Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:42

Omdat mijn topic gesloten is, want blijkbaar is er een centraal topic, oeps..

Nog een keer mijn post :)
[VSW] Keuze tussen stallen, welke?

Mijn paard gaat verhuizen van Assen naar Groningen. Ik studeer nu namelijk in Groningen, nu voor een jaar en ik woon hier ook al anderhalfjaar. Mijn paard heb ik toen in Assen gelaten. Mijn vader verzorgd haar en ik had voor doordeweeks een bijrijder om haar in conditie te houden. Ik reed zelf in het weekend, vakanties of als ik doordeweeks een dag vrij was... Maar ik heb het nu zo druk in Groningen dat ik ook weleens een weekend oversla.. En doordeweeks op een vrije dag ook eigenlijk geen tijd heb om naar Assen te reizen.. Dus hoewel ze daar de ideale stalling heeft, ik heb niet veel aan mijn paard en dat vind ik niet zo leuk meer.

De laatste twee week ben ik heel Groningen op mijn fiets door gereisd op zoek naar de perfecte stalling. Ik kwam in wijken, allerlei dorpjes en fietste routes die ik normaal nooit zou fietsen. Ik kwam erachter dat Groningen en omgeving best mooi is... Maar dat alles ook best ver is op de fiets :p

Maar goed... Ik heb na zo'n 10 stallen te hebben bezocht, een selectie van twee waartussen ik twijfel... Ik zal alle voor en nadelen eens op een rij zetten.

Stal 1
*Vervoer
- 30 min fietsen
- Of 2 minuten fietsen naar station (woon er dichtbij) 3 minuten trein en bij aankomst, 5 min fietsen. Dus nog niet eens een kwartier reizen met de trein. Ook ideaal met slecht weer. Fiets op het station plaatsen daar en klaar.
*Stalling
- Overdag zolang het weer en het land het toelaat met andere paarden samen weidegang, van 9 tot 5/6. In de winter hetzelfde, maar dan paddock. s' Avonds op stal. Weiland en paddocks zijn niet heel groot, maar wel voldoende.
* Diensten
- Mesten, binnen en buiten zetten, voeren, eventueel dekens wisselen etc. Alles word gedaan
*Faciliteiten
- Mooie goed onderhouden grote buitenbak, die behalve als het vriest prima te rijden is. Word vaak gesleept. Met verlichting.
- Op 5 minuten met de auto een binnenbak, voor 25,- per maand onbeperkt rijden. Stalhoudster wil best met de trailer rijden om je heen te brengen, mits ze het een dag van te voren weet.
*Buitenrijmogelijkheden
- Simpelweg, haast geen. Alleen in de berm langs landweggetjes
- Stalhoudster wil je ongeveer 1 a 2x in de maand met trailer naar een leuke locatie brengen
*Voer
- In de zomer hooi, winter kuil.
- In de winter hele dag kuil in de paddock
- 1 kilo krachtvoer
*Prijs
180,- inclusief alles. Diensten en voer
Eventuele bijkomende kosten 25,- per maand voor de binnenbak.
*Anders
- Sluitingstijd 20:30, vanwege koeienmelkbedrijf en stalhoudster die vroeg op moet staan
- Zelf zadelkast meenemen

Kortom:
Voordelen: Prima prijs, behoorlijk ideaal. Alles word gedaan. Hele fijne bak om in te rijden, wat ik nu heel erg mis. Ook prima voor het paard, de uren buiten en 's avonds op stal, iets wat mijn paard nu ook heeft en wat ze gewend is en prettig vind. Lekker dichtbij, eventueel met de trein reizen. Iets wat ik vast en zeker ga doen, want ik haat fietsen.
Nadelen: Kan nergens buiten rijden... En half 9 vind ik wel een erg vroege sluitingstijd, zeker in de zomer.

