[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:44

Nou dat noem ik nog eens hart voor je paard hebben, breng hem naar de slager!
Leuk dat je aangeeft dat er eerst een omslag in de paardenwereld plaats moet vinden. Zou ik ook wel willen, maar wat hebben mensen die NU een goede stal zoeken daar NU aan?
Is het wel eens bij je opgekomen dat je op een andere manier aan een paard kan komen dan goed voorbereid? Dat je dan moet dealen met de situatie. Oja, natuurlijk, verkopen die hap en als niemand m wil, dan maar een gezond beestje naar de slager. Want niet de perfecte omstandigheden bieden (volgens jouw normen of die van het paard?) DAT is natuurlijk VEEl erger dan een gezond paar laten afmaken.
Ik vind mijn omstandigheden behoorlijk prima, maar niet perfect. En ik praat niets goed: in tegendeel, ik geef direct aan wat ik zou willen verbeteren. Omdat ik altijd kritisch blijf naar mezelf. Vraag me af of JIJ dat wel bent? Niet iedereen heeft een hele familie achter de hand, prijs jezelf gelukkig dat je dat wel hebt, heb respect voor een ander, die het in zijn eentje moet zien te rooien.
Nu zeg je dat het ook een kwestie is van geld en ruimte. Inderdaad. Maar volgens GC is het gewoon alleen een kwestie van WILLEN hoor, en daar heb ik op gereageerd, voordat jij je er mee ging bemoeien.

En die Sint Bernard, als je geen leuk baasje zou kunnen vinden, zou je hem dan naar het asiel brengen? Of bindt je hem gewoon aan een boom? Want JIJ kan het niet verdragen dat het niet volgens JOUW ideale normen verloopt, maar dat huis met tuin heb je misschien niet 1,2,3 gerealiseerd, dus dan maar de hond weg, jij wast je handen in onschuld, toch?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:02

In mijn ogen is er niet zoveel mis met de slacht (die discussie lijkt mij niet op zijn plaats hier trouwens) en wie zegt dat ponylief gezond is? Ik niet. Ik vind dat wel hart voor mijn paard hebben, zoals ik al zei in het eventuele zeer onwaarschijnlijke geval dat mijn pony's hier weg moeten kan het de ene pony zeker niet aan doen om na 17 jaar in een kudde alleen in stalletje opgesloten te staan en ik ben het ook zeker niet van plan.

Je kan een paard krijgen of kopen veel meer opties zijn er niet voor zo ver ik weet, en m.i. zou je dat weloverwogen moeten doen ja. (Volgens mij wijken mijn normen niet zo ver af van die van het paard.) Daarbij zitten we niet zo ver van elkaar af, ik heb het niet over perfecte omstandigheden dat is een term die hier eerder gebruikt werd, ik heb het over mijn standaard (mijn prima omstandigheden), ik zou ook nog wel dingen willen veranderen. Ik zou best zo'n voerstation willen, betere ruiterpaden in de buurt willen hebben, ik zou ook het pad om de wei willen laten draineren en ik zou ook wel een verwarmde automatische drinkbak willen en en en. Maar ik heb aan mijn basisvoorzieningen voldaan en voor mij is het zo prima, niet perfect maar prima.

Nee die Sint Bernard ben je misschien niet 1,2,3 kwijt, maar je kan hem wel ergens aanbieden (herplaatsstichtingen), nee ik zou geen hond aan een boom binden, zo'n bruut ben ik nou ook weer niet. Waarom zou hij niet naar het asiel mogen? Als ik er niet meer voor kan zorgen kunnen zij iemand vinden die dat wel kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:20

Ja of niet en dan laten ze hem na verloop van tijd ook inslapen. Maar dan is het jouw zorg niet meer. Ik vind je wel een kouwe kikker moet ik zeggen.

Ik ging geen discussie aan over de slacht, wel over het feit dat jij een pony zou laten inslapen als je omstandigheden zouden veranderen en je geen stal zou kunnen vinden die aan jouw standaard voldoet. Een pony die je in je huidige situatie niet zou laten afmaken. Dat vind ik kort door de bocht en niet eerlijk ten opzichte van de pony.

Wat kan jij het leven toch versimpelen zeg; er zijn redenen om ergens aan te beginnen (een paard of een hond) zonder alle gevolgen van te voren volledig te kunnen overzien en te hebben ingedekt. En ook een weloverwogen beslissing kan in een veranderde situatie anders gaan uitpakken. Ik vind dat je dan moet gaan voor waar je aan begonnen bent. Haal je een hond uit het asiel en verandert je situatie? Je brengt hem niet voor de zoveelste keer terug, je gaat ervoor om hem een zo goed mogelijk leven te geven, creatief omgaan met je situatie en met hart en ziel ervoor gaan. Maar nee, ze worden teruggebracht: sorry, geen tijd meer, sorry, relatie uit, sorry ander werk bla bla bla
En zo gaat het met paarden helaas ook. Misschien kom jij nooit in die omstandigheden, ik hoop het voor je én voor jouw paarden, want jij kiest blijkbaar voor de weg van de minste weerstand.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:29

Goh, Depende, heftig hoor, dat je je paard uiteindelijk nog liever laat slachten dan in een andere setting stallen. Een ander leven wil, vind ik, niet gelijk zeggen een ongelukkig leven. Maar goed, ieder zijn ding blijkbaar. Misschien dat je ooit ook je mening zal veranderen als je uitgestudeerd bent en jij de enige bent die verantwoordelijk is. Je hebt nu blijkbaar mensen om op terug te vallen en dat is fijn voor je.

