Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:21

Bowen schreef:
pol013 schreef:
Iemand vergeleek een klap van een hamer hamer met een klap van een hand. Als we het hebben over een hoef met of zonder ijzer is de vergelijking met een stuk hout of een stuk ijzer beter. Beide hard, alleen de een net wat minder dan de ander.

En ik vraag mij dan af of het verschil in impact echt zo groot is.

De impact zal niet heel erg verschillen, maar de kans dat de huid kapot gaat is enorm veel groter met een ijzer.

Mijn ervaring is dat de meeste trappen met ijzer verwondingen opleveren, waar bij eenzelfde klap met een blote hoef er geen probleem is.
Willen ze echt kwaad doen dan maakt het niet zoveel uit, ook zonder ijzers zijn ze in staat de benen eronderuit te trappen.

Het gaat mij meer om de normale tikken die kunnen vallen die met ijzers vaak ellende opleveren met wonden e.d., zo ook met spelen.

Om hier nog even op terug te komen. Enige nuancering is dus misschien wel op zijn plek.
Richten ijzers echt zoveel meer schade aan? Dat valt niet echt hard te maken. Je hebt namelijk zelden echt vergelijk. Dezelfde klap op dezelfde plek met en zonder ijzer.....

En om daar nog verder in te gaan. Mijn ijzer paard heeft mijn ijzerloze paard vannacht even lekker beschadigd..... Met zijn tanden. :') (en ik weet 100% zeker dat hij het zelf weer eens te bont heeft gemaakt en mijn paard weinig andere keus had)

Je mag absoluut je mening over ijzers hebben maar heeeeel veel hangt af van het type paard. Geloof mij, op dit moment heb jij veeel liever mijn ijzer paard in jou kudde dan mijn ijzerloze paard. De een brengt rust in je kudde, de ander zet alles op zijn kop.
En dan nogmaals, jou stal, jou regels. Wil je alleen helpen in je denk proces.

Milkberry

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:29

Of ik behoefte zou hebben aan een stal met deze regel? Nee. Als je dit perse wilt (wat ik lees uit je berichten), moet je je plan gewoon uitvoeren, wat anderen er ook van vinden.

Maar persoonlijk zou ik het niks vinden. Ik rij niet in de bak, altijd door de polder. Maak zo'n 130 km per maand. De hoeven van mijn oude pony brokkelen nog al makkelijk af en ze slijten als een gek. Dus ik heb net alle 4 de ijzers er weer onder laten slaan. Godzijdank loopt hij nu eindelijk weer normaal :)

En begrijp me niet verkeerd. Ik ben helemaal voor natuurlijk. Maar ik wil ook dat mijn paard blij is. En dat wordt hij door buiten te rijden op ijzers.

Een stal vol alleen gelijkgestemden zoals even terug werd genoemd lijkt me niks trouwens.
Op de stal waar ik nu sta, zijn we juist allemaal anders. Leuk om te zien wat er nog meer gebeurd in paardenwereld dan alleen endurance in mijn geval.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:31

Daar wil ik nog aan toe voegen dat er in de groel nu hengsten staan, paarden met ijzers en paarden zonder ijzers. Ik denk dat een rustige groep het belangrijkst is. Want slaan of schoppen kunnen ze sowieso wel. Of zr nou ijzers hebben, of niet. De rust, naar mijn idee bereik je daar het meest mee.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:54

Loraine1985 schreef:
Stomme vraag misschien, maar loopt Ts ook op blote voeten? :=

Waarschijnlijk niet, maar ik denk niet dat ze haar schoenen 8 á 10 weken aan heeft zonder ze uit te doen.

Voor ze haar schoenen kocht, heeft ze ze gepast door er even op te lopen om te kijken of ze niet knellen.

