DubbelDun schreef:Maar je kunt toch geen 'waarheid' ophangen aan het feit dat JOUW paard zo reageert op regen.
Die van mij weten niet hoe snel ze hun schuiltent in moeten komen als het begint te regenenMaar daarmee zeg ik niet dat paarden NIET tegen regen zouden kunnen.
Je moet alleen geen vergelijking gaan trekken met wilde paarden of daar iets al kreupelheid bij halen
Het ene paard kan tot op de huid nat worden en vrolijk doorlopen zonder problemen, de ander zal er misschien een longontsteking aan over houden. Heeft te maken met gezondheid, weerstand etc.
Ik hoor wel vaker 'mijn paard staat gewoon in de wei te eten als het hard regent'... dat geloof ik direct want eten gaat boven droog blijven. Daar zullen die watjes van mij geen uitzondering op zijn
Maar geef datzelfde paard een ruime schuilgelegenheid met een bult hooi en kijk dan waar het gaat staan bij een fikse uren durende bui....
Ik hang geen waarheid aan mijn paard, ik gaf het als voorbeeld, maar zie het overal gebeuren. De paarden die zogenaamd niet van regen houden hebben denk ik niets te doen buiten. Toen ik nog op een grote pensionstal stond zag ik alle paarden, die van mij incluus, helemaal flippen bij regen, met name als er iemand aan kwam, waren ze allemaal aan het roepen en heen en weer lopen dat ze naar binnen wilden op de paddock. Op de wei gebeurde er niets en liepen ze zelfs van je weg.
Dus inderdaad ja, eten is belangrijker.
De laatste weide waar mijn paard stond had binnen hooinetten hangen en een bak los hooi, dan nog stonden zij en haar 2 weidemaatjes buiten. In de zomer, dan staat ze binnen.
Ik denk ook dat de paarden niet verwend zijn, maar dat ze misschien wel verwend worden gemaakt.
Overigens bracht ik geen kreupelheden in het gesprek, ik reageerde simpelweg op iemand anders.