolven bewuste keuzes maken en die minder interessant zijn als andere keuzes makkelijker zijn.

Wij hebben overigens dus ook nog een luiken gemaakt die elke nacht dicht gaan. Er is genoeg ventilatie en ze zien elkaar aan de binnenkant, maar ideaal voor paarden is het niet en dat interesseert de pro wolf mensen niet. Die snappen niks van de andere kant, staan niet in onze schoenen, maar willen wel het hardst roepen hoe en wat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:06

Citaat:
DP, thuis zijn wil niet zeggen dat je niet werkt.

Oké niet in de komma perfect verwoord. :roll:
Hoe doen mensen die buitenhuis werken dat dan.

Je begreep echt wel wat ik bedoelde.
Beetje flauw vind ik zo communiceren. Zeker omdat jijzelf begint over het naar buiten gaan als je thuis bent.

Maar ik blijf bij mijn verdere antwoord wat doe je dan met de paarden in paniek? Een wolf die ook niet verdween bij schreeuwende herder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:13

Of als je naar bv een verjaardag gaat in de winter.
Ik moest laatst om 1300 weg en kwam onverwacht toch pas om 1900 thuis, Toen was het toch al 2 uur donker. Dat zijn ook dinge waar ik aan moet leren denken.
Dan moet ik ze al om 1200 opsluiten in de "veilige" paddock" terwijl ze er pas om 9.00 uitkunnen al sik rekening houd met het licht/ schemer.
Dat is toch ook niet hoe je de paarden wil houden?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:02

Lynn_Nikita schreef:
Ik moest laatst om 1300 weg en kwam onverwacht toch pas om 1900 thuis, Toen was het toch al 2 uur donker. Dat zijn ook dinge waar ik aan moet leren denken.
Dan moet ik ze al om 1200 opsluiten in de "veilige" paddock" terwijl ze er pas om 9.00 uitkunnen al sik rekening houd met het licht/ schemer.

Dat zijn nou precies van die praktijkvoorbeelden waar ik hopeloos van wordt. OP papier kun je (ze) het allemaal leuk verzinnen. Maar hoe het echt gaat denkt niemand over na (behalve de mensen die het aangaat)

Ik heb (alweer) staan kijken naar onze omheining. De oprit van de buren is dus echt net zo hoog als onze omheining. Loopt flink omhoog vanaf ons perceel dus op 1 meter net zo hoog. Denk een parabool van een sprong en je bent binnen zonder met je ogen te knipperen. De omheining is 1/ 1.0 meter. Dus vanuit ons perceel bezien moet ik daar iets maken wat 2,30 is.... Hoe dan? Dan bouw ik dus echt een jurasic park omheining.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:04

En vervolgens hebben we vorige week al 2 filmpjes gezien dat ze overdag tussen de paarden rennen...

Precies wat je zegt op papier...
En wat vinden je buren er van als ze daar tegenaan kijken.
Als die bezwaar maken bijvoorbeeld?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:08

DuoPenotti schreef:
En vervolgens hebben we vorige week al 2 filmpjes gezien dat ze overdag tussen de paarden rennen...

Precies wat je zegt op papier...
En wat vinden je buren er van als ze daar tegenaan kijken.
Als die bezwaar maken bijvoorbeeld?

Het zijn geen bezwaar mensen in ons geval. Maar daar kun je inderdaad tegenaan lopen. En de gemeente die vraagt of ik gek geworden ben.

Maar ook als ze geen bezwaar maken. Een gezellig praatje maken kun je ook wel schudden.
Van die typische buitengebied tafereeltjes: de een leunt op een schoffel en de ander loopt voorbij met een kruiwagen. Even over de omheining leunen en bijpraten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:21

Ja idd dat is dan ook wel voorbij.

en denk dat veel gemeentes ook bezwaar maken want in veel gevallen mag het niet.
Of ze wat coulanter zijn nu?

