Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:06

Faniek schreef:
Ik snap de zorgen wel, ik maak me zelf zorgen met grote pony's.
Lees net bericht bij Wittelte shetlander van 32 jaar gepakt door wolven :(.

Ik twijfel op welk punt ik ze in de nacht op stal moet gaan zetten, ze zitten nu nog aan de andere kant van de snelweg/spoor.

Hij kan wel ouder geweest zijn, deze mensen hadden hem 32 jaar. In tegenstelling tot de Haflingers is deze wel dood.

Wij hebben nu de paarden 's nachts op stal.

Wij hebben nu een gaashek van 1.80 onder de luifel en daarom heen nog schrikdraadgaas van 1.50
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 08-10-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:10

Helemaal eens hoor, juist vreselijk triest om op zo'n oude dag je maatje nog te missen... Vreselijk voor de eigenaren.

En dat alleen maar omdat we altijd alles willen behouden...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:14

Als je tegen of in het gebied woont waar wolven actief grootvee aanvallen en je hebt de mogelijkheid om je dieren ‘s nachts veilig op te stallen, je kunt daar niet te vroeg mee zijn. Wel te laat.

Ik heb echt het gevoel dat het de politiek goed uitkomt dat er veel onrust is onder de veehouders in Drenthe en de aangrenzende gebieden.
Veehouderij willen ze daar toch helderweg inkrimpen.
Sommige schapenhouders hebben hun kuddes al gehalveerd of weg gedaan.
Koeienboeren stallen hun vee nu veel eerder op, dus de voerkosten en kosten van de mest lopen heel hard omhoog.
De melkprijs is weliswaar hoger, maar de kosten voor de veehouder stijgen zonder het opstallen nog harder.
Koren op de molen voor de uitkoopregeling……

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:17

tienus63 schreef:
Als je tegen of in het gebied woont waar wolven actief grootvee aanvallen en je hebt de mogelijkheid om je dieren ‘s nachts veilig op te stallen, je kunt daar niet te vroeg mee zijn. Wel te laat.

Ik heb echt het gevoel dat het de politiek goed uitkomt dat er veel onrust is onder de veehouders in Drenthe en de aangrenzende gebieden.
Veehouderij willen ze daar toch helderweg inkrimpen.
Sommige schapenhouders hebben hun kuddes al gehalveerd of weg gedaan.
Koeienboeren stallen hun vee nu veel eerder op, dus de voerkosten en kosten van de mest lopen heel hard omhoog.
De melkprijs is weliswaar hoger, maar de kosten voor de veehouder stijgen zonder het opstallen nog harder.
Koren op de molen voor de uitkoopregeling……

In mijn ogen is het allemaal ook geen toeval, bewust uitgezet.

Vannacht in wittelte een 32 jarige pony dood gebeten

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:46

Eens. Kleinere veestapels, klimaatdoelen en misschien zelfs meer beschikbare grond?

Voor SSB zie ik ook kansen. Meer honden aan de lijn in natuurgebieden, misschien is daar ook minder handhaving nodig als mensen een stuk behoedzamer de natuur in gaan? Ook de maatschappelijke weerstand tegen dierlijke overbevolking (of hoe noem je dat?) zal SSB een hoop gedoe schelen als de wolf dit voor ze oplost. Geen Oostvaardersplassen debacles want de wolf is zelf ook natuur.
Nee ik zie de wolf niet gauw verdwijnen helaas.

Kalea

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:57

Waarom zouden ze niet op natuurlijke wijze terug naar NL/BE zijn gekomen? Ik snap niet op welke basis je die optie kan uitsluiten?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:18

Wat ik frappant vind is alle bossen vinden de wolven. Het in eigendom van een particulier zijnde hoge veluwe konden de wolven gemakkelijk op door kapot hekwerk. Hebben de wolven zelf gedaan Het in eigendom zijnde oostvaardersplassen van pro wolf organisatie blijven de wolven weg...... hoe dan??

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:24

Kalea schreef:
Waarom zouden ze niet op natuurlijke wijze terug naar NL/BE zijn gekomen? Ik snap niet op welke basis je die optie kan uitsluiten?

