Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:47

Bravura schreef:
Janine1990 schreef:
Ben benieuwd of jullie paarden ook meer jeuk hebben dan andere jaren? Eigenaar van mijn paard belt net of ik een rambo deken voor mijn paard kan halen. Gisteren al goed gewassen ivm vele plekken.

Geen eczeempaarden, geen dazen (veel zwaluwen). Wel veel vliegen.

Inderdaad. Viel mij ook op! Normaal hier veel dazen en nu een enkeling. Zie trouwens hier geen zwaluwen. Wel veel vliegen ook. Paard staat wel voor het eerst bij dit warme weer ook met dek. Hij had zijn vliegenkap scheef en de kaak toch vol bulten eergisteren.

Wij hebben ook wel extreem veel zwaluwen hoor. Die honken hier gewoon jaarlijks. Dus wel ideaal.

Ondanks dat wel ontzettend veel vliegen!!! Meer dan andere jaren. En dit ook al zeker een maand. En de warmte kwam hier in het noorden wel een stuk later geloof ik.

Vanavond maar even kijken of de vliegenkap hier ook nodig zal zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:00

superpony schreef:
henny_w, ik denk ook dat niet alles beter is geworden met de vele regels. Ik snap wel waar het soms vandaan komt en wat ze ermee willen, maar ze hadden ook naar boeren kunnen luisteren die veel ervaring hebben met land en dieren.
Bij gras zijn de wortels belangrijk voor de kracht van je grasmat, maar mensen kijken teveel naar wat ze boven de grond zien.

Juustem, mooi verwoord :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:20

meggiemeg schreef:
Ik ben het stuk waar ze vanaf zijn gekomen aan het beregenen, het trekt wel bij maar de groei is er uit. Het stuk waar ze nu nog op lopen kan nog een aantal weken vooruit. Als dat stuk ook kaal is gaan ze ook naar de paddock terug met onbeperkt hooi. Nu ben ik nog aan het voeren van mijn voorraad van vorig jaar, mijn nieuwe voorraad heb ik ook al weer liggen voor een heel jaar, ruimschoots. Daar ben ik wel blij mee. Dus voor mij geen dure aanschaf van hooi. Mijn buren iets verder op hebben ruimte genoeg om voor een jaar op te slaan, doen ze niet, kopen elke keer een beetje in. Terwijl ze dan vele malen duurder uit zijn. Direct van het land af betaal ik 3 euro per baal, bij dezelfde leverancier zijn de balen het dubbele in de winter. Reken maar uit..

Hier gelukkig hooi/voordroogvoorraad binnen, zit weer goed tot zeker sept-okt volgend jaar. Ivm staat toegangspad en prijzen koop ik ook altijd in 1x in al heb ik dat nu vroeger gedaan dan normaal.
Maar zelfs in mijn moestuin waar de bedden gewoon puur gecomposteerde mest zijn, is bijmesten voor een aantal planten noodzakelijk. Ik vermoed dat dat met je gras niet anders is, alles verdwijnt door de hitte en kennelijk de voeding in je grond er bij. Hitte + water is normaal gesproken juist recept voor groei, dus met beregenen zou er genoeg gras moeten groeien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:35

superpony schreef:
henny_w, ik denk ook dat niet alles beter is geworden met de vele regels. Ik snap wel waar het soms vandaan komt en wat ze ermee willen, maar ze hadden ook naar boeren kunnen luisteren die veel ervaring hebben met land en dieren.
Bij gras zijn de wortels belangrijk voor de kracht van je grasmat, maar mensen kijken teveel naar wat ze boven de grond zien.

Aan de ene kant wel, aan de andere kant zie je bijvoorbeeld in de VS wat voor effecten er dan ook komen. Eeuwige monoteelt, mest er al voor de winter op gooien omdat je het dan alvast kwijt bent en het niet in het drukke voorjaar hoeft, ondanks dat je daarmee veel verliezen krijgt, maar dat compenseer je dan (deels) met er veel meer op gooien, waardoor er grondwatervervuiling optreed.

De praktijk moet met theorie bijgeschaafd worden en visa versa. Ja, mapmannen, zoals ze nogal eens genoemd worden, komen nogal eens praktijkervaring tekort, maar bij boeren zie je toch wel vaak een stuk theorie missen, en in Nederland zijn de boeren over het algemeen (door sturing van de overheid in de jaren 1900-1970 ongeveer) behoorlijk goed opgeleid.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:15

net op de radio:
Vanaf volgende week hittegolf welke zeker aan duurt tot in augustus....

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:26

Deze droogte begint mij toch wel ernstige zorgen te baren. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt en alle oogsten dreigen te mislukken. Niet alleen het voer voor het vee maar ook het fruit en groenten etc. Het gras is compleet dood op de wei en het mais begint hier en daar ook dood te gaan. Onze fruitbomen hebben geen enkele vrucht meer. Dit is met een paar regenbuien ook niet echt zomaar weer opgelost. Ik denk dat we dit jaar het wel kunnen vergeten om nog te kunnen maaien. Ik ben dol op zon en mooi weer maar dit is toch wel erg extreem aan het worden. Hopelijk krijgen we gauw regen al voorspellen ze het niet echt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:40

:oo -O-

Afbeelding

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:20

mooie score, alleen maar achten en negens :)

tiwi1969

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:33

Zodra het gaat regenen staan daar allemaal 10-en!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:37

Ach ik heb volgend weekend een strandfeest in Zandvoort en dan is dit toch wel heel lekker hoor, dagje strand ervoor en achteraan :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:46

