Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:58

pol013 schreef:
Dat van dat opzeggen is wel een verdomd lastige. Pensionklanten zijn wel gewend dat een maand normaal is. Maar zélf zullen ze het ook minder prettig vinden als er in de winter een nieuw paard bij komt.
Dus ik vind het niet redelijk om dan alle risico's bij de pensionhouder te laten liggen. Ik ben altijd nog van het principe dat je het allebei 'naar je zin' moet hebben. (Dat telt overigens alleen voor een stal waar ze ook echt het beste voor hebben met mijn paard en mij)

Zou je een systeem kunnen verzinnen waarbij opzeggen in het begin van de winter een langere opzegtermijn heeft oid? En eind van de winter en zomer een normale termijn.
Met de uitleg erbij; dat het ook in het belang van hun eigen paard is, kom je misschien wel een heel eind.

Wij merken hier al dat veel mensen het met 1 maand al verdomd lastig hebben. (Ja echt, tot en met dreigen met rechtszaken aan toe omdat ze 4 dagen eerder vertrokken dan die maand en dan wel zeker 4 dagen stalgeld terug willen :+ ). Dus ik vind het idee goed, maar denk dat het praktisch niet realiseerbaar is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:05

Ja dat soort dingen lees ik hier ook vaak. Dus je zult wel gelijk hebben. Ik snap het alleen niet.
Was ook altijd degene die op mijn vorige stal verhogingen van stalgeld verdedigde. Had altijd liever dat ze kosten door berekenden dan gingen beknibbelen. Maar ik ben een beetje een gekkie blijkbaar.

Maar er is wel enige winst te behalen bij de intake denk ik. Dat je dit soort zaken heel goed bespreekt vóór je klanten aan neemt. Ik mag toch hopen dat ze er dan beter mee kunnen omgaan?
Al zul je daar ook potentiele klanten mee weg jagen. Maar ja, als je de 'winst' dan op het eind van de rit kwijt raakt, heb je er ook niets aan.

+ een redelijk bedrag afspreken als ze wel weg zijn maar nog wel moeten betalen. Dus zonder ruwvoer en strooisel. Want daar schort het dan aan de kant van de pensionstal wel eens aan.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-07-20 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:10

@pol013: 't probleem is dat veel mensen alles ok vinden op het moment dat ze op stal komen; maar dan opeens vinden dat de opzegtermijn niet meer voor hen geldt op het moment dat ze vertrekken. Ook al is het vermeld en staat het in contract vastgelegd. Want persoon xx had ook ooit eens een bedrag niet betaald, of persoon yy was slechter voor zijn paard dan hen of paard zz had een deken van hen kapot gemaakt en dus moet dat maar van de opzegtermijn af of of of... geloof mij, hier is ooit 1 persoon geweest (die van die 4 dagen) die echt ongelofelijk creatief was met dit soort redenen verzinnen en als rechtsgeldig profileren. Een voorbeeld voor de maatschappij zou ik zeggen *D Maar zal vast niet de enige zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:16

Nee joh 8)7 hoe verzinnen ze het.
Ik ben ook wel eens ergens weg gegaan zonder opzegtermijn, maar dit was vooraf al afgesproken (paard in training daar op stal dus 'bijzonder' contract.) Toen ik vertrok was de situatie daar ook erg bijzonder te noemen maar zij hielden zich netjes aan het geen opzegtermijn, ik heb netjes de maand uitbetaald ook al ging ik eerder weg. Zo hoort dat van beide kanten vind ik.

@Ruitje: open dag klinkt leuk! :D

He advertentie is ook leuk! Ik zou als klant ook meer foto's van de verschillende stallen zien, nu is het vooral sfeerimpressie, wat ook goed is als dat je doel is. :j

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:57

Ik ben een stille meelezer. Vind het erg leuk om je topic te volgen! :D

Ik heb je advertentie ook even doorgelezen. Ik zou inderdaad ook het voerbeleid iets uitgebreider schrijven. Hoevaak, hoeveel en wat word er gevoerd. Eigen brok of hebben jullie brok? Verder zou ik foto's willen zien van de faciliteiten. (Rij)foto's van anderen trekt mij nooit zo aan. Ik zou graag de faciliteiten willen zien voordat ik heen ga. Als het vanaf de foto niks lijkt, ga ik ook al gauw niet heen :').
Verder hou ik wel van een nette, strakke advertentie. Dus meer van;
Faciliteiten;
Binnenbak (afmeting/bodem?)
2 buitenbakken (lampen? Idem met circkel)
longeercirkel
stapmolen
drafbaan
springwei,
2 spuitplaatsen (warm/koud water?) en solarium
Goede buitenrijmogelijkheiden vanaf stal
Etc.
Gewoon wat uitgebreider opschrijven. Dat trekt mij al gauw aan. Hoef ik ook niet alles nog weer na te vragen. Voelt voor mij altijd zo ongemakkelijk :'). Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:59

