Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:00

dito schreef:
Ik lees hier over zaaien. Doen jullie dat elk jaar je land inzaaien? Of is dat niet nodig? * Lees met verhuisd dus nog niet van alles op de hoogte *

En hoe doen jullie dat bv met kuilen in het land? Manlief heeft ze x op land gezet terwijl het eigenlijk al te drassig was. Resultaat flinke kuilen door hoeven overal. Ik heb geen tractor oid. Vullen jullie dat dan op en dan toch weer ff inzaaien?

Elk jaar de kale plekken bijzaaien om te voorkomen dat er JKK/onkruid op komt en om de 5-7 jaar laten keren en opnieuw inzaaien. Zo hou je de hoogste produktie qua gras.

Qua kuilen wil aanrijden met zwaar materieel wel helpen, maar dan niet als het drassig is :)

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:16

Ik ga echt niet elke zoveel jaar mijn weides opnieuw laten inzaaien. Voor staat het gras nu zeker een jaar of 5/6 en dat is een nette grasmat. Er komt nog steeds genoeg onkruid op wat onder andere komt doordat het hiervoor akkers zijn geweest en het hele bodemleven dood gespoten is geweest. Als het onkruid te heftig is laat ik de loonwerker komen maar verder doe ik hier zo min mogelijk aan het gras. Af en toe maaien nadat de paarden er op hebben gestaan en het hoge gras niet wilden. En het onkruid wat weghalen. That's it.

De wei achter is nu drie jaar ingezaaid en begint nu pas mooi te verdichten. Ik denk dat de loonwerker een rolberoerte krijgt als ik hem nu ga voorstellen de voorste wei opnieuw in te zaaien. Ik heb wel wat graszaad liggen dus kan stukken best een beetje met de hand bijzaaien mocht het nodig zijn. Maar dat heb ik eigenlijk ook nog niet aan de hand gehad. Kale plekken heb ik ook niet echt, behalve recht voor de ingang maar daar groeit ook nooit wat dus dat ga ik ook niet bij zaaien.

Daarbij vind ik het met deze droogtes die we de afgelopen jaren hebben gehad ook geen goed idee om allemaal super jong gras te hebben met een slecht ontwikkeld wortelbed. Ik kan namelijk de weides niet bewateren.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:23

Ik zie hele mooie sneeuwfoto's, prachtig!

Hier enkel regen, regen, regen... net als de rest van NL geloof ik ;)
Ach ja, het is niet anders. We maken maar het beste ervan.

Marlies, dat wordt vast heel mooi die haag. En de paarden kunnen er lekker van snoepen.

Welkom dito en wilson

En wat die registratie betreft, ik word onderhand zo moe van die totale controle wereld waar we in leven...
Dus daar ga ik me nu nog helemaal niet druk over maken, ik zie het tzt wel.

Bliksem en Nick staan vandaag binnen. Misschien dat ze straks nog even een uurtje naar buiten gaan, maar eigenlijk doe ik ze daar niet echt plezier mee.
Ze scharrelen vandaag los door de stal.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wanneer de loonwerker hier gaat beginnen voor de grote klus! *\o/* De geschatte tijd dat ie bezig is, is sowieso 3 weken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:28

@Chasey: gezellige boel zo met paarden hond en kip :)
Ben je niet bang dat ze er een zootje van gaan maken (voertonnen om e.d.) ??

Hier staat het spul weer in de tent te eten, Boon was er sinds vanochtend ook niet meer uit geweest :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:32

Tot nu toe gaat het goed ;) Heb ze zo al vaker los gehad door de stal.
Zojuist stonden ze ook samen in de nieuwe stal van Bliksem (die nog niet af is, Daan is te druk op het moment).
Deur moet er nog in en dan gaan we testen of de muur hoog genoeg is. Als ie hoog genoeg blijkt, dan wordt ie afgesmeerd... hoe heet dat nou... gestuct en... gevoegd! (Zijn jullie ook zo warrig de laatste tijd, ik kom steeds niet op de woorden. En hoor er meer mensen oveR).

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:34

Dat heb ik járen :) maar ik gooi het op de leeftijd :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:54

Opnieuw inzaaien: denk dat dit bij zandgrond vaker gedaan wordt....
Ik heb het gedaan omdat ik af wilde van het raaigras en over wilde stappen op paardengras. Hier veengrond, hoeft weinig aan gedaan te worden na jaren (mits je het niet helemaal kapot laat lopen herstelt het goed). Anders inderdaad doorzaaien.

