paulinebes schreef:Nee natuurlijk is het niet hetzelfde als in de natuur. Maar de basisbehoefte blijft uiteraard wel hetzelfde.. continu ruwvoer, veel lopen, kudde gedrag (stabiele kudde).., [***]
In het algemeen, ik heb het al eerder aangegeven: boeken vol zijn er geschreven, duizenden (wetenschappelijke) onderzoeken, miljoenen uren observatie, om dan vervolgens op bokt mensen te horen zeggen dat een paard eigenlijk met 22 tot 24 uur op stal ook heel gelukkig en gezond is, sterker nog, misschien nog wel gelukkiger en gezonder dan een paard dat veel buiten komt. Hoezo blinde vlek.. En die mensen weten elkaar ook nog te vinden en elkaar te bevestigen en alle extreme omstandigheden en uitzonderingen te noemen waarom een paard beter op stal kan staan.
Het is net zoiets als zeggen dat een vis eigenlijk ook best zonder water kan...
Misschien moeten we het woord "gelukkig" wat minder gebruiken; ik weet niet of dat een goed woord is dat op een paard of dier van toepassing is. Ik vind het een beetje een mensenwoord en voor iedereen heeft geluk een andere betekenis. Ik weet niet of paarden echt geluk ervaren, zoals wij dat kunnen (is vast ook wel een keer onderzoek naar gedaan). Als eigenaar moet je er in mijn ogen voor zorgen dat de omstandigheden zodanig zijn, dat jouw paard zich zoveel mogelijk als paard kan/gaat gedragen en zo dicht mogelijk bij zijn/haar natuur en natuurlijk gedrag kan komen, zeker als je dagelijks iets van hem/haar vraagt wat eigenlijk ook niet echt in zijn/haar natuur ligt. Dit om zoveel mogelijk zijn/haar lichamelijke en geestelijke gezondheid te waarborgen. Want je bent als eigenaar tenslotte verantwoordelijk voor dit prachtdier.
Ik denk dat iedereen sowieso wel het beste wilt voor zijn/haar paard.
En net zoals elk mens is elk paard verschillend, wij kunnen niet voor anderen zeggen wat nu echt beter is.