Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:30

Op een stal kun je elkaar veel beter aanspreken op verantwoordelijkheden dan elders, je kent elkaar en moet er samen voor zorgen dat je je aan de regels houdt.

Lindy, als dat deel van NOC-NSF zo is, dan snap ik het wel wat beter, dank voor het verruimen van mijn blik. Maar ook dan nog vind ik het wel heel simpel gesteld. Het is niet alleen een kwestie van de huur die betaald moet worden bij dieren.. Kijk naar circus Renz die geholpen is door boeren omdat zij zonder inkomsten hun voerleveranciers niet konden betalen. De meeste maneges zullen gevestigd zijn op het woonadres en komen ook niet in aanmerking voor die 4000 euro steun. En arbeidstijdverkorting is op stallen ook niet echt een behulpzame steun, aangezien het grootste gedeelte van het werk gewoon door zal gaan. Kun je je personeel naar huis sturen en daar 90% in tegemoet gekomen worden, maar ja, je verzorging zal toch ook moeten gebeuren.
Een manege met flink wat pension zal het hoofd nog wel even boven water kunnen houden, maar er zijn natuurlijk ook maneges die het enkel op manege-inkomsten moeten doen. Ik houd mijn hart vast voor die bedrijven.

Edit: het probleem met dierverzorgers en meer kosten dan alleen huur geldt natuurlijk voor meer sectoren. Dierentuinen hebben het bijvoorbeeld ook vaak al moeilijk rond te komen, die zien natuurlijk nu ook hun eigen vermogen verdampen waar ze bij staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:44

Ik ben op stal minder dicht in de buurt bij andere mensen dan op mijn werk...
Als je gewoon je eigen dingen doet op stal en er is geen kantine, dan ben je volgens mij zelden dichter dan 1,5 meter bij iemand in de buurt.
Op mijn werk moet ik daar veel meer op letten, daar is dat echt lastiger...

Ik sta dan wel op een kleine stal, we mogen komen wanneer we willen, maar niet met teveel tegelijk en we mogen geen mensen van buitenaf komen nu.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:50

Dreamybol schreef:
Op een stal kun je elkaar veel beter aanspreken op verantwoordelijkheden dan elders, je kent elkaar en moet er samen voor zorgen dat je je aan de regels houdt.

Lindy, als dat deel van NOC-NSF zo is, dan snap ik het wel wat beter, dank voor het verruimen van mijn blik. Maar ook dan nog vind ik het wel heel simpel gesteld. Het is niet alleen een kwestie van de huur die betaald moet worden bij dieren.. Kijk naar circus Renz die geholpen is door boeren omdat zij zonder inkomsten hun voerleveranciers niet konden betalen. De meeste maneges zullen gevestigd zijn op het woonadres en komen ook niet in aanmerking voor die 4000 euro steun. En arbeidstijdverkorting is op stallen ook niet echt een behulpzame steun, aangezien het grootste gedeelte van het werk gewoon door zal gaan. Kun je je personeel naar huis sturen en daar 90% in tegemoet gekomen worden, maar ja, je verzorging zal toch ook moeten gebeuren.
Een manege met flink wat pension zal het hoofd nog wel even boven water kunnen houden, maar er zijn natuurlijk ook maneges die het enkel op manege-inkomsten moeten doen. Ik houd mijn hart vast voor die bedrijven.

Edit: het probleem met dierverzorgers en meer kosten dan alleen huur geldt natuurlijk voor meer sectoren. Dierentuinen hebben het bijvoorbeeld ook vaak al moeilijk rond te komen, die zien natuurlijk nu ook hun eigen vermogen verdampen waar ze bij staan.

Maneges hebben gewoon recht op werktijd verkorting, dat is niet gerelateerd of iemand thuis moet zitten, heeft puur te maken met omzetdaling van minimaal 20%.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:52

Maar als je werktijdverkorting aanvraagt mag je die mensen niet alsnog laten werken toch?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:00

LindyH schreef:
Maar als je werktijdverkorting aanvraagt mag je die mensen niet alsnog laten werken toch?