Mijn paard heb ik ook gekregen. Het was óf ik, óf de slacht. Gelukkig voor ons beiden is hij nu "van mij". De omstandigheden zijn niet ideaal om te stallen, ik was er niet voorbereid, financieel ook niet, en toch heb ik inmiddels een ontzettend vrolijk, leergierig en gelukkig paard. Er zijn dus meer wegen naar paardengeluk dan 24/7 buiten.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:39

Ja uhu want alle andere maatregelen die ik genoemd heb daar kunnen we totaal aan voorbij gaan. Je laat me overkomen alsof ik een koude paarden moordenaar ben en ze inwissel alsof het oud afgedankt speelgoed is. Ik zeg niet dat als ik morgen met mijn pony's op straat kom te staan dat ik dan direct de DA bel om hem af te laten spuiten. Ik zal er werkelijk alles aan doen om die situatie te verbeteren, maar als er geen vooruitzicht is op verbetering (bij mij of een ander baasje) en mijn dier voor altijd in een voor mij onacceptabele situatie zou moeten leven ja dan wordt hij salami. Ik wil geen paard dat uren en uren achter elkaar op stal moet staan en mijn pony gaat daar zeker niet beter van worden met zijn artrose. Dat vind ik nou paard onterend, niet een snelle pijnloze dood na een goed leven, daarbij heeft een paard niet een besef van leven of dood zoals wij dat hebben.

Toen ik te groot werd voor mijn New Forester en niet meer op hem kon rijden heb ik ook een nieuw baasje voor hem gezocht. Ja ik had hem kunnen houden en dan had hij lekker in de wei kunnen staan, maar hij was gek op werken en ik kon hem dat niet meer bieden. Had ik hem ook maar moeten houden dan? Ook al was hij 8 jaar oud en kon hij hier alleen maar grasmaaien of voor de wagen (wat hij niet leuk vond)

Ik zou ook de Sint Bernard niet morgen mijn huis uit schoppen ik zal hem net zo vaak uitlaten als hij nodig heeft en het proberen op die flat zo aangenaam mogelijk voor hem te maken, maar ondertussen ga ik wel op zoek naar een ander baasje voor hem. Dat mijn situatie veranderd daar heeft de hond geen boodschap aan.

Anoniem

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:42

Ik blijf er ook bij, waar een wil is is een weg en een paard de hele dag op stal met heel even alleen op de paddock is nooit de goede. Er is altijf iets te doen, maar veel mensen vinden hun eigen luxe of gemak opgeven te moeilijk.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:48

ik ken zo drie mensen die compleet onvoorbereid opeens een paard hadden.
laten we beginnen met mezelf, ik heb mijn paardje als veulen gewonnen, en dan heb ik nog 2 stalgenootjes die een een paar jaar geleden ieder een verzorgpaard hadden van de zelfde eigenaar, eigenaar ging dood en zijn vrouw had niks met paarden dus hadden zij opeens ieder een paard.
ik ben het verder ook eens met nikass.
tussen 23/7 binnen en 24/7 buiten zit natuurlijk heel veel, en als je voor je paard niet voor jou de perfecte omstandigheden kunt bieden is er weinig mis met genoegen te nemen met minder perfect.
er was hier ook iemand die meerdere keren heeft gevraagt wat dan een mininum zou zijn om een paard buiten te kunnen hebben waar eigenlijk door niemand echt op is geandwoord, voor mij zou 6 uur buiten, buiten rijden enz om echt het minimum, voor minder ga ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:56

En dat veulen kon je ook weigeren. Niemand die jou dwong en de mensen die door overlijden een paard krijgen zijn echt maar een piepklein deel van alle eigenaren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:58

Depende schreef:
Ja uhu want alle andere maatregelen die ik genoemd heb daar kunnen we totaal aan voorbij gaan. Je laat me overkomen alsof ik een koude paarden moordenaar ben en ze inwissel alsof het oud afgedankt speelgoed is. Ik zeg niet dat als ik morgen met mijn pony's op straat kom te staan dat ik dan direct de DA bel om hem af te laten spuiten. Ik zal er werkelijk alles aan doen om die situatie te verbeteren, maar als er geen vooruitzicht is op verbetering (bij mij of een ander baasje) en mijn dier voor altijd in een voor mij onacceptabele situatie zou moeten leven ja dan wordt hij salami. Ik wil geen paard dat uren en uren achter elkaar op stal moet staan en mijn pony gaat daar zeker niet beter van worden met zijn artrose. Dat vind ik nou paard onterend, niet een snelle pijnloze dood na een goed leven, daarbij heeft een paard niet een besef van leven of dood zoals wij dat hebben.

