castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:24

Misschien omdat castreren medische gevolgen kan hebben voor het paard
... en grote ook. Dat is een van mijn grootste bezwaren in ieder geval.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:55

anneliesdj schreef:
Airnt schreef:
Ik zie absoluut niet in waarom het zo moeilijk is om voldoende competentie op te bouwen om een hengst de baas te kunnen, ook niet voor kinderen vanaf , zeg, 7...

Waarom zou je dat willen als je gewoon met een braaf fjordenruintje door het bos rijd?
Dat voegt toch helemaal niets toe?
En waarom moet je willen dat een 7 jarige met een hengst overweg kan? Ik vraag me nu echt af of jij kinderen hebt, danwel de ervaring met hengstenPaarden??? hebt die je zegt te hebben. Ik heb ze beide en ik vind het ronduit onverantwoord.

Ik verzorg een bejaarde ruin die zijn hele leven allerlei idioten om zich heen heeft gehad en dood braaf is maar zelfs zo'n paard kan je eigenlijk geen kind op loslaten. Als je binnen 10m afstand staat kan het wel maar echt de competenties om met een paard om te gaan heeft toch geen kind van 7. Ik ken ook werkelijk niet een paard dat zo dom is dat hij geen verschil ziet tussen kinderen en mensen?

Er is trouwens op zich volgens mij niets mis principieel mis met hengsten maar wel met een aanzienlijk deel van de mensen die een hengst willen. Er zijn namelijk ook mensen die een hengst niet hebben ondanks maar dankzij de reputatie dat het allemaal eikels zijn. Van die mensen die paarden die zich misdragen, eenkennig zijn, algemeen gewoon stom en naar zijn bestempelen als "lekker temperamentvol" of "karakter" en het vooral leuk vinden als hun paard het paard is waar niemand mee om kan gaan behalve zij zelf (wat meestal ook niet zo goed gaat maar ala, iig verlenging van je ego) en dat zijn waarschijnlijk wel de mensen waar de pensionhouder mee te maken krijgt want die mensen die echt verstand en ervaring hebben houden hun paarden vaker zelf.
Bovendien vind ik het wel typisch dat je nu zegt dat competeties niet met het geslacht van het paard te maken hebben terwijl je eerder volgens mij wel zei dat merries juist zo lastig en onvoorspelbaar zijn :o?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 15:30

naja, ik val in herhaling:

het onderscheid tussen merries en hengsten zie ik in:
A waarschiijnlijkheid van een plotselinge reactie (onvoorspelbaarheid)
B frequentie van heftig gedrag. (bij hengsten hoger)

Mijn punt is dat hoewel de frequentie weliswaar lager is bij niet-hengsten, de kans nog steeds niet verwaarloosbaar is en ergo iedereen die om paarden heen zelfstandig beweegt dùs daar kaas van moet hebben gegeten. deze twee factoren hebben geen betrekking op de randvoorwaarden die in de risico-inschatting relevant zijn.

en kinderen moeten dus 9 van de 10 keer onder toezicht zijn... ja, dat vind ik wel...

en kinderen moet je verantwoordelijkheden leren... ja, dat vind ik wel...

en als we perifere scenarios beschrijven (zoals een kind dat zich op een wei begeeft zonder bevoegdheid) dan ligt daar een verantwoordelijkheid bij de ouder.... in de eerste plaats...

Dus ja, ik erken dat de wereld zich niet gevoegd heeft naar commmon sense (wat dus een contradictio in terminis is ;) ) maar dat dat niet de schuld en de verantwoordelijkheid van hengstenhouders is maar de paardenwereld at large

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:38

Mijn punt met mijn merrie was: al was ze zo rot als een appel, ik kon daar overal mee terecht. Want het was een merrie, en hoe die deed, dat trok niemand zich aan. Met mijn eigen smid en DA waren er ook nooit poblemen. Terwijl ze dan weer pissig kon doen naar kinderen als die gingen rennen en gillen. Ze is wel met succes behandeld tegen dit probleem en tegelijk met de terugkeer van de balans in de homonen verdween dat gedrag ook. Idem met merrie 2, die sprong soms bijna door het dak. Al stond die wel scherper in het bloed, en als die mepte, dan was het echt gericht om te raken met volle kracht. En dat was dan niet hormonaal maar puur karakter. Geen van beiden is ooit verzocht om weg te gaan, integendeel, die waren na vakantie op het weiland altijd weer gewoon welkom.