Jazeker wel.

Dreamybol

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:02

Benzz, waar vind je dat, want het is niet wat ik in mijn omgeving hoor.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:10

Dreamybol schreef:
Benzz, waar vind je dat, want het is niet wat ik in mijn omgeving hoor.

Omdat ik al meerdere bedrijven heb ondersteunt met het aanvragen ervan. Het gaat om dat je omzet met minimaal 20% gedaald is.

Juist mensen laten werken om nog wat geld te verdienen om de salarissen te betalen wordt gestimuleerd. De rest kan de overheid dan bijdragen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:15

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:22

Dreamybol schreef:
Waarom staren jullie je zo blind op de fnrs? Die maken de regels niet hè? Leuk dat zij zeggen dat er niets mag, maar dat is niet waar en zolang ze niet zoals de knvb met geld over de brug komen voor de verenigingen vind ik ze wel heel simpel met hun 'nee'.
Maar goed mijn antipathie mbt deze club zal mijn mening ook ietwat gekleurd maken, maar ik denk dat ze het nu wel heel simpel stellen met dat er niets meer mag en mogelijk is.

Het is niet blind staren? Ik vind dat vrij negatief, net alsof je niet zelf nadenkt als stal. Wij zijn geen lid van de FNRS overigens.

Ik ben heel erg blij met de adviezen van de FNRS, het is lastig zat om te besluiten wat je wel en niet doet. Iedereen zoekt( begrijpelijk) de ruimte. Ik vind het helemaal niet leuk als pensionstalhouder om mensen dingen te moeten ontzeggen, maar door de FNRS te volgen kun je wel goed onderderbouwen wat je wel en niet doet.

Wij zijn overigens geen manege, dus wij kijken nu vooral naar besmetting en veiligheid, als manege heb je natuurlijk een hele andere afweging te maken :)

Utixo schreef:
Ik blijf dan alleen niet snappen dat het wel toegestaan is om nieuwe klanten binnen te halen. Ik laat ze nu, onder strikte voorwaarde wel weer toe, maar snappen doe ik het niet }:0.

Ruitje, je krijgt een lief mens binnen eind deze maand. De pony heeft afentoe een Chinese gebruiksaanwijzing, maar verder is er niets mis mee.

Wat leuk, is dat die zich soms niet laat vangen :+ ?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:21

Exact die! Als ik je 1 tip mag geven, zorg dat de wei niet te groot is. Voerschep interesseert hem niet.

En soms denkt hij dat heel de wereld eng is, dan moet je hem maar in die waan laten. Handschoenen en mutsen zijn ook erg eng. Verder is het echt een braaf, lief dier.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 00:39

Benzz schreef:
Dreamybol schreef:
Waarom staren jullie je zo blind op de fnrs? Die maken de regels niet hè? Leuk dat zij zeggen dat er niets mag, maar dat is niet waar en zolang ze niet zoals de knvb met geld over de brug komen voor de verenigingen vind ik ze wel heel simpel met hun 'nee'.
Maar goed mijn antipathie mbt deze club zal mijn mening ook ietwat gekleurd maken, maar ik denk dat ze het nu wel heel simpel stellen met dat er niets meer mag en mogelijk is.

Dit dus, hoe halen ze het in hun hoofd om zelf regels te bepalen die afwijken van de richtlijnen van het RIVM. Die privelessen kunnen juist een aantal mensen het hoofd boven water houden.

Ook wij staren ons niet blind op de FNRS , of KNHS. Maar luisteren wél 100% naar het RIVM: 1.5 m afstand houden. En daarnáást volgen we de adviezen op van de KNHS en FNRS -> dus geven we daarmee alles een, naar onze mening, juiste draai aan in ONS bedrijf.