Relaxed schreef:
Ach ik heb volgend weekend een strandfeest in Zandvoort en dan is dit toch wel heel lekker hoor, dagje strand ervoor en achteraan :j

En nu past je boktnaam erg goed bij je :j
Hier bijna geen gras meer, max nog voor 4 weken, dan graag wat regen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:48

Ja we kunnen er helaas weinig aan doen, aan het weer.. Ik heb dit liever dan die prutzomers van de afgelopen jaren :+ Maar vind het voor de boeren wel echt een drama :n

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:49

tiwi1969 schreef:
Zodra het gaat regenen staan daar allemaal 10-en!

ben bang dat er dan 3-en staan :( .
Dit lijstje wordt beoordeeld door mensen met andere belangen dan de gemiddelde bokker.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:55

Dan maken we gewoon ons eigen lijstje...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:58

Maar die mensen denken niet verder na over de enorme gevolgen.

Alle boeren hebben een zeer pittig jaar en dat komt nu niet meer goed voor dit jaar!

Mensen dadelijk weer boos vanwege de enorme prijzen maar dat komt dus puur door dit weer.
Mijn land is kurkdroog en knoer hard waardoor ze het gelukkig niet tot zand vertrappen
Word wel flink bijgevoerd

Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:11

Zo... dat ziet er inderdaad wel heel heftig uit. Zo erg is het bij ons echt niet! Besproei je ook of niet?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:12

Wat heb jij voor grond SN? Hier trekken ze de pollen uit de grasmat vooral mijn veulen, zandgrond, dus helaas paddock met hooi.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:13

Woow :wow: Niet best.

Hier gelukkig geïnvesteerd in een goede sproei installatie :D Dus ik maak me geen zorgen. De weide is groen en de sproeiers staan 24/7 te draaien.

Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:15

Hier ook zandgrond maar knoerhard.
Ik sproei niet omdat er niet tegen te sproeien is en het hier niet mag en daarbij ik er ook niet aan begin vanwege de natuur.

Altijd harde grond hier ( gelukkig) enige nadeel ia dat het water er zo niet goed intrekt ala het nu gaat regenen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:16

Aan de andere kant, boeren hebben altojd wel wat te klagen he! Dan is het weer te nat en nu is het weer te droog. Hooiprijzen zijn ook altijd door omstandigheden omhoog gegaan. Heb nog nooit na een verhoging minder moeten betalen als er wel genoeg aanbod was!
En ja, dat zal nu na dit seizoen ook wel weer duurder gaan zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:17

Logisch dat ze klagen het zijn de inkomsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:21

Popstra schreef:
Aan de andere kant, boeren hebben altojd wel wat te klagen he! Dan is het weer te nat en nu is het weer te droog. Hooiprijzen zijn ook altijd door omstandigheden omhoog gegaan. Heb nog nooit na een verhoging minder moeten betalen als er wel genoeg aanbod was!
En ja, dat zal nu na dit seizoen ook wel weer duurder gaan zijn.

Sjonge, lekker kort door de bocht.. Het zijn én hun inkomsten én ze hebben nu eenmaal meteen last van de extremen qua weer..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:22

Hier zijn de meeste akkerbouwers blij (de buurvrouw kwam een kopje koffie drinken, zij heeft een akkerbouwbedrijf en heeft veel contact met de rest van de buren), maar wij zitten heel gunstig en er mag heel veel gesproeid worden. De wintertarwe gaat hier 3 weken eerder het land af. Het is dus wel druk met sproeien, maar verder krijgen waarschijnlijk juist goede prijzen door de schaarste en een goede oogst. De aardappelprijzen zijn ook gunstig, de termijnmarkt zit op 20-25 cent, vorig jaar zijn er een hoop aardappelen voor 5ct weggegaan, kostprijs is toch minimaal 10ct en met de droogte iets erboven. Hier is Voorne-putten op vette klei.

Dus niet alle boeren verdrietig, maar er komen dus wel hoge prijzen aan. Het stro wordt in deze regio dit jaar weinig gehakseld, dat wordt grotendeels tot balen geperst in plaats van als organische stof op het land achter te laten.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:55

StalNollie schreef:
Maar die mensen denken niet verder na over de enorme gevolgen.

Alle boeren hebben een zeer pittig jaar en dat komt nu niet meer goed voor dit jaar!

Mensen dadelijk weer boos vanwege de enorme prijzen maar dat komt dus puur door dit weer.
Mijn land is kurkdroog en knoer hard waardoor ze het gelukkig niet tot zand vertrappen
Word wel flink bijgevoerd

[ [url=m/P6thYV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ben bijna jaloers :o Jullie hebben nog groen blad aan de berken! Hier is het echt drama, droogste plek van Nederland. Paarden komen niet meer op de steppe, hebben paddock en lange track. Gelukkig wel een super buitenbak :) Kunnen ze daar nu en dan uitrazen. Beroerdste vind ik dat het eind nog lang niet in zicht is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:25

Hier zijn nog wel groene stukjes op de wei, maar dat zijn grotendeels de stukken waar onkruid tussen staat en ze dus nauwelijks eten.
Verder steeds meer stukken kort en geel...
Ze starten hier nu ‘s morgens in de paddock met hooi, dan gaan ze rond 10u de wei en rond 1u er weer af, de paddock in met hooi.
Hebben ze toch even uit kunnen lopen en soort van kunnen grazen en verder wordt de wei gespaard.
Nog nooit eerder gehad hier...