Ja op papier, werkt het perfect.
Beelden laten anders zien

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:49

Lynn_Nikita schreef:

Daar gaan ze echt niet dood van hoor, Al die jaren dat die miljoenen paarden gewoon op stal stonden geen probleem en nu ineens is dat zoooo dodelijk alsof ze ter plekke na op stal zetten doodvallen.

Kom, bedenk er zijn voors en tegens om paarden zo te houden. En zie op dit moment blijkt maar weer dat de opgedrongen manier om paarden nu op deze manier te houden veel meer tegens heeft/krijgt dan gedacht. Ook daar moet iedereen zijn weg in vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:38

Nee daar gaan ze niet dood aan.
Maar ik heb sinds '96 een eigen paard(en) en ik heb ze nog nooit gestald dat ze overdag binnen staan.
Dus ik dring me deze manier van paarden houden dus blijkbaar al 27 jaar op.
En nee ben geen 24/7 buiten goeroe maar wel een minstens 8 uur voorstander.
Dus gewoon overdag buiten moetje nu ook ineens je weg maar ingaan vinden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:27

pol013 schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dat zijn nou precies van die praktijkvoorbeelden waar ik hopeloos van wordt. OP papier kun je (ze) het allemaal leuk verzinnen. Maar hoe het echt gaat denkt niemand over na (behalve de mensen die het aangaat)

Ik heb (alweer) staan kijken naar onze omheining. De oprit van de buren is dus echt net zo hoog als onze omheining. Loopt flink omhoog vanaf ons perceel dus op 1 meter net zo hoog. Denk een parabool van een sprong en je bent binnen zonder met je ogen te knipperen. De omheining is 1/ 1.0 meter. Dus vanuit ons perceel bezien moet ik daar iets maken wat 2,30 is.... Hoe dan? Dan bouw ik dus echt een jurasic park omheining.

Snap jouw probleem. Het is niet te doen. Als we de wolven buiten willen houden moeten we een kooi bouwen gelijk aan waar ze in de dierentuin zelf in zitten. Dat heeft kans van slagen de rest is hopen dat ze voorbij lopen en de buurmans vee opvreten daar komt het eigenlijk op neer. Ik vind dat een manier van denken die asociaal is en ik kan gewoon niets anders concluderen dat het niet te doen is leven met de wolf in ons land. Overigens ook niet voor de wolf om te leven met ons in dit land. Hoeveel liggen er al onder een auto? Gelukkig zonder persoonijke ongelukken. Je gaat denken, gelukkig eentje minder omdat er geen andere manieren zijn om te zorgen dat de weidedieren veilig blijven.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:28

speurneusc schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Daar gaan ze echt niet dood van hoor, Al die jaren dat die miljoenen paarden gewoon op stal stonden geen probleem en nu ineens is dat zoooo dodelijk alsof ze ter plekke na op stal zetten doodvallen.

Kom, bedenk er zijn voors en tegens om paarden zo te houden. En zie op dit moment blijkt maar weer dat de opgedrongen manier om paarden nu op deze manier te houden veel meer tegens heeft/krijgt dan gedacht. Ook daar moet iedereen zijn weg in vinden.

En als een dier niet doodgaat heeft hij kwaliteit van leven?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:40

Rizette schreef:

wat voor kwaliteit van leven heeft ie als jij hem laat verscheuren door een wolf? Levend op laten vreten tot er organen mee stoppen en daarna het hart zodat ie eindelijk dood is. Of totdat jij eens bij ze gaat kijken en ziet dat de lappen vlees eraf gescheurd zijn in de uren daarvoor en dat ze al uren pijn angst en stress hebben???? lekkere kwaliteit van leven hoor.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:47

speurneusc schreef:
Rizette schreef:

wat voor kwaliteit van leven heeft ie als jij hem laat verscheuren door een wolf? Levend op laten vreten tot er organen mee stoppen en daarna het hart zodat ie eindelijk dood is. Of totdat jij eens bij ze gaat kijken en ziet dat de lappen vlees eraf gescheurd zijn in de uren daarvoor en dat ze al uren pijn angst en stress hebben???? lekkere kwaliteit van leven hoor.