Stal 2
*Vervoer
- 40 minuten fietsen. Geen OV er naartoe.
*Stalling
- 24 uur buiten met grote schuilstal. Schuilstal heeft 3 wanden, dus één hele open wand (is dat niet te koud met wind etc?). In de zomer staan ze in de stal op beton, in de winter ligt er stro in de stal. Word elke dag stukjes uitgemest, 1x in de week helemaal schoon. Voor de rest, 3 weilanden die met elkaar worden afgewisseld. In de herfst/winter geen weiland, maar paddock en toegang tot de bak via een betonpad, dus geen modderige bende
* Diensten
- Als het gras niet voedingsrijk genoeg is word er 's ochtends gevoerd
- In de avond volgens een stalrooster voeren de pensionklanten. .
- Stalrooster, wat betekend 2x in de week 's avonds voeren, weiland uitmesten, paddock uitmesten, schuilstal uitmesten en waterbakken bijvullen.
*Faciliteiten
- Buitenbak. Bak word ook niet gesleept, maar is op zich prima te doen. Hij is niet heel onevenredig of zwaar. In de winter word die op bepaalde plekken best nat, maar dan kan er in de paddock worden gereden, die is daar groot genoeg voor. Bak heeft geen licht, paddock wel.
*Buitenrijmogelijkheden
Prachtige buitenrijmogelijkheden. Mooi groot bos in de buurt, mooie paden.
*Voer
- In de zomer hooi, winter kuil.
- In de zomer alleen gras, hoewel als die niet voedingsrijk is, 's ochtends hooi.
- In de winter 2x per dag kuil.
- Geen krachtvoer
*Prijs
180,- inclusief, behalve krachtvoer
*Anders
-Zadelkast is al aanwezig.

Kortom
Voordelen: 24 uur stalling, wat wel prettig is voor mijn paard. Mooie plekken om te rijden.
Nadelen: De bak is niet optimaal. Geen verlichting. Ver fietsen.

Ik kan niet kiezen.. Ze hebben elk hun pluspunten en hun minpunten.

Ik weet dat ik met ver fietsen ik in de winter minder heen zal gaan. Ik ken mezelf.. En ik heb mijn paard hier naar Groningen gehaald omdat ik meer wil rijden, maar dat ik niet genoeg tijd heb om naar Assen af te reizen. 40 min heen en terug gaat behoorlijk wat tijd weer kosten.

Maar... De andere stal. Ik wil ook wel buitenrijden eigenlijk en dat kan daar niet echt.

Aaaaah :P Hellup :).

risje

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:50

Had daar al gereageerd, nog maar eens.

Stal 1 is geen optie wegens de sluitingstijd. Is gewoonweg te vroeg met werk (moet drie maal in de week tot 21.00) en wil kunnen gaan wanneer ik wil.
Daarnaast zijn de voordelen aan dese stalling meer voor jezelf dan het paard;-)

Optie twee is ook lastig vamwege het veel zelf doen (noet met je studie maar net uitkomen) maar verder goed.

Wat ik me afvraag waarom zijn de andere dtallen afgevallen en wat is je maximale afstand die je kunt en wilt rijden?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:19

De anderen zijn afgevallen omdat ze niet voldoen aan minimaal 5 uur per dag buiten staan. Wil mijn paard niet opgehokt hebben op stal. Dus 5 uur per dag buiten is echt het minimale. Liever langer buiten. Geen van de stallen had in de winter die optie.. Er waren er wel een paar, maar die zijn verder qua fietsen dan stal nummer 2 waar ik nu over denk.. Ik had eigenlijk maximaal halfuur fietsen vanaf mijn huis (in principe vanaf winkelcentrum Paddepoel dus, daar woon ik in de buurt). Dat is dan nu 40 min bij stal 2.. :P Maar goed, dat kan ik wel strekken. Of gewoon goede OV erheen vanaf mijn huis.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:46

ElineS ik vind stal 1 veeeel aantrekkelijker klinken. Alles word voor je gedaan, het is goed bereikbaar en je hebt een pensionhouder die echt supergemotiveerd is lijkt mij. Lekker veel buitengang in de winter ook, dus daar zit ook geen probleem in.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:02

Ja, echt een hele leuke pensionhoudster inderdaad. Schat van een mens. Eigenlijk wil ik ook voor stal 1 gaan, maar ik ga het buiten rijden gewoon erg missen... Plus zo'n vroege sluitingstijd. Soms ben ik om half 7 vrij van school, voordat ik dan daar ben is het kwart over 7 (van school naar huis, omkleden etc) en is er weinig tijd meer om echt goed bezig te gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:26

Ik zou het wat eng vinden om zo afhankelijk te zijn van je stalhoudster voor wat betreft rijden in binnenbak en buitenritten. Wie zegt dat ze dat nakomt en vol kan houden om je steeds te rijden?

