Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:26

Dragan2008 schreef:
Even over wat het beste voor mijn paard is. Denken mensen dan werkelijk dat het goed is voor mijn paard om hem veel op de wei te laten? Mijn paard rent zo veel langs de draad dat daar een hele geul vol modder zit. Hij galoppeert in volle vaart, maakt een slidingstop, draait op zn achterbenen om en herhaalt dit weer. Dit kan zo gerust 2 a 3 uur doorgaan met als gevolg dat hij de volgende morgen stijf van stal komt en de kans op blessures heel erg groot is met dit gedrag.

Ga mij dan alsjeblieft niet vertellen dat ik mijn paard tekort doe door hem op stal te zetten, waar ie rustig in zn paddock hooi gaat staan eten.

Dat deed de mijne ook, en toen dacht ik dus ook "Hey, ik laat hem gewoon op stal want daar is hij blijer". Daarna erachter gekomen dat hij gek werd van de vliegen en ook niet alleen kon staan (door omstandigheden kon hij toen nog niet met andere paarden op de wei). Nu gaat hij in de zomer met zijn deken de wei op samen met zijn maatjes en is hij gelukkiger dan ooit. Misschien kom je er bij die van jou ook nog wel achter ;)

_suus19_

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:38

Graffi, het is hier in het oosten nog lang niet vol. Mijn wieg stond ook in de randstad. Maar mijn hart lag bij mijn paarden dus ben ik inderdaad verhuisd.
Daarin ga ik wel mee met bruintje. Het is maar net hoeveel moeite je wilt doen.
En als mensen zeggen dat hun paard wel voldoende heeft aan die paar uurtjes buiten, prima. Maar als je je gekwetst en beledigd voelt, ben je er blijkbaar ook niet geheel van overtuigd dat je je paard het beste biedt. Imo zou het je niet raken als je zelf weet dat je paard het top heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:49

_suus19_ schreef:
Graffi, het is hier in het oosten nog lang niet vol. Mijn wieg stond ook in de randstad. Maar mijn hart lag bij mijn paarden dus ben ik inderdaad verhuisd.
En als mensen zeggen dat hun paard wel voldoende heeft aan die paar uurtjes buiten, prima. Maar als je je gekwetst en beledigd voelt, ben je er blijkbaar ook niet geheel van overtuigd dat je je paard het beste biedt. Imo zou het je niet raken als je zelf weet dat je paard het top heeft.

Precies

Alleen jij verwoord je beter dan ik :)

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:10

Mijn merrie staat dag en nacht buiten, het hele jaar door. Ze staat op gras, krijgt 's morgens en 's avonds hooi en heeft een verharde plaat (waar ze droog kan staan) en een schuilstal.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:36

_suus19_ schreef:

Tuurlijk weet ik dat het beter kan. Ik zeg ook niet dat ik 24/7 buiten (met schuilstal!) slecht vind, alleen dat ik het kwetsend vind dat er door sommigen meteen van uit wordt gegaan dat ik mijn paard niet goed verzorg omdat ik dat niet kan bieden. Wat ik hier in de buurt kan bieden is 24/7 in de prut, of dagelijks een aantal uren in een droge rijbaan of nattige paddock.

Ieder maakt hierin een keus die hij/zij op dat moment het beste vindt passen bij de omstandigheden. Om anderen daar meteen op af te branden vind ik te ver gaan. Ik ga er van uit dat iedereen het beste met zijn/haar paard voor heeft en naar eer en geweten handelt. Heb daar gewoon een keer respect voor, in plaats van al het gemier van 24/7 buiten of je moet maar geen paard nemen. Dat stoort mij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:37

Wie heeft het hier alleen maar over. 24/7?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:40

Mijn merrie, zomers de hele dag (van ongeveer 6.30 tot 17.00) en s nachts op stal

in de winter; te weinig, ongeveer 4 - 4,5 uur (wij gaan in dagdelen in de paddock)

Mijn shet; dat is een verhaal apart, maar ook nu gaat hij mee in dagdelen in de paddock.