Dat is geen antwoord op de vraag die ik stelde, Dat wolven dieren vreselijk toetakelen en laten creperen ben ik helemaal met je eens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:27

speurneusc schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Daar kunnen ze wel degelijk aan dood gaan.

Ten eerste stonden paarden niet altijd al op stal. Mijn ouders reden onder de rook van Amsterdam en daar kwamen de paarden al buiten en zo heb ik het ook van jongs af aan geleerd.

Die van ons staan al vele jaren 24/7 of iig heeeeeeeeel lang buiten of haalde ze er extra uit.

Alle paarden die we hebben of hebben gehad waren ex stalpaarden en wende snel aan 24/7 buiten staan. Mijn ruin gaat bijv vrij makkelijk nog op stal, maar zijn moeder wilde helemaal niet meer in stal staan en die is 29 geworden.
Zijn zus vindt het nu na inmiddels al ruim 3 maanden ook nog steeds echt vreselijk naar. En we hebben van alles gedaan, stallen geruild bijv. Ze hebben binnen contact en zien elkaar allemaal, ze hebben onbeperkt hooi etc.

Daarbij is opsluiten echt schijnveiligheid. Op stal gebeuren ook heel veel nare ongelukken. En dan worden paarden vaak ook pas uren later gevonden.
Door het veel stil staan op stal, komt koliek veel vaker voor. Uiteraard nooit bij de mensen die pro stal zijn, maar het stilstaan geeft wel degelijk diverse gezondheidsproblemen waaronder koliek.
Echter zijn dingen algemeen geaccepteerd geraakt en hebben mensen daar van alles voor, speciaal voer, supplementen, speciale voerbakken, netten etc.

Heel veel blessures komen door het veel op stal staan, net als slechte hoeven. Er is gewoon minder doorbloeding in het gehele lijf en dat heeft overal effect op.

Hoe we het vroeger deden, dus de manege paarden die bijv op stand stonden, zegt niks over nu. Mensen die zo tegen ontwikkeling zijn, moeten ook hun mobieltje inleveren en niet op internet en sm gaan zitten, dat was er vroeger ook allemaal niet.........

Als je nu alle kennis hebt en nog blijft roepen dat op stal staan prima is, moet je je afvragen of je wel zo een grote paardenliefhebber bent.

Overigens is een stal in de brand echt vreselijk. Als je de paarden op stal zet en weg gaat is dat risico er altijd! En dat is ook echt ene hel.
Net als dat de wolf misschien niet komt, maar er ook nog genoeg mafketels rondlopen waarvoor paarden een makkelijker slachtoffer zijn als ze opgesloten staan.

Aan opsluiten zitten minstens zoveel nadelen en het is gewoon niet fijn en gezond voor paarden. Zeker in de winter niet als ze de gehele tijd dat het donker is opgesloten moeten staan.

Hoe een wolf paarden kan aanvallen is echt vreselijk. Maar langdurige blessures of 's nachts koliek en creperen, brand etc is minstens zo erg. Een paard weet niet dat iets anders NOG erger is of NOG meer pijn doet. Die leeft in het nu en voelt wat ie nu voelt.
Zo weten ze ook niet dat die tralies en opgesloten staan zogenaamd voor hun eigen veiligheid is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:12

Superpony:Daar kunnen ze wel degelijk aan dood gaan. Als de paarden bij uitzondering een keer korter op stal staan en breekt net toevallig brand uit dan zou dat(heeeeel misschien)kunnen ja. Maar op zich wel eem dramatische opmerking.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:47

Ja ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar die hoeven we hier nu allemaal niet te noemen denk ik zo. Die van mij ervaren de stallen gelukkig niet als onprettig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:25

Ik lees overal enkel adviezen over hoogte van de draden. Maar hoe zit het met de breedte die ze kunnen springen?
Kijk ze kunnen over slootjes springen, maar daarbij hoeven ze niet de hoogte in.

