Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:26

Bowen, niet mijn ding, alleen iets wat ik van anderen weet. :P
En voor mijn oude dame heeft het nooit echt gewerkt, die is nog altijd overdreven actief 8-)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:45

Waratje schreef:
Bowen, niet mijn ding, alleen iets wat ik van anderen weet. :P
En voor mijn oude dame heeft het nooit echt gewerkt, die is nog altijd overdreven actief 8-)

Dat begreep ik al wel, het met "je" schrijven is een beetje een gewoonte, was niet persoonlijk naar jou gericht, sorry als het persoonlijk overkwam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:48

Moratoetje schreef:
Mok is gewoon K*T! Ik ben blij dat ik het nu onder controle kan houden.

Hoe oud is ze en is ze al eens op PPID, Cushing, getest? Verminderde weerstand is een van de beginsymptomen.

Mok is trouwens inderdaad flut..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:54

Bowen schreef:
Nens77 schreef:
Mijn paard wordt vet en lui van zijn vakantie op de wei, wellicht wordt zoiets bedoeld ?
Nu is hij altijd liever lui dan moe maar die extra kilo's maakten het wel een stuk erger, hij leek wel bijna uit zijn vel te knappen

Van vakantie in de mac donalds, daar wordt iedereen dik en lui van ;)

:D :D :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:06

Waratje schreef:
Sees, paarden worden nog wel eens "te mak" van 24/7 buiten :D
Bowen heeft precies verwoord hoe ik ook over deze opmerking denk ;).

Gini schreef:
Waarom dan niet het op stal staan? Dat een paard niet 23/7 op stal hoort, daar zijn we al over uit dat dat niet ideaal is. Maar wat is er mis met bv. het 's nachts opstallen van een paard? Waarom is dat ineens onnatuurlijker en daardoor onaanvaardbaarder dan op diens rug te gaan zitten en diens weideland af te bakenen?

Maar deels gequote omdat mijn Bokt anders weer raar gaat doen :roll:
Ik heb geen problemen met een dagdeel opstallen, dat heb ik ook nergens in dit topic gezegd ;). Heck, ik heb vrijdag en zondag mijn paarden óók opgestald, weer naar buiten gedaan en weer opgestald vanwege de *$^%#$@#!* -:(- aanhoudende regen.
Om het met de trailer rijden als voorbeeld te nemen, af en toe een keer met de trailer rijden is natuurlijk niet te vergelijken met je paard dagelijks te lang opstallen :o.
Een paard is een sociaal dier met natuurlijk aangeboren kuddegedrag en door paarden op te stallen, weerhoudt je ze van dit natuurlijke gedrag.
En ja, ook mijn paarden gaven gisteren met de aanhoudende regen de voorkeur aan 'alleen' op stal staan als in kuddeverband buiten. Maar zodra ze weer op temperatuur zijn en de buikjes rond hebben, gaan ze weer naar buiten. Zodra de ruif met 24/7 ruwvoer straks in de wei komt te staan, zou ik ze niet zo snel meer binnenhalen maar dan talen ze er zelf ook minder naar.
Iedereen doet dingen met z'n paard die tegennatuurlijk zijn maar het langdurig niet voorzien in de basisbehoeften van je dier is IMO not done :o.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:25

fransje23 schreef:
Hoe oud is ze en is ze al eens op PPID, Cushing, getest? Verminderde weerstand is een van de beginsymptomen.

Mok is trouwens inderdaad flut..

Ze is 21 jaar en kerngezond, alleen extreem gevoelig voor mok. Er is bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niets bijzonders uit. Volgens de DA komt het waarschijnlijk omdat ze 1x heel erg mok heeft gehad.

De beesten die bij ons nog buiten liepen (24/7) stonden gisteren gewoon te rillen, ze waren ook nat tot op de huid en voelde echt ijskoud aan. Mijn 3-jarige merrie wil nooit in de trailer maar die liep er nu haast in een drafje in. Zo graag wilde ze mee. Normaal sta ik bijna een uur met haar voordat ze in de trailer gaat. Een van de pony's heeft een hoefzweer door de nattigheid, een ander heeft een beetje mok, het jaarling is toch weer afgevallen ondanks bijvoeren.....nee voor mij was het genoeg. Ze staan nu eerst een paar dagen binnen om bij te komen en op te warmen daarna mogen ze weer naar buiten voor een dagdeel.