Haha Chasey, hoor daar voornamelijk zwangere vriendinnen over ;-)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:17

rover_ schreef:
Opnieuw inzaaien: denk dat dit bij zandgrond vaker gedaan wordt....
Ik heb het gedaan omdat ik af wilde van het raaigras en over wilde stappen op paardengras. Hier veengrond, hoeft weinig aan gedaan te worden na jaren (mits je het niet helemaal kapot laat lopen herstelt het goed). Anders inderdaad doorzaaien.

Haha Chasey, hoor daar voornamelijk zwangere vriendinnen over ;-)

:Y) O jee :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:18

Ik heb het ook hoor. En ben 100% niet drachtig :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:21

Prairy schreef:
Ik heb het ook hoor. En ben 100% niet drachtig :+

:')

Ik heb het als ik mentaal stuk ga.. Heftige burn-out gehad, en als dat gat weer dichterbij komt ontstaat eerst mijn spraakgebrek weer.

Wat een heerlijke foto met die kip Chasey! :+:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:36

Hier ook regelmatig (en niet oud of drachtig :') ) maar ben ook wel bekend met vermoeidheid en depressies.. :Y)

Welkom nieuwe!

Hier is het echt zooooo nat, pffffff. Zo nat is het de hele winter nog niet geweest ;(

Geweldig de haflinger samen met het kipje <3

Opnieuw inzaaien, zou het zoveel mogelijk proberen vermijden. Om alles wat hierboven al genoemd is en je helpt je bodemstructuur en bodemleven om zeep.

Marlies: wordt een mooi haagje!

Sowieso super leuk iedereen die bezig is met aanplanten en zaadmengsels :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:37

Ik heb dat na een weekendje doorhalen :+

Hier ook erg veel regen, de poel staat vol dus we krijgen denk ik wel een overstroming. Het witte stuk is nog steeds goed te doen. Jeeeej!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:45

Dat vergeetachtigheid heb ik ook een tijd gehad. Gelukkig wat minder last van de laatste tijd. Echt super irritant!

Mooie stal heb je Chasey, hier ook open stalboksen. Erg fijn! Als zal het niet geschikt voor ieder paard zijn.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:33

hier wel drachtig, maar vergeetachtig was ik altijd al. zó irritant dat mensen dat nu elke keer op drachtigheid gooien, alsof dat anders is dan vroeger :') mijn vriend wacht ook nog steeds op de spontane huilbuien.

hier opnieuw ingezaaid omdat het vorig jaar helemaal kapot is gelopen, vorig jaar ingezaaid omdat er bomen gerooid waren; er stond nog geen gras. ik heb nooit helemaal begrepen (maar me er ook (nog?) niet in verdiept) waarom je na 6-7 jaar zou moeten keren en opnieuw inzaaien, kan iemand me dat vertellen? ik zou verwachten dat als je netjes compost bijstrooit enzo dat niet nodig is :?
Ik wou zeeschelpenkalk bestellen om uit te strooien, maar na een hoop gegoogle ben ik geswitchd naar het bestellen van wat lavagruis, in de hoop dat dat ook helpt met het beter vasthouden van mineralen & vocht. Er ligt hier sowieso zand na 50cm zwarte grond, maar alles wat opgegraven is voor het huis, is ook gewoon weer over het terrein verspreid, maw de weide is nog meer zandgrond geworden dan het was. Gezien ik vrij zeker weet dat er de afgelopen 40 jaar alleen bomen en onkruid heeft gestaan en er niets aan onderhoud is gedaan leek het me een vrij veilige gok dat ik wel iets kon doen :+ meer mensen ervaring met lavagruis als bodemverbeteraar?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:35

Nog geen ervaring want wil het ook nog toepassen.

Ik had wel gelezen dat je gruis eigenlijk beste kunt mengen met de grond en meel wel gewoon kunt strooien.