Misschien een dom idee hoor, maar ipv enkel in hoogte te denken niet in hoogte en breedte (en dan binnenzijde hoger dan buitenzijde)?
Kijk het nadeel is wel, je weide/paddock word kleiner en het moet dubbel geplaatst worden

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:48

Daarom zijn ze in Dld al bezig met dubbele afrastering. En ook de schaapskudde hier gebruikt een verplaatsbaar net met een halve meter daarbuiten nog een blauw lint op neushoogte van de wolf ongeveer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:53

Ja als de eigenlijke juiste hoogte door het bestemmingsplan niet mag, dan wellicht dat dit een optie is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:34

superpony schreef:
Hier is een dierenweide en hebben 6 huizen paarden en of koeien, varkens, honden en elke keer dat de wolven hier liepen is er niks gebeurt.

Ook geen paniek bij de paarden?
Je hoort inmiddels ook vaak genoeg over op straat lopende paarden en koeien. Wolf hoeft niet perse te komen doden om ellende te veroorzaken.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik aardig hekwerk heb staan, maar op erfgrens, dus kan buitenlangs geen stroom zetten. Moet het hebben van de binnenzijde en denk dat ik dan eerder de grond moet afschermen tegen graven, dan de hoogte tegen springen.
Maar verder is hier momenteel nul vee in de hele straal, mogelijk dat hier wat reetjes in het bos rondlopen, maar dat zal het wel zijn. Dus komt er een wolf met honger, dan moet hij het hebben van mijn pony's en hoe goed mijn hek ook is, ik vrees dat hij toch wel manier vindt om binnen te komen.
In ieder hek, hoe goed ook aangelegd, zit ergens wel een zwakke plek. Dat weten we allemaal.

Kijk alleen al naar de ijzel een paar weken terug. Al mijn stroomdraden zat laagje ijs op. Ik dacht ik zal de stroomstoot nu eens testen. 2500 kV waar normaal 6500 kV op staat volgens mijn meter. Ik bedoel maar.

Het zal voor veel dierhouders steeds meer stress op gaan leveren, om het hekwerk in orde te houden en om je dieren veillig te houden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:39

kiki1976 schreef:
Misschien een dom idee hoor, maar ipv enkel in hoogte te denken niet in hoogte en breedte (en dan binnenzijde hoger dan buitenzijde)?
Kijk het nadeel is wel, je weide/paddock word kleiner en het moet dubbel geplaatst worden

Dat stond pas ergens toen wolven door een wolfproof hek gegaan waren. Binnen, ik meen 50 cm, stond een haagje wat de wolf mogelijk als opstapje had gebruikt om te kunnen springen.
Dus meer dan 50 cm in ieder geval is dan mijn conclusie. Maar goed, die ruimte heb je ook nodig om het tussenstuk te kunnen onderhouden, want als je het te kort maakt, kan je er niet meer door met een bosmaaier, want je zult dat tussenstukje toch moeten onderhouden omdat de draad niet vol mag groeien. En er mag geen struikje tussen staan, dus het leuk gaan aanplanten met eetbare haag wordt het ook niet.

Trouwens heb ik zelf wel een meidoornhaag gezet tegen mijn hekwerk, maar las ook ergens dat dit ook niet echt effect heeft, mits deze niet hoog en dik is. Dat is nog niet, want dat duurt nog jaren. Maar idee is goed natuurlijk, hekwerk in hekwerk

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:31

Wij gaan ook voor hoog en breed (en moeilijk zichtbaar) in de hoop dat dat ontmoedigt.
Gaashekwerk met pinnen in de grond en prikkeldraad er op staat hier al. Dan meidoornhaag aan de binnenkant en dan daar weer een draadje voor. Maar idd: die haag moet eerst groeien voordat het echt zin heeft. Zo groot mogelijke plantjes kopen dus en goed voor zorgen voor de toekomst.