Maar dat hoort een stalhouder niet aan de telefoon. Die hoort alleen "merrie of ruin" en daarop beslist hij dat je een stal mag huren. Iemand die "hengst" zegt, krijgt bij voorbaat al een nee op zijn bord.
Ivm accommodatie en dergelijke: ja, het kost een hoop geld, maar aan de andere kant, waarom zou je als pensionklant eigenlijk tevreden zijn met een minder stevige omheining dan eentje die hengstpoof is? Die laatste zijn echt voorzien op paarden binnen de omheining houden, maar waarom wordt niet dezelfde moeite gedaan voor de rest? Genoeg merries en ruinen die door het draad gaan, of er overheen of onderdoor of ertussen.
Waarom zeggen we eigenlijk "dat is gevaarlijk met kinderen en vreemden in de buurt"? Zou het niet beter zijn dat gewoon algemeen geleerd wordt dat men altijd en overal rustig moet zijn met paarden, ongeacht geslacht?

Ik ben zeker niet tegen castreren, ben ook oprecht blij dat bij mijn 2 ruinen de ballen er af zijn. Juist omwille van hun karakter en de omgang. Helaas kan je dat niet bij een merrie :P Maar ik ben er wel tegen dat men bij voorbaat bij een hengst doembeelden ziet. Er zijn er zat die de clown uit hangen, er zijn er zat die zo mak zijn als een lammetje, er zijn er zat die omslaan als een blad aan een boom en er zijn er zat waar je levenslang met je ogen dicht op kan vertrouwen. Maar dat heb je toch altijd? Het zijn en blijven dieren, met een eigen karakter, een eigen wil en een dosis hormonen.

Verder ben ik nooit tuk geweest op (kleine) kinderen met paarden of pony's alleen laten rond hobbelen. Gewoon omdat een kind niet altijd oplet, niet zoveel kracht heeft (niet dat ik win tegen 500kg paard) maar ook minder inzicht en reactievermogen. Hoe braaf ook, ik hou steeds mijn hart vast.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 15:44

varekaj, bedankt voor de bijval over hekken!

en meestal is het een kwestie van een breder bovenste lint erop te knallen... (dus met een paar isolatoren op langere stelen aan weerszijde van een normale paal, soor T-vorm,... die er al stond), dat betekend ook dat het geneuzel over het hek wat veiliger wordt omdat de dieren ca 40 cm uit elkaar blijven, kans dat ze blijven hangen in het hek beduidend kleiner...

tuurlijk kost dat toch ook weer geld... maar niet veel. 100m lint en honderd van die isolatoren? kweenie hoe veel precies... maar het is minder dan een maand stalhuur :P

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:54

Tulandro schreef:
Ik vind hengsten negen van de tien keer gewoon zielig.

En dat heeft maar 1 reden: eigenaren durven hun hengst vaak niet bij andere paarden te zetten. En dat heeft als gevolg dat de hengst de rest van zijn leven solitair moet blijven. Dus castreren? JA!!!

Wij hebben nou 3 hengsten op stal en die staan gelukkig allemaal met ruinen of met een andere hengst. Gaat ontzettend goed.

Maar die mensen die zo nodig een hengst willen en vervolgens hem alleen houden.. Dat vind ik echt heel akelig.