Ze heeft ze niet voor 8 weken strak vast laten knopen en is er toen op gaan staan.
Ze zijn ook niet vastgespijkerd en zijn van een materiaal wat meebeweegt :)

Daarbij zal TS ook niet zomaar andere mensen gaan schoppen, dus ik schat de risico's vrij laag in ;)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:25

Mijn paard staat in een hit actief stal. Achter ijzers worden idd niet op prijs gesteld wat ik niet meer dan terecht vind. Niet iedereen is even trouw in een bezoekje aan de smid en heb al heel wat scheermessen voorbij zien komen doordat de ijzers net even wat te ver afgesleten waren. Voorkomen is beter dan genezen, dus er onderuit met dat metaal (iig van de achtervoeten)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:28

Hoewel ik paarden graag op blote voeten zie, wil ik wel even inhaken op ijzers die er te lang onder zitten en een gevaar gaan vormen.

Ook te lange onbeslagen hoeven gaan rafels en kartels vertonen en afhankelijk van de hoornkwaliteit kunnen die ook lelijke krassen geven.
Alleen bij een onbeslagen hoef is het makkelijker om die rafels te verwijderen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:14

Ik denk echt voor schade dat het niet uitmaakt.
Vergelijking hamer en hand gaan natuurlijk niet op.
Een hamer is hard op een steel voor extra kracht. Je hand is zacht van vlees.
Een hoef is ook vrij hard. De tang en mes moeten niet voor niets erg scherp zijn.
Dus ik denk echt dat ijzer/ blootvoets weinig verschil maakt.

Wat meerdere aangeven en ik ook al eerder is het karakter en de juiste paarden bij elkaar van groter belang.
Een die steeds mept maakt ook zonder ijzer wel schade als hij op de knie of sprong slaat.

Maar als een Pensionstal dit als regel stelt weet je als klant of je er past of niet.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:41

Sorry TS, maar ik vind het slap van je dat je je nu gaat verschuilen achter het slowfeeder verhaal. Jij vertelt op bokt altijd overal zo uitdrukkelijk je mening, waardoor ik niet snap dat je er gewoon niet voor uitkomt dat je geen paarden met ijzers op je stal zou willen hebben, puur omdat je daartegen bent. Schept voor klanten ook duidelijkheid. In een van je eerdere posts begon je ook erover dat je alleen paarden ijzerloos en bitloos gaat proberen in het begin. Waar wil je je achter schuilen dat er geen mensen mogen komen die hun paard met bit rijden? Ook uit veiligheid voor de andere paarden? :+. Nee je hebt er gewoon een afkeer voor, wees gewoon eerlijk en duidelijk daarover, dan weten klanten ook waarmee ze te maken hebben. Jij hebt een ontzettend sterke visie en met gelijkgestemden op jouw stal zal je je visie zo goed mogelijk kunnen uitbeelden. Daarvoor is wel eerlijkheid nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:52

maar ik begrijp het nu even niet meer hoor; TS ment toch ook gewoon met haar pony? Doet ze dat ook bitloos dan? Of haal ik nu de maartjes door elkaar?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:56

Er zijn meerdere stallen die alleen ijzerloos of bitloos of... accepteren en die draaien ook gewoon. Dus ik denk dat je je stalletjes wel vol krijgt.
Het is niet omdat ik geen klant zou zijn, dat het idee daarom meteen ten dode is opgeschreven. Zovele mensen, zovele wensen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:06

ohjajoh6 schreef:
maar ik begrijp het nu even niet meer hoor; TS ment toch ook gewoon met haar pony? Doet ze dat ook bitloos dan? Of haal ik nu de maartjes door elkaar?

zijn er meerdere? :7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:13

Jessix schreef:
Ik denk dat als je je principes duidelijk maakt je vanzelf wel mensen krijgt die zich in die situatie thuis voelen. Dat zijn de mensen die er dezelfde mening op na houden. Dus het lijkt me niet zo'n probleem.

Dat denk ik ook. Ik zou dan inderdaad liever gaan voor helemaal ijzerloos, omdat ook ik van mening ben dat voorijzers ook risico's met zich meebrengen. En omdat het voor mij dan consequenter overkomt.
Ik ken een stal met groepshuisvesting waar ijzers verboden zijn. Ik zou het ook juist wel prettig vinden, aangezien ik een paard heb dat altijd de underdog positie heeft. Oftewel niet uitdeelt maar incasseert. Voor mij een geruststellend idee als er geen paarden met ijzers in de groep staan.