Dan kun je beter gelijk vanuit stal rijmogelijkheden hebben en goede uitrijdmogelijkheden compenseren ook voor een soms minder goede bak.
.
De sluitingstijd van half negen vind ik ook erg krap. Niet alleen in de zomer maar ook wanneer je langere school/studiedagen/praktica. Of stages met reistijd.

Het openbaar vervoer en kortere fietstijd met goede bak is dan weer positief.

Kun je niet een scooter of brommertje regelen? Dat scheelt wellicht tien minuten reistijd...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:42

Wellicht kun je eens met die stalhoudster babbelen, wellicht kun je nog wat voor elkaar krijgen mbt de sluitingstijden. Lijkt me een mens die mee wil denken! Verder wel ideaal allemaal dus tja....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:46

Ik heb geen brommertjes rijbewijs :P Dus dat mag ik niet. Hoewel ik het vroegah wel altijd op een brommertje heb gereden, mag ik dat officieel niet. Maar goed, zou ik wel zo kunnen halen. Aan de andere kant, ik begin binnenkort met rijlessen, dus hopelijk heb ik met een half jaar een auto. Dan is de afstand meteen niet zo'n issue meer.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 16:56

Ik zou kiezen voor stal 1. Als je paard goed verkeersmak is dan kan je een rondje polder rijden ook al vind je de omgeving niet zo leuk. En ik wil mijn pony niet 24 uur buiten hebben in een land waar het hele jaar door veel regen valt. Denk aan mok.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 03-09-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:01

In de winter worden de weilanden niet gebruikt, maar staan ze in de paddock, die behoorlijk droog is.. Plus een heel stuk betonweg, die naar de bak loopt en waar ze ook lopen (en de bak staat ook altijd open).. En schuilstal. In de modder zullen ze niet staan :). In de zomer hebben ze een stuk land met een waterplas, dus daar zouden ze in kunnen als ze willen.. Ze krijgen ook zo af en toe wilgentakken om op te knabbelen. Dat zijn dus allemaal fijne voordelen.

Hoewel, ik ben geen 24 uur buiten expert. De schuilstal heeft 3 wanden, dus 1 kant is helemaal open. Dus het houd geen warmte vast. Is dat dan niet te koud in de winter? Als de wind er vanaf die kant op staat, is daar niet echt tegen te schuilen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:26

als hij 3 dichte wanden heeft en diep genoeg is valt het met de wind wel mee. Door de dichte achterwand tocht het niet door. Zeker als ze rekening hebben gehouden met de heersende windrichting Koud is niet erg. Nat is vervelender. Mijn stal heeft amper overstek dus bij mij regent het ver naar binnen en moet mijn deur sluiten. Mijn vroegere kapschuur had een overstek dat schuin naar beneden liep van een meter diep en die hield meer regen tegen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:28

Brendaaaa schreef:
Wellicht kun je eens met die stalhoudster babbelen, wellicht kun je nog wat voor elkaar krijgen mbt de sluitingstijden. Lijkt me een mens die mee wil denken! Verder wel ideaal allemaal dus tja....

