Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:07

LadyMadonna schreef:
Citaat:
Vergeet niet dat er onmogelijke stalhouders zijn, maar ook heeeel veel onmogelijke klanten.

Ja die zijn er zeker ook. Maar de positie is wel een andere. Als stalhouder kan je iemand de deur wijzen. Als klant heb je geen keus. Je kunt weggaan, maar dan moet er wel een alternatief zijn om naartoe te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:10

Brendaaaa schreef:
Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben 1 dagje in het jaar... maar als ik zelf een stal zou hebben, dan zou ik zeggen; klanten zijn op feestdagen welkom tussen 12.00-15.00. Dan kan iedereen nog even zijn ding doen, paarden kunnen even bewegen, maar je hebt wel je ochtend en avond voor jezelf met kerst.

Als dat betekent dat mijn paard maar drie uur op die dag uit zijn stal kan vind ik dat nog steeds niet acceptabel.

Je kiest ervoor een bedrijf te hebben op je privéterrein. Mensen op je terrein hoort daar dus bij. Wil je daar even aan ontsnappen dan moet je lekker op vakantie gaan en vervanging regelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:14

josien_m_ schreef:
[
Citaat:
Als jij onderbetaald wordt, vind je dat toch ook niet terecht en is dat toch zeker geen reden om dat een ander te willen onthouden?

Het verschil is dat ik niet bepaal wat het inkomen van de stalhouder is. Als hij onderbetaald wordt is dat niet mijn schuld. Ik heb alleen maar een bedrag afgesproken wat ik per maand betaal om mijn paard daar te stallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:16

josien_m_ schreef:
En als je het vak van stalbaas hebt gekozen, heb je dus nooit meer echt op rust, privacy of eens een vrije dag? dat lijkt me absurd!

Van mij heb je alle recht. Maar hoe je dat regelt is niet mijn probleem als klant.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:32

Ik zou het niet op prijs stellen..
Hier heb ik er nog nooit van gehoord ook.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:45

kimmie261 schreef:
sees maar hij WIL dan geen klanten op het erf,want dan krijg je weer scheve gezichten dat de een wel mag en de ander niet..

gewoon een dag helemaal niemand of niets om rekening mee te houden 1x per jaar ( lijkt niet bezonder maar geloof me,als je 18 uur van de dag 'geleefd'wordt door klanten kan 1 dag zo heerlijk zijn)

en dan 1 dag zouden paarden niet buiten komen zou dan een ramp zijn,wat je overigens in een ander topic geen ramp vond:
Sees schreef:
Kimmie261, ik vind het ook wat anders als het eens een keer voorkomt dat een paard niet buitenkomt als dat het aan de orde van de dag is.

dus ja,wat dan nu ineens wel het probleem is,vat ik even niet??

en esmee ,nee ik rij niet meer paard...dus nee dan komen ze er niet uit..of heel even als de stal gedaan wordt,maar dan staan ze alleen maar te zeuren dat ze naar binnen willen,dus zelf bewegen is dan geen sprake van,dus ja,dan staan ze gerust 30 uur ( of wel langer ligt eraan hoe laat ik uitmest en de dag erna ga uitmesten) binnen...

en dat mss wel 2 of 3 x per jaar...erg he?? en weet je,ze zijn totaal happy als ze dan binnen staan,dan is het nl buiten écht geen weer voor een paard :D

Wat is dit flauw zeg, een ander topic erbij halen. Zo kan ik alles wat jij ooit gepost hebt ook wel tegen elkaar gaan afwegen om te kijken of jij jezelf een keer tegenspreekt.

Nu ik er nog eens over nadenk, vind ik ook een dag binnen niet kunnen als je het totale aantal uur wat een paard dan achter elkaar binnen staat op gaat tellen.

Als je als pensionhouder 18u per dag geleefd wordt door je pensionklanten, doe je iets niet goed volgens mij. Dat is op geen enkele stal waar ik stond aan de orde geweest. IMO wil je dan veel teveel controle houden en moet je leren loslaten.

Je hoeft ook geen dag mensen op je erf als je maar wel gewoon de paarden verzorgd zoals normaal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:51

Het regent nooit 30 uur achter elkaar dus waarom staan de paarden na een regenbui dan niet weer gewoon buiten? Waarom een paard straffen door hem bijvoorbeeld 30u achter elkaar te zetten voor drie uurtjes regen. Wat is nou erger?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:43

Nikass schreef:
josien_m_ schreef:
En als je het vak van stalbaas hebt gekozen, heb je dus nooit meer echt op rust, privacy of eens een vrije dag? dat lijkt me absurd!

