Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:10

Onze paarden staan tussen de 6 en 10 uur per dag op de wei, voor de nacht hebben ze ruime boxen ( 2 van 3 x 4,5 en 1 van 3 x 6 ) met meteen aangrenzend zandpaddocks met gedeeltelijke verharding van ca. 10 x 15. Ze staan dus eigenlijk nooit echt op stal alleen als ze dat zelf willen. Hooi voeren we buiten behalve als het heel erg hard regent maar dat veranderd als we de overstekken voor de stallen hebben gemaakt dan wordt hooi ook altijd buiten gevoerd.
Ik ben het in grote lijnen wel eens met de stelling maar als het straks echt koud, nat en guur wordt en de weides nat en zompig dan zullen onze paarden korter op de wei gaan, dan gaan ze op het drogere stuk wat we hebben liggen wat kleiner is maar dat zal dan altijd nog een uurtje of 2 per dag zijn.
Toen ik net begon met rijden/ eigen paard was het niet meer dan normaal dat in de winter de paarden op stal stonden en dat is, jammer genoeg, nog steeds het geval bij veel pensionstallen maar ook bij veel particulieren. Waar ik nu woon stonden we in april vol verbazing te kijken dat er opeens 4 paarden uit een stal kwamen; die hadden daar de hele winter gestaan en gingen in april op de wei; in een keer, dag en nacht. Meerdere plekken hier waar we van het voorjaar opeens paarden naar buiten zagen komen...terwijl er land zat is om ze te laten lopen.
Soms lijkt het al heel normaal dat paarden een groot deel van de dag buiten horen te zijn en kunnen lopen maar dat is toch echt nog nauwelijks doorgedrongen tot de grote massa.
In veel andere landen ( bijv. Portugal, Spanje) is het heel normaal en staan de veulens die rijpaard moeten worden tot ca. 3 jaar op het land, in grote kuddes en daarna gaan ze op stal en worden ze aangereden. Dan blijven ze dus ook op stal en komen er alleen uit voor het werk ( onder de man, aan de longe of in de stapmolen). Op sommige plekken zie je nu overigens steeds meer paddocks waar de paarden even mogen spelen. Fokmerries blijven altijd buiten. Gelukkig begint daar, onder invloed van buitenlanders, wel een trage verandering in te komen.
Triest maar waar en als je dan nagaat dat er dan ook nog paarden niet eens iedere dag uit die stal komen ( ik heb meegemaakt dat paarden gewoon 4 dagen achter elkaar op stal stonden zonder er uit te komen en op zondag wordt er dan sowieso niks mee gedaan) en sommige in stands staan dan wordt je er echt niet blij van. Maar zoals ik al schreef, dat gebeurt in Nederland ook nog en misschien wel meer dan we denken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:23

enjoymyhorse schreef:
vendake schreef:
Land is hier veel schaarser dan in nederland, staat hier landje te koop : 80.000 euro voor 1000 vierkante meter. Kan niet eens 1 paard op. Laat staan dat je dat zou moeten gaan draineren. En voor land kan je niet lenen , dus tenzij erg rijk vergeet het maar. Heb net voor 10×10 meter zand laten komen , 2500 euro maar liefst.Ik vindt het allemaal prima klinken op papier hoor.

Je bent niet verplicht een paard te houden.
Schaarser, geen ruimte, geen geld = geen paard.
best makkelijk.

Wel beetje mee eens vrees ik :')

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:18

Ik heb 3000m2 wei. Vijf a ponies en een d pony.
Zomers deel van de dag weidegang, de rest in de paddock. Open stallen, deel tegels en deel zand.
Onbeperkt ruwvoer.
Twee ponies zijn gevoelig voor hb en de d pony is gevoelig op de darmen met veel gras.
Ze kunnen de hele dag rondlopen en staan nooit in een dicht stal.
De meeste weides zijn niet geschikt voor 365 jaar beweiden. Ik zie soms landjes waar ik kippenvel van krijg, zo slecht zijn ze.
Ik zit op zandgrond, maar zelfs hier is 365 dagen niet mogelijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:48

vendake schreef:
Land is hier veel schaarser dan in nederland, staat hier landje te koop : 80.000 euro voor 1000 vierkante meter. Kan niet eens 1 paard op. Laat staan dat je dat zou moeten gaan draineren. En voor land kan je niet lenen , dus tenzij erg rijk vergeet het maar. Heb net voor 10×10 meter zand laten komen , 2500 euro maar liefst.Ik vindt het allemaal prima klinken op papier hoor.

Maar het is toch niet zo dat je recht op een paard hebt ofzo :? En dat het paard dan maar in een stal moet omdat de baas geen geld heeft voor grond. (En nee, ik heb ook even geen ton liggen voor een lap grond. Maar ook geen paard, dus ja)
Toen ik nog wel een paard had stond deze op een immens stuk grond met de kudde. ‘S Zomers en ‘s winters. Het werd overigens niet kapot gelopen.

