Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje_M schreef:Ik vind het lastig tips te geven, ik doe ook maar watin jou geval zou ik beginnen met een pad rondom leggen. En dan eventueel nog tussen de weides door.
Denk dat je vooral voor jezelf moet bepalen of Jemen wat voor verrijking je wilt: kruiden stukje, boom stammetjes of autobanden, struiken en bomen, heuveltjes, slingerpaadjes...
Malenka schreef:tine10 schreef:Jammer dat ik hier geen tips krijg. Ik had graag wat hulp gehad.
Sorry. Ik denk dat ik iets gemist heb. Waar zoek je tips voor?
tine10 schreef:tine10 schreef:Jammer dat ik hier geen tips krijg. Ik had graag wat hulp gehad.
Ik wil een PP aanleggen, heb ca 2900 m2. Waar moet ik op letten? Wat moet ik absoluut niet doen? Hoe zou ik mijn perceel het beste kunnen indelen?
neile schreef:Wat ik als tip wil meegeven, ongeacht hoe groot je terrein is, is waar je natte plekken zijn, waar het droog is, waar het gras beter groeit als elders, ... Zo heb ik een zonk waar in de winter echt een grote plas afgezet als weide. Dat betekent dat de paarden dat stuk niet kapot lopen tijdens de winter (want dan kunnen ze niet op de wei) maar in de zomer is dat mijn beste wei tijdens droge periodes. Probeer zo de negatieve punten om te buigen in positieve punten.
Wat ook wel belangrijk is, wat kan je besteden om de boel dan te verbeteren en welke regelgeving heb je rekening mee te houden (ik denk dan vooral een verharding/afwatering/grondwerken. Ook daar zijn wel wat oplossingen en grijze zones in.
En kijk vooral ook naar wat handig is voor jezelf: dat je een korte afstand hebt tussen je hooi en je hooipunten, misschien zelfs paadjes waar alleen jij door kan en de paarden niet. Ik heb bijvoorbeeld voor het binnen en buiten gaan aan de paddock een slimme doorgang zodanig dat ik snel binnen en buiten ben.
En zie je zelf liefst meer rechte lijnen of liever natuurlijke ronde vormen, dat speelt ook mee.
Ik denk dat het ook echt nodig is om enkele foto's in verschillende condities van je terrein te plaatsen. Je kan eigenlijk onmogelijk een goede tip geven qua vormgeving omdat je rekening moet houden met wat er al is en hoe dit erbij ligt in verschillende weerscondities.
Daihyo schreef:Dus die poel moet ergens aan het begin van de stroom water komen, zodat het niet verder het perceel in kan stromen, maar op die plek wordt verzameld.
Malenka schreef:Dat ligt er aan wat je doel is met de heuvel.
Wij hebben een kleiheuvel van 1,80m hoog waar het pad overheen loopt. Dus met draden er naast. Het pad hebben we verstevigd met rasters zodat ze de bodem niet weglopen en hopelijk ook tegen wegspoelen. De rest van de heuvel is/wordt beplant. Ze gebruiken de heuvel echt als uitkijkpunt en vinden het heel fijn om daar ook te eten.
Maar een grote bult zand midden in een padfock is ook heel leuk. Om tegenaan te liggen, in te graven, op de uitkijk te staan, overheen te racen. Die moet je alleen elk jaar aanvullen of opnieuw tot heuvel maken omdat ze hem uitlopen.