Ik ga mijn meel bestellen bij lava3, er Marlies had een andere site die iets goedkoper was voor als je gruis wil. Meel is 2x 198 ex btw, incl verzending voor big bags.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:43

Wij hebben in 2012 opnieuw ingezaaid, maar sindsdien niet meer en het komt me nu ook helemaal niet uit, dus ik probeer het met onderhoud goed te houden/krijgen. We hebben wel meer onkruid in het gras gekregen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:45

Wat ik begrepen heb omdat je na een x aantal jaren steeds meer kale plekken en dus onkruid in je wei krijgt en de grasopbrengst flink achteruit gaat. Door het oude gras onder te ploegen raak je dat kwijt (soms wordt er zelfs eerst nog gebrand of gespoten). Maar het kan voor puur productiegras (veelal voor koeien) anders zijn als voor andere dieren. En met een dunne zwarte grondlaag met daaronder zand lijkt keren me ook geen optie.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:51

Jade schreef:
ik heb nooit helemaal begrepen (maar me er ook (nog?) niet in verdiept) waarom je na 6-7 jaar zou moeten keren en opnieuw inzaaien, kan iemand me dat vertellen?

Een productieweide gaat nooit in bloei/aren. Dus dat gras kan nooit zaaien. De aanwezige planten verouderen dan. Aangewaaid kiemkrachtig onkruid krijgt plek, wint de concurrentie en verdrijft de oude grasplant.

Je weide laten doorschieten, bloeien en zaaien is ook twijfelachtig want niet alles bloeit tegelijk, dus daarmee wordt je weide op den duur eenzijdiger.

Team doorzaaien hier. Met een machine tussen je grasmat rijtjes nieuw gras zaaien als de fut eruit gaat, dan verjongt het wat en behoud je diversiteit.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:07

ahok, klinkt best logisch := :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:16

En welk gras zaaien jullie?

Ik heb hier een paar jaar terug ander halve hectare wel compleet omgedaan, was koeien gras.
En dat ingezaaid met een paarden mengsel.
De andere 1,5 hectare hebben we niets mee gedaan.

Jaar erop heb ik gelijktijdig gras geplukt van de koeienwei als van de paardenweide.
Zelfde bemest, paarden in die tijd niet opgelopen en tegelijkertijd gehooid geweest.

Maar de pavo scan deed me toch verbazen

Rechts de uitslag met het paardenmengsel

Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:24

DuoPenotti schreef:
En welk gras zaaien jullie?

Ik heb hier een paar jaar terug ander halve hectare wel compleet omgedaan, was koeien gras.
En dat ingezaaid met een paarden mengsel.
De andere 1,5 hectare hebben we niets mee gedaan.

Jaar erop heb ik gelijktijdig gras geplukt van de koeienwei als van de paardenweide.
Zelfde bemest, paarden in die tijd niet opgelopen en tegelijkertijd gehooid geweest.

Maar de pavo scan deed me toch verbazen

Rechts de uitslag met het paardenmengsel

[ Afbeelding ]

Zulke resultaten zijn zo lastig te interpreteren. Wat was de groeifase van beide "pluksels" en is het representatief voor de hele weide.
Niet dat ik je voor gek verklaar he, maar om dat zo te vergelijken is lastig vind ik omdat het echt een heel beperkte steekproef is..

Een "paardenmengsel" is ook gericht op zode dichtheid, herstel, vroege én late aangroei. (Gets, mijn vorige werkgever is nog niet geheel uit mijn systeem :') )

Ik heb hier een gewoon mengsel van limagrain gezaaid, weet niet meer welke precies. Wel geschikt voor beweiden. En die kruiden er zelf door gemengd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:29

ik heb nu barenbrug gezaaid, en ook opnieuw besteld - een gedeelte van de wei is/was alweer koeiengras omhoog gekomen. ik heb ook naar pavo gekeken, maar las wat wisselende ervaringen over wat er aan kruiden doorgemengd was, plus dat ik het makkelijker vond om alles niet-gras gewoon uit te trekken gezien ik niet al het onkruid herken :+
ik heb er geen verstand van, maar die uitslag zou ik ook niet verwachten met heel ander gras aan twee kanten := betekent dat dat je iets in je bemesting moet wijzigen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:34

Kan ook wel dat er sowieso nog heel veel nutriënten (oude bemesting) in je bodem zit. Arme grond => armer gras en dat krijg je (zeker bij ons, verleden van overbemesting) niet zo snel. Gaan soms jaren over van maaien en afvoeren en nog eens maaien,... Als je zelf dan ook nog bij mest eventueel, krijg je misschien zo'n resultaten?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:37

hebben jullie ook bodemonderzoek gedaan voor een bemestingsplan? ik heb een testkit liggen, maar ik heb het uitgesteld tot volgend jaar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:39

Nee maar wij hebben echt enkel snackweitjes, mijn eigen mogen beide niet volledig op gras dus is min of meer zo gelopen.

Gras is echt voor de fun, een kwartiertje na het werken.