Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:53

paulinebes schreef:
Nee natuurlijk is het niet hetzelfde als in de natuur. Maar de basisbehoefte blijft uiteraard wel hetzelfde.. continu ruwvoer, veel lopen, kudde gedrag (stabiele kudde).., [***]

In het algemeen, ik heb het al eerder aangegeven: boeken vol zijn er geschreven, duizenden (wetenschappelijke) onderzoeken, miljoenen uren observatie, om dan vervolgens op bokt mensen te horen zeggen dat een paard eigenlijk met 22 tot 24 uur op stal ook heel gelukkig en gezond is, sterker nog, misschien nog wel gelukkiger en gezonder dan een paard dat veel buiten komt. Hoezo blinde vlek.. En die mensen weten elkaar ook nog te vinden en elkaar te bevestigen en alle extreme omstandigheden en uitzonderingen te noemen waarom een paard beter op stal kan staan.
Het is net zoiets als zeggen dat een vis eigenlijk ook best zonder water kan...

Misschien moeten we het woord "gelukkig" wat minder gebruiken; ik weet niet of dat een goed woord is dat op een paard of dier van toepassing is. Ik vind het een beetje een mensenwoord en voor iedereen heeft geluk een andere betekenis. Ik weet niet of paarden echt geluk ervaren, zoals wij dat kunnen (is vast ook wel een keer onderzoek naar gedaan). Als eigenaar moet je er in mijn ogen voor zorgen dat de omstandigheden zodanig zijn, dat jouw paard zich zoveel mogelijk als paard kan/gaat gedragen en zo dicht mogelijk bij zijn/haar natuur en natuurlijk gedrag kan komen, zeker als je dagelijks iets van hem/haar vraagt wat eigenlijk ook niet echt in zijn/haar natuur ligt. Dit om zoveel mogelijk zijn/haar lichamelijke en geestelijke gezondheid te waarborgen. Want je bent als eigenaar tenslotte verantwoordelijk voor dit prachtdier.

Ik denk dat iedereen sowieso wel het beste wilt voor zijn/haar paard.
En net zoals elk mens is elk paard verschillend, wij kunnen niet voor anderen zeggen wat nu echt beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:54

Die van mij heeft spijtig genoeg de lessen kuddegedrag gemist ... Dus ja, probeer die maar ergens in een kudde te zetten .. Is overigens in het verleden gebeurt hoor, daar niet van. Daarna ben ik van stal verhuist en heeft hij alleen gestaan (24/7 buiten met aangrenzend paarden .. ze konden elkaar zelfs door de draden heen trappen := ) en daarna is mijn 2e pony erbij gekomen. Nuja, om een lang verhaal kort te maken lijkt het nu weer goed te gaan, maar ik zal maar niet te hard roepen want misschien beslist hij morgen wel dat hij het niet meer fijn vindt zo en dan kan ik weer een andere oplossing gaan zoeken :+

Maarja, al bij al kan ik enkel over mijn pony's spreken natuurlijk .. de andere pony's weet ik niet het wat, waar, hoe, waarom van, dus daar kan ik ook niks over zeggen ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:23

nou,ik leer hier wel een heleboel nieuwe dingen,zoals dat paarden die op stal staan de beste acteurs zijn die er bestaan,paarden die op de wei gelukkig tonen zíjn natuurlijk gelukkig,maar een paard wat op stal gelukkig toont is een acteur,dat zijn stille lijders die maar net doen alsof ze gelukkig zijn..

wauw...

en dan nog mensen die paarden zien alsof het dieren zijn die zo uit het wild gehaald zijn,zijn allemaal natuurdieren,maar enig recht op migratie geven ze dan niet,nee joh in een paddockje is ruim zat!dan kan een paard zich hélémaal in zijn natuurlijke behoeftes voorzien :j

over blinde vlekken gesproken... :)

tja,ik kan nog steeds niet wakker liggen van uitstekend verzorgde paarden welke op stal staan...

en nogmaals ik voel me niet aangesproken 5 van de 7 paarden staan hier 24/7 buiten en de eczemers staan snachts op stal en overdags buiten,maar áls ik zou moeten kiezen om mijn paarden 24/7 op stal te zetten of 24/7 op een weitje of paddockje ( dus wei zonder schuilmogelijkheid),gaan ze echt op stal...