Ideaal? Nee

en daarom ben ik hard over de mogelijkheden aan het nadenken, in elk geval voor shet.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:41

Bij mij kunnen ze dag en nacht kiezen voor stal of weide, heb de stal namelijk in de weide staan. Mijn merrie staat alleen 's nachts wel eens binnen als het bijv. gesneeuwd heeft of als ik de dag erna vroeg wedstrijd heb en ik niet wil dat ze vies wordt :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:27

Ik ben het ergens wel met bruintje eens... Iedereen die roept dat z'n paard voldoende buiten komt als ze 2 uurtjes per dag van het hok komen moeten toch eens achter hun oren krabben... Tuurlijk is een paard een gewoonte dier en ze wennen er vanzelf aan en ze zullen het gerust accepteren maar of ze er blij van worden is een tweede...

Ik ben overigens een rasechte dressuurruiter en hier komen alle paarden buiten, weer of geen weer. En dan heb ik het ook over de paarden die in de subtop lopen.

Het is ook maar net hoeveel moeite je ervoor wilt doen. Alles kan, je moet het alleen willen. Afgelopen zomer had ik een zeer ernstig geblesseerd paard staan en hij mocht alleen rustig staan. Dus stukje wei afgezet, krukje ernaast gezet en met een aantal man ploegendienst gedraaid. We hebben om en om de wacht gehouden op het krukje naast zijn wei. Op die manier stond hij 8 tot 10 uur per dag buiten en was er altijd iemand bij hem om in te grijpen als hij gek deed.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:36

Altijd in een schuilstal met een verhard stuk ervoor en een opening naar de paddock, en daarnaast nog zo´n 8-10 uur per dag op de wei.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:39

mijn drol staat in de zomer de hele dag in de wei in de kudde (opfok).
hij staat nu in de winteropfok. maar hij wordt ingezet als stiefbroer voor een gestresst veulentje dus hij staat nu gewoon in een pension stal met het kleintje:) Overdag gaan ze naar buiten, tenzij alle blank staat van de regen volgens mij. En snachts lekker binnen in een droge stal. Ik vind dat een heel prettig idee. Hij ligt graag in zijn stal, dus ik ben altijd mijn paard kwijt als ik ga kijken. Maar hij ziet er goed uit in ieder geval.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:20

Lotus83 schreef:
Mijn merrie, zomers de hele dag (van ongeveer 6.30 tot 17.00) en s nachts op stal

in de winter; te weinig, ongeveer 4 - 4,5 uur (wij gaan in dagdelen in de paddock)

Mijn shet; dat is een verhaal apart, maar ook nu gaat hij mee in dagdelen in de paddock.

Ideaal? Nee

en daarom ben ik hard over de mogelijkheden aan het nadenken, in elk geval voor shet.

ik quote mezelf even, ik sta in het Gooi, goede stalling ligt hier niet voor het oprapen. Mocht iemand iets weten voor in elk geval een shetje, graag een pbtje

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:58

Barbet schreef:
hoewel ik geloof dat echt 23/7 op stal niet zo veel meer voorkomt.
Misschien op handelsstallen, waar paarden alleen voor een tussenstop staan om verkocht te worden.

Ik denk dat je je vergist hoor... ken wel degelijk voorbeelden helaas. En dat zijn geen handelspaarden :n

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:04

Dorine92 schreef:
Barbet schreef:
Misschien op handelsstallen, waar paarden alleen voor een tussenstop staan om verkocht te worden.

Ik denk dat je je vergist hoor... ken wel degelijk voorbeelden helaas. En dat zijn geen handelspaarden :n

Ik ken hier in de omgeving (randstad) toch echt een heleboel pensionstallen waar de paarden 23/7 binnen staan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:47

Dorine92 schreef:
Barbet schreef:

Hier bij de manege ook hoor. Die paarden zien het daglicht niet. Ja, heel soms op een droge dag in de lente/zomer. Mogen ze 3 uurtjes de wei op. Maar verder.... :n

