Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:28

Ik zou ze dan voor je eigen gemoedsrust maar binnen zetten.. lekker een pluk hooi en morgen weer naar buut'n!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:28

@VogeltjeM, vanmiddag hebben we (nou ja manlief want ik ben helaas geveld/gezegend met de griep) flink zout gestrooid in de paddock en ze weten dat ze voorzichtig moeten lopen. Kijk manlief nog een x lief aan om bij de laatste voerronde nog wat zout bij te strooien.

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:31

Oh zout... is dat niet onprettig voor de hoeven? Ik denk even aan honden hoor.. nooit over nagedacht. :+

En nog even terugkomen op veel alleen zijn.. daarom hebben wij een merrie erbij gekocht die ook braaf onder het zadel was.. ze is een beetje een sloerie zo want iedereen rijdt op haar.. :') :x Ik heb 1 meisje die ik van de ijslanderstal hier vlakbij ken (stond eerder op onze superfijne pensionstal maar was ook verhuisd) en die is gek op Viola en ik vind het rijden met haar supergezellig. Haar rijstijl past ook bij mij, lekker ontspannen maar wel erg consequent en veel het bos in (we wonen 1 km stappen over een stil weggetje van het bos). :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:32

DubbelDun schreef:
VogeltjeM schreef:
Wat is een rondpompsysteem eigenlijk?
Dat is een systeem waarbij het water altijd rondgepompt wordt en niet alleen maar 'loopt' als er gedronken wordt.
Stilstaand water bevriest sneller dan water-in-beweging nl.

En je kan de verwarming aanzetten, zodat het water warm is en de bakjes ook niet bevriezen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:00

NesyD, lekker buiten laten. Hier is de paddock ook helemaal bevroren (schots en scheef) en ze baggeren er gewoon doorheen. Geen centje pijn (tis maar net wat ze gewend zijn). Pramen zijn trouwens dazen ;-) Wat hier trouwens ook heel goed bevalt, van die plastic strips voor de deur, ideaal! echt een aanrader.
Ik zag een mat liggen bij iemand op de poetsplaats, volgens mij is dit een hit actif matras (ze zien er in ieder geval hetzelfde uit als mijn hit matras). Mest ruimen doe ik 's morgens en 's avonds, en als ik tijd heb 's middags nog eens......en ja die paarden die een hoop neerleggen net als je alles hebt opgeruimd....herkenbaar!
Rondpompsysteem heb ik niet. Mijn watertank "doet" het nu nog gelukkig....maar als het nog harder gaat vriezen wordt het slepen met emmertjes.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:26

avaluna schreef:
Leuk topic!
Hier ook lekker de paardjes aan huis en bezig de nieuw gebouwde stallen in te richten.

Misschien iemand van jullie die ervaring heeft met rondpompsystemen?

Geen ervaring.

Een van mijn leveranciers heeft deze in het assortiment

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:45

Ik heb een grote koelbox van Coleman
http://www.profish-hengelsport.nl/colem ... -1849.html
Daar gaat 35/40 liter water in. Die vul ik overdag en als de paarden op stal gaan doe ik het deksel dicht en het water bevriest niet.

Ik durf geen zout te strooien in de paddocks, veel te bang dat ze het zoute zand gaan eten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:50

Zoo wat gaat dit topic hard! Mooie plekjes komen er voorbij!
Cool dat mijn kruiwagen in de smaak valt! Ik vond het ook een topidee van mezelf haha. Het werkt echt goed met mesten want het schijnt over de grond dus zie ik de drollen goed liggen. Ik weet ongeveer waar ze poepen. Mis wel wat drollen maar anders zou het helemaal niet lukken.. Heb ook een hoofdlampje maar daar zie ik niet veel mee.
Dat alleen zijn herken ik ook wel. Ik heb wel 3 verzorgsters maar die komen niet zo heel vaak en meestal als ik er niet ben. Ik vind het dus ook altijd gezellig als er mensen komen rijden!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:07

Dan ook maar wat foto's bij ons

Wij hebben twee stallen die haaks op elkaar staan 1x 7x3 en nog een van 6x3 Deze zijn allemaal open maar in nood kunnen er 3 stallen van worden gemaakt.
Paarden kunnen achter eruit in het paddock, aan de voorkant hebben ze uitzicht in het hof (wij uit de woonkamer op de paarden

Stukje bestraten (ongeveer 40m²) met de rest van het paddock wat nu een grote prutzooi is. Daar achter heb ik ongeveer 4000m² weideland
Afbeelding

Paddock vanaf de andere kant, daar zit nu een deur in met tochtflappen. Hooinetten hang ik aan de lange muur.
Afbeelding

Merrie met veulen staan voor de staldeur welke in het hof uitkomt
Afbeelding

Hooiopslag is meteen naast de paardenstal (had geen foto zonder kind)
Afbeelding

Stal aan de binnen kant. Achterin gaat hij dus om de hoek nog een stukje door.
Aan de ene kant heb ik zadelkasten staan
Afbeelding

op het land (die donkere is het veulentje van hierboven)
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:19

Ziet er netjes uit!

