Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:32

DubbelDun schreef:
Maar je kunt toch geen 'waarheid' ophangen aan het feit dat JOUW paard zo reageert op regen. :)
Die van mij weten niet hoe snel ze hun schuiltent in moeten komen als het begint te regenen :D Maar daarmee zeg ik niet dat paarden NIET tegen regen zouden kunnen.
Je moet alleen geen vergelijking gaan trekken met wilde paarden of daar iets al kreupelheid bij halen :)

Het ene paard kan tot op de huid nat worden en vrolijk doorlopen zonder problemen, de ander zal er misschien een longontsteking aan over houden. Heeft te maken met gezondheid, weerstand etc.

Ik hoor wel vaker 'mijn paard staat gewoon in de wei te eten als het hard regent'... dat geloof ik direct want eten gaat boven droog blijven. Daar zullen die watjes van mij geen uitzondering op zijn :D
Maar geef datzelfde paard een ruime schuilgelegenheid met een bult hooi en kijk dan waar het gaat staan bij een fikse uren durende bui....

Ik hang geen waarheid aan mijn paard, ik gaf het als voorbeeld, maar zie het overal gebeuren. De paarden die zogenaamd niet van regen houden hebben denk ik niets te doen buiten. Toen ik nog op een grote pensionstal stond zag ik alle paarden, die van mij incluus, helemaal flippen bij regen, met name als er iemand aan kwam, waren ze allemaal aan het roepen en heen en weer lopen dat ze naar binnen wilden op de paddock. Op de wei gebeurde er niets en liepen ze zelfs van je weg.
Dus inderdaad ja, eten is belangrijker.

De laatste weide waar mijn paard stond had binnen hooinetten hangen en een bak los hooi, dan nog stonden zij en haar 2 weidemaatjes buiten. In de zomer, dan staat ze binnen.
Ik denk ook dat de paarden niet verwend zijn, maar dat ze misschien wel verwend worden gemaakt.

Overigens bracht ik geen kreupelheden in het gesprek, ik reageerde simpelweg op iemand anders.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:39

Ik bracht kreupelheden in het gesprek, maar meer om aan te geven dat onze paarden anders worden gehouden dan wilde paarden, dat daar geen vergelijkingen mee gemaakt kunnen en mogen worden.

Dat paarden die niet van regen houden zich vervelen en ze niets te doen hebben is volgens mij onzin. Mijn paarden maken hetzelfde mee, lopen in dezelfde wei, bij elkaar. De ene gaat met 4 druppen regen al schuilen, de andere met een hoosbui nog niet. En dat is niet alleen hier, dat hoor ik van veel mensen.

Oftewel, het is gewoon per paard verschillend. En als je dus een paard hebt, dat het duidelijk koud heeft in de regen en gaat rillen, dan zou het in mijn ogen zeer paardonvriendelijk zijn om dat gewoon zo te laten, in plaats van even een deken opgooien.

PowerReiner

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:02

Ik zeg ook nergens dat er geen deken op mag hoor. Ik heb zelf meerdere jaren dekens gebruikt. Gene probleem. Ik haalde het aan omdat het imo nog veel onvriendelijker is om alleen een regendeken op te doen vanwege het opzetten van de haren.
Of wel dekens de hele winter, dan kun je zelf reguleren dat ze "droog' staan maar dan moet je ze ook warm houden. Of helemaal geen dekens.

Maar goed, blijkbaar one womans opinion

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:12

Hier zijn ze momenteel gewoon helemaal happy. De paddock is lekker droog door de vorst, en ach het baasje moet met h2o zakken sjouwen maar daar hebben zij geen last van he. :+

Voor mijn gemoedsrust staat er wel een schuilstal. Niet dat die gebruikt word.... Maar het idee dat ze daar in kunnen gaan staan is voor mij veel waard, liever een schuilstal dan een deken.
Ook staat er een grote kuubskist vol met hooi, en als dat op is zit er nog een laag stro in als buikvulling. Daar eten ze niet zo veel van, maar doordat er meer structuur in zit levert het meer warmte op.

Nee van mij mag het de hele winter zo blijven. :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:16

PowerReiner schreef:
Paarden kunnen ook prima tegen regen, ook veel regen. Daar zijn ze juist op ontworpen.
Paarden in het wild leggen elkaar ook geen dek op met wat regen, daar moeten ze het er ook mee doen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in de buitenbak zonder beschutting wel een ander verhaal vind. Dan zou ik misschien zelf ook eerder kiezen voor een deken.

