[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:05

Jammer dat ik hier geen tips krijg. Ik had graag wat hulp gehad. -O-

Maartje_M

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:12

Ik vind het lastig tips te geven, ik doe ook maar wat :+ in jou geval zou ik beginnen met een pad rondom leggen. En dan eventueel nog tussen de weides door.
Denk dat je vooral voor jezelf moet bepalen of Jemen wat voor verrijking je wilt: kruiden stukje, boom stammetjes of autobanden, struiken en bomen, heuveltjes, slingerpaadjes...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:18

tine10 schreef:

Sorry. Ik denk dat ik iets gemist heb. Waar zoek je tips voor?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:19

Maartje_M schreef:
Ik vind het lastig tips te geven, ik doe ook maar wat :+ in jou geval zou ik beginnen met een pad rondom leggen. En dan eventueel nog tussen de weides door.
Denk dat je vooral voor jezelf moet bepalen of Jemen wat voor verrijking je wilt: kruiden stukje, boom stammetjes of autobanden, struiken en bomen, heuveltjes, slingerpaadjes...

Dank je!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:20

Malenka schreef:
tine10 schreef:

Sorry. Ik denk dat ik iets gemist heb. Waar zoek je tips voor?

Ik wil een PP aanleggen, heb ca 2900 m2. Waar moet ik op letten? Wat moet ik absoluut niet doen? Hoe zou ik mijn perceel het beste kunnen indelen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:22

Ik wil wel puzzelen met jouw perceel. Heb je een .jpg bestand met de afmetingen erbij?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:25

tine10 schreef:
tine10 schreef:

Ik wil een PP aanleggen, heb ca 2900 m2. Waar moet ik op letten? Wat moet ik absoluut niet doen? Hoe zou ik mijn perceel het beste kunnen indelen?

Dat zijn ook wel hele open vragen :o . Wat heb je zelf aan gedaan aan inlezen?

Heel grofweg denk ik dat het verstandig is om je perceel eerst een beetje te leren kennen om te kijken wat handig is qua indelen. Dat bepaald voor een heel deel hoe je het e.e.a het beste kan indelen (hoe nat is het in de winter? waar blijft altijd water staan of is alles altijd droog etc etc) Wat voor soort ondergrond bepaald ook een boel. Als je op klei zit bijvoorbeeld komen er echt hele andere dingen bij kijken. En wil je nog iets van gras overhouden of mag het allemaal track worden? Hoeveel/hoe grote paarden komen er op?

Het kan handig zijn om eerst alleen een vaste buitenomheining meer te zetten en de rest eerst met tijdelijke omheining te doen zodat je nog makkelijk aanpassingen kan maken.

Beetje wat schetsen vind ik ook vaak wel leuk, maar dan is het vaak wel handig om zelf al een bassidee te hebben van hoe en wat.

Via Facebook is het nog wel de moeite waard denk ik om even te kijken naar de PP van Femke Dölle. Die heeft ook een leuk PP op heel weinig oppervlakte gemaakt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:31

Probleem is dat ik zoveel heb gelezen dat ik door bomen het bos niet meer zie ;-). We hebben de paarden hier al 16 jaar staan, dus de buitenomheining staat er al. We zitten op zandgrond. Ik wil wel graag beetje gras overhouden. Er staan 2 paarden (of eigenlijk ponys). Misschien dat er in de toekomst nog weer 1 bijkomt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:37

Wil je er nog een bak of roundpen in verwerken? Poel/kuil en/of heuvel mogelijk?
Wil je iets met kruiden of bomen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:44

Op de foto die ik eerder heb geplaatst zie je een bak liggen, van 30x60, dus die heb ik al ;-) We hebben aan de rand van de wei een paar bomen staan en in de hoek op de foto rechtsboven zeg maar staan allemaal (hoge) struiken. In het paddockgedeelte staan ook meerdere bomen (waaronder enkele wilgen)
Ik zal de foto nog even plaatsen
In het paddockgedeelte staan nu 2 grote hooinetten met bestrating eronder (1 ervan zullen we dan denk ik aan andere kant van het perceel gaan zetten, zodat ze meer lopen), en in paddockgedeelte staan ook 2 schuilstallen, een van 6 meter breed en 1 van 3 meter breed.
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:49

Wat ik als tip wil meegeven, ongeacht hoe groot je terrein is, is waar je natte plekken zijn, waar het droog is, waar het gras beter groeit als elders, ... Zo heb ik een zonk waar in de winter echt een grote plas afgezet als weide. Dat betekent dat de paarden dat stuk niet kapot lopen tijdens de winter (want dan kunnen ze niet op de wei) maar in de zomer is dat mijn beste wei tijdens droge periodes. Probeer zo de negatieve punten om te buigen in positieve punten.