Wij zijn een kleinschalige manege, zonder personeel. Dus moeten dit met 2 personen runnen. ALLE sport accommodaties moesten sluiten -> dus álle manege activiteiten moesten per 16 mrt gestopt worden, hier vallen eigenlijk in onze ogen ook de privé lessen onder. Overigens ook volgens onze verzekering, en daar staren we wel even naar, niet geheel onbelangrijk als bedrijf! We zien in de buurt dat lessen gewoon doorgaan, dit blijven we bijzonder vinden, maar kunnen(en hoeven) we niks tegen doen -> en mogelijk zijn dit geen officiële bedrijven. Maar we veranderen onze kijk en aanpak in deze crisis hierdoor niet.
Daarbij: wat er voor enkel een pensionstal geldt, geldt niet vanzelfsprekend ook voor ons i.v.m. de manege. En wij werken netjes wit, controle ligt dus sowieso op de loer. Controle gaat ook op belletjes, dus 1 telefoontje is genoeg van een voorbijganger die vind dat het te druk is op ons erf.

En we kijken naar elkaars gezondheid. Als 1 van 2 weg valt of zelfs 2 dan is er geen stal, geen manege meer.
En dan letten we op de gezondheid van de klanten - dus willen die 1.5 meter afstand houden.
Kleinschalige manege: dus geen grote en/of meerdere gangen. Er is maar 1 gang, en daarin kun je geen 1.5 m afstand van elkaar houden. Wij hebben dus een groot blokken schema voor pension- en leaseklanten, voermomenten door ons, plus trainingsmomenten door ons.

Een privé les werd door de KNHS in speciale gevallen toegestaan - en dan bedoelde ze jonge paarden en/of angstige ruiters. Maar dit werd door de FNRS juist afgeraden omdat die 1.5 meter afstand al snel niet meer gehouden kon worden wanneer je b.v. het paard vast zou pakken wanneer het jong/angstig is. En een bange ruiter ook veel begeleiding nodig heeft (vaak aan de lijn/dichtbij), en als ze er af vallen je niet gaat staan kijken op afstand of diegene wel kan op staan. Als je dit van te voren kunt inschatten dat dit kan gebeuren - adviseerde FNRS daarom dat je geen les zou moeten geven aan die combinatie: dan was grondwerken een príma advies!
Als het een handige ruiter zou zijn , zou diegene ook geen les nodig hebben.

Daarnaast hebben wij een paard gestald van een Boa. Wat denk je :+
Wij weten dus heel goed wat wél, en niet mag :') En die boetes zijn niet mis, wij durven hardop te zeggen; dat geld is er niet, dus dat risico willen we ook niet lopen.

Ruitje jij schrijft: 'Wij zijn overigens geen manege, dus wij kijken nu vooral naar besmetting en veiligheid, als manege heb je natuurlijk een hele andere afweging te maken :) '
Wij kijken daar ook naar, ook als manege zijnde (we zijn al geen gemiddelde manege, misschien is dat het haha).
De énige stap die dichterbij komt is paarden moeten verkopen; maar we zullen de veiligheid hoog houden en de besmetting laag ;)

Wij lopen veel inkomsten mis door het wegvallen van die privé lessen, maar na meerdere telefoontjes kwamen we toch tot de conclusie dat dit niet haalbaar is het wel volgens de regels te doen. We hopen dat dit snel voorbij is...
Dus wij doen of proberen alles braaf, en wachten met smart op de volgende persconferentie!

En als iedereen zich nu gedeisd zou houden, zijn we er mogelijk sneller doorheen; ook in volgende stukje weer duidelijk geschreven;
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... CAtDFX4tcY

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:05

Ik bedoel niet dat maneges daar niet naar zouden kijken hoor :) . Ik bedoel dat maneges qua inkomsten op dit moment een hele andere situatie hebben dan pensionstallen.