paulinebes

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:49

kimmie261 lees nou eens wat ik schrijf ...
Ik heb het erover dat je de leefomgeving zoveel mogelijk moet inrichten zodat het paard zich zoveel mogelijk als paard kan gedragen, en dat is niet 22 uur op stal, dat hoef ik jou toch niet uit te leggen? En ik zet mijn vraagtekens bij het woord "gelukkig", omdat jij daar bijvoorbeeld een hele andere definitie van hebt dan ik. Ik zou niet snel durven zeggen dat mijn paard gelukkig is. Wel is ze vaak ontspannen (ligt in de wei en/of paddock), op haar gemak, speels, olijk, soms baldadig, energiek. Ze heeft geen gezondheidsproblemen, haar mest is goed, haar vacht glimt en haar ogen glanzen, haar hoeven groeien goed, ze gedraagt zich sociaal naar haar weidemaatje(s), naar ons en naar andere dieren, haar gedrag is stabiel.
Ik denk niet dat ik de wijsheid in pacht heb en de taal van het paard volledig spreek, dat ik altijd zie wanneer een paard in z'n optimale doen is. Alleen daarom al zal ik altijd proberen de omstandigheden in ieder geval zo te maken, dat dit het dichtst bij zijn natuur komt en dat de kans dat hij gezond blijft het grootst is. De kans dat een paard dat 22 uur op stal staat, stress, stalondeugden, koliek of blessures krijgt is nu eenmaal aantoonbaar veel groter dan een paard dat leeft onder omstandigheden zoals steeds geschetst. Dat jij het nu steeds in het extreme trekt, geeft aan dat het kennelijk wat gevoelig bij je ligt. Waarom? Ik heb geen idee. Wat ik zeg en schrijf is namelijk niet raar ofzo. Het zijn vaststaande feiten en dat je in de marge nog een beetje discussieert (s nachts binnen overdag buiten), ok, geen probleem. En dat er uitzonderingen zijn, natuurlijk die zijn er altijd. Maar we praten hier over het algemeen en niet over de uitzondering. We hebben het hierover wat in het algemeen goed, beter, best is voor een paard. Wat dit precies is, is al vaak omschreven. Dat is niet omdat ik dat heb bedacht, maar mensen hier al sinds jaar en dag onderzoek naar doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:57

ik trek niets in het extreme,zijn de mensen die zeggen dat mensen geen paarden mogen houden als ze geen weidegang kunnen bieden,die zijn extreem...

en tja,ik zie mijn paarden op dit moment als gelukkige paarden,maar heb vroeger wel mijn paard veel op stal gehad,was deze anders als de paarden die nu 24/7 buiten staan...nee...niet dat ik merkte,ja weet je wat ik merkte doordat ik hem veel meer aandacht gaf als dat ik nu mijn paarden doe dat het vooral een knap stoer ventje was,hij straalde ,was gewoon een kanjer...de paarden die er nu staan zijn "gewoon" paard,heb niet het idee dat ze zich enigsinds bezonder voelen,dat wat ik wél had toen mijn paard in de randstad meer op stal stond..

maar verschil in stress,blessure gevoelig,stalondeugden...sorry...kan dat naar mijn ervaringen absoluut niet bevestigen...

maar ik zal dan ook niet beamen dat een stalpaard een ongelukkig paard is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:11

kimmie261 schreef:
ik trek niets in het extreme,zijn de mensen die zeggen dat mensen geen paarden mogen houden als ze geen weidegang kunnen bieden,die zijn extreem...

en tja,ik zie mijn paarden op dit moment als gelukkige paarden,maar heb vroeger wel mijn paard veel op stal gehad,was deze anders als de paarden die nu 24/7 buiten staan...nee...niet dat ik merkte,ja weet je wat ik merkte doordat ik hem veel meer aandacht gaf als dat ik nu mijn paarden doe dat het vooral een knap stoer ventje was,hij straalde ,was gewoon een kanjer...de paarden die er nu staan zijn "gewoon" paard,heb niet het idee dat ze zich enigsinds bezonder voelen,dat wat ik wél had toen mijn paard in de randstad meer op stal stond..

maar verschil in stress,blessure gevoelig,stalondeugden...sorry...kan dat naar mijn ervaringen absoluut niet bevestigen...