Als je een dier niet in de juiste omstandigheden kan houden moet je er gewoon niet aan beginnen. Anders zou ik ook best een olifant of een cheeta willen hebben, maar daar heb ik ook geen plaats en goed verblijf voor he.

Gimme_Joy

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:27

Dan zijn er dus heel veel paardeneigenaren die hun paard weg kunnen doen. Mij incluis :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:20

Echt sommige reacties hier die slaan wal nog kant!! En ooooooh wat hebben ze het zelf goed voor elkaar of gehad! Iedereen die ergens in pension staat en niet die mogelijkheden heeft is dus stom! :roll:

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:21

Popstra schreef:
Echt sommige reacties hier die slaan wal nog kant!! En ooooooh wat hebben ze het zelf goed voor elkaar of gehad! Iedereen die ergens in pension staat en niet die mogelijkheden heeft is dus stom! :roll:

Maar als je niet de mogelijkheid hebt had je dus nooit een paard moeten nemen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:24

Nou ja... als je een hond de hele dag in de bench stopt en 2x per dag uitlaat vindt niemand dat kunnen en is bokt te klein en komen ze hem ophalen van de dierenbescherming.
En er worden zat topics geopend over hoe zielig melkkoeien zijn, hoe slecht varkens het hebben en die arme kippen die de hele dag eieren moeten leggen. Die komen nog vaker buiten dan sommige paarden.

Maar een paard 20 uur p/d in een stal moet maar kunnen :? Want anders is het zielig voor de mensen die geen wei kunnen betalen of geen mogelijkheden hebben.

Ik vind daar wat van ja. Of je zorgt dat je een dier een bestaan kunt geven zoals het hoort. Of je neemt geen dier.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:26

De reacties slaan zeker wel ergens op, alleen ze willen liever niet gehoord worden.
Als je een paard niet kan houden zodat hij naast het rijden ook nog paard kan zijn, dan is het nooit verplicht geweest er een aan te schaffen.
Vroeger was dat ook niet zo. De boeren met grond of de elite met geld kochten een paard.
Beide konden het veroorloven te onderhouden.
Nu koopt iedereen die zin heeft een paard, ook al betekend dat voor het paard veel op stal.
Duurder kunnen ze niet betalen, meer land is niet te betalen. Maar dat maakt toch niet uit IK heb een paard en hij klaagt niet. (behalve als je weet waar je naar moet kijken en het verschil kent)

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:29

En wat gaan we doen aan de mensen die echt beroerd paardrijden? Bedoel, das ook niet echt bevordelijk voor de welzijn van het paard.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:30

Die zitten er gelukkig maar een uurtje per dag op.
Dan is het des te belangrijker dat een paard vrije beweging heeft om zijn lijf weer in het gareel te trekken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:31

Rolfje schreef:
En wat gaan we doen aan de mensen die echt beroerd paardrijden? Bedoel, das ook niet echt bevordelijk voor de welzijn van het paard.

Ik heb inderdaad al een aantal keer gezegd, paarden zijn in den beginne niet om op te rijden. Maar dat wordt dan echt een oneindige discussie :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:36

Rolfje schreef:

Maar dat is toch geen reden om je ogen te sluiten voor de paarden op stal?

Het een sluit het ander niet uit hoor.
Vind dit ook altijd zo typisch, meteen naar andere misstanden wijzen zodat je je eigen misstanden niet onder ogen hoeft te zien.

Toen ik jaren geleden een paard kreeg van mijn ouders was mijn vader al een vooruitstrevend man. Hoewel ik diegene was met ervaring met paarden maakte mijn vader een afvinklijst voor de verschillende optionele pensionstallen. Boven aan stond: Weidegang meer of minder dan 8 uur...
In die tijd nog best ongebruikelijk, de meeste stallen boden stalling aan en een paar uurtjes buiten, in de winter zelfs helemaal niet.

Ik vind inderdaad dat als jij je paard niet minimaal 8 uur BUITEN kan houden dan moet je geen paard nemen.

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:47

M_D_H schreef:
Rolfje schreef:

Vind dit ook altijd zo typisch, meteen naar andere misstanden wijzen zodat je je eigen misstanden niet onder ogen hoeft te zien.

Toen ik jaren geleden een paard kreeg van mijn ouders was mijn vader al een vooruitstrevend man. Hoewel ik diegene was met ervaring met paarden maakte mijn vader een afvinklijst voor de verschillende optionele pensionstallen. Boven aan stond: Weidegang meer of minder dan 8 uur...
In die tijd nog best ongebruikelijk, de meeste stallen boden stalling aan en een paar uurtjes buiten, in de winter zelfs helemaal niet.