Verder kan ik mij goed vinden in jouw stuk! Ook wat betreft risico op controle, er hoeft maar 1 iemand te bellen inderdaad :) .

Bij ons gaat het echt goed nu, iedereen houd zich overal aan, geeft ons veel zekerheid en rust :)

3333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:56

Wat ik me af vraag, wordt er veel gecontroleerd op de pensionstallen?
En wie doen de controles dan, de politie , handhavers,MVWA?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:35

Onze stal is sowieso niet groot, dus iedereen kan elkaar een beetje ontlopen :-)

Er is een stalgenoot die in een risicogroep hoort en zij is al weken lang niet buiten geweest. Ook de anderhalve meter afstand vindt zij te riskant. De stal heeft het nu zo geregeld dat ze in de weekenden na sluitingstijd toch kan rijden op haar paard en 1 ochtend doordeweeks is iedereen gevraagd om niet te komen. Stalhouders lopen ook niet door de stal als zij er is.
Op deze manier kan ze toch 3 keer per week naar haar paardje toe zonder dat ze het risico loopt ook maar iemand tegen het lijf te lopen :-)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:43

Wat goed zeg, dat dat zo kan.

Dat vind ik dan toch wel weer fijn aan deze tijd, dat mensen bereid zijn een stapje extra te doen of extra flexibel te zijn voor een ander.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:57

Apple schreef:
Onze stal is sowieso niet groot, dus iedereen kan elkaar een beetje ontlopen :-)

Er is een stalgenoot die in een risicogroep hoort en zij is al weken lang niet buiten geweest. Ook de anderhalve meter afstand vindt zij te riskant. De stal heeft het nu zo geregeld dat ze in de weekenden na sluitingstijd toch kan rijden op haar paard en 1 ochtend doordeweeks is iedereen gevraagd om niet te komen. Stalhouders lopen ook niet door de stal als zij er is.
Op deze manier kan ze toch 3 keer per week naar haar paardje toe zonder dat ze het risico loopt ook maar iemand tegen het lijf te lopen :-)

Wat top zeg dat dat zo geregeld wordt voor haar!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:51

Wij hebben nu met het landseizoen meer ruimte op ons erf, komt een men/springwei bij nu en mensen zijn soms ook gewoon alleen in het land. Dat scheelt wel, kunnen we de mensen iets meer tijd geven om te komen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:11

Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat nu er weer lessen gegeven mogen worden aan kinderen. Wij mogen op stal maar met maximaal 3 mensen tegelijk in de bak en sinds de paarden in het land staan mag je ze er niet uithalen en moet je dus daarna. (vanwege onrust, dus hopelijk mag het snel wel weer) Dat betekent deze week alle pensionklanten na 3 uur en volgende week 5 uur, maar wel maar 3 mensen tegelijk in een bak en als er nog lessen gegeven gaan worden wordt het wel lastig :=

De lessen moeten wel in de buitenlucht gegeven worden als ik het goed begrijp, dus ik ben benieuwd naar de mededelingen van onze stal.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:42

Naar wat ik begreep mogen er nu 10 combinaties van ouder dan 12 in een 20x40 bak.
Maar stallen kunnen binnen de regels zelf afspraken maken met de gemeente, volgens de fnrs, dus je moest vooral niet naar de buren kijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:07

Voor zover ik begrepen heb gaat dat dan om 13 t/m18, niet ouder. En dan 1,5m uit elkaar blijven. Voor mensen boven de 18 geldt nog steeds dat sporten in groepsverband niet mag.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:27

MyWishMax schreef:
Voor zover ik begrepen heb gaat dat dan om 13 t/m18, niet ouder. En dan 1,5m uit elkaar blijven. Voor mensen boven de 18 geldt nog steeds dat sporten in groepsverband niet mag.

Ohja, ik zie paardrijden nooit als groepssport. 8)7 Behalve carrousel dan.