Ben ik het helemaal mee eens! Veel mensen willen inderdaad een hengst om een hengst te hebben maar nemen hem vervolgens compleet het "paard-zijn" af...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:15

Maar de vraag blijft of de stalhouder dat wil investeren, enkel om dan misschien een hengst te gaan stallen op hun terrein.
Bij ons op stal blijven alle paarden achter simpel 3 stroken lint aan stevige palen en kunnen ze ook nog tussen het lint door contact hebben. Als alle paarden er netjes achter blijven behalve misschien een hengst (of een ander geslacht rotzak) zou menig stalhouder dat paard misschien weg sturen.

Je kan alles nog wel zo "hengstproof" maken als je wil, maar als de stalhouder gewoon geen hengst op het terrein wil is het verhaal gewoon af.

Ik snap jullie echter wel hoor. Het is in principe niet eerlijk dat een hengst gelijk als staatsgevaarlijk word bestempeld. Echter snap ik ook dat sommige mensen/stalhouders een hengst toch als meer risico zien, hoe opgevoed het dier dan ook is.
Je kan blijven schreeuwen dat het oneerlijk is, maar de meeste stallen raken ook wel vol met merries en ruinen, en daar zou je als hengstenhouder toch wel vaak aan het kotste eind trekken.

Daarnaast vraag ik mij af waarom sommige hengstenhouders hun hengst toch zo graag op een normale pension zouden willen hebben. Je stelt je dier dan wel bloot aan een stuk onwetendheid van andere mensen. Want niet iedereen heeft nou eenmaal verstand van hengsten of is capabel om er mee om te gaan. Nu kan je iedereen wel een spoedcursus "hoe omgaan met hengsten" gaan geven, maar dat zegt nog niks.

Een voorbeeld vanuit mijzelf:
Vanuit theorie weet ik dat je heel consequent moet zijn, misschien wel nog consequenter dan bij een merrie of ruin. Echter, weet ik van mijzelf dat ik niet zo consequent kan zijn. Ik ben best wel een softie en sta niet ontzettend sterk in mijn schoenen. Ik zou het zelf niet aandurven om voor een hengst te zorgen omdat ik weet dat ik daar gewoon niet capabel voor ben. Nu niet, en misschien over 10 jaar ook nog wel niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:24

anneliesdj schreef:
Airnt schreef:
Ik zie absoluut niet in waarom het zo moeilijk is om voldoende competentie op te bouwen om een hengst de baas te kunnen, ook niet voor kinderen vanaf , zeg, 7...

Waarom zou je dat willen als je gewoon met een braaf fjordenruintje door het bos rijd?
Dat voegt toch helemaal niets toe?
En waarom moet je willen dat een 7 jarige met een hengst overweg kan? Ik vraag me nu echt af of jij kinderen hebt, danwel de ervaring met hengsten hebt die je zegt te hebben. Ik heb ze beide en ik vind het ronduit onverantwoord.

_/-\o_

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:52

Ik vind Airnt wel erg onderhoudend moet ik zeggen....en een beetje wereldvreemd :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:02

varekaj zo met je eens

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:12

haha, billy:

wellicht heb je gelijk, ik ben altijd een vreemde, waar ik ook ga

maar het grappige van het woord 'wereldvreemd' is dat als ik met een argentinier, een australier, een californier, een spanjaard, een portugees of een Noor spreek... zijn die het altijd zo met deze denkwijze eens...

'wereldvreemd' in Nederland, ongetwijfeld... in de zin van 'volledige andere mening toegedaan als het gros van de paardenhouders'
maar in de wereld? ik denk het eigenlijk niet. :P