Van mij heb je alle recht. Maar hoe je dat regelt is niet mijn probleem als klant.

Maar de pensionhouder bepaalt zelf zijn voorwaarden. daar kies je zelf voor.

uiteraard moeten die voorwaarden wrl bekend zijn van te voren en wijzigingen in de voorwaarden op tijd aangekondigd.

Verder heb ik ook meegemaakt dat ik in het najaar verhuis was naar een stal en dat ik tegen december te horen kreeg dat de stal met kerst een dag dicht zou. op die stal kwamen de paarden er in de winter ook niet uit aks je het zelf niet deed dus ik was ook absoluut niet te spreken over die mededeling.
En met mij meer klanten denk ik want uiteindelijk ging die sluiting niet door. kan me in elk geval niet meer herinneren dat de boel echt dicht was.

Hier thuis delen we de verzorging van de paarden. met kerst lossen we dus ook onderling op. Paarden lopen elke dag tot dag en nacht buiten en de eigenaren hebben allemaal een sleutelhanger voor de poort dus kunnen altijd bij hun paard. Een heel etmaal niet uit de stal is echt geen optie in mijn ogen. absoluut niet diervriendelijk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:43

ShamalArabs schreef:
je bent +/- 1 uur per dag per paard bezig (zonder het opletten erbij te rekenen) aan binnen en buiten doen, voeren, algehele controle en uitmesten.

Heeft onze stalhouder toch mooi een probleem met 43 paarden en maar 24 uur in een dag. :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:55

Tessebes schreef:
ShamalArabs schreef:
je bent +/- 1 uur per dag per paard bezig (zonder het opletten erbij te rekenen) aan binnen en buiten doen, voeren, algehele controle en uitmesten.

Heeft onze stalhouder toch mooi een probleem met 43 paarden en maar 24 uur in een dag. :P

Idd. Volgens mij kan dat véél sneller.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:09

Ik heb er hier 4 staan, maar ben echt geen 4 uur bezig op een dag.
Al met al 1.5 uur denk ik en dan reken ik het heel ruim.

peach2001

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:23

Tuurlijk kan dat sneller :j bij eigen paarden en zeker eigen fok zie ik veel sneller iets dan bij een vreemd paard. Desondanks zit er veel tijd in zelfs de snelle controle, beweging (tijdens het buiten en binnen zetten, je hebt geen idee hoeveel mensen de eerste lichte manke stapjes niet eens opmerken) mest kleur en substantie, waterbak schoonmaken, bepalen hoeveel hooi er gegeten is, of dat meer of minder is dan normaal, of er afwijkend gedrag is etc. etc.

Maar goed, wij zitten er dan ook echt bovenop als er een wat heeft en de DA staat vaak verbaasd omdat hij het er nog niet uitgehaald had..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:29

Hier ongeveer een half uur per dag per paard. vegen vaak met de hand. uitmesten niet alleen de stal maar ook de paddock en de wei en groot deel van het jaar aan de hand naar het land en weer ophalen. (langere loopwegen)

En dan heb ik de extra uren van andere klussen nog niet meegerekend: ruwvoer oogsten en op zolder brengen, omheining repareren (boer rijd elke oogst aantal palen kapot) draden verplaatsen. Mesthoop legen, strooisel halen en op de plek zetten, bak slepen, stal schoonmaken van binnen en van buiten en reparaties verrichten en verven (houten stal) en een groot deel hiervan meerdere keren per jaar.
Inkomen? 2,50 per paard per dag waar alle vaste lasten en kosten van af moeten. voer en strooisel wordt apart berekend.
En dan zijn er "stallen" die vol pension met alle nacht op stal aanbieden voor €130,- per maand. liefdewerk oud papier in mijn ogen. Kan me goed indenken dat sommige stalhouders gewoon zeggen: dit bied ik. als het je nieg zint staat het je vrij elders een beter plekje te zoeken. dat heeft niets met macht te maken maar met zelfbescherming en je eigen grenzen afbakenen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:36

joyce B schreef:
Hier ongeveer een half uur per dag per paard. vegen vaak met de hand. uitmesten niet alleen de stal maar ook de paddock en de wei en groot deel van het jaar aan de hand naar het land en weer ophalen. (langere loopwegen)