Is het niet slimmer om bij klanten die in de groepsstal komen te zeggen dat hun paarden gebruikt kunnen worden om kennismaking makkelijker te laten lopen? Ik heb niet alles gelezen en krijg natuurlijk ook niet alles mee op stal, maar de introducties van 'bekende' paarden ging allemaal (redelijk) vlot toch?
Dat je ter introductie paarden uit de groep mag halen ( Eerste keer met eigenaren erbij bijvoorbeeld) en zo het nieuwe paard een paar dagen kennis laat maken met de moeilijkste paarden( of juist de makkelijkste uit de groep, ik weet niet wat daar het slimst in is). En dat ze als ze bijvoorbeeld prima met 2 of 3 andere kunnen dan de groep in gaan? Zolang er niet elke week/maand een nieuwe bij komt moet dat toch lukken.
En langere opzegtijd werkt ook niet altijd, soms zijn er andere redenen waarom een paard uit de groep moet. ( Lange blessure, inslapen etc)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 10:06

heel erg bedankt voor de input betreft de advertentie, de volgende keer zal ik andere foto's plaatsen en jullie opmerkingen meenemen :D ! Grappig ook dat ik mij veel meer richt op sfeer en jullie denken: ik wil accomodatie zien :') .

Betreft opzegtermijn: ik denk dus inderdaad dat dat een hoop gedoe gaat geven, dus of we daar dan uiteindelijk blijer van worden weet ik niet :+

@ Lenexa, klopt, tot nu toe lopen de meeste introducties gewoon goed dus misschien moeten we het ook niet ' groter maken dan het is' . Deze winter word sowieso onze eerste hele winter dus ben erg benieuwd hoe het gaat.

Sinds gisteren:

Hebben we 2 paarden op de wachtlijst voor de loopstal :D

,* blije Ruitje *

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:04

Gefeliciteerd!

Ik wil inderdaad ook zien hoe alles eruit ziet, hoe groot zijn de stallen en wat is het voer/buiten beleid. Als dat niet naar mn zin is ga ik al niet eens kijken. Nu ben ik ook iets minder gevoelig voor sfeer, is het er, dan is dat super en blijf ik graag lekker kletsen met iedereen en meedoen aan activiteiten. Is dat er niet, nuja ik kom in de eerste plaats voor mijn paard en die moet een fijne plek hebben, dus dan ben ik gewoon wat minder tijd kwijt aan 'even' naar paardlief :')

Leo

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:37

Toch kan sfeer wel zeer bepalend zijn voor hoe je je voelt op een stal, en daardoor zelfs doorwerken op je paard. Nu ben ik ook een gevoelsmens dus mogelijk wel heel gevoelig voor sfeer hoor. Ik heb ergens 3 maanden voor nood gestaan waar de sfeer zó naar was dat ik elke minuut op eieren liep. Gezien het m'n hobby is en ik voor ontspanning en plezier kom, was dat echt heel naar en ben ik gillend weggerend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:49

Sfeer is inderdaad best heel belangrijk. Maar een stal waar een goede sfeer is maar waar mijn paarden niet goed staan, daar ben ik nog sneller weg :))

Bij een advertentie zou ik inderdaad willen zien wat er wordt aangeboden:
- stalling/weidegang
- wat wordt er gevoerd
- wat is inclusief/exclusief
- wat zijn de voorzieningen
- hoe is de omgeving

Staan de paarden bijvoorbeeld in de winter maar 2 uur buiten, dan hoef ik al niet langs te komen want dat is pertinent niet wat ik voor mijn paarden wil.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:00

Leo schreef:
Toch kan sfeer wel zeer bepalend zijn voor hoe je je voelt op een stal, en daardoor zelfs doorwerken op je paard. Nu ben ik ook een gevoelsmens dus mogelijk wel heel gevoelig voor sfeer hoor. Ik heb ergens 3 maanden voor nood gestaan waar de sfeer zó naar was dat ik elke minuut op eieren liep. Gezien het m'n hobby is en ik voor ontspanning en plezier kom, was dat echt heel naar en ben ik gillend weggerend.