Paarden in het wild schuilen.Die gaan echt niet continu in devolle regen staan.Ze leven meestal in gebieden waar veel bossen zijn en anders staan ze net zo goed onder overhangende rotsen.

Paarden in het wild hebben een keuze,dat hebben veel van onze paarden niet.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:22

beatje schreef:
PowerReiner schreef:
Paarden kunnen ook prima tegen regen, ook veel regen. Daar zijn ze juist op ontworpen.
Paarden in het wild leggen elkaar ook geen dek op met wat regen, daar moeten ze het er ook mee doen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in de buitenbak zonder beschutting wel een ander verhaal vind. Dan zou ik misschien zelf ook eerder kiezen voor een deken.

Paarden in het wild schuilen.Die gaan echt niet continu in devolle regen staan.Ze leven meestal in gebieden waar veel bossen zijn en anders staan ze net zo goed onder overhangende rotsen.

Zie bovenstaand. Daar heb ik dus rekening mee gehouden in mijn woordkeuze. Zonder schuilmogelijkheden zou ik mijn paard niet 24/7 buiten zetten, deken of geen deken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:51

tine10 schreef:
Oftewel, het is gewoon per paard verschillend. En als je dus een paard hebt, dat het duidelijk koud heeft in de regen en gaat rillen, dan zou het in mijn ogen zeer paardonvriendelijk zijn om dat gewoon zo te laten, in plaats van even een deken opgooien.

Dat is inderdaad belangrijk om voor ogen te houden, ieder paard is anders.
Mijn paard kan iet goed tegen regen,krijgt het echt koud. Als ze koud is en staat te rillen wil ze ook niet meer eten en zo gaat ze van de regen in de drup. Dekentje op en er is een enkel probleem meer :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:05

mensen met blote paarden, trainnen jullie gewoon intensief door? Ik heb nu een Bucas voor mijn merrie, maar hiervoor had ze eigenlijk al een enorme vacht aangemaakt. Met rijden was ze meteen helemaal bezweet, en duurde het een uur voordat ik haar enigszins oke vond om terug te zetten in de wind. Dat vond ik echt niet meer te doen. Nu met de deken heeft ze nog wel een lekker wollige nek, maar is haar vacht voor de rest een groot stuk weg waar de deken ligt. Ze zweet meteen een stuk minder, en de bucas dient ook als zweetdeken dus na haar brokjes en even een hapje hooi na het rijden kan ik gewoon de deken erop gooien en kan ze terug. Ideaal!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:32

Ja ik train gewoon lekker intensief door. Ik zadel af op de poetsplaats en dan krijgt ze in haar inloopstal wat brokjes en hooi. Maar na een paar happen hooi loopt ze ook gewoon vanzelf weer lekker naar buiten om daar hooi te eten. Ze komt dan ook niet meer naar binnen terug, waar het beduidend warmer is, dus ik denk niet dat ze het dan zo koud heeft, zelfs niet de afgelopen dagen met vrieskou. Aan het zweet doe ik helemaal niks.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:42

Ik train niet intensief momenteel. We zijn aan het opbouwen na een blessure, momenteel mogen we wel 4x 3 hele minuten draven :P En met het enorm lange instappen dat we moeten doen is ze eigenlijk nooit warm of bezweet na het rijden. Als ik haar intensiever had gereden had ze waarschijnlijk ook gewoon een deken op gehad. Vanwege de spieren en vanwege dat het makkeijker is. Al moet ik dat volgend jaar ook nog bekijken, want ze doet het echt goed zonder deken. Haar spieren zijn ook lekker blubberig en soepel, ondanks dat ze in haar blote kont buiten staat.

Hier overigens geen schuilmogelijkheden, vandaar eventueel regendeken als het langer regent, en anders komt ze snachts naar stal. Ze kan wel uit de wind staan.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:59

Chouchou schreef:
Ja ik train gewoon lekker intensief door. Ik zadel af op de poetsplaats en dan krijgt ze in haar inloopstal wat brokjes en hooi. Maar na een paar happen hooi loopt ze ook gewoon vanzelf weer lekker naar buiten om daar hooi te eten. Ze komt dan ook niet meer naar binnen terug, waar het beduidend warmer is, dus ik denk niet dat ze het dan zo koud heeft, zelfs niet de afgelopen dagen met vrieskou. Aan het zweet doe ik helemaal niks.