Ik verwacht dat mensen die voor zo'n stal kiezen in geval van hoefproblemen ook eerder naar andere oplossingen zullen zoeken dan ijzers, want je hebt dan al een bepaalde doelgroep op stal. Ik zou er idd wel over nadenken of je iemand wegstuurt als het paard toch onverhoopt op ijzers moet, maar ik denk nogmaals dat je er niet zo snel mee te maken zal krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:19

Cinderella schreef:
Sorry, maar mijn mening is dat het absurd is dergelijke dingen te verbieden.
What's next? Bepaalde bitten verbieden? Of bepaalde dekens? Of een bepaalde manier van rijden?
Zo komt het over

Nee want dat heeft alleen betrekking op je eigen paard, niet op anderen.
Ik denk dat je zeker wel klanten zult krijgen. Ik denk nl dat er mensen zijn die zitten te wachten op een stak met visie.
De meeste stallen (die ik ken, regio Amsterdam) doen hun dingen omdat het praktisch is en uit financiële overwegingen. Het is een verademing als er eens anders gedacht wordt en het welzijn (écht welzijn) van het paard voorop staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:19

Nee, zou voor mij niets zijn. Ik heb mijn beide pony's zonder ijzers staan. En ik vind dat mensen vaak veel te snel geneigd zijn om te denken dat een paard op ijzers moet. En tóch vind ik zo'n regel niets.

Als ik, om welke reden dan ook, tot het besluit kom dat ik één van beiden op ijzers wil hebben, dan heb ik een probleem als ik bij jou op stal zou staan. Een heel vervelend probleem, want dan moet ik enkel daarom voor twee dieren op zoek naar een andere stal. Daar zou ik bij voorbaat al die kriebels van krijgen.

Ik hou niet van al die regeltjes op pensionstallen. Ik snap natuurlijk heel goed dat er regels moeten zijn op een pensionstal. Dat kan niet anders. Maar het is gewoon niet bij ding. Als ik ooit op een pensionstal zou moeten gaan staan met mijn pony's, dan zou ik op zoek gaan naar iets heel kleinschaligs, met eenzelfde visie als die van mij. Maar dan wel eentje waar dit soort dingen in redelijk overleg met elkaar bekeken worden. Want ik vind zoiets meer een kwestie van begrip hebben voor elkaar, rekening houden met elkaar en er in goed overleg proberen uit te komen.

Gelukkig heb ik ze thuis staan. :D

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:23

Ondanks alle irrelevant lijkende side-discussies, TS kan uit dit topic in ieder geval afleiden dat ze met zulke regels minder 'tussenin' mensen of eerder traditionele ruiters op haar stal zal krijgen. Dat lijkt me eveneens nuttig voor later. Naar een algemenere doelgroep communiceer je immers anders dan naar een sterk natural-getinte doelgroep.

Ik ben zelf noch natural, noch zwaar traditioneel, dus ik ben wel zo'n 'tussenin'-type. Ik doe of deed aan NH, maar rij wel met bit en een boomzadel en ik ben niet tegen ijzers al zal ik ze zelf niet gebruiken tenzij dit echt nodig is. Ook rijd ik geen wedstrijden maar ik rijd ook niet per definitie enkel en alleen maar buiten. Ik wil mijzelf als ruiter en mijn paard wel verbeteren, maar dan zonder mij te moeten meten met anderen. Ik pas dus in geen enkel hokje en zo ken ik er veel. Toch zou ik mede door zulke regels niet bij TS op stal gaan staan, ook al past mijn paard wat betreft de hoefijzerregel prima in het plaatje want die heeft nog nooit ijzers gehad. Ik hou gewoon niet van dergelijke beperkingen in mijn eigen beslissingsrecht over mijn eigen paard en ben niet anti genoeg om mij in deze regel te kunnen vinden.