Ik kan alleen maar lachen om het stukje dat je paard zich niet bijzonder voelt..

En je paard niet op de wei is geen probleem maar niet buiten kunnen is echt niks extreems aan om dan te roepen dat mensen geen paard mogen. Ik ga ook geen olifant op mn balkon houden omdat ik dat nou eenmaal zo leuk vind en het welzijn van het dier zwaar op de tweede plek komt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:13

Nouja de keuze stellen tussen 24/7 op stal of 24/7 buiten zonder schuil mogelijkheden, dat zijn toch echt extremen van elkaar. En ik vind dat een paard dat naar buiten zou willen, naar buiten moet kunnen, minimaal een leuke hoeveelheid uren per dag. Dus ja, als iemand bijv. een jong paard koopt wat net uit de opfok komt, waar het dier bijv. 24/7 buiten heeft gelopen en het dier wordt opeens 24/7 op stal gedumpt, dan vind ik dat triest. En ik vind dat het niet goedgekeurd zou moeten worden.

Overigens kan mijn dierenarts wel beamen dat paarden die veel op stal staan blessure gevoeliger zijn, ik ben van mening dat zij er wel verstand van heeft.

kimmie261 schreef:
en dan nog mensen die paarden zien alsof het dieren zijn die zo uit het wild gehaald zijn,zijn allemaal natuurdieren,maar enig recht op migratie geven ze dan niet,nee joh in een paddockje is ruim zat!dan kan een paard zich hélémaal in zijn natuurlijke behoeftes voorzien :j

Lol. :')

Ehm, kimmie, een paard heeft meer aan een paddock dan aan een stal van 3x3 als we het over beweging hebben. Een paard is een dier wat z'n benen moet kunnen strekken, daar is zijn lichaam op gemaakt. Een paard hoeft niet direct depressief of dood ongelukkig te worden van een dag op stal (alhoewel, mijn jongste breekt de stal af als er niemand naast staat ;) ), maar dat maakt het nog niet goed voor de benen et cetera.

Een hond zet je toch ook niet de hele dag in een bench?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:20

nee ik zet mijn honden nooit in een bench,maar zat mensen die inmiddels zo honden houden...

honden geef ik ook geen brokken en hou ze ook niet alleen,terwijl menig hond leeft op brokken en alleen gehouden wordt.. ( wat overigens maar in zeer weinig gevallen dan weer onnatuurlijk of sielugh gevonden wordt)

dus laten we dat dier maar even buitenbeschouwing houden denk ik zomaar...

en ik vind een grote hond in een bench vergelijkbaar met een paard in een stand,een hond in een kennel vergelijkbaar met een paard in een stal,maar goed..

en waarom is een paard in een stal vergelijken met een paard in een wei zonder schuilgelegenheid 24/7 ineens extreem vergelijken,het is toch aan alle 2 de kanten het uiterste nemen??

ik vind een 24/7 op stal staan al extreem als stelling,alsof die dieren er dan nooit uitkomen...áls dat zo is dan is het dood zielig,maar een paard die 3 of 4 uur intensief gereden en verzorgd wordt..neh geen medelijde mee...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:24

kimmie261 schreef:

Dat is in mijn ogen niet alleen met paarden maar met al het vee.. Koeien, varkens, paarden, geiten, noem t maar op: dieren horen ruimte te hebben en buiten te kunnen lopen (met schuilmogelijkheid etc..). Is volgens mij niets extreems aan, maar volgens mij een binnen de maatschappij langzaam groeiend inzicht..en een teken van ontwikkeling

Citaat:

Volgens mij gaat dit stukje vooral over jouw eigen gevoel, qua band mens-paard. Ook fijn (voor ons vooral). Ik denk dat de meeste paarden voldoende hebben aan "het gewoon paard" zijn zoals jij het omschrijft. En helemaal niet in staat zijn "zich bijzonder te voelen". Is volgens mij vooral menselijke gevoelens projecteren op een dier en er automatisch vanuit gaan dat het dier zich daar ook het beste bij voelt.