Idd ja, misschien vragen of je (eventueel 3x per week) tot 21.00/21.30 op het terrein aanwezig mag zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:57

Ik vind stal twee veel aantrekkelijker met het altijd buiten kunnen zijn van je paard en de prima uitrijmogelijkheden. Enige minpuntje is de afstand, maar als jij denkt over een half jaar een auto te hhebben dan is er dus eigenlijk geen probleem (dat half jaar overleef je wel) Gaat er geen bus een gedeelte van de route, dat je ergens een fiets neerzet?
Waarom wordt de bak niet gesleept eigenlijk? Kunnen jullie dat niet zelf doen?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:22

Zouden jullie verhuizen van stal om de buitenrijmogelijkheden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:02

Als mijn paard er niet op achteruit gaat, absoluut. Maar als je moet kiezen, dan gaat het welzijn van mijn paard voor. Nu is het verschil bij ons nogal extreem: als je aan t bos wil staan heb je geen wei. Wil je veel weidegang/buiten voor je paard, heb je geen uitrijmogelijkheden.
Ik sta nu dus op een stal waar ik vrijwel niet kan buiten rijden (beetje draven in de berm, geen ruiterpaden) maar voor mijn paard is het de beste stal die er te vinden is. Helaas is die combi hier een probleem, want ik mis het bos wel heel erg.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:54

Voor de mensen die niet kunnen kiezen probeer de voor en nadelen van elkaar af te strepen en misschien kom je dan tot een besluit.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:55

Ik zit met een groot dilemma.
Stal 1:
*het is een manege.
*kost €225 per maand maar ik wil een kastje en die kost €20 per maand.
*Op de fiets 7 minuten.
* 2 daags hooi en 3 daags biks.

Faciliteiten:
- 2 grote binnenbakken + overdekte longeerbak.
- 2 grote buitenbakken ( 20x40 en 40x100) + longeercirkel.
- stallen zonder paarden contact, wel met over de deur hangen.
- buiten spoelplek met alleen koud water.
- alleen zomer weidegang, de winter 24/7 binnen.

Voordelen:
+ het is dichtbij.
+ je kan de hele winter doorrijden.
+ er is altijd iemand die je kan helpen.
+ uitrijdmogelijkheden door de bossen.

Nadelen:
- de paarden staan alleen in een graspaddock.
- het is groot en ik hou van kleinschalig.
- er zijn altijd van die penny's die willen helpen.
- alleen zomer weidegang.

Stal 2:
* het is bij iemand thuis, maar er staat nog 1 iemand.
* kost €150 p/m met uitmesten, €175 p/m als de eigenaar het doet.
* het is drie kilometer fietsen over een donkere weg. Vind dat niet heel prettig.
* 3 daags kuil in zakken, 2 daags biks.
* zomer weide kan 24/7 of 's nachts naar binnen, de winter in de bak.

Faciliteiten:
- buitenbak met verlichting 20x40
- stallen zijn binnen. Paarden kunnen contact, maar niet over de deur hangen.

Voordelen:
+ paarden staan veel buiten.
+ veel contact.
+ gezellige sfeer,0.
+ ben veel alleen en vind dat erg fijn.

Nadelen
- het is ver fietsen over een enge weg.
- geen binnenbak.

Vind het heel lastig, ook omdat mijn moeder stal 1 beter vind en ik het daardoor niet meer weet.
Alvast bedankt voor de hulp.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:57

Tja....lastige, in het belang van het paard zeg ik absoluut stal 2, maar veiligheid voor jezelf is natuurlijk ook heel belangrijk. De binnenbak is jammmer dan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:20

Ik zou nooit, maar dan ook nooit mijn paard 24/7 in de winter binnen willen hebben... Dus absoluut geen stal 1.. Dus stal 2 of toch nog verder zoeken.

Voor de nieuwsgierigen, ik heb uiteindelijk toch voor stal 1 gekozen en ben daar heel blij mee. Heb mijn gut instinct gevolgd en paardje staat daar nu een weekje het super te hebben. Merk aan haar dat ze het prima vind. Paar uur weidegang per dag, 5 uurtjes, en de rest van de uren in de paddock. Ze zei zelf, tot een uur of 5/6, maar dat was vooral in de winter, nu staat ze toch wel tot 8 uur 's avonds buiten, dus bijna 11 uur lang.