En dan heb ik de extra uren van andere klussen nog niet meegerekend: ruwvoer oogsten en op zolder brengen, omheining repareren (boer rijd elke oogst aantal palen kapot) draden verplaatsen. Mesthoop legen, strooisel halen en op de plek zetten, bak slepen, stal schoonmaken van binnen en van buiten en reparaties verrichten en verven (houten stal) en een groot deel hiervan meerdere keren per jaar.
Inkomen? 2,50 per paard per dag waar alle vaste lasten en kosten van af moeten. voer en strooisel wordt apart berekend.
En dan zijn er "stallen" die vol pension met alle nacht op stal aanbieden voor €130,- per maand. liefdewerk oud papier in mijn ogen. Kan me goed indenken dat sommige stalhouders gewoon zeggen: dit bied ik. als het je nieg zint staat het je vrij elders een beter plekje te zoeken. dat heeft niets met macht te maken maar met zelfbescherming en je eigen grenzen afbakenen.

Dat recht heb je idd ook als stalhouder vind ik. Maar dan wel vooraf melden, niet achteraf.
Ik vind ook dat je verantwoordelijk bent voor wat je in huis haalt. Als je normale klanten hebt staan die een beetje redelijk zijn en jij spreekt af dat ze met kerst om tien uur 's ochtends een halfuurtje mogen komen, en om vijf uur 's middags dat mensen zich hier gewoon aan moeten kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 05-11-13 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:36

joyce B schreef:

En dat is nu het punt, de meeste mensen zien niet wat er allemaal achter de schermen voor werk verricht moet worden. Zij rekenen alleen: zoveel zakken brok á zoveel, met vlas/stro net zo, hooi als het van eigen land komt kost toch niets? Nee de tractor loopt op lucht en het vele malen schudden en dan het dijken gaat ook vanzelf zonder dat er iemand op die tractor zit. Zo komen velen tot hun rekensom en zien dan dat er onder aan die streep zat over blijft voor de staleigenaar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:41

Je bepaald die prijs toch in principe zelf? En ja ik weet dat de markt dit eigenlijk doet, maar als je hier vooraf onderzoek naar gedaan hebt dan weet je dat toch en is het toch een bewuste keuze?
En anders staat het je toch vrij om een ander beroep te zoeken?
Je mag een stalhouder natuurlijk best waarderen, maar ik snap dat gezeur om geld nooit zo. Dat weet je van te voren. Het staat je vrij om meer te rekenen of een ander beroep te zoeken :).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:27

Joyce B, in sommige gevallen heeft het volgens mij wel degelijk met macht te maken. Ik geloof niet dat de pensionhouder het ook zo ziet en zich er naar gedraagt hoor maar er bestaat nu eenmaal een scheve machtsverhouding tussen een pensionhouder en zijn klanten (en ja ik heb helaas meegemaakt dat daar misbruik van gemaakt werd).

Esmeej, ben het met jou eens.
Die prijs bepaal je als pensionhouder inderdaad zelf en af en toe betaal je belachelijk veel voor wat je er voor krijgt (een vergelijkend rekensommetje met de paarden aan huis is zo gemaakt). Als ik het geld er voor heb en mijn paard staat goed, betaal ik het met liefde hoor begrijp me niet verkeerd. Je zal misschien niet schathemeltje rijk worden van een pensionstal (alhoewel ik er een aantal hier in de buurt ken die het erg goed doen ;)) maar om nou te beweren dat armoei troef is in deze business gaat me ook wat te ver ;).

Wij hebben een topper van een pensionhouder die met zijn pensionklanten meedenkt en zijn bedrijf zo heeft ingericht dat het paardengedeelte redelijk gescheiden ligt van zijn huis.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:13

Nogal makkelijk om te zeggen. Ach, dan ga je toch lekker wat anders doen..

En tuurlijk bepaal je deels zelf de prijs. Maaaaaaar als mijn stalhouder al haar uren zou rekenen, kosten en dergelijke, zou de stal minstens 3 x zo duur zijn en zou ze geen klant meer hebben.

Zij doet het puur uit hobby. Niet omdat t nou zo'n wereldbaan is. En waarschijnlijk vele anderen ook op deze manier.
Er zullen heus wel stallen zijn die er er flink geld op verdienen, maar dat zullen voornamelijk de grotere stallen zijn met binnenbak, manege lessen en dergelijke.