Onze weilanden stonden gisteren voor een deel onder water, de sloten waren gewoon tot de rand vol. Er zijn nauwelijks nog droge plekken om te staan en/of te liggen. De bodem is nat en glibberig, ze zakken er tot de kogels in.

Jibbel

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:16

Hier stonden ze zelfs te rillen mét regendeken op. Heb ze dan ook halverwege de middag op stal gezet.
Rond een uur of half 8 heb ik ze nog even naar buiten geknikkerd, zodat ik de stallen kon doen, maar ze wilden na een kwartiertje heel erg graag weer naar binnen.
Vanmorgen weer lekker naar buiten gedaan, helaas allebei wel dikke benen van een nachtje op stal. En dat is voor mij een extra reden waarom ik mijn paarden eigenlijk altijd 24/7 buiten laat lopen en alleen op stal zet met extreme weersomstandigheden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:34

Heel veel paarden stonden gisteren te rillen maar het was ook uitzonderlijk slecht weer. Geeft wel aan dat het goed 24/7 buiten houden niet zo simpel is als het lijkt. Vraagt zeker een goed doordachte omgeving met voldoende schuilgelegenheid waar ze allemaal, ook de minder dominante dieren, droog kunnen staan. Ook stelt het hoge eisen aan de ondergrond waar de paarden lopen moet er vaak flink geïnvesteerd in een bodem die ook bij extreem weer goed blijft.
Aangezien aan deze voorwaarden niet voldaan kon worden bij een vorige stal heb ik mijn paard weer verhuisd en staat ze nu ’s nachts op stal en van 9 tot 17.30 op het weiland. Liever dat dan 24/7 in de modder met te weinig beschutting omdat ze van het dominante paard niet mogen schuilen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:09

Ik heb vrijdag mijn paarden ook voor de nacht binnengehaald om 22u, ik was de regen zó zat! Mijn bonte rilde iets, de haf niet. Gisteren heb ik ze om 12u naar binnen gehaald en om 18u weer naar buiten gegooid om ze vervolgens om 23u weer naar binnen te halen en vanmorgen om 07u stonden ze weer buiten.
Normaal haal ik ze amper binnen, dan doe ik ze eerder een deken op maar op een nat paard kun je geen deken leggen (al zijn de meningen ook daar over verdeeld) dus dan maar naar binnen voor de nacht.
Ik hoop dat het gedaan is met die énorme regen. Dat het de hele dag af en aan regent vind ik geen probleem, daar kunnen ze wel tegen maar bij ons heeft het afgelopen vrijdag onafgebroken van 07.00 's morgens tot 03.00 's nachts geregend :(. Had de ruif al in het land gestaan, had ik ze misschien wel buiten laten staan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:34

hier nog geen problemen, afgezien van de blub. greppels gegraven waar het water door stroomt. deze komen voor het schuilhoklangs, en de paarden gebruiken deze geulen als hun eigen snelweg. zo komen ze weer bij het droge stuk van hun schuilhok. ( het stromende water spoelt de blub weg)
tot nu toe gaat het 24/7 prima! vorig jaar wel besloten even de paarden te verhuizen omdat het te nat werd. hier waren er geen bomen en ja, dat gaat niet zo goed dus maar weer naar huis. ik prijs mij ook gelukkig met de mogelijkheid tot 24/7 buiten :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:03

fransje23 schreef:
Heel veel paarden stonden gisteren te rillen maar het was ook uitzonderlijk slecht weer. Geeft wel aan dat het goed 24/7 buiten houden niet zo simpel is als het lijkt. Vraagt zeker een goed doordachte omgeving met voldoende schuilgelegenheid waar ze allemaal, ook de minder dominante dieren, droog kunnen staan. Ook stelt het hoge eisen aan de ondergrond waar de paarden lopen moet er vaak flink geïnvesteerd in een bodem die ook bij extreem weer goed blijft.

Helemaal mee eens! Het is wat anders dan gewoon maar je paard buiten in de wei laten staan. ;)

Hier gelukkig nog nauwelijks regen gehad, paar kleine buitjes. Gelukkig, als ik hoor wat er elders in het land is gevallen... :=