*Mn oude merrie van 24 heeft wat artrose en doet het gewoon stukken beter als ze veel beweegt

*Mn oude ruin heeft oude blessures en doet het super met 24/7 vrij bewegen.
*Op stallen zetten ze buiten en binnen, maar gebeurt niet altijd even netjes of volgens afspraak.
*Als wij ze 's ochtends buiten zouden zetten en 's avonds binnen, staan ze relatief nog veel op stal en dus stil, wat we niet prefereren voor deze paarden.
Tegen ons wordt ook gezegd; maar die van jullie zijn braaf. Maar ook onze merrie van 24 gaat compleet uit haar plaat als ze bijv 3 dagen veel op stal staat en dan even los mag. Ze waren met het sneeuw op de paddock heerlijk aan het rollen continu, maar lopen er voorzichtiger op. De dag dat onze rijbak helemaal weer sneeuwvrij was, liet ik ze even lekker rennen en halen ze het ook een beetje in. ( met name die oude taart )
Vandaag was ik met mn 18jr bezig die nog niet zolang zo staat om zijn benen, hoeven en staart te doen. Er werd behoorlijk hard vuurwerk afgestoken, maar er kwam 0,0 reactie. Laatst aan de andere kant van de weg een vuurwerk show en ook 0,0 reactie. Ze kunnen alles goed overzien, weglopen van dingen, steun zoeken bij elkaar etc.
Een paar jaar geleden stonden wij in pension en kwam er iemand een paardje stallen voor oud en nieuw die gewend was 24/7 buiten te lopen. Die werd compleet gestoord wat logisch is als ze niet zien waar iets vandaan komt, geen kant op kunnen en ook niet elkaar kunnen steunen.
Onze huidige paarden doen het nu erg goed zo. Maar als ik in pension zou staan, wil ik niet meer inleveren op tijd buiten. Zolang het licht is wil ik ze minimaal buiten en ook echt volgens afspraak. Niet 's ochtends om 10uur aankomen en zien dat je paard nog binnen staat bijv. Of dat ze om 14 uur al beginnen alles binnen te zetten.
En dan hebben we het dus nog niet over de manier van buiten houden. Wei, paddock, grootte, maat van stallen, werk naast vrije beweging....
Ik zie ook veel mensen met regelmaat hun paarden vroeger binnen halen, omdat ze geen tijd hebben, ergens naartoe moeten etc. En diezelfde mensen hebben ook altijd dezelfde smoes dat het maar 1 keer is. Hoor ook regelmatig hoe druk mensen het hebben, maar dat is bij iedereen zo en daar hebben de paarden geen boodschap aan natuurlijk.
Wij hebben ze 24/7 buiten staan met genoeg hooi voor 3 dagen of meer als we zouden willen. Toch komen wij 2x daags, dus voor dat gemak hoeft het niet. En ja, dan moet je iets gestoord zijn. Wij missen iets meer sociaal leven dan anderen. Onze familie weet dat wij altijd laat zijn, of tussendoor weg gaan etc. We eten weleens laat, zijn weleens echt moe en we hebben wel wat lichamelijke ongemakken.
Maar voorheen in pension plande ik al zo, dat ze er dan naast hun vrije beweging nog eens uit kwamen en ik ging rijden buiten die tijden om.
Wat overigens wel ons is opgevallen is dat wij vroeger onderling veel konden regelen op stallen met buiten zetten, deken wisselen, voeren en dat soort dingetjes. Dat lijkt in deze regio niet gebruikelijk te zijn en als je dat dan allemaal zelf wil doen, moet je gewoon echt om je paarden heen leven.
Voor mijn eigen gemoedsrust zouden ze met onweer wel naar binnen mogen, maar dat weet je niet altijd van tevoren. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Ik slaap dan slecht, maar er dan nog heen gaan, heeft weinig nut. Ook zeg ik altijd; liever een mooie dood als paard, dan uren creperen met koliek, vast liggen of zoiets.
En mijn man zegt tegen me; als ze overdag buiten staan regent en onweert het ook weleens. Het is raar dat je gevoel het vervelender vindt als ze 's nachts in de regen gaan staan dan overdag, maar ik ben een mens en zij zijn paard.