Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:20

Marjo89 schreef:
Jildau schreef:
Mijne staat momenteel ook 24/7 maar overweeg toch om hem enkel de nacht op stal te zetten, al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel.

Hebben jullie paarden ooit last gehad van rainrot?

Waarom voor je eigen gevoel je paard opsluiten ? }:0

Heb nog nooit rainrot gehad, ken het wel. Maar is ook wel goed te verhelpen :)

Omdat hij anders nooit droog kan liggen en dat vind ik wel een vereiste eigenlijk.. Voelt slecht dat hij dat niet kan. Al weet ik niet hoe een paard daarover denkt. Konden ze maar praten.

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:27

Hier ook geen eigen paarden met rainrot.
Wel één keer eentje op mijn werk, maar dat kwam door een natte deken.

Wij hebben laatst met de eerste storm 4 uur in de regen gewerkt om de inloopstal leeg te krijgen (lag vol puin van afgebroken muurtjes) en hebben ze daar de eerste 2 nachten in opgesloten.
Dat is op zich geen probleem, stal is groot genoeg en ik vond dat beter dan in de regen en wind de hele nacht buiten.
Daarna was alles af en nu kunnen ze zelf kiezen.
Ze staan over het algemeen buiten.

Op zich is of regen of wind niet zo erg bij een dekenloos paard, maar die combinatie in heftige vorm vind ik niet zo geschikt.

Dit is onze inloopstal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:43

Mooie stal zeg !! waren dat eerst losse stallen opzich en nu 1 grote ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:52

Dankje!
Ja klopt, het waren eerst 3 stallen en een gangpad.
Hij is 4.10 bij 10 meter.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 02:10

TuttiFrutti_ schreef:
Hier een kleine update. De paddock is winterklaar. Nog niet alles is klaar maar dat komt nog wel.
Dat ziet er strak uit zeg!
Petje af, het oogt als een praktische paddock. Om hoeveel oppervlakte gaat het totaal?

Hier zijn we nog volop aan het stoeien met de aanleg van (gras-)roosters.
Het leggen op zich, gaat. Maar voordat we daaraan toe zijn: de ondergrond geeft het meeste werk en de natte omstandigheden werken niet mee ;-)
Wijzelf werken iig nu al op droge ondergrond. Ben dus heel benieuwd hoe die zich gaat houden als ze door de paarden in gebruik is genomen. Aan de bagger eromheen te zien, lijkt het of de paarden straks wel droge plekken kunnen vinden hierop.
*voorzichtig blij*

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 06:27

KoudbloedKim schreef:
Dankje!

Ah, dat geeft een mooi beeld van de afmetingen! Dan zal onze stal ook voldoende zijn denk ik, die is dan 2m korter, even breed.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:30

bedankt voor de tips voor de modder meiden!
Waarschijnlijk gaan we het groter aanpakken dan gedacht en gaat er vanalles op de schop..

Er was ook iemand die gebroken puin aanraakte toch? of heeft er iemand ervaring mee?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:58

biscaya schreef:
Ik lees even mee..
Wat ik me altijd afvraag is waarom jullie de paarden in de nacht buiten willen hebben? Bij ons op stal gaan ze zomer en winter de hele dag naar buiten ( behalve als het weer het echt niet toelaat dan gaan ze een kortere periode naar buiten)..
Lijkt me verschrikkelijk om zeker met dit soort weer de paarden in de nacht buiten te hebben..
Zou willen weten wat jullie motivatie is dat te doen?

Met een goede schuilstal kunnen ze zelf kiezen of ze buiten of binnen willen staan, overdag of 's-nachts. ;)

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:59

maartje_h schreef:
bedankt voor de tips voor de modder meiden!
Waarschijnlijk gaan we het groter aanpakken dan gedacht en gaat er vanalles op de schop..

Er was ook iemand die gebroken puin aanraakte toch? of heeft er iemand ervaring mee?

Hallo, ik heb sinds een jaar gebroken puin/stol als verharde uitloop. Vanaf mijn schuilstal ging het omlaag het gras werd een modderboel bij regenval. Nu heb ik een verharde uitloop van zo'n 25 bij 3 mtr en bij heel nat weer kan ik dit afsluiten om de winterwei even te sparen en het is gemakkelijk als je keer zout moet strooien.
Je moet de stol wel goed aan trillen en in het begin komt er nog wel eens een steen los waarschijnlijk door dat ik een helling erin heb.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:08

Hallo Biscaya, ik heb een kleine schuilstal met stalmatten, toch zie ik dat mijn paarden vaak in de regen staan, hebben regen dekens op nu. Mijn oude paard heeft artrose en moet daarom 24/7 kunnen bewegen.
Mijn endurance paard had vroeger op stal in de winter geregeld last van dikke benen nu niet meer. Ze rolt zich nu nog geregeld op kale plekken in de wei ook nu nog dat de nek en hoofd onder de modder zitten. Heb in de wei een camera hangen en zie daar vaker nachtopname's bij dat ze van de wei naar de stal lopen of omgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:56

Jaan81 schreef:
[naam] schreef:
Dankje!

Ah, dat geeft een mooi beeld van de afmetingen! Dan zal onze stal ook voldoende zijn denk ik, die is dan 2m korter, even breed.
2 meter eraf moet ook zeker wel voldoende zijn. :j
Zeker als de paarden onderling goed met elkaar overweg kunnen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:18

Oo ik durf morgen vroeg niet te gaan kijken op de wei.
Het regent nu al sinds vanmiddag on afgebroken aan 1 stuk en hard ook nog

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:30

acanthus schreef:
TuttiFrutti_ schreef:
Hier een kleine update. De paddock is winterklaar. Nog niet alles is klaar maar dat komt nog wel.
Dat ziet er strak uit zeg!
Petje af, het oogt als een praktische paddock. Om hoeveel oppervlakte gaat het totaal?