De paarden zelf zullen idd niet snel binnen blijven staan met de instelling ik heb het koud :D ik denk dan vooral aan de spieren die stijf kunnen worden als het paard nog niet afgekoeld is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:48

Nee, ik rijd niet intensief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:45

Moos99 schreef:
mensen met blote paarden, trainnen jullie gewoon intensief door? Ik heb nu een Bucas voor mijn merrie, maar hiervoor had ze eigenlijk al een enorme vacht aangemaakt. Met rijden was ze meteen helemaal bezweet, en duurde het een uur voordat ik haar enigszins oke vond om terug te zetten in de wind. Dat vond ik echt niet meer te doen. Nu met de deken heeft ze nog wel een lekker wollige nek, maar is haar vacht voor de rest een groot stuk weg waar de deken ligt. Ze zweet meteen een stuk minder, en de bucas dient ook als zweetdeken dus na haar brokjes en even een hapje hooi na het rijden kan ik gewoon de deken erop gooien en kan ze terug. Ideaal!

Ik wilde graag doortrainen, maar mijn pony was een wolbaal en niet meer vooruit te branden. In korte tijd van boven tot onder nat en puffend van de warmte (wij trainen veel in een binnenbak, dat helpt ook niet echt). Ook met halsdeel eruit geschoren was het niet te doen. En als er na inspanning steeds volgt dat een dier het heel warm heeft, lijkt mij dat niet echt een goede motivatie voor hem om te werken. Bij zo'n pony is het echt kiezen (vind ik): of nog minder wat van hem vragen, of iets aan die vacht doen. Bij deze pony zou er dan niet veel meer in zitten dan wat stappen en heel soms een stukje draf. Het is uiteindelijk dus scheren en een deken geworden. Hij is nu lekker fris en werkt weer graag (soms een beetje te fris).

De andere pony heeft veel minder last van zijn vacht tijdens het werk. Zijn vacht is dit jaar minder diik. Hij houdt het (weliswaar met uitgeschoren hals) prima vol. Bij hem moet je ook wel wat meer stappen en wat rustiger aan doen, maar je kunt wel met hem aan de slag zonder dat hij meteen drijfnat is en staat te puffen. Hij loopt dus in zijn volle vacht zonder deken buiten.

Ik maak me niet zo'n zorgen om die natte vacht, mits dat niet kleddernat is. Ik vind het meer een punt dat paarden het erg warm kunnen krijgen tijdens de inspanning die we van ze vragen. Voor wat ik er tot nu toe over te weten ben gekomen: Paarden hebben een heel andere temperatuurregulatie dan mensen. Zichzelf warm houden is vaak niet zo'n probleem, ze hebben in tegenstelling tot mensen een sort ingebouwde kachel (bij verteren van ruwvoer komt warmte vrij). Warmte kwijt raken is wel een probleem voor paarden.
Dus niet mijn angst dat ze het koud krijgen is voor mijeen reden om iets aan de vacht te doen, maar juist dat ze het warm krijgen. En wat ik kies is dan afhankelijk van het paard, de omstandigheden en hoe intensief ik wil trainen. Maar ik vind het heel lastige keuzes. Ze hebben allemaal voor- en nadelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:52

Jahoor, soms loopt het zweet er in straaltjes vanaf na 2 uur over het strand en door duinen en bos heuvel op heuvel af galoperen. Doet die gek zelf. :+

Ik heb nooit een stijf paard eigenlijk. Ik moet wel zeggen dat ik z'n tut ben die rustig 20 min over een warming up doet voor ik de moeilijke dingen ga vragen. Dus eerst 5 tot 10 min enkel stappen, dan nog 10 min aan de lange lijnen loswerken, en dan ga ik erop. Maar ook aan de lange lijnen merk ik nooit dat ze moeite heeft oid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:57

beatje schreef:
PowerReiner schreef:

Waar haal je deze onzin in godsnaam vandaan?! De meeste wilde paarden leven op ruwe en kale terreinen. En zullen hoogstens in de buurt van een lage struik gaan staan want in bomen kan gevaar zitten.