Dat kan je denk ik niet, maar het gaat plots wel hard… ook omdat ze vanaf dag 1 het genetisch profiel kennen.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:58

Ik woon niet in Nederland maar ‘Oostvaardersplassen’ klinkt niet als een bos? Lijkt me logisch dat ze in bossen wonen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:16

Ze hebben hun 'den' (kuil/hol) vaak in de beschutting van bos, maar jagen net zo makkelijk in het open veld.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:26

Kalea schreef:

Simpelweg omdat ze uitgezet werden. Of ik dat ga bewijzen zwart op wit?
Nee, en dat zal niemand voor je doen!

Maar lees, hoor op het veld en trek zelf je logische conclusies ipv mooie verhalen te geloven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:51

Hmm dat weet ik ook niet
Het zou mij niet verbazen dat het ook te vol voor ze is in Duitsland en daardoor hier aanbeland.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:03

Een gedeelte via Duitsland en België en en gedeelte uitgezet? Beide dus denk ik.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:36

Volgens Bij12

5. Zijn wolven in Nederland uitgezet?
Er is tot nu geen enkele aanwijzing dat er wolven in Nederland uitgezet zijn. Dankzij genetisch onderzoek zijn de meeste waargenomen wolven in Nederland te herleiden naar hun oorspronkelijke roedel. Van de wolven waarvoor dat niet mogelijk was, kan met genetisch onderzoek wel worden aangetoond uit welke wolvenpopulaties zij afkomstig zijn. (Factfinding study, 2021).

Lees bij wet- en regelgeving meer over de illegaliteit en de straf voor het uitzetten van wolven.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:46

De Oostvaardersplassen is ooit ook begonnen met illegaal uitzetten van dieren. Dus het zou me niets verbazen als bijv. het eerste koppel op de Veluwe wat ‘ hulp’ heeft gehad. En dat ernaast nog dieren uit België en Duitsland zijn aan komen lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:54

Ik weet niet wat waar ze mee bezig is. Maar in haar groep heeft Annemiek van Straatten al meerdere berichten geplaatst dt ze met een grootschalig DNA onderzoek bezig is. Wat haar doel is kan ze nog niet zeggen. Maar ze is al een tijd bezig.

Misschien heeft het iets met het uitzetten te maken. Of onderzoekt ze het aantal hybriden. Is afwachten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:02

Loretta schreef:
Ik weet niet wat waar ze mee bezig is. Maar in haar groep heeft Annemiek van Straatten al meerdere berichten geplaatst dt ze met een grootschalig DNA onderzoek bezig is. Wat haar doel is kan ze nog niet zeggen. Maar ze is al een tijd bezig.

Misschien heeft het iets met het uitzetten te maken. Of onderzoekt ze het aantal hybriden. Is afwachten.

Dat wordt mede gedaan omdat Bij12 soms weigert te komen om een DNA-monster te trekken bij kadavers en/of slachtoffers. Of ze komen veel te laat. Kadavers zijn dan al afgevoerd of sporen zijn te veel vervuild geraakt.
En ze hebben twijfels over de uitslagen vanwege het gebrek aan transparantie van Bij12.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:09

Blijft toch wel stom toevallig dat een van die gezenderde wolven bij meneer Lelieveld in het dorp, of zelfs in zijn straat liep. Dat heeft hij zelf verkondigd, begreep ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:34

Kalea schreef:

Dat er eens een enkele eenzame wolf gespot kan worden ala...
Maar dat er in zo een kleine periode van 2 jaar in ene zo veel zijn in zowel Duitsland, Belgie en ons eigen land is wel wat dubieus te noemen. Zeker als je na gaat de dieren enorm veel snelwegen moeten kruisen in ons dicht bevolkte westen willen ze onze kant op komen.

Ik zelf vind dat uiterst vreemd en al helemaal er exemplaren gechipt zijn en namen hebben alsook ze dus totaal geen angst voor de mens hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:46

Vooral dat Loretta.
Of zullen ze de jongen die dit jaar in het wild op de Veluwe, DFW etc ook chippen?