Misschien heb ik gewoon nooit op een echt heel nare plek gestaan, dat kan natuurlijk ook. Maar tot nu toe ben ik geneigd te zeggen dat dat voor mij niet heel belangrijk is. Kan zijn dat ik die mening ooit nog eens bij stel als ik op een hele nare stal terecht kom. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:14

Fangio schreef:
Leo schreef:

Misschien heb ik gewoon nooit op een echt heel nare plek gestaan, dat kan natuurlijk ook. Maar tot nu toe ben ik geneigd te zeggen dat dat voor mij niet heel belangrijk is. Kan zijn dat ik die mening ooit nog eens bij stel als ik op een hele nare stal terecht kom. :j

Echt een heel nare plek heb ik ook nooit gestaan. Maar wel op een stal met toch een minder leuke sfeer en dat merk je. Niet aan jezelf, want ik ben inderdaad een persoon die zich daar niets van aantrekt. Maar ik kon het zo merken aan mijn paard als er weer geroepen was in de stalgang of haar stal uitgemest was geweest door een gefrustreerde stalknecht. Ze werd veel alerter, schichtiger, onrustiger. Ik heb er niet lang gestaan (al ben ik niet alleen door de sfeer weggegaan, stal was gewoon niet goed, niet uit slechte wil, maar door te ambitieuze plannen die niet waargemaakt konden worden).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 20:58

'Sfeer' is ook echt wel een gek ding. Ik vind dat zelf erg belangrijk, maar ik kan het soms ook weer teveel persoonlijk aantrekken wat een klant van mij vind. Ik kan het dus belangrijk vinden dat het gezellig is.

Maar soms is het gewoon niet gezellig als je het echt ergens over oneens bent :') . Mijn vader is daar veel beter in, rechtlijniger zeg maar. Dat word ik denk ik ook vanzelf wel, als je er echt 24/7 per dag bent en alle vragen op je af krijgt :) .

Sfeer onder de klanten onderling kun je niet altijd wat aan doen als stalhouder. Soms zie je meer clubjes ontstaan, dat is soms positief voor de sfeer op stal, soms ook niet. Maarja, je kunt moeilijk zeggen: Jij mag niet met die spelen :') .

Wel spreken we wel eens aan op echt naar roddelen, heb dat 1 keer gedaan in de afgelopen 3 jaar. Maar eerlijk gezegd: meestal horen wij toch alles als laatst :') .

Ik denk dat je als stal wel een bepaald type klant aantrekt, en daarin zitten wij echt in een fijne doelgroep. Alles kan op stal, iedereen helpt elkaar als het nodig is maar als je het zelf wil uitzoeken staan er niet 10 mensen aan de bakrand je te adviseren :D

Plus: wij zijn groot, dat is echt zoveel beter! Met 85 is er altijd wel iemand met wie het klikt. Of andersom: als je iemand niet moet is het erf groot genoeg :')

Ik vind dat wel lastig, bemoeien jullie stalhouders zich echt met dat soort zaken en hoe dan?

Ik organiseer wel veel dingen, zodat ook nieuwe klanten aansluiting vinden, maar blijf verder toch echt zoveel mogelijk uit ' groepjes' .

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:11

Hoeveel zit jij nu in t bedrijf eigenlijk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 22:26

Ik werk nog 3 dagen buiten de deur :) .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:25

Op een vorige stal kon ik het goed vinden met twee stalgenoten. Daar kon onze stalhouder niet zo goed tegen, dus we mochten niet met elkaar appen als we niet met z’n drieën op stal waren 8)7

Dus ja, zulke stalhouders zijn er wel :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:38

Whut :=

Ik vind absoluut ook dat het paardenwelzijn vooraan staat ten opzichte van sfeer. :j maar ik heb inmiddels wel geleerd dat waar het paardenwelzijn hoog(st) op het lijstje staat de sfeer vaak ook wel goed zit. :))

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:09

Leo schreef:
Whut :=

Ik vind absoluut ook dat het paardenwelzijn vooraan staat ten opzichte van sfeer. :j maar ik heb inmiddels wel geleerd dat waar het paardenwelzijn hoog(st) op het lijstje staat de sfeer vaak ook wel goed zit. :))

Dit inderdaad :j

Onze staleigenaren hebben echt heel veel voor de paarden over en bijna niks is te gek bij ons als het om de paarden gaat een de sfeer is dan ook echt heel fijn bij ons op stal.