Citaat:

Ook weer zo'n bijzondere opmerking. Je hoeft het niet zelf te ervaren er zijn al heel veel mensen, dierenartsen, wetenschappers, ervaringsdeskundigen, etc. die dat hebben ervaren en/of die daar onderzoek naar hebben gedaan en veel kennis daarover hebben opgebouwd.
Dat is ook weer vergelijkbaar met, ik doe geen cap op want ik heb zelf niet ervaren dat je met je kop op de grond kunt stuiteren... en vervolgens ook nog zeggen dat de cap-voorstanders onzinnige dingen zeggen.
Dat zijn toch vaststaande feiten, waar doe je zo moeilijk over?

Citaat:

Nee maar de kans dat een 22-24 uur op stal paard aanzienlijk minder op z'n plek is en meer risico op bepaalde medische problemen of stalondeugden heeft dan een paard onder eerder genoemde omstandigheden, staat vast. Dus waarom zou je dat risico willen nemen? Je gaat toch altijd voor 100%? En lukt dat niet doe je wat concessies, geeft niet, maar 22 to 24 uur op stal is geen concessie meer te noemen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:26

kimmie261 ben het helemaal met je eens.

Sommige komen hier echt over als een stel jehovah's die aan je deur komen...
Waarom kunnen jullie niet leven en laten leven?
Er wordt gezegd dat mensen met hun paard '24/7' op stal een blinde vlek hebben.
Maar vind dat er in dit topic opvallend egoïistisch wordt gereageerd door degene met '24/7' buiten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:30

paulinebes: Beter kan ik het niet zeggen ;)

Ik snap ook werkelijk helemaal niets dat mensen doodleuk kunnen zeggen dat hun paard zich kiplekker voelt terwijl hij 20-22 uur op stal staat te koekeloeren. En dat ze voldoende beweging hebben aan het uurtje trainen en aan een halstertje rondstappen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:31

Tiepfoudt schreef:

Ik snap ook werkelijk helemaal niets dat mensen doodleuk kunnen zeggen dat hun paard zich kiplekker voelt terwijl hij 20-22 uur op stal staat te koekeloeren. En dat ze voldoende beweging hebben aan het uurtje trainen en aan een halstertje rondstappen.

Misschien omdat jij deze paarden niet ken en nog nooit gezien heb?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:32

Poess91 schreef:

Maar vind dat er in dit topic opvallend egoïistisch wordt gereageerd door degene met '24/7' buiten.

Ik denk eerlijk gezegd dat er veel mensen zijn, waaronder ikzelf ook moet ik toegeven, die ervan schrikken hoeveel mensen hun paarden zoveel binnen hebben en blijven volhouden dat deze paarden het prima naar hun zin hebben die 20-22 uur dat ze op negen vierkante meter staan te kijken.

Edit: Het gaat er bij mij gewoon niet in dat paarden die zoveel binnen staan daarvan genieten.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:38

Poess91 schreef:
Tiepfoudt schreef:

Misschien omdat jij deze paarden niet ken en nog nooit gezien heb?

Lieve Poess91, het is niet omdat ik het allemaal bedacht heb, of dat ik denk de wijsheid in pacht te hebben, maar omdat het wetenschappelijk vast staat.
Lees gewoon de onderzoeken. Je hoeft mij niet te geloven. Je kan mij zien als een Jehova: maar ik zou zeggen: google en onderzoek en kom dan nog eens terug.
Laat mij een artikel zien waarin staat dat het houden van een paard in het algemeen 24 uur per dag op stal, goed is voor zijn/haar lichamelijke en geestelijke welzijn. Als jij me dat kan laten zien, dan praten we verder.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:40

Die paarden weten waarschijnlijk gewoon niet beter..

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:42

Komen jullie wel eens verder dan je eigen dorp dan?
Ik denk namelijk dat nog steeds het merendeel van Nederland in de winter de paarden veel binnen heeft staan.
En met een poll alleen op bokt kom je er niet, aangezien de meeste manege- en pensionhouders hier niet zitten.

En ik google genoeg en zie teveel onderzoeken voorbij komen.
Heb je ook gezien hoeveel onzin onderzoeken er tegenwoordig voorbij komen?