Geen wilde paarden maar mijn paarden hebben de keus binnen te gaan staan. Maar zij kiezen ervoor om kont naar de regen te gaan staan. Wilde paarden doen dit ook al hebben zij geen keus.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 02:51

Hier ook een eigenaar van een bloterik :D
Ik merk wel dat als het zoals vandaag ineens weer een aantal graden warmer is en ik lekker in de zon in de bak rijd de mijne wel wat trager is door het temperatuurverschil.
Verder vind ik het heerlijk zo zonder deken, de mijne staat nu voor de 2e winter zonder. Hij is 19 en heeft dus altijd dekens op gehad maar maakt zelf een prima vacht aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:15

Hier nog een leuk artikel over hoe je je bezwete paard snel droog krijgt in de winter. Het is wel in het engels.

http://www.equisearch.com/article/dry-y ... -in-winter

Voor wie geen zin heeft om het te lezen....de opvallende punten uit het artikel vond ik:
- oppassen dat je je paard niet te warm wegzet (teveel dekens). Voel onder de deken hoe het zit met de temperatuur. Mag niet warmer zijn dan je eigen huid. Dit om te voorkomen dat hij weer gaat zweten.
- het gaat erom dat je een luchtlaag creëert rond de huid. Leg eventueel wat stro of hooi onder de zweetdeken, zodat je die luchtlaag wat groter maakt. (Niet handig als het paard bij andere paarden staat :+ )
- als je de zweetdeken er weer afhaalt, gebruik dan een borstel om de huid weer van plat naar pluizig te krijgen
- wissel de zweetdeken als hij te nat wordt
- gebruik eventueel een sterk absorberend doekje ("magic cloth")om het paard droog te wrijven voordat je de zweetdeken op doet.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:26

Wij trainen gewoon door, heb wel het geluk dat ze eigelijk nooit heel erg zweet.
Na een uur flink rijden alleen wat nat onder de singel en wat op de borst.
Heeft wel een wintervacht, maar is niet echt een beertje.
We stappen wel wat langer uit, maar ze gaat na het afzadelen gelijk de paddock in met een flinke pluk hooi.

Ben wel benieuwd of ze net als toen ze met deken stond nu ook weer in de week na de kerst begint met verharen.
Dat doet ze al jaren, en is dan ook half januari al aardig wat haar af. :=

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:55

Maartje1990 schreef:
beatje schreef:

Waar haal je deze onzin in godsnaam vandaan?! De meeste wilde paarden leven op ruwe en kale terreinen. En zullen hoogstens in de buurt van een lage struik gaan staan want in bomen kan gevaar zitten.

Geen wilde paarden maar mijn paarden hebben de keus binnen te gaan staan. Maar zij kiezen ervoor om kont naar de regen te gaan staan. Wilde paarden doen dit ook al hebben zij geen keus.

Die onzin haal ik uit een wilde kudde waar ik wel eens kom en bestudeer.Maar goed ik denk dat jij thuis uit je boeken en computer meer wijsheid haalt dan wat ik in het echie kan bewonderen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:22

Beatje, totaal offtopic...waar ga jij weleens een wilde kudde bestuderen???

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:31

Overhangende rotsen hebben wel niet in Nederland toch? :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:40

Anoniem schreef:
Beatje, totaal offtopic...waar ga jij weleens een wilde kudde bestuderen???

Spanje en in portugal hebben ze er ook nog lopen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:42

Vala schreef:
Overhangende rotsen hebben wel niet in Nederland toch? :D

Nederland niet,maar daar lopen de wilde kudde's ook niet op open rotsige vlakte's ,maar in weien en bossen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:36

http://www.thehorse.com/articles/34759/ ... e-shelters

Hier een artikel van iemand die echt heeft onderzocht of paarden gebruik maken van beschutting. Het antwoord is: ja.

Ze gebruiken bomen, struiken en overhangende rotsen om uit de wind te blijven en enigszins droog te blijven. En zijn die er niet, zoals op een plek in IJsland waar ze onderzoek deden, dan maken de pony's gebruik van welvingen in het landschap, zoals wallen en grachten.

Paarden in het wild schuilen dus wel degelijk op plekken op die ze beschermen tegen de kou. Ook onder bomen. En dan vooral bij neerslag gecombineerd met harde wind volgens dit artikel.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:26

Hoe doen jullie dit trouwens bij het rijden? om ze een beetje proper te rkijgen?
hier lijkt het erop dat ik meer problemen heb met het wennen aan 24/24 buiten zonder deken dan mijn merrie, zij vind het fantastsich om elk proper plekje helemaal vies te krijgen :p
ze krijgt ook zo een lelijke krullende vacht al het geregend heeft of als ze zweet ( reeds getest op cushing en dit heeft ze niet ) ik krijg de golven niet uit haar vacht, ze ziet er een beetje verwaarloossd uit op dit moment..