Iedereen helpt elkaar als het nodig is maar je kunt ook je eigen ding doen, we zijn er voor elkaar maar laten elkaar ook in de waarde.

Gewoon een heel fijn plekje voor mens en paard :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:33

Hilary schreef:
Op een vorige stal kon ik het goed vinden met twee stalgenoten. Daar kon onze stalhouder niet zo goed tegen, dus we mochten niet met elkaar appen als we niet met z’n drieën op stal waren 8)7

Dus ja, zulke stalhouders zijn er wel :')

Herkenbaar Hilary, op een vorige stal ook. De pensionklanten hadden het welzijn van de paarden hoger in het vaandel staan dan de stalhouders. Uiteindelijk ook een groepsapp. Oa voor de gezelligheid tussen de pensionklanten. Want de stalgenoten waren echt top! Maar ook om te waarschuwen dat de pensionpaarden weer (enkel) schimmelhooi hadden of dat de paarden weer eens geen vreten kregen / ze paarden vergeten (?) Waren te voeren. Dekens stuk waren of paarden stuk waren. Stalhouders wilden toen 1 van de klanten verplichtten om de app te laten lezen en / of de groep te ontbinden.

Koekoek.

Gelukkig zijn dat excessen. De gebeurtenissen rondom de paarden helaas niet.

Ruitje proficiat met jullie wachtlijst +:)+ ! Hebben jullie enig idee wanneer de eerste zichtbare werkzaamheden gaan plaatsvinden voor de merriestal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 22:22

Bizar hoor, ik wil juist helemaal niet in groepsapps of weten wat daar besproken word. Zou ook nooit zeggen dat mensen niet met elkaar om mogen gaan, vind het juist leuk dat er ook echt vriendschappen ontstaan op stal!

Nouja, tenzij er dus iets is met de paarden in die groepen. We maken nu wel eens mee dat er bijv. Eerst iets gecommuniceerd word naar een eigenaar via de app. Bijv. Paard loopt niet goed of zit in de sloot en dat wij dan niet ( of veel later) geïnformeerd worden.

Wij vinden het zelf prettig om daar direct van op de hoogte gesteld te worden, zodat je ook aan een eigenaar kan vertellen wat je inschatting is.

Wij hebben gisteren in een VOF vergadering de 4 mogelijke locaties besproken, gaan daar plannen voor uittekenen( gewoon op een A4tje hoor, door onszelf :') ) en daar dan de volgende vergadering mee verder.

Tot nu toe waren we daar nog niet mee bezig, dus dit is echt het begin van de merrie loopstal :D . Dat gaat trouwens geen meerjaren/bouw plan worden zoals de ruinenloopstal, dus realisatie gaat een stuk sneller :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:35

ik ben heel benieuwd :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:11

Ruitje, op onze huidige plek hebben we twee groepsapps, eentje met stalgenoten en eentje waar de stalhoudster ook in zit. Medicatie, kapotte draden, nieuwe looproutes voor de kudde (PP) etc gaan in de app met stalhoudster. Dingen over het rooster, buitenritje, “het hooi in de kruiwagen is 10 kg”, “ze hebben een metertje gras gehad” enzo doen we zonder de stalhoudster. In principe zijn we doe-het-zelf, zij helpt met medicatie en bijvoer van mijn pony en wandelt één of twee keer per dag een rondje over de track.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:14

Zo hebben wij het inderdaad ook. Een app waar iedereen in zit die voor mededelingen vanuit stal en belangrijke zaken is. (Met de niet onbelangrijke regel dat reageren op mededelingen privé naar de stalhoudster worden gedaan en geen discussie in de app. Scheelt echt bakken onrust en gedoe). En een app waar de meeste mensen in zitten waar we onderling dingen regelen en afspreken en leuke foto's plaatsen etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:27

Zo heb ik het ook. Een Stalmededelingen app liefst zonder discussies, en een stal praat app voor alle dagelijkse dingetjes van verzorging, ruilen van beurten tot leuke foto's en filmpjes en (buitenrit) afspraakjes.

Ik doe de mededelingen apart in de mededelingen app zodat die niet verdwijnen in de massale andere berichtjes. Ik zit ook in de stal praat app, maar dat komt omdat ik naast eigenaar, ook "stalgenoot" ben met 2 paarden. We hebben een "Doe het samen" plek. Er staan straks weer de max. 7 paarden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:32

Ik ben benieuwd naar het nieuwe onderkomen voor de ladies !
En naar jouw tekenkunsten op schaal :=