Hier zijn we nog volop aan het stoeien met de aanleg van (gras-)roosters.
Het leggen op zich, gaat. Maar voordat we daaraan toe zijn: de ondergrond geeft het meeste werk en de natte omstandigheden werken niet mee ;-)
Wijzelf werken iig nu al op droge ondergrond. Ben dus heel benieuwd hoe die zich gaat houden als ze door de paarden in gebruik is genomen. Aan de bagger eromheen te zien, lijkt het of de paarden straks wel droge plekken kunnen vinden hierop.
*voorzichtig blij*

De paddock is 200 vierkante meter met mestbak en stal erin.

Ben heel benieuwd hoe het gaat worden met die grasplaten.. hebben wij ook aan gedacht om te leggen.. Wil je binnenkort n foto-tje plaatsen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:20

onley schreef:
Oo ik durf morgen vroeg niet te gaan kijken op de wei.
Het regent nu al sinds vanmiddag on afgebroken aan 1 stuk en hard ook nog

Ik weet al hoe het er hier uit ziet: alles staat onder water. Inderdaad vanaf 13.00 uur gaan regenen. Niet meer opgehouden. Daar is echt niks tegen bestand. Vreselijk. |(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:22

Hier nog verrassend droog, de paarden hebben nog gewone droge lig plekken.
En ze kunnen heerlijk keihard rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:16

Hier staat ook de bak erg nat, daar gaan we in het voorjaar drainagebuizen en zand in laten storten.
Ze hebben wel genoeg droge plekken en kunnen ook makkelijk droog staan en daar kiezen ze ook echt voor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:25

Hier kunnen ze ook op de bestrating staan en daar is dan ook de schuilstal. Dus ze hoeven niet in de blubber te staan. Maar liggen zit er nu niet in. Over een paar uur wel weer. Het is hier nu nog maar net droog.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 03:45

@TuttiFrutti_ Een mooie afmeting heb je daarmee.

Van ons eindresultaat zal ik tzt een fotootje plaatsen.
Gras gaat er niet groeien, of het moet aan de randen zijn. Of iig niet bewust op de paddock, maar groeit gras niet overal?!
De tegels komen op een laagje zand te liggen en worden daarmee ook afgevuld. Lijkt ons het meest netjes te komen liggen en mss het minst glibberig te worden. De praktijk zal het uitwijzen.
We hebben nog een stuk kunnen leggen vóór de hevige regenval en een stuk opnieuw gedaan: dat had iets teveel glooiing naar onze zin. Een strak biljardlaken is geen doel op zich daar we alles zelf doen. Wel een streven. Afschot hebben we er in kunnen krijgen en het lijkt of dat al loont.
Om verder te werken is het nu wachten op een paar drogere dagen. Hebben de ruggen ook rust na 9 ton zand verslepen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:00

Wij wachten ook op droge dagen. Helaas geeft buienradar tot aan begin december buien aan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:27

Ja bah. -O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:22

Mijn 24/7 buiten verblijf:
inloopstal
Afbeelding

Pad naar mini pp
Afbeelding

Begin track
Afbeelding

halverwege de track vd andere kant gezien

Afbeelding

Achterop de pp op de longeer hoek
Afbeelding

Andere kant track met bakjes, uitzicht op longeer hoek
Afbeelding

Einde track andere kant
Afbeelding

de eethoek waar waterbak staat en hooi net kan hangen. Hier eindigt de track en moeten ze weer terug over de hele track om in de stal te komen
Afbeelding

en het verharde pad ri stal

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:43

Leuk gedaan Karev.
Vreten jouw paarden niet aan die balken? Die zouden bij mij na 24 uur geen kleur meer overhouden :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:50

Yontheke schreef:
Leuk gedaan Karev.
Vreten jouw paarden niet aan die balken? Die zouden bij mij na 24 uur geen kleur meer overhouden :D

Dat was 1e wat ik hier ook dacht. Heb meer knaagdieren dan paarden denk ik soms.
Wel mooi paradisje voor de paarden *\o/*

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:09

Wat een leuke plekken zie ik hier voorbij komen. Leuk om goede ideeen op te doen....

Ik sta sinds eind September op de klei en wat een draaaaaaama. Ben het niet gewend. Heb nu een stukje voor de stal van 16*5, waar ze tot de koten in de kleiwaterprut staan :'(. De stal is maar 3.2*5. Gelukkig kunnen ze daar droge poten halen en hooi eten. Mijn dieren verdragen zich goed vanaf de eerste seconde dat ze kennismaakten, dus ook prima samen in het stalletje.

Gelukkig Mogen ze ook los in de bak lopen. Daar zijn nog plekken waar ze met droge voeten kunnen staan.

Hopelijk wordt het snel droger / gaat het snel vriezen, want dan wordt het stuk voor mijn stal voorzien van een dikke lading zand. Zodat ze hopelijk wel droog kunnen staan daar.

Ik zit er nog aan te denken om een track om / door de wei te maken. Ik sta op klei, dus hoe dik moet het zand op de track gebracht worden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:10

Nog niet hihi. Nou ja, niet overmatig iig. Kan ze toch niet als spring materiaal gebruiken ivm spat pony. Dan maar zo