maar, feel free to agree to disagree

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:26

Maar waar ben je het dan precies over eens? Want de manier van paarden houden in Australie waar alleen mensen met aardig wat land de sport kunnen bedrijven is heel wat anders dan een Nederlander uit de randstad op een pensionstal.
Een spanjaard uit madrid in een flat 3 hoog met een paardje aan de rand van de stad dat nooit zijn box verlaat anders dan om te rijden zal ook anders denken dan een spanjaard uit het platte land met 20 hengsten in de achtertuin.
Ik heb les van twee Duitsers, bij de zijn de lessen sporttechnisch gezien geweldig goed maar hij heeft wel de druk erop dat het paard 'al' 5 is en nu wel nodig M moet gaan starten. De ander is juist erg bezig met de mentale opleiding en vind sport niet zo belangrijk. Welke is dan een 'echte' Duitser?
Je vind altijd mensen met gelijke gedachten, dat doen mensen nu eenmaal, die begeven zich in kringen van gelijk denkenden.
Als je een tijdje noodgedwongen op een oerslechte manege in de randstadt hebt rondgehangen waar de eigenaar in een dronken bui zonder zadel en cap van een manegepaard weet te vallen en zijn pols breekt onder toeziend oog van zijn klanten en de bar vol zit met bezopen moeders waarvan het kroost zonder toezicht op stal loopt, dan kun je echt wel janken.
En ja ook op zo'n stal a 300 euro per maand voor zeer weinig faciliteiten en kennis maar wel een goede bar is een wachtlijst.

Zo verschillend is de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:15

Ligt dat er niet een beetje aan omdat paardensport en paarden houden betaalbaar is geworden voor meer mensen dan alleen die met geld? Dan heb ik het over Nederland en België.

Vroeger was het normaal om paarden 23/7 op stal te houden, in principe zou je dan kunnen zeggen dat hengsten houden ook makkelijker was. Ze stonden toch allemaal in een box, geen gedoe met weidegang, sociaal contact en dergelijke. MAAR dan is er de bijkomstige achtergrond, dat in die periode alleen mensen met geld een paard hadden, dus een hoop minder dan nu. En die hadden vaak dan weer ofwel zelf jarenlange kennis wegens paardenfamilie of paardenhouder, boer en anders stond hun paard wel ergens op stal met iemand wiens familie al eeuwen in het vak zat. Een paard was toen een paard, wie niet luisterde kreeg een kap.
Tegenwoordig zijn er mensen die manège gaan houden die zelf amper ooit op een paard gezeten hebben, die de basisziekten zoals koliek niet (her)kennen, die van toeten of blazen weten omtrent voerbeleid en die misschien een stukje land hebben van 1ha voor 30 stallen of meer. Paarden lijken van suiker (oh jee het regent!) en het beest is zielig als ie eens een correctie moet krijgen, terwijl ze eruit moeten zien als poppetjes in bijpassend setje. (Dit is een extreme voorstelling).

Van paardenmensen zijn we stilaan naar mensen met paarden gegaan. Misschien tijd dat sommige dingen van vroeger terugkomen? Ik ben blij dat er nu meer gedacht word aan veel meer weidegang, slowfeeders, gebalanceerd en aangepast voer, passende zadels, op tijd de DA en smid erbij, dat is allemaal positief. Alleen mag de hele tralala die erbij gekomen is van mij terug naar vanwaar ie komt: in de vergeetput.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:46

Overigens denk ik ook dat degenen die zich echt bewust zijn van het feit dat ze een hengst hebben en serieus bezig zijn met hun hengst en hun omgeving, nooit problemen zullen hebben met het vinden van een goede stalling.
Simpelweg omdat, wanneer je je bewust bent van wat je hebt en de verzorging en aandacht die nodig is, je in een andere omgeving op zoek gaat naar stalling en daar zullen ze een hengst niet als probleem ervaren.

Dus ik denk dat degenen die een hengst hebben en hier zo'n probleem maken omdat ze geen stalling kunnen vinden, eens kritisch naar zichzelf moeten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:05

Niet noodzakelijk. Ja, als ik wil heb ik zo stalling gevonden waar mijn hengst welkom is. Zowel privéstal, sportstal, manège als de combi manège-handelsstal. En zoveel zitten er niet in de buurt, ik gok een stuk of 5-6? En de meeste ervan zijn ervaren met hengsten, waarvan ook 1 manège. Hoe het overal exact zit met weidegang weet ik niet. Wel dat hoe meer ervaring ze erin hebben, hoe duurder de stalprijs. En €400 tot €450/maand vind ik veel geld, want dan zit daar nog geen minuut les bij. Maar da's ook omdat ik er meer dan 1 heb rondlopen hier. Terwijl ik nu voor pakweg €650/maand 2 stallen volpension heb, paddocks waar ze zo veel mogelijk op mogen en dan inclusief 2 à 3x/week een uur les en het rijk voor mij alleen (bij wijze van spreken), goede grote buitenpiste, prima wandellocatie...