Ik vind inderdaad dat als jij je paard niet minimaal 8 uur BUITEN kan houden dan moet je geen paard nemen.

Mijn misstanden? En welke misstanden doe ik aan dan?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:49

En over beroerd rijden kun je natuurlijk een ander topic aanmaken.
Dit topic gaat over het aantal uren vrije beweging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:53

Rolfje schreef:

De dooddoener voor iedere discussie, andere zaken noemen die ook niet goed zijn. Als mensen daarmee beginnen weet je dat je een gevoelig punt hebt aangehaald.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:54

Gimme_Joy schreef:
Dan zijn er dus heel veel paardeneigenaren die hun paard weg kunnen doen. Mij incluis :)

Hoezo dat? Jouw paard staat 's zomers 24/7 buiten en in de winter 5 uur. Dan vind ik -naar mijn bescheiden mening :D - dat je nog wel aan de goede kant zit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:06

Gini schreef:
Gimme_Joy schreef:

Hoezo dat? Jouw paard staat 's zomers 24/7 buiten en in de winter 5 uur. Dan vind ik -naar mijn bescheiden mening :D - dat je nog wel aan de goede kant zit.

Dankje, ik ook :o . Echter gaat de stelling uit van minimaal 8 uur. Ook in de winter :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:07

Rolfje schreef:
M_D_H schreef:

Mijn misstanden? En welke misstanden doe ik aan dan?

Nog zo iets typisch... Je meteen aangevallen voelen...

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:12

M_D_H schreef:

Tja, jij quote mij en begint dan over mijn misstanden. Moet je toch eens uitleggen hoe iemand zich dan niet aangesproken voelt :+

Ik vind het allemaal erg zwart wit. We leven in een land met best vreemde weersomstandigheden en daar zou ik mij in aanpassen qua het buiten staan van een paard. Dat betekent de ene dag 12 uur op de wei, en de andere dag 2 x 2 uur in de paddock. En vooral naar je paard kijken, de ene staat nou eenmaal liever buiten dan de andere.

En vooral roeien met de riemen die je hebt. En niet zo vreselijk veroordelend zijn als iets niet helemaal is zoals jij dat wil. Of jezelf enorm op de borst kloppen dat je het in je eigen beleving heel goed doet.
Laatst bijgewerkt door Rolfje op 05-11-18 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:13

Gimme_Joy schreef:
Gini schreef:

Dankje, ik ook :o . Echter gaat de stelling uit van minimaal 8 uur. Ook in de winter :P

Dat is ook weer waar. Al zijn er maar weinig (geen?) mensen die volmondig zonder enige nuance het met die stelling eens zijn. Want dan zou per definitie iedereen die zijn paard 8 uur buiten houdt goed bezig zijn, ongeacht hoe die "buiten" er precies uitziet. Er zijn wel meerdere factoren die voor een goed paardenwelzijn zorgen. :) In mijn hoofd had ik de discussie dus al opgeschoven naar veel versus bijna niet naar buiten. :o

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:15

Precies! Ik vind stalling, voer en contact met soortgenoten net zo belangrijk +:)+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:19

Rolfje schreef:
M_D_H schreef:

Tja, jij quote mij en begint dan over mijn misstanden. Moet je toch eens uitleggen hoe iemand zich dan niet aangesproken voelt :+

Ik vind het allemaal erg zwart wit. We leven in een land met best vreemde weersomstandigheden en daar zou ik mij in aanpassen qua het buiten staan van een paard. Dat betekent de ene dag 12 uur op de wei, en de andere dag 2 x 2 uur in de paddock. En vooral naar je paard kijken, de ene staat nou eenmaal liever buiten dan de andere.

En vooral roeien met de riemen die je hebt. En niet zo vreselijk veroordelend zijn als iets niet helemaal is zoals jij dat wil. Of jezelf enorm op de borst kloppen dat je het in je eigen beleving heel goed doet.

Of je leest te letterlijk.

Maar ik zal het even helemaal voor je uitkauwen als je dat graag wil.

Het is typisch -> Oftewel iets wat je in praktisch elk topic van bokt tegen komt.

Om naar een ander misstand -> algemeen.
Te wijzen zodat je -> iedereen die dit doet.
Je -> iedereen die dit doet
Eigen misstanden -> algemeen voor iedereen die dit doet.
Niet onder ogen hoeft te zien.

Zo duidelijker voor je??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:22

Rolfje schreef:

Met niet helemáál valt wel te leven, met helemaal niet is wat lastiger. Een paard was 20 uur of nog langer op stal staat en geen echt contact met met soortgenoten kan maken in m.i. een no go.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:24

Ik zie hier niemand op de borst kloppen, ik zie wel mensen realistisch naar het wezen paard kijken.
Roeien met de riemen die je hebt klopt gewoon niet. Je moet niet gaan varen als het bootje lek is.
Vooruit denken.