De pensioneigenaresse is verder een schat.. Dus ja, ik happy, paard happy. We kijken als ik mijn rijbewijs heb weleens weer verder naar iets met 24 uur buiten mogelijkheden, maar tot dan zitten we dikke prima hier. Ze komt genoeg uren buiten, de bakbodem is prettig, de mensen zijn leuk, de verzorging, voer etc is top. Enige nadeel is dus het buitenrijden, maar daar kom ik wel overheen :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:21

M_nouska schreef:
Ik zit met een groot dilemma.
Stal 1:
*het is een manege.
*kost €225 per maand maar ik wil een kastje en die kost €20 per maand.
*Op de fiets 7 minuten.
* 2 daags hooi en 3 daags biks.

Faciliteiten:
- 2 grote binnenbakken + overdekte longeerbak.
- 2 grote buitenbakken ( 20x40 en 40x100) + longeercirkel.
- stallen zonder paarden contact, wel met over de deur hangen.
- buiten spoelplek met alleen koud water.
- alleen zomer weidegang, de winter 24/7 binnen.

Voordelen:
+ het is dichtbij.
+ je kan de hele winter doorrijden.
+ er is altijd iemand die je kan helpen.
+ uitrijdmogelijkheden door de bossen.

Nadelen:
- de paarden staan alleen in een graspaddock.
- het is groot en ik hou van kleinschalig.
- er zijn altijd van die penny's die willen helpen.
- alleen zomer weidegang.

Stal 2:
* het is bij iemand thuis, maar er staat nog 1 iemand.
* kost €150 p/m met uitmesten, €175 p/m als de eigenaar het doet.
* het is drie kilometer fietsen over een donkere weg. Vind dat niet heel prettig.
* 3 daags kuil in zakken, 2 daags biks.
* zomer weide kan 24/7 of 's nachts naar binnen, de winter in de bak.

Faciliteiten:
- buitenbak met verlichting 20x40
- stallen zijn binnen. Paarden kunnen contact, maar niet over de deur hangen.

Voordelen:
+ paarden staan veel buiten.
+ veel contact.
+ gezellige sfeer,0.
+ ben veel alleen en vind dat erg fijn.

Nadelen
- het is ver fietsen over een enge weg.
- geen binnenbak.

Vind het heel lastig, ook omdat mijn moeder stal 1 beter vind en ik het daardoor niet meer weet.
Alvast bedankt voor de hulp.

Ik snap dat je een donkere weg niet fijn vindt, maar drie km is niet ver fietsen, hooguit tien minuten. Ik zou voor de stal gaan waar je paard het meeste buiten komt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:37

3km is inderdaad maar een klein stukje. Als je daar staat kun je misschien ook regelmatig samen met de andere eigenaar heen of terug fietsen. Ik fietste als 13 jarige ook 4km naar mijn verzorgpony's waarvan deels over donkere weg met maar paar lantaarnpalen. Staan er nog andere huizen langs die weg?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:42

Nee. Het is er donker en geen lantaarnpalen. Mee fietsen kan niet, want de enige andere die daar staat, heeft een auto en de eigenaar heeft het er te druk mee. Ik ga denk ik wel voor die stal. Dan maar over een donkere weg.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:29

Ja ik weet niet hoe vaaak je in het donker moet over die donkere weg, maar misschien kun je dat een beetje voorkomen door op andere tijden naar stal te gaan?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:14

Ja, dat gaat ook niet. Doordeweeks ben ik drie dagen pas om 17:00 thuis en dan is het al donker. De andere dagen ben ik vroeger vrij, maar het is moeilijk te voorkomen om niet in het donker te fietsen. Ik ga er vanmiddag voor de laatste keer langs, dit keer met mijn vader die er weer anders tegen aan kijkt dan mijn moeder en ik.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:09

Laat je vader en moeder anders dit topic lezen. Een paard 22/7 opsluiten in een box IS NOT DONE! Zeker niet als er een andere keuze is. Je paard staat er 24/7, jij bent er maar 2-3 uurtjes per dag. Zeker als je pas om 17u vrij bent. Ik vind de manege optie paard ONwaardig in de wintermaanden! :Y) En als ouders zijnde heb je een verantwoordelijkheid naar dochter en paard samen toe. Is er bij de manege echt geen losgooi mogelijkheid?