Maar ik gok dat ik best in een luxe positie zit dat er zoveel keuze is. Kan me goed inbeelden dat er plaatsen zijn met een beperkter aantal stallen, veel paarden en dat die dan wel de keuze kunnen maken wel/geen hengsten toelaten. Omdat ze gewoon sowieso vol zitten.

Je laatste opmerking klopt wel. Ik ben inderdaad bewuster op zoek gegaan naar winterstalling, omdat ik veiligheid toch belangrijk vind en ik wil met een gerust hart mijn paarden kunnen achterlaten. Ken een plek waar ik terecht kan met de hengst, maar die mensen vertrouw ik daar niet mee. Gewoon omdat ze met alle paarden nogal nonchalant omgaan en iets teveel berusten op "het loopt wel los". Gelukkig ken ik ook genoeg andere plekken waar ze wel nadenken wat ze doen, en met elk paard even verantwoord om gaan. De stal waar ik nu sta had vroeger geen ervaring met hengsten, maar in samenspraak wilden ze het wel eens proberen (ik stond er eerder al met mijn merrie). Hengst was toen nog maar 3, intussen 6 met even een uitwijking naar een andere stal tussendoor. Hij was toen welkom en nu opnieuw. En dat gaat gewoon prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:11

400 is een hoop geld inderdaad, maar als je een paard aanschaft dan weet je wat het je gaat kosten. Schaf je een hengst aan dan weet je dat die wat duurder zal zijn in onderhoud, dus daar houd je rekening mee. Dusja dan denk ik, als je maar een kleine beurs hebt, dan ligt een hengst dus niet binnen jouw budget. Net zoals wanneer je een sportpaard op Z niveau wilt maar niet meer dan 3000 te besteden hebt.
Dat bedoel ik overigens niet naar jou maar algemeen, want ik hoor jou niet klagen over dure stalling ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:21

Ik heb ook de luxe van een eigen stukje weiland voor in de zomer, en afgelopen weekend per toeval te weten gekomen dat er op wandelafstand (3km) een binnenpiste ligt die je kan afhuren. Moest ik maar 1 paard hebben, dan was die €450 op zich ook geen ramp. Voor 2 stallen excl. les vind ik het dan wél weer een klap geld, dan zou ik €900/maand kwijt zijn aan enkel stalling. Heb veel over voor m'n paarden maar helaas poepen ze nog geen goudklompjes, en dan spaar ik dat verschil liever voor DA, hoefsmid en dergelijke.
Op zich is mijn weiland hengstproof, maar niet shetlandproof :') Dus aanpassingen komen er sowieso nog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:33

Wilde net zeggen, of je zorgt voor een eigen stukje weide. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:45

Weide is hier schreeuwensduur intussen. Denk dat je voor een hectare makkelijk €50000 mag neertellen vandaag. En dan staat er nog geen omheining op.