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:52

pfff, als ik er nu aan terugdenk, hoe mijn paard ooit op een pensionstal stond :o ..... er was wel een weiland beschikbaar ( in de zomer, dan ) , maar die was 20 minuten lopen en dan kon je je paard er wel neerzetten.
Mijn paarden staan vanaf het voorjaar t/m september - oktober meestal 24/24 buiten. En daarna ligt het aan het weer. Ze hebben in november ook een tijd 24/24 buiten gestaan.
Nu staan ze van 9-18 buiten, meestal. Als het goed vriest en tegelijkertijd dus mooi droog is, blijven ze misschien nog lekker buiten. Met deze regen vinden ze er ook geen barst aan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:40

Dorine92 schreef:
Barbet schreef:

Precies, ik kan je uit ervaring vertellen dat het ook op pensionstallen nog gebeurt, ook als je als eigenaar aangeeft dat de paarden wel meer naar buiten zouden mogen :(

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:46

24/7 buiten met beschikking tot een binnen stal en een heeeel groot weiland waar 3 paarden op staan :D

Nog groter dan op de foto
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:56

Ik ken eigenlijk hier in de regio maar 1 stal waar de paarden helemaal niet buiten komen.
Het mag bij veel stallen misschien nog wel wat meer maar er is verbetering.

Maar 23 uur per etmaal ken ik er maar 1. Staan ze ook nog eens op zaagsel en krijgen ze de hoeveelheid hooi die voor een cavia net voldoende is. :roll: :roll: Ohhh wel lekker veel krachtvoer :roll:

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:08

Ik zou mn paard ooit aan huis willen hebben. Dan zou ie (als ie niet meer zo loopt te rennen langs de draad) toch veel buiten komen. Ideale zou ik vinden met inloopstal. Kan ie zelf kiezen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:17

Dragan2008 schreef:
Ik zou mn paard ooit aan huis willen hebben. Dan zou ie (als ie niet meer zo loopt te rennen langs de draad) toch veel buiten komen. Ideale zou ik vinden met inloopstal. Kan ie zelf kiezen

Loopt hij alleen in de wei(ik weet niet of je dat al verteld had)

Mijn paarden lopen te rennen als ze alleen staan.
Zeker tegen de avond.

Maar met een maatje staan ze rustig.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:35

Mijn pony's staan 24/7 buiten, met een ruime inloopstal (vier muren) een paddock en een stuk bestraat en daaraan vast de wei. Door omstandigheden ze laatst op het paddock moeten houden ipv de wei erbij, dan worden ze echt gek en gaan ijsberen langs de poort naar de wei. Paardje wat dat het ergste doet, stond de week ervoor bij de vorige eigenaren alleen overdag op de wei. Dus het is geen gewenning.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:45

NatasjavE schreef:
Dragan2008 schreef:

Loopt hij alleen in de wei(ik weet niet of je dat al verteld had)

Mijn paarden lopen te rennen als ze alleen staan.
Zeker tegen de avond.

Maar met een maatje staan ze rustig.

Hij staat op dit moment alleen. Wel andere paarden met een draadje ertussen. Paarden staan hier alleen of met 2 in een weitje (weilanden zijn niet zo groot). Hij heeft een tijdje terug met een merrie samen gestaan, maar die ging ie steeds dekken. Zijn op dit moment eerst even bezig om (met hulp van DA) uit te zoeken of er iets in de hormoonhuishouding fout zit. DA denkt namelijk, icm de rest van het gedrag dat hij vertoond, dat ie toentertijd niet goed gecastreerd is.

En gezien er op dit moment geen ruinen zijn waar ie bij kan staan, moet ie sowieso ff alleen. Met merries samen doen we maar even niet meer.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:02

Die van mij staat van mei tot en met september 24/7 in het land. De winter maanden gaat hij om 9 uur de wei in met z'n twee vriendinnen en tussen 5 en 6 gaat hij weer op stal. In de wei staat momenteel nog voldoende gras en ze hebben ook nog onbeperkt toegang tot hooi.
Voorheen stonden we in de randstad waar hij in de winter maar 4 uurtjes buiten kwam op een kale paddock zonder hooi. Ik merk wel degelijk verschil aan hem, in de winter werd hij altijd wat zenuwachtig en druk, dit heb ik deze winter nog niet gemerkt.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:10

Tussen de 8 en 10 uur afhankelijk van het weer en de staat van het weiland.