Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:24

Wij hebben nu een paar jaar paarden bij huis. Inmiddels wat meer paarden en dus intensiever gebruik van het grasland. Vandaar dit jaar een test gedaan met de Pavo field care mest.
De ene helft wel (medio april)en de andere helft niet gedaan.

Afbeelding

Je kan duidelijk verschil zien dus inmiddels de andere kant ook maar gedaan. Nu hopen dat het binnenkort weer gaat regenen.

Martje80

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:37

Weten jullie dit?
Op welk punt in de groei, hoef je niet meer bang te zijn voor te veel fructaan in het gras? Pas echt als het uitgebloeid is, of ook wel al als het 20 cm hoog is?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:44

Ik hou daarvoor de fructaanindex in de gaten, die geeft een goede indicatie. Langer gras met koude nachten en veel zon slaat ook fructaan op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:45

Ik hou idd ook wel de fructaanindex in de gaten maar vroeg me af of er een punt is dat gras te lang is om nog van de index uit te kunnen gaan.
Kort gras wil groeien en dus hoger risico. Maar zit diezelfde groei nog in halflang gras

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:41

Inmiddels ben ik ook begonnen met hooien. Omdat ik niet zeker ben van hoe de staat is van de machines die we hebben overgenomen ben ik maar met 3ha begonnen.
Dat bleek maar goed ook want na het aankoppelen van de schudder bleek deze maar half uit te klappen.
Waar ik hem gisteren met een sjorband open moest trekken, ben ik nu zo ver dat het gelukkig met de hand kan en heb dus een dag later dan gepland de eerste keer schudden erop zitten.

Zaterdag geven ze wat kans op regen dus hoop dat het snel genoeg droogt.

Voor die tijd moet ik ook nog even de hark en pers nakijken :+

Daarna heb ik nog maar 40ha om te hooien.
Hoop dat ik op tijd genoeg ben zodat ik nog een keer kan hooien.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:04

palousa_boy schreef:
Inmiddels ben ik ook begonnen met hooien. Omdat ik niet zeker ben van hoe de staat is van de machines die we hebben overgenomen ben ik maar met 3ha begonnen.
Dat bleek maar goed ook want na het aankoppelen van de schudder bleek deze maar half uit te klappen.
Waar ik hem gisteren met een sjorband open moest trekken, ben ik nu zo ver dat het gelukkig met de hand kan en heb dus een dag later dan gepland de eerste keer schudden erop zitten.

40 ha _O-

Hier flink gesproeid. Nog ff wachten en dan gaan we ook maaien, 0,8 ha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:39

Wij moeten er ook 800 schapen, hun lammeren en 5 paarden mee voeren :Y)

Het grootste is 36ha aan 1 stuk waarvan ongeveer 32ha bruikbaar is denk ik. Dat huren we voor een paar jaar tot hun huis klaar is en dan nemen ze hun Arabieren fokkerij mee dus tegen die tijd moeten we op zoek naar wat andere stukken land.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:25

We kijken nog even aan of het gras nog door wil schieten, anders gaan we ook snel hooien. We zouden graag wat 'harder" gras willen, maar als het stopt met groeien, dan gaat het eraf. Als het gehooid is, dan kunnen de paarden erop. Nu staan ze voornamelijk op de paddock en een paar uurtjes op gras. Wordt een uitdaging om ze op gras te houden zonder dat ze moddervet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:07

1 weitje wat half april gekalkt is staat er hier echt prachtig bij! Heel tevreden mee. De andere stukken zou ik willen bemesten met kunstmest maar zonder regen is dat wel lastig. Ga 1 van de komende dagen om spuitproduct en iig de strijd aan met jkk... Liever nu alles nog relatief kort staat en ik de kruinen makkelijk kan vinden.
Uitsteken en verbranden vind ik nu te riskant met de droogte van de grond. En mijn rug is al naar de kl*te van mijn werk in de zorg de voorbije maanden, die wil ik graag wat rust gunnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:25

palousa_boy schreef:

Ben positief jaloers op je wat de grootte van je land betreft!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:28

Varekaj schreef:
1 weitje wat half april gekalkt is staat er hier echt prachtig bij! Heel tevreden mee. De andere stukken zou ik willen bemesten met kunstmest maar zonder regen is dat wel lastig. Ga 1 van de komende dagen om spuitproduct en iig de strijd aan met jkk... Liever nu alles nog relatief kort staat en ik de kruinen makkelijk kan vinden.
Uitsteken en verbranden vind ik nu te riskant met de droogte van de grond. En mijn rug is al naar de kl*te van mijn werk in de zorg de voorbije maanden, die wil ik graag wat rust gunnen.