Da's ook niet zo eenvoudig. Ja, een houten omheining is mooi, maar voor 60 are op 1m20, plaatsen inbegrepen zat ik op €10000. Slik. Heb het zelf gedaan met 2 banen beoband en onderaan 2 banen stroomdraad, denk dat het nu ergens tussen 1m20 en 1m40 hoog is, zou het eens moeten meten. Maar voor pakweg €1000 was ik wel klaar, inclusief opsplitsing van het weiland in 2. Daar nu nog extra verhoogde isolatoren op zetten waar ik ijzerdraad of metaaldraad doorheen wil (koperdraad is binnen een week gestolen lijkt me), wat zou dat kosten? €250 max? Komt dan op grofweg gezegd, heel ruim geschat, op €1500. Laat ons zeggen dan 1ha €2500 zou kosten, om makkelijk te tellen. Als een stalhouder 10ha heeft, wat hier niet zo bijster veel voorkomt, dan zou dat pakweg €25000 koten MAAR! Als zelfstandige kunnen zij de BTW die daarop zit wel terugtrekken EN volgens mij kan dat boekhoudkundig ingebracht worden als accommodatie/beveiliging/materieel. Dan scheelt dat toch aardig wat eurootjes, of ben ik daar mis in?

Stel dat ik gelijk heb, en het kan boekhoudkundig allemaal ingebracht worden, waar wachten ze dan eigenlijk op? Waarom zijn er dan nog zoveel weilanden met prikkeldraad tot 1m hoogte, zie je overal loshangend lint, kapotte draad en dat soort zaken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:56

weide is overal schreeuwendduur, toen ik aan het zoeken was vond ik juist vooral in jullie streek stukken land. En in Antwerpen ligt ook nog een boel blijkbaar. :) In limburg kom je er nog haast niet aan ook niet.
Maar daar moet je keuzes in maken als je paarden wil houden. :) Ze kunnen misschien de btw wel terug trekken en dat scheelt wel maar het blijft een boel geld. :)
Met €2500 materiaal kom je niet toe voor 1 hectare. :) Je hebt de prijs vrij laag in geschat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:59

Ze doelt alleen op de extra verhoogde isolatoren en draad, de rest zit er al op ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:02

Waarom dan die laatste zin over prikkeldraad en loshangende linten enz?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:04

Varekaj schreef:
Heb het zelf gedaan met 2 banen beoband en onderaan 2 banen stroomdraad, denk dat het nu ergens tussen 1m20 en 1m40 hoog is, zou het eens moeten meten. Maar voor pakweg €1000 was ik wel klaar, inclusief opsplitsing van het weiland in 2. Daar nu nog extra verhoogde isolatoren op zetten waar ik ijzerdraad of metaaldraad doorheen wil (koperdraad is binnen een week gestolen lijkt me), wat zou dat kosten? €250 max? Komt dan op grofweg gezegd, heel ruim geschat, op €1500.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:09

Ja dat begreep ik na jouw opmerking idd. Maar waarom dan de vraag waarom zoveel weides met prikkeldraad zijn of loshangende linten.
Omdat je dat niet op lost met enkel wat isolatoren. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:14

Varekaj ijzerdraad is 60 tot 80 euro de 200 m. (NL prijs) Een duur grapje om een ha rond te gaan. Zelfde heb ik ook naar gekeken ivm duurzaamheid. Ben gegaan voor dik koeien draad. (is 3 keer dikker dan enkel koeiendraad) En het is mij opgevallen dat oranje erg goed zichtbaar blijkt te zijn voor paarden. Beter nog dan wit. (als ik dan naar mijn eigen paardjes kijk)

Gemiddelde ha. grasland kost in heel NL € 42.000,- Al zijn er uitschieters bij.

Ik ben afgelopen zomer ook over gestapt naar 24/7 buiten en in eigen beheer. Te veel stallen meegemaakt die zeggen ervaring met hengsten te hebben daar duidelijke afspraken gemaakt, maken ze er nog een potje van ten koste van mijn pony's. Nee, geef mij maar eigen land :Y) Bevalt een stuk beter.

Ayasha, denk dat veel mensen niet weten hoe een omheining te plaatsen, welk materiaal geschikt is en hoeveel en hoe te onderhouden. Kom wel eens langs weide dat ik denk van "nou, dat dat goed gaat" Palen stuk, draad op de grond, isolators stuk, dikke begroeiing tegen draad/lint/koord waardoor stroom "wegloopt".