Mensen die het natuurlijk paarden houden sterk aanhangen zullen hier denk ik minder graten in zien (of toch een kleiner deel van deze groep). Dat is dan ook helemaal prima lijkt mij.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:29

Ik denk dat het niet meer van deze tijd is. Vroeger heb ik ook op een stal gestaan die dit beleid voerde.
Maar het is je eigen stal, je kan je eigen regels maken. Mensen die het niks vinden zoeken wel wat anders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:32

Mijn paard staat achter bloot... maar ik zou toch niet voor een stal kiezen waar dit verplicht was. Ik heb veel wonden bij paarden door elkaar gezien... maar vooral bijtwonden en verwondingen aan bot of pees door de klap van een trap. Echte wonden door ijzers heb ik niet gezien. Maar dat betekend niet dat dat niet kan natuurlijk :')

wanneer je achter verbied zou ik eigenlijk ook voor verbieden. De mijne een een duidelijke voor-mepper en omdat dat meestal van bovenaf gebeurt lijkt mij dat zelfs meer risico hebben?
Die van mij staat al jaren met een rondom bekapte buiten en ze spelen erg ruw. Maar ze hebben beide nog nooit ook maar 1 schrammetje gehad eigenlijk.
Afbeelding

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:39

De mijne staat zonder ijzers, maar ik zou nooit naar een stal gaan waar je zulke dingen worden opgelegd. Ik heb eerder bij een stal gestaan waar ik het gevoel had dat mij alles werd verteld hoe ik met m'n eigen paard om moest gaan. Eigen keus, eigen verantwoordelijkheid. Er zijn zoveel aspecten aan paarden die schade kunnen veroorzaken. Ook allemaal afschaffen? En dan krijgt een ander paard maar een keer een trap. Dan zal het wel nodig zijn. Over het algemeen loopt het gemiddelde paard daar geen blijvende schade van op.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:47

Ik vind dat dit soort beslissingen gewoon bij de eigenaar van het paard moeten liggen. Ik vind niet dat een stal over andermans paard mag gaan beslissen puur omdat zij een eigen beeld of mening hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:51

Zeepsop schreef:
Ik vind dat dit soort beslissingen gewoon bij de eigenaar van het paard moeten liggen. Ik vind niet dat een stal over andermans paard mag gaan beslissen puur omdat zij een eigen beeld of mening hebben.

Ben ik het niet mee eens....even losgezien dat ik een enorme allergische reactie aan het ontwikkelen ben tegen de ijzerloze secte,vind ik het TS haar goed recht om die regel te hebben op haar toekomstige stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:54

Jelleee schreef:
Vala schreef:

Ik zou nooit zo'n kortzichtige pension stalhouder willen hebben, zegt mij al genoeg -O-

Precies dit. Je bent geen DA.

Heel wat dierenartsen zijn ook kortzichtig :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:54

Cinderella: ik ga je geen eens meer antwoord geven, ga eerst eens m'n Posts goed lezen... Verder verschuil ik mij nergens achter, maar ook dat had je al kunnen lezen, maar hoef je verder niet te geloven. Dat soort opmerkingen voegen verder niets toe aan t topic, dus als je ze kwijt wil, pb me maar dan.

@ zeepsop: maar een eigenaar kiest er dan zelf voor om bij mij te komen staan :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:05

Ik vind het wel een grappige regel.......
Aangezien het niet zozeer de ijzers zijn die problemen geven, maar bepaalde paarden.

Heb liever een paard met ijzers in de groep dan een een rotzak die paarden op jaagt, bijt of schopt. ....

vind het nogal onzinnig dus en zou geen stal voor mij zijn. Ook vanwege wat er nog meer voor vreemde regeltjes zullen komen.
geen schuilstal is ook een no-go.

Ik vind dat je per paard moet kijken wat het beste is en niet pro dit of dat - dat is net zoiets als fabriekswerk ipv goed werk op maat

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:16

Geef eens antwoord op de vraag waarom je bitten ook wilt verbieden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:24

Sneeuwpop hoe kom je erbij dat er geen schuilstal zou zijn? :?

Magda Dat heb ik niet gezegd