Ik heb gisteren weer gekalkt, nadat ik het gras eraf had. Daarna de sproeier er weer voor een aantal uur op, want de grond is hier ook behoorlijk droog.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:16

Kun je nu nog kalken dan? Ik heb kleine weitjes en een sloot eromheen, dus sproeien is geen probleem. Ik wilde eigenlijk Perlka proberen. Kalk + wat stikstof.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:38

Mag je bij jou nog sproeien dan? In meerdere delen vh land is al een sproeiverbod.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:44

Shenavallie schreef:
palousa_boy schreef:

Ben positief jaloers op je wat de grootte van je land betreft!

Haha nou veel land is ook veel belasting betalen :Y)
Totaal hebben we ongeveer 140ha waarvan we ongeveer de helft huren.
Daarnaast hebben we dan nog wat stukjes die we mogen gebruiken voor de paarden al komt dat ook al bijna op 10ha :+

Als je het snel zegt valt het best mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:51

Popstra schreef:
Mag je bij jou nog sproeien dan? In meerdere delen vh land is al een sproeiverbod.

Dat zal vast midden en oost Nederland zijn zeker.

Hier wordt nog flink gesproeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:04

Kalk is nu te laat, zelfs op mijn zak mest staat juni als laatste ideale maand. Perlka is inderdaad goed maar zou ze nu mee wachten tot het najaar.

In West-Vlaanderen en Antwerpen is een oppompverbod ivm de droogte.
Ik merk aan mijn waterputten dat het toch aardig vlot gaat met water, toch op de huidige locatie. Op de andere valt het iets beter mee maar die is ook in de winter natter.

Volgende opknapwerk is de dakgoot installeren en de 200L waterton eronder. Niet dat die nu snel gaat vullen :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:22

Rocamor schreef:
Popstra schreef:

Dat zal vast midden en oost Nederland zijn zeker.

Hier wordt nog flink gesproeid.

Veluwe, Utrechtse Heuvelrug en delen van Brabant. Limburg krijgt een dezer dagen ook een verbod.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:43

Popstra schreef:
Limburg krijgt een dezer dagen ook een verbod.

Alleen uit beken en sloten gelukkig. Wij en de boeren in onze omgeving sproeien met grondwater, hier zijn weinig tot geen beken en sloten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:51

Hoe werkt dat met zo'n verbod? Wij hebben twee grond water punten met 1 vaste pomp en 1 losse pomp om te sproeien. Iedereen rondom sproeit gewoon nog en dat is ook echt nodig want het gras gaat echt snel naar een bruine tint anders. Mag je bij zo'n verbod helemaal niet meer sproeien? Of alleen bv met grondwater of juist niet met grondwater?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:57

Meestal betreft het alleen oppervlaktewater waar het verbod op komt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:57

Hutcherson schreef:
Hoe werkt dat met zo'n verbod? Wij hebben twee grond water punten met 1 vaste pomp en 1 losse pomp om te sproeien. Iedereen rondom sproeit gewoon nog en dat is ook echt nodig want het gras gaat echt snel naar een bruine tint anders. Mag je bij zo'n verbod helemaal niet meer sproeien? Of alleen bv met grondwater of juist niet met grondwater?

Staat boven je toch . Je mag niet beregen met oppervlaktewater, wel met grondwater.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:25

Een sproeiverbod van grondwater is er soms wel geweest. Vaak gold dan dat overdag, bijvoorbeeld van 11 tot 17 uur niet gesproeid mocht worden. Vaak gold dat dan ook alleen voor pompen met een bepaalde capaciteit en/of met vergunningen. Ergo, je moet dus de site van je waterschap goed in de gaten houden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:20

vur schreef:
Een sproeiverbod van grondwater is er soms wel geweest. Vaak gold dan dat overdag, bijvoorbeeld van 11 tot 17 uur niet gesproeid mocht worden. Vaak gold dat dan ook alleen voor pompen met een bepaalde capaciteit en/of met vergunningen. Ergo, je moet dus de site van je waterschap goed in de gaten houden.

Maar dat is nu (nog) niet aan de orde

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:37

Nee, maar daarom is het goed om het in de gaten te houden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:35

Ik meld me ook graag in dit topic. Ik las af en toe al stiekem mee, maar we hadden ongeveer 5000 m2 wei voor de paarden (excl paddock) en dus niet genoeg om te hooien.

Sinds 8 mei hebben we 1,3 hectare extra weiland bijgekocht. In overleg met een bevriende boer besloten het maar meteen te maaien ondanks dat er niet veel gras op stond. Vanochtend is het geperst en in het plastic gegaan. Helaas maar 5 pakken, terwijl dit perceel in goede tijden minsten 12 op zou moeten leveren volgens de loonwerker. Maar het is mooi meegenomen, hopelijk krijgen we nog wat regen de komende periode en kunnen we later nog een keer maaien.

Ik dacht zelf aan nu kunstmest strooien, maar volgens de boer kon dit nu geen kwaad, maar had ik er ook niet veel aan, omdat het toch niet regent. Wat denken jullie?