Wat ook wel belangrijk is, wat kan je besteden om de boel dan te verbeteren en welke regelgeving heb je rekening mee te houden (ik denk dan vooral een verharding/afwatering/grondwerken. Ook daar zijn wel wat oplossingen en grijze zones in.

En kijk vooral ook naar wat handig is voor jezelf: dat je een korte afstand hebt tussen je hooi en je hooipunten, misschien zelfs paadjes waar alleen jij door kan en de paarden niet. Ik heb bijvoorbeeld voor het binnen en buiten gaan aan de paddock een slimme doorgang zodanig dat ik snel binnen en buiten ben.

En zie je zelf liefst meer rechte lijnen of liever natuurlijke ronde vormen, dat speelt ook mee.

Ik denk dat het ook echt nodig is om enkele foto's in verschillende condities van je terrein te plaatsen. Je kan eigenlijk onmogelijk een goede tip geven qua vormgeving omdat je rekening moet houden met wat er al is en hoe dit erbij ligt in verschillende weerscondities.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:43

Ah ja, dat was me inderdaad te weinig specifiek en te veel werk om zomaar tussendoor op mijn dag verder te vragen. Ik wil graag helpen. Maar dan is het handiger als we echt een gesprek kunnen voeren. Je mag me een pb sturen als je dat wil. Dan spreken we iets af om online even te kletsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:51

neile schreef:
Wat ik als tip wil meegeven, ongeacht hoe groot je terrein is, is waar je natte plekken zijn, waar het droog is, waar het gras beter groeit als elders, ... Zo heb ik een zonk waar in de winter echt een grote plas afgezet als weide. Dat betekent dat de paarden dat stuk niet kapot lopen tijdens de winter (want dan kunnen ze niet op de wei) maar in de zomer is dat mijn beste wei tijdens droge periodes. Probeer zo de negatieve punten om te buigen in positieve punten.

Wat ook wel belangrijk is, wat kan je besteden om de boel dan te verbeteren en welke regelgeving heb je rekening mee te houden (ik denk dan vooral een verharding/afwatering/grondwerken. Ook daar zijn wel wat oplossingen en grijze zones in.

En kijk vooral ook naar wat handig is voor jezelf: dat je een korte afstand hebt tussen je hooi en je hooipunten, misschien zelfs paadjes waar alleen jij door kan en de paarden niet. Ik heb bijvoorbeeld voor het binnen en buiten gaan aan de paddock een slimme doorgang zodanig dat ik snel binnen en buiten ben.

En zie je zelf liefst meer rechte lijnen of liever natuurlijke ronde vormen, dat speelt ook mee.

Ik denk dat het ook echt nodig is om enkele foto's in verschillende condities van je terrein te plaatsen. Je kan eigenlijk onmogelijk een goede tip geven qua vormgeving omdat je rekening moet houden met wat er al is en hoe dit erbij ligt in verschillende weerscondities.

Dit is zeker een goeie.
Zo had ik in mijn ideaal plaatje een poel getekend, mede voor de afwatering van de weg die er langs loopt.
Blijkt dat het water op een heel ander punt het perceel in loopt en zo naar beneden naar de andere kant van het perceel loopt. Die poel was leuk bedacht, maar niet op die plek :+
Dus die poel moet ergens aan het begin van de stroom water komen, zodat het niet verder het perceel in kan stromen, maar op die plek wordt verzameld.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:23

Bij mij is het op dit moment 1 grote poel :(

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:28

Daihyo schreef:
Dus die poel moet ergens aan het begin van de stroom water komen, zodat het niet verder het perceel in kan stromen, maar op die plek wordt verzameld.