Mijn paard stond bij haar vorige eigenaar een aantal weken echt continu in haar box.
Ben ook blij dat ik daar weg heb kunnen halen, maar ze heeft er geen ondeugden, gebreken of klachten aan overgehouden.

En inderdaad, paarden zijn ook gewoontedieren. Sommige weten niet beter.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:46

Tiepfoudt schreef:
Poess91 schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat er veel mensen zijn, waaronder ikzelf ook moet ik toegeven, die ervan schrikken hoeveel mensen hun paarden zoveel binnen hebben en blijven volhouden dat deze paarden het prima naar hun zin hebben die 20-22 uur dat ze op negen vierkante meter staan te kijken.

Edit: Het gaat er bij mij gewoon niet in dat paarden die zoveel binnen staan daarvan genieten.

Ja Tiepfoudt, het blijft mij ook verbazen, maar ik ga de discussie af en toe toch maar weer aan. Ik hoop altijd maar dat iemand inderdaad zich echt eens gaat verdiepen en het lef heeft om z'n mening bij te stellen.
Heb ik ook gedaan. Mijn eerste paard stond ook te veel op stal. Ik deed wat iedereen deed. Mijn huidige merrie staat 24/7 buiten. Zodra het kan op het land en anders in de paddock met slowfeeders, een vriendin, schuilgelegenheid en voldoende ruimt om te liggen en uit je plaat te gaan. Nu loop ik met 24/7 ook tegen dingen aan, waar ik nooit over nadacht. Niets is zo simpel als het lijkt en regelmatig moet ik mijn ideeeen bijstellen, omdat de praktijk wat lastiger is dan de theorie. Maar dat mijn paard meer buiten dan binnen moeten staan, staat voor mij vast. En minimaal 1 vriend of vriendin erbij ook. Continu ruwvoer tegen verveling en voor de spijsvertering is ook een vereiste. En verder hard werken en af en toe creatieve oplossingen bedenken binnen de mogelijkheden.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:50

paulinebes maar volgens mij was dit topic daar niet voor bedoeld?
Hopen dat je iemand kan overtuigen.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:54

kimmie261 schreef:
Sees schreef:
Fjordowner, paarden ogen heel vaak gelukkig. Ten eerste omdat de arme volgzame donders véél te veel gelaten over zich heen laten komen zonder protest, veel meer dan goed voor ze is. En ten tweede zien veel paardeneigenaren de miniscule aanwijzingen die paarden geven om hun wellbeing aan te geven niet :o. Of ze leggen geen verbanden tussen bepaalde gedragingen/blessures en de manier waarop de paarden gehouden en getraind worden. Of ze willen het niet zien. En je hebt gelukkig en nog gelukkiger ;).

tja...aan alles wat wij met dieren doen zullen voor dieren beperkingen zijn,of dit nu paarden/honden of katten zijn,en er zullen dus ws bij alle dieren weleens aanwijzingen zijn ,al dan niet miniscuul,waarbij ze hun ontevredenheid zullen uiten.

denk dat we dan maar nooit meer op een paard moeten gaan zitten,want alleen al als het beest linksaf wil en jij rechtsaf en hij geeft een minimaal protest zou je al fout bezig zijn en het dier belemmeren in zijn welbevinden...

zolang een dier naar mijns inziens gelukkig is,dan zal het ook wel zo zijn,al is dat dan misschien weleens dat ze iets niet 100% hebben zoals ze het zelf graag hebben ( zo willen die van mij heel graag op de wei van de buren lopen,staat werkelijk vól met gras...terwijl ze dat niet mogen.. :(:) )

paarden buiten houden die daar overduidelijk laten zien dat ze niet happy zijn maar toch tegen wil en dank buiten blijven houden onder het mom "ze wennen er wel aan"zou dan wel geaccepteerd worden,want een paard kan natuurlijk niet onhappy zijn op een wei...en een paard die op stal moet je zelfs minimale aanwijzingen gaan lezen dat het beest zich daar niet prettig voelt en daar moet je dan meteen verandering in brengen...

dan wel met 2 maten meten natuurlijk... :)

Helemaal mee eens:-)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:55

Ik lees elke keer wat er gezegd word, maar ik heb eigenlijk gewoon geen zin meer om iets te posten. :=
De een kan je niet overtuigen dat 'stalpaardjes' gelukkig zijn, de ander is er niet van overtuigd dat 'de natuur paarden' niet gelukkig zijn van 24/7 buiten.

