Bowen schreef:pol013 schreef:Iemand vergeleek een klap van een hamer hamer met een klap van een hand. Als we het hebben over een hoef met of zonder ijzer is de vergelijking met een stuk hout of een stuk ijzer beter. Beide hard, alleen de een net wat minder dan de ander.
En ik vraag mij dan af of het verschil in impact echt zo groot is.
De impact zal niet heel erg verschillen, maar de kans dat de huid kapot gaat is enorm veel groter met een ijzer.
Mijn ervaring is dat de meeste trappen met ijzer verwondingen opleveren, waar bij eenzelfde klap met een blote hoef er geen probleem is.
Willen ze echt kwaad doen dan maakt het niet zoveel uit, ook zonder ijzers zijn ze in staat de benen eronderuit te trappen.
Het gaat mij meer om de normale tikken die kunnen vallen die met ijzers vaak ellende opleveren met wonden e.d., zo ook met spelen.
Om hier nog even op terug te komen. Enige nuancering is dus misschien wel op zijn plek.
Richten ijzers echt zoveel meer schade aan? Dat valt niet echt hard te maken. Je hebt namelijk zelden echt vergelijk. Dezelfde klap op dezelfde plek met en zonder ijzer.....
En om daar nog verder in te gaan. Mijn ijzer paard heeft mijn ijzerloze paard vannacht even lekker beschadigd..... Met zijn tanden.

Je mag absoluut je mening over ijzers hebben maar heeeeel veel hangt af van het type paard. Geloof mij, op dit moment heb jij veeel liever mijn ijzer paard in jou kudde dan mijn ijzerloze paard. De een brengt rust in je kudde, de ander zet alles op zijn kop.
En dan nogmaals, jou stal, jou regels. Wil je alleen helpen in je denk proces.