Zo had ik het nog helemaal niet bekeken! Dat een poel ook kan helpen om de rest droog te houden.
Ik ben nog niet in de gelegenheid om er eentje aan te leggen, maar kan wel vast gaan kijken waar het slim is om hem te maken *\o/*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 00:01

tine10 schreef:

Jammer dat je zo reageert want ik heb wel op je gereageerd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 00:27

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:29

Vraagje: Ik denk er over om mijn hooibar (gemaakt van pallethout) in een leuke kleur te schilderen. Welke soort verf/beits is én veilig voor paarden (moesten ze er aan bijten) en in kleur te verkrijgen?
Naar wat moet ik kijken? Weet iemand dat? Zou leuk zijn moest ik nadien de aanpalende schuurramen in dezelfde kleur kunnen beitsen/lakken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:50

Dank voor alle bruikbare tips. Ik heb ook paar mooie tekeningen gekregen. Wij gaan hier nu verder aan de slag om te kijken wat haalbaar is. De poel gaat wsl in de hoek komen, daar zit ook nog een klein stukje sloot, dan is het het makkelijkst om die wat te vergroten denk ik. En anders zou hij ongeveer in het midden van de wei moeten (vochtigste plek). Wat is een fijne hoogte voor de heuvel? En is een losse heuvel oke, of is het beter om er een paadje over te maken en die af te zetten met lint?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:37

Dat ligt er aan wat je doel is met de heuvel.

Wij hebben een kleiheuvel van 1,80m hoog waar het pad overheen loopt. Dus met draden er naast. Het pad hebben we verstevigd met rasters zodat ze de bodem niet weglopen en hopelijk ook tegen wegspoelen. De rest van de heuvel is/wordt beplant. Ze gebruiken de heuvel echt als uitkijkpunt en vinden het heel fijn om daar ook te eten.

Maar een grote bult zand midden in een padfock is ook heel leuk. Om tegenaan te liggen, in te graven, op de uitkijk te staan, overheen te racen. Die moet je alleen elk jaar aanvullen of opnieuw tot heuvel maken omdat ze hem uitlopen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:49

Zou het niet helpen om een heuvel met enkel zand te mengen met stenen, zeker onderaan? En eventueel enkele paddockplaten... Ik hoorde laatste ook van een vriendin dat zij trappen gaan maken. Heeft hier nog iemand dat?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:26

Malenka schreef:
Dat ligt er aan wat je doel is met de heuvel.

Wij hebben een kleiheuvel van 1,80m hoog waar het pad overheen loopt. Dus met draden er naast. Het pad hebben we verstevigd met rasters zodat ze de bodem niet weglopen en hopelijk ook tegen wegspoelen. De rest van de heuvel is/wordt beplant. Ze gebruiken de heuvel echt als uitkijkpunt en vinden het heel fijn om daar ook te eten.

Maar een grote bult zand midden in een padfock is ook heel leuk. Om tegenaan te liggen, in te graven, op de uitkijk te staan, overheen te racen. Die moet je alleen elk jaar aanvullen of opnieuw tot heuvel maken omdat ze hem uitlopen.

Doel is dat ze eroverheen gaan lopen en ook als uitkijkpunt. Hoe breed is je pad op de heuvel? En hoeveel m2 neemt hij ongeveer in beslag?

Het wordt te kostbaar om ieder jaar aan te vullen of nieuwe heuvel te maken. Wij hebben daar niet de aparatuur voor, dus dat moet dan ingehuurd worden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:38

Mijn pad is op het smalste punt twee meter breed. Maar ik heb er ook maar twee paarden op lopen. Voor en na de heuvel is het breder en midden op de heuvel is een klein stukje ook breder. Op zijn breedst bovenaan vier meter denk ik.

Hoe veel vierkante meter hij in neemt is natuurlijk afhankelijk van hoe stijl je het pad laat lopen en in welke vorm je het er over laat lopen. Dus daar kan ik zo geen antwoord op geven. Onze pad loopt er in de lengterichting recht over en de heuvel is denk ik zo'n tien meter lang en acht meter breed op het meest brede stuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:21

Ik zag net een oproep voor kunstgras voor een PP voorbij komen ipv tegels. Heeft iemand hier kunstgras ipv een verhard deel? Werkt dat?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:29

Ik ga straks bij iemand hier in de buurt kijken. Hopelijk doen we nog veel ideeen op.