En heel eerlijk?
'T maakt mij ook geen ruk uit. Zo lang de eigenaar van het betreffende paard maar denkt/hoopt dat zijn of haar gelukkig is en ze als combinatie plezier hebben waarom zou ik dan met me vinger wijzen en hem of haar paardonwaardig noemen? Dat vind ik best wel een no-go. ;)
De TS stelde een vraag, maar idd... Mensen die hun paard op stal hebben staan (waaronder ik) willen niet meer reageren omdat er toch gezegd word dat we het niet goed doen. :) Dus wat heeft het nog voor nut? Geen dus.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:56

tja onderzoeken,en eigen ervaring...ik ga dan toch maar voor eigen ervaring denk ik :)

en mijn ervaring is van 18 jaar paarden houden in de randstad en nu 10 jaar paarden aan huis met 24/7 uitloopmogelijkheden dat ik eigenlijk geen verschil zie...

laat ik maar stellen dat de luchtzuiger (die ik al luchtzuigend gekocht heb overigens) hier meer zuigt op de wei als dat hij deed toen hij meer op stal stond,niet dat ik hem daarvoor op stal ga houden,maar hij heeft gewoon meer stress blijkbaar als hij meer vrijheid heeft en meer moet handelen met enge /nieuwe dingen...

ik heb gewoon alle 2 de kanten gezien en gedaan en kan nu niet mezelf helemaal joepiedepoepie vinden omdat ze nu veel buiten staan,als ik geen 'buiten + schuilmogelijkheid' had kunnen bieden hadden ze hier meer op stal gestaan...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 26-09-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:57

Precies michelle___.
En zo gaat het elk topic weer...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:00

Poess91 schreef:
Komen jullie wel eens verder dan je eigen dorp dan?
Ik denk namelijk dat nog steeds het merendeel van Nederland in de winter de paarden veel binnen heeft staan.
En met een poll alleen op bokt kom je er niet, aangezien de meeste manege- en pensionhouders hier niet zitten.

Jazeker, ik kom door het hele land.. :D. En als alle "klanten" maar blijven doen alsof het heel normaal is dat je paard in de winter niet buiten komt, dan zal het ook altijd zo blijven.

Er zijn overigens inmiddels ook heel veel pensionstallen die wel kijken naar de aard van het dier en hun stalbeleid hierop aanpassen. Dit aantal is groeiende.
Want de vraag (dat zijn wij..) bepaalt namelijk. T kan even duren maar die omslag komt, ben ik van overtuigd.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:01

Poess91 schreef:
Precies michelle___.
En zo gaat het elk topic weer...

als je geen discussie of reactie wilt moet je niet op een forum gaan zitten.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:02

Tsja, ideaal is het niet maar soms kan het toch gewoon niet anders. Mijn merrie kan heel slecht tegen de kou en nattigheid. Zelfs met een deken om sleet ze zelfs in de zomermaanden als het een weekje regende en ze stond dag en nacht buiten. Ook lekker zwakke weerstand en supergevoelig voor mok... In het verleden ook wel een stal gehad waar ze op een uurtje paddock en rijden op stal stond. Op voorwaarde dat ze dan wel gewoon wat te knagen had gedurende de dag was ze niet eens opvallend uit haar humeur. Maar ja... wel knoeperds van stalbenen... Gelukkig heb ik het nu getroffen met een plek met een eigen binnen-paddock waar ze lekker kan wandelen en de hele dag hooi kan eten en in de avond en nacht staat ze heerlijk in haar box van 15 vierkante meter. (daar heeft een E pony lekker de ruimte).
Maar kennen jullie dat paardengebed van vroeger nog? Daar kwam weidegang of uitloop niet eens in voor... Maar desalniettemin is het een prima ontwikkeling dat steeds meer paarden de gelegenheid krijgen tot loslopen/weidegang en dat men zich meer en meer bewust is van het feit dat het heel belangrijk is voor het welzijn van de paarden.