En hoe kan je nou in deze tijd zomaar ff je toko verkopen dan om wat anders te gaan doen?
Daar is de tijd nou niet echt naar.
Meeste stalhouders zijn er ws ook ingerold. Je krijgt namelijk ook niet zomaar ff een hypotheek om een huis te kopen, omdat jij bedacht hebt dat je leuk pensionhouder kan worden en daarmee flink geld te verdienen, want dat is in de meeste gevallen echt niet zo.
En hoeveel stalhouders of hun partners hebben er niet een normale baan naast om alles te kunnen betalen?

Nogmaals, als ik en mijn paard het er het hele jaar top staan en prima naar ons zin hebben, val ik echt niet over dat ene dagje. Een dagje op stal is echt geen wereldzonde (hoeveel paarden staan er wel niet hele dagen op stal???), paarden krijgen normaal te eten en de stal word opgestrooid, ik vind het best.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:17

Skessa, dat is imo echt onzin hoor. Mijn stalhouder is TOP (en sommige op de voorgaande stallen ook) maar pensionhouder worden vanwege de hobby? :n. Dat zou ook niet slim zijn imo. Veel pensionhouders hier zijn koeienboeren geweest en die varen wel bij het omturnen van het bedrijf naar een paardenbedrijf ;). Die hebben dan wel het 'geluk' dat de investeringen minder zijn omdat veel faciliteiten er al liggen en veelal middelen al aanwezig zijn.

Als jouw stalhoudster al haar uren etc rekent en ze kan zichzelf dan met de prijs die ze vraagt als stalgeld niet bedruipen, dan is ze niet goed bezig. Dan moet je imo of het stalgeld omhoog doen of jullie meer zelf laten doen voor hetzelfde stalgeld of proberen meer voordeel uit bulkinkoop oid te halen of op een andere manier besparen, stagiaires of weet ik wat. Het is echter moeilijk om een dergelijk drastische verandering nog door te voeren als je de stal al vol hebt staan ;).

Het is geen dagJE op stal het is ± 30u, dat is maar 10 uurtjes minder dan een volle werkweek!

En dat er nog veel teveel paarden standaard teveel op stal staan is wat mij betreft alleen maar in en intriest ipv dat het rechtvaardigd dat het op andere stallen slechts af en toe gebeurt.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:28

Kan ik jouw ogen onzin zijn, maar ik kijk enkel naar hoe de situatie hier is.

Tsja, nogmaals, ik ga over die 30 uur echt niet lopen miepen als ik en mijn paard het voor de rest helemaal 100% naar onze zin hebben. Bij slecht weer staan ze ook wel eens een dag binnen... en geloof me... ze staan op zo'n dag echt veeeel liever in de stal dan buiten.

Edit: Zie dat je je post hebt aangepast.
Reden van een vol pension stal is, dat ze nu zelf in de hand houden hoeveel er verbruikt word met stro en hoor en dergelijke.
En bulk voordeel is leuk. Maar ik sta maar op een kleine recreatiestal hoor, geen stal met 50 paarden :=

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:32

Skessa_ schreef:
Nogal makkelijk om te zeggen. Ach, dan ga je toch lekker wat anders doen..

En tuurlijk bepaal je deels zelf de prijs. Maaaaaaar als mijn stalhouder al haar uren zou rekenen, kosten en dergelijke, zou de stal minstens 3 x zo duur zijn en zou ze geen klant meer hebben.

Zij doet het puur uit hobby. Niet omdat t nou zo'n wereldbaan is. En waarschijnlijk vele anderen ook op deze manier.
Er zullen heus wel stallen zijn die er er flink geld op verdienen, maar dat zullen voornamelijk de grotere stallen zijn met binnenbak, manege lessen en dergelijke.

En hoe kan je nou in deze tijd zomaar ff je toko verkopen dan om wat anders te gaan doen?
Daar is de tijd nou niet echt naar.
Meeste stalhouders zijn er ws ook ingerold. Je krijgt namelijk ook niet zomaar ff een hypotheek om een huis te kopen, omdat jij bedacht hebt dat je leuk pensionhouder kan worden en daarmee flink geld te verdienen, want dat is in de meeste gevallen echt niet zo.
En hoeveel stalhouders of hun partners hebben er niet een normale baan naast om alles te kunnen betalen?

Nogmaals, als ik en mijn paard het er het hele jaar top staan en prima naar ons zin hebben, val ik echt niet over dat ene dagje. Een dagje op stal is echt geen wereldzonde (hoeveel paarden staan er wel niet hele dagen op stal???), paarden krijgen normaal te eten en de stal word opgestrooid, ik vind het best.