Ik denk weleens dieren (en mensen) eten vooral voedsel wat ze leren eten in hun jongste fase.
Stel dat de wolven in het DFW semi wild zijn opgegroeid, mag ook generatie verder weg zijn, dat de teef en de rekel die nu jongen hebben geboren zijn uit ouders die semi wild zijn opgegroeid.
Dan is de schuwheid toch al minder.
Semi-wilde dieren worden bijgevoerd.
Wat nu als ze in die toestand vooral runderkadavers vraten, dan is het toch logisch dat ze die nu pakken.

Kijk naar de populatie rode wouwen in Wales. Vogels zijn verstoringsgevoelig, maar door beschermingsprogramma en de vogels bij te voeren met kadavers, zijn ze daar talrijk en minder schuw.

Bepaalde populaties orka’s jagen juist op zeehonden door ze te laten stranden en de orka’s werpen zich zelf op het strand en weten dat ze weer terug de zee in genomen worden door de golven.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:54

DuoPenotti schreef:
Hmm dat weet ik ook niet
Het zou mij niet verbazen dat het ook te vol voor ze is in Duitsland en daardoor hier aanbeland.

Daar stikt het van de roedels dus verdreven kan ook. Die Naya kwam uit de regio van de Elbe. Een 600km. Ze lopen echt ver…

Ze schijnen ook op zoek te gaan naar een zelfde landschap. Dus dat wolven die op de heide geleefd hebben niet naar bossen gaan en andersom.
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 08-10-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:57

tienus63 schreef:
Bepaalde populaties orka’s jagen juist op zeehonden door ze te laten stranden en de orka’s werpen zich zelf op het strand en weten dat ze weer terug de zee in genomen worden door de golven.

Ze laten de zeehonden niet stranden, maar die liggen gewoon langs de waterrand lekker te soezen. De Orca's weten dat elke 7e golf sterker is dan de andere 6 en laten zich op de kustlijn 'stranden', grijpen de zeehond en wiggelen zich met behulp van de terugtrekkende sterke golf weer terug de zee in.
Dit gedrag komt in sommige families voor en wordt idd aan hun nageslacht geleerd.
Net als het zich met meerdere tegelijk laten 'vallen' op een ijsschots waar een zeehond op ligt zodat de schots kiept en de zeehond hun kant op glijdt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:59

Popstra schreef:
Kalea schreef:

Dat er eens een enkele eenzame wolf gespot kan worden ala...
Maar dat er in zo een kleine periode van 2 jaar in ene zo veel zijn in zowel Duitsland, Belgie en ons eigen land is wel wat dubieus te noemen. Zeker als je na gaat de dieren enorm veel snelwegen moeten kruisen in ons dicht bevolkte westen willen ze onze kant op komen.

Ik zelf vind dat uiterst vreemd en al helemaal er exemplaren gechipt zijn en namen hebben alsook ze dus totaal geen angst voor de mens hebben.

Polen is nu bij EU. Daarvoor werd er in Polen veel op wolven gejaagd maar nu vallen ze onder EU regeling. Ik vermoed dat dit veel scheelt qua groei populatie. Ze zijn niet gek en trekken richting gebied qaar ruimte is en aantrekkelijk. Dat was normaal Polen maar zit nu ook stampvol

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:16

Oakland1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Hmm dat weet ik ook niet

Daar stikt het van de roedels dus verdreven kan ook. Die Naya kwam uit de regio van de Elbe. Een 600km. Ze lopen echt ver…

Ze schijnen ook op zoek te gaan naar een zelfde landschap. Dus dat wolven die op de heide geleefd hebben niet naar bossen gaan en andersom.

Ja Naya kwam hier toevallig aanlopen met een halsband om. Toevallig kiest ze het militair domein, ocharme een zakdoek groot, als haar gebied. Toevallig zijn er een tel later 3 volwassen reuen waarvan er 2 doodgezwegen worden (later moet er onder druk wel 1 extra in de media bekend gemaakt worden omdat de zichtmeldingen verraden dat het aantal van 2 niet kan kloppen). Dan sterft ocharme Naya en toevallig komt er plots opnieuw een vrouwtje aanwaaien.
Jaja …

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:23

Dat was idd een zeer vreemde situatie daar!! Toen ging ook dat verhaal de ronde van groene jeeps met grote stalen kooien die natuurgebied leeg uit kwamen en er waren geen meldingen van groot aangereden en gewond wild rond die tijd.....