Nog een keer mijn post

[VSW] Keuze tussen stallen, welke?
Mijn paard gaat verhuizen van Assen naar Groningen. Ik studeer nu namelijk in Groningen, nu voor een jaar en ik woon hier ook al anderhalfjaar. Mijn paard heb ik toen in Assen gelaten. Mijn vader verzorgd haar en ik had voor doordeweeks een bijrijder om haar in conditie te houden. Ik reed zelf in het weekend, vakanties of als ik doordeweeks een dag vrij was... Maar ik heb het nu zo druk in Groningen dat ik ook weleens een weekend oversla.. En doordeweeks op een vrije dag ook eigenlijk geen tijd heb om naar Assen te reizen.. Dus hoewel ze daar de ideale stalling heeft, ik heb niet veel aan mijn paard en dat vind ik niet zo leuk meer.
De laatste twee week ben ik heel Groningen op mijn fiets door gereisd op zoek naar de perfecte stalling. Ik kwam in wijken, allerlei dorpjes en fietste routes die ik normaal nooit zou fietsen. Ik kwam erachter dat Groningen en omgeving best mooi is... Maar dat alles ook best ver is op de fiets :p
Maar goed... Ik heb na zo'n 10 stallen te hebben bezocht, een selectie van twee waartussen ik twijfel... Ik zal alle voor en nadelen eens op een rij zetten.
Stal 1
*Vervoer
- 30 min fietsen
- Of 2 minuten fietsen naar station (woon er dichtbij) 3 minuten trein en bij aankomst, 5 min fietsen. Dus nog niet eens een kwartier reizen met de trein. Ook ideaal met slecht weer. Fiets op het station plaatsen daar en klaar.
*Stalling
- Overdag zolang het weer en het land het toelaat met andere paarden samen weidegang, van 9 tot 5/6. In de winter hetzelfde, maar dan paddock. s' Avonds op stal. Weiland en paddocks zijn niet heel groot, maar wel voldoende.
* Diensten
- Mesten, binnen en buiten zetten, voeren, eventueel dekens wisselen etc. Alles word gedaan
*Faciliteiten
- Mooie goed onderhouden grote buitenbak, die behalve als het vriest prima te rijden is. Word vaak gesleept. Met verlichting.
- Op 5 minuten met de auto een binnenbak, voor 25,- per maand onbeperkt rijden. Stalhoudster wil best met de trailer rijden om je heen te brengen, mits ze het een dag van te voren weet.
*Buitenrijmogelijkheden
- Simpelweg, haast geen. Alleen in de berm langs landweggetjes
- Stalhoudster wil je ongeveer 1 a 2x in de maand met trailer naar een leuke locatie brengen
*Voer
- In de zomer hooi, winter kuil.
- In de winter hele dag kuil in de paddock
- 1 kilo krachtvoer
*Prijs
180,- inclusief alles. Diensten en voer
Eventuele bijkomende kosten 25,- per maand voor de binnenbak.
*Anders
- Sluitingstijd 20:30, vanwege koeienmelkbedrijf en stalhoudster die vroeg op moet staan
- Zelf zadelkast meenemen
Kortom:
Voordelen: Prima prijs, behoorlijk ideaal. Alles word gedaan. Hele fijne bak om in te rijden, wat ik nu heel erg mis. Ook prima voor het paard, de uren buiten en 's avonds op stal, iets wat mijn paard nu ook heeft en wat ze gewend is en prettig vind. Lekker dichtbij, eventueel met de trein reizen. Iets wat ik vast en zeker ga doen, want ik haat fietsen.
Nadelen: Kan nergens buiten rijden... En half 9 vind ik wel een erg vroege sluitingstijd, zeker in de zomer.
Stal 2
*Vervoer
- 40 minuten fietsen. Geen OV er naartoe.
*Stalling
- 24 uur buiten met grote schuilstal. Schuilstal heeft 3 wanden, dus één hele open wand (is dat niet te koud met wind etc?). In de zomer staan ze in de stal op beton, in de winter ligt er stro in de stal. Word elke dag stukjes uitgemest, 1x in de week helemaal schoon. Voor de rest, 3 weilanden die met elkaar worden afgewisseld. In de herfst/winter geen weiland, maar paddock en toegang tot de bak via een betonpad, dus geen modderige bende
* Diensten
- Als het gras niet voedingsrijk genoeg is word er 's ochtends gevoerd
- In de avond volgens een stalrooster voeren de pensionklanten. .
- Stalrooster, wat betekend 2x in de week 's avonds voeren, weiland uitmesten, paddock uitmesten, schuilstal uitmesten en waterbakken bijvullen.
*Faciliteiten
- Buitenbak. Bak word ook niet gesleept, maar is op zich prima te doen. Hij is niet heel onevenredig of zwaar. In de winter word die op bepaalde plekken best nat, maar dan kan er in de paddock worden gereden, die is daar groot genoeg voor. Bak heeft geen licht, paddock wel.
*Buitenrijmogelijkheden
Prachtige buitenrijmogelijkheden. Mooi groot bos in de buurt, mooie paden.
*Voer
- In de zomer hooi, winter kuil.
- In de zomer alleen gras, hoewel als die niet voedingsrijk is, 's ochtends hooi.
- In de winter 2x per dag kuil.
- Geen krachtvoer
*Prijs
180,- inclusief, behalve krachtvoer
*Anders
-Zadelkast is al aanwezig.
Kortom
Voordelen: 24 uur stalling, wat wel prettig is voor mijn paard. Mooie plekken om te rijden.
Nadelen: De bak is niet optimaal. Geen verlichting. Ver fietsen.
Ik kan niet kiezen.. Ze hebben elk hun pluspunten en hun minpunten.
Ik weet dat ik met ver fietsen ik in de winter minder heen zal gaan. Ik ken mezelf.. En ik heb mijn paard hier naar Groningen gehaald omdat ik meer wil rijden, maar dat ik niet genoeg tijd heb om naar Assen af te reizen. 40 min heen en terug gaat behoorlijk wat tijd weer kosten.
Maar... De andere stal. Ik wil ook wel buitenrijden eigenlijk en dat kan daar niet echt.
Aaaaah