Daarom zeg ik ook, je weet waar je aan begint als je zo'n bedrijf start, je weet wat je ongeveer gaat verdienen, dat is niet zo heel moeilijk uit te rekenen. Dat pensionhoudij over het algemeen ontzettend goed betaalde baan is op sommige plekken weet je van te voren, dus dat is een overweging die je zelf maakt. Die uren worden nou eenmaal niet gerekend, bij niemand niet, is een feit, en als je dat wel
wilt moet je geen pensionhouder worden. Heel simpel. Bouwvakkers worden in hun ogen misschien ook wel onderbetaald, ga jij als je gaat verbouwen die dan ook nog ff 1000 euro de man toe stoppen? Zo werkt het nu eenmaal niet.
Juist omdat het zo'n grote stap is inclusief hypotheek e.d moet je er van t voren goed over na denken, onderzoek doen. En als je dan eenmaal zo'n pensionstal hebt ben je zelf verantwoordelijk voor het volk dat je in huis haalt. Is het een asociaal persoon die zich niet aan de regels houd en z'n troep niet opruimt waardoor het jou als pensionhouder veel werk kost, schop je hem er toch uit?
Dat een pensionhouder altijd aan het werk, is misschien poedersuiker voor hem, maar dat weet je van te voren. Als je dan een beetje normale klanten hebt kun je best een keer in de zoveel tijd vragen of er een rooster kan komen boor die en die dag, neem je een dagje vrij, niet zo moeilijk hoor, en in de meeste gevallen ook best mogelijk (overal wat ik gezien heb iig wel).
Dat iemand het voor de hobby doet is niet mijn, of mijn paard zijn keuze. Moet iemand lekker zelf weten, maar als ik de afgesproken prijs betaal, verwacht ik de afgesproken dienst of iemand dat doet om miljonair te worden of nog geld moet toeleggen, maakt mij niet uit.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:36

Sees schreef:
Als jouw stalhoudster al haar uren etc rekent en ze kan zichzelf dan met de prijs die ze vraagt als stalgeld niet bedruipen, dan is ze niet goed bezig. Dan moet je imo of het stalgeld omhoog doen of jullie meer zelf laten doen voor hetzelfde stalgeld of proberen meer voordeel uit bulkinkoop oid te halen of op een andere manier besparen, stagiaires of weet ik wat. Het is echter moeilijk om een dergelijk drastische verandering nog door te voeren als je de stal al vol hebt staan ;).

Daar ben ik niet met je eens, als je gaat rekenen naar je uren, dan kom je er met 1000 euro stalgeld nog niet, en wij hebben er 1 gehad, dus ik kan het weten. Als je alles rekent verzekering, krachtvoor, hooi, electriciteit, belastingen enz... hadden wij nog zo'n 100 euro per paard/maand over, zonder de werkuren erbij he! En wij hadden geen lening lopen voor onze stal...;
was het maar zo makkelijk zoals jij zegt...
weet je welke stallen er echt opbrengen, dat zijn de hele grote, maar ik ben ervan overtuigd dat die tot aan 20 paarden heeeeel wat minder zijn en maar net het hoofd boven water houden!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:45

Omdat het geen vetpot is (het tegenovergestelde eerder :') ) om een pensionstalletje te runnen, wordt het hier vaak "nebenbei" gedaan. Persoon woont nou eenmaal op een boerderij, maakt er een kleine pensionstal van (of mijn oude stal: oude varkensboerderij ombouwen, is inmiddels een pensionstal met 40 pensiongasten, 2 binnenbakken etc) maar heeft een gewone baan. Veel hobbystallen hier dus.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:52

ja klopt, wij hadden ook nog allebei onze gewone baan erbij hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:01

Lijkt me zalig voor mezelf, me met Kerst even een dag niet druk te hoeven maken om de paarden, maar heel eerlijk...... Ik zou het persoonlijk vreselijk vinden als mijn paard een dag opgesloten zou moeten staan in zijn eigen stront. No way dus. Gelukkig sta ik op een eigen plekje, waar we met vier meiden alles zelf doen. Dus ook met Kerst. Overigens staat mijn paard sowieso lekker buiten met schuilstal, dus dat hele opstalgedoe gaat lekker aan ons voorbij. Ik vind het namelijk erg dier- en klantonvriendelijk. :j