Over een week of 7 komt hier al het eerste veulen, heb 2 nieuwe cameras gekocht, en daar nu een beetje mee aan het knooien, zodat we straks tijdig goed beeld bhebben.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:13

Zo fokfanaat jij bent er vroeg bij wordt weer een spannende tijd.
Topic gaat erg hard.
Wij zijn ons aan het oriënteren om wat voor ons zelf te kopen.
Ik zie alleen erg tegen " alleen" zijn op ik sta nu eigenlijk op een topstal.
Het lijkt vriendlief gezellig en praktisch als mijn hobby aan huis is zodat we elkaar wat meer zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:44

Gaat ie mee de stallen in? Als je thuis alles zelf moet doen ben je er ook weer meer tijd mee kwijt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:46

@hotchoclate ziet er goed uit! 40m2 bestraat, dat is wel fijn met dit weer!

@fokfanaat, spannend! Ga zo even bij je topic kijken in je onderschrift.

@Sandra, ja, het alleen met de paarden bezig zijn vind ik ook de mindere kant. Of het samen een buitenrit maken, het motiveert toch om samen bezig te zijn (nu is mijn man aan het klussen in de schuur, maar dat is toch anders). Aan de andere kant kan je rijden wanneer je wilt (als je een bak hebt), geen reistijd meer, zelf beslissen wat je doet is ook heel erg fijn!

Wij doen trouwens wel alles samen. Het binnen/buiten zetten, afmesten enz enz, anders is het geen doen alleen (vind ik) ;)

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:34

Wij hebben een kleinschalige pensionstal en het blijft geweldig, paarden aan huis.
We hebben volgens mij zo'n 9 of 10 hectare aan weilanden, die we hebben opgesplitst in 3 weilanden en 4 gras paddocks, daar hebben we als drinken, een groot meer in de grootste wei en in de rest automatische drinkbakken en gewone emmers.
Ook hebben we een paddock paradise, ideaal gaat om de grootste wei heen, daar hebben we voor 10 paarden 4 schuilstallen, 10 slowfeeders en 7 hooinetten die twee daags worden gevuld.

We wonen letterlijk naast de veluwe, is erg fijn! We hebben ook stallen, maar die worden eigenlijk nooit gebruikt. We hebben op de omheining verlichting, als het donker is en je moet je paard eruit halen, weet je welke je pakt.
Dan hebben we twee bakken 1 van 30 x 60 m, goed gedraineerd en met verlichting.
Dan hebben we een andere bak van 20 x 40 m, die is niet goed gedraineerd en dient af en toe als paddock.
Onze mest word opgehaald door een boer, even verderop. Het enige wat we hebben is poep, in de schuilstallen liggen rubberenmatten en een klein beetje vlas, zaagsel, maar de paarden staan er niet in.
Van 1 december tot 1 februari staan de paarden 's nachts binnen ivm stuk lopen van de paddock paradise.
Ze staan dan om 16:30 binnen, als het donker word.
Ze hebben dan een slowfeeder gevult met hooi of kuil en voor de nacht word die nog een keer gevuld en krijgen ze een hooinet.

Ik ben erg blij met mijn stal :D en ik heb geen probleem dat ik alles zelf doe, omdat er ook wel pensionklanten over de vloer komen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:46

@loveyourself, heerlijk zoveel ruimte voor de paarden! Klinkt echt als een ideaal plekje <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:50

sandra8 schreef:
Zo fokfanaat jij bent er vroeg bij wordt weer een spannende tijd.
Topic gaat erg hard.
Wij zijn ons aan het oriënteren om wat voor ons zelf te kopen.
Ik zie alleen erg tegen " alleen" zijn op ik sta nu eigenlijk op een topstal.
Het lijkt vriendlief gezellig en praktisch als mijn hobby aan huis is zodat we elkaar wat meer zien.

Ik ben gelijk bij de plaatselijke rijvereniging gegaan die hier in de straat zit. In een spontane bui ook opgegeven voor het viertal(zomer) en nu un de winter club lessen. Leer je vanzelf een hoop paardenmensen kennen. Geen gebrek aan hulp op wedstrijd en buitenrij maatjes hier. Voel me niet snel alleen daar door. Bij het kopen kijken hoe makkelijk de club voor je bereiken is kan dus wel een tip zijn als je je hier zorgen over maakt.

Hier hebben ze ( nou ja, alleen de grote) voor het eerst in maanden op stal gestaan. Ik kon het geschuif met ijsklompen over het aangevroren ijs op het stoepje na een dag niet meer aanzien. Voor mijn eigen nachtrust dus de klompen er onderuit gebikt en knol op een dik bed stro binnen gezet. Snel weer sneeuw zooltjes onder die ijzers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:55

Caily schreef:
Er gaat hier even iets mis, dus ik post even opnieuw, sorry :+

Las hier iets over tussenwanden uit de boxen? Over wat voor boxen gaat dat? Want ik wil heel graag tussenwand eruit bij de boxen van mij voor een merrie/veulen- en/of een veulen/veulenbox, maar verhuurder beweert bij hoog en laag dat dat niet kan. Naar mijn inzien gewoon boven en onder een strip langs de voorkant maken en eventueel nog een balk bovenaan van voren naar achteren op de plek waar nu de wand zit, en dan moet het toch best kunnen?

[ Afbeelding ]

Ik schreef volgens mij over tussenwanden uit de boxen halen. Volgens mij heb ik een zelfde soort boxen als die jij op de foto hebt. Bij ons zijn de wanden losgeslepen zodat de staanders ervoor zorgen dat de stevigheid er in blijft. De balk waar jij het over hebt is idd ook een goede oplossing. Ik kan mij voorstellen dat je verhuurder het niet ziet zitten, maar het kan echt wel hoor.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:58

Hier ook vrij snel lid van de rijvereniging geworden, terwijl ik dat nooit was toen ik op pension stond. Ik heb buiten het lessen (nog) geen contact met de meiden uit mijn groepje, behalve een groepsapp maar dat komt ook omdat ik de enige ben die zeer fanatiek buiten rijdt volgens mij. :') Maar ben net lid dus wie weet.. :P

edit: over de boxwanden, op mijn oude pensionstal hadden ze ook dit soort stallen en daar schoven ze de wanden in het gangpad zeg maar, zodat er met de tractor uitmest kon worden, ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:18

kristelhans schreef:
Hier ook vrij snel lid van de rijvereniging geworden, terwijl ik dat nooit was toen ik op pension stond. Ik heb buiten het lessen (nog) geen contact met de meiden uit mijn groepje, behalve een groepsapp maar dat komt ook omdat ik de enige ben die zeer fanatiek buiten rijdt volgens mij. :') Maar ben net lid dus wie weet.. :P

edit: over de boxwanden, op mijn oude pensionstal hadden ze ook dit soort stallen en daar schoven ze de wanden in het gangpad zeg maar, zodat er met de tractor uitmest kon worden, ideaal!

Bij mijn boxen kon je ze er niet uitschuiven. Zaten gewoon vast met bouten.

Verder lijkt het mij juist heeeeeeerlijk om straks helemaal in mijn eentje met mijn paarden bezig te kunnen zijn. Ik heb altijd op een leuke, kleine, gezellige pensionstal gestaan, maar ik kijk er echt naar uit om lekker in mijn up te kunnen scharrelen.

Heb door de jaren heen genoeg mensen leren kennen en ben ook lid van een rijvereniging (binnenmanege op 300 mtr :o loopafstand).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:20

Ik vind het ook niet erg om alleen te rijden maar nu we een maatje voor Beer hebben die ook superbraaf is, vind ik ook wel heeeeel gezellig als vriendinnen meegaan! Vanmiddag mogen we weer, lang leve het onderwijs en de vakantie! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:26

Veel plezier!

Ik zit gewoon braaf op kantoor momenteel.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:27

Voor stalwanden zou ik gewoon een leverancier bellen, die nemen nog weleens rest spul mee als ze een stal verbouwen.
Ik heb ook een keer 5 tussenwanden gekocht bij brinco, helemaal nieuw voor de prijs waar je normaal maar 1 schot van hebt ;)

M'n trekpaard had ijs-sokken vanmorgen :brr: is -8 geweest geloof ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:02

Dat hebben we hier ook 1 nacht gehad :) Net geen ijspegels aan de neuzen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:27

Wat gaan jullie hard! Aangezien wij de vakantie gebruiken om hier aan het huis te klussen, even niet zoveel tijd gehad om bij te lezen :D
Ik zit nog te dubben of ik wel of geen lid moet worden van een vereniging. Er zitten er twee relatief dichtbij, maar of ze niet raar tegen mij aan kijken als westernruiter, daar heb ik wat twijfels over. Terwijl ik behoorlijk dressuurmatig rijd, en zelfs ook met mijn paard spring.
Het alleen bezig zijn vind ik heerlijk juist. Op mijn werk zit ik de hele dag al tussen de mensen, op de pensionstal vond ik het soms echt hinderlijk dat ik daar dan ook nog gezellig moest doen (al merk ik ook wel dat ik het soms ook wel mis hoor, heerlijke mensen waren daar!).

Het meer thuis zijn was voor ons ook een overweging. Ondanks dat ik het werk alleen doe (dat is de afspraak tussen mijn man en mij) ben ik wél thuis. Want ik had altijd stalling op minimaal een kwartier met de auto, dat betekende in de praktijk toch dat ik meestal minstens 2 uur weg was. Soms langer.

De oudere merrie die ik er nu bij heb schijnt ook nog prima een buitenritje te kunnen maken, ik heb alleen nog geen zin gehad om daar een zadel op te gooien. Komt nog wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:36

Hier staat er ook eentje van 28 die de aanstichter is van de meest dolle sprongen :)