Toen ik te groot werd voor mijn New Forester en niet meer op hem kon rijden heb ik ook een nieuw baasje voor hem gezocht. Ja ik had hem kunnen houden en dan had hij lekker in de wei kunnen staan, maar hij was gek op werken en ik kon hem dat niet meer bieden. Had ik hem ook maar moeten houden dan? Ook al was hij 8 jaar oud en kon hij hier alleen maar grasmaaien of voor de wagen (wat hij niet leuk vond)

Ik zou ook de Sint Bernard niet morgen mijn huis uit schoppen ik zal hem net zo vaak uitlaten als hij nodig heeft en het proberen op die flat zo aangenaam mogelijk voor hem te maken, maar ondertussen ga ik wel op zoek naar een ander baasje voor hem. Dat mijn situatie veranderd daar heeft de hond geen boodschap aan.

Maar wanneer beslis je dan dat er geen uitzicht meer is op verbetering? Want dat kan toch elke dag veranderen?

Wat je New Forester betreft: dat wist je dus van te voren, dat je er te groot voor zou worden, dus hoe voorbereid ben jij dan aan dat paardje begonnen? Je had ook een bijrijder kunnen zoeken. Maar ik ken die situatie (details) niet en als hij naar een goed adres is gegaan waar hij het naar zijn zin heeft dan lijkt me dat acceptabel. Maar dat is wat anders dan een paard laten afmaken.

En als je dat baasje voor je Sint Bernard niet kan vinden, kan het zijn dat je heel lang in een situatie blijft zitten die niet aan jouw standaardnormen voldoet. En hoewel jij er alles aan doet om de hond gelukkig te maken en ondertussen steeds bezig blijft met het vinden van een ander goed adres wordt je op bokt al in de pan gehakt omdat je een hond op een flat houdt, terwijl niemand je situatie kent.
En zo gebeurt het nu ook met de mensen die bezig zijn met het vinden van een betere plek voor hun paard en er alles aan doen om het in de tussentijd zo leuk mogelijk te maken voor hun paard. Maar ze zijn al veroordeeld want ze voldoen niet aan de standaard norm van jou of van GamblersCup of van wie dan ook en dus wordt er zo bot en kil gereageerd dat er mensen zijn die niet eens meer hun mening durven geven in dit topic.

You won't know me, or understand my blues;
until you have walked awhile in my shoes.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:01

Fellor schreef:
En dat veulen kon je ook weigeren. Niemand die jou dwong en de mensen die door overlijden een paard krijgen zijn echt maar een piepklein deel van alle eigenaren.

als ik dat veulen had geweigerd was het naar de slacht gegaan, en verder ik was 18 en wilde al jaren heel graag een paard.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:03

barbar schreef:
Fellor schreef:

als ik dat veulen had geweigerd was het naar de slacht gegaan, en verder ik was 18 en wilde al jaren heel graag een paard.

Dat is geen excuus, maar een verklaring. Als je niet voor een paard kan zorgen zoals er voor gezorgd moet worden, moet je er niet aan beginnen :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:05

maargoed mijn paard staat naar mijn standaard er perfect bij, daar heb ik altijd voor gezorgt, werd soms zelfs voor gek verklaard dat ik vond dat ik wilde dat mijn paard niet 23/7 op stal hoord, ik spreek wel over 20 jaar, 20 jaar geleden en zelfs 10 jaar geleden was het zelfs nog veel normaler om een paard op stal te hebben.

typo
Laatst bijgewerkt door barbar op 22-05-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:07

Okee "het SINT BERNARD verhaal" is van mij, ik heb er echt bij gezet sint-bernard/ flat/ DE HELE DAG WERKEN ! Het lijkt nu alsog ik mensen met huisdieren in een flat boycot ofzo hihi. Ik benoem bewust een grote hond in een kleine ruimte de hele dag alleen en binnen, (en raar opkijken als ze flat-ondeugden gaan vertonen) tis geen yorkje die op een krantje pist. mijn moeder woont ook 7-hoog met een boxer, maar neemt m wel de hele dag overal mee naartoe en wandelt veel, ze is ook pas aan die hond begonnen toen ze is gestopt met werken . . .

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:08

Abiola schreef:
barbar schreef:

Dat is geen excuus, maar een verklaring. Als je niet voor een paard kan zorgen zoals er voor gezorgd moet worden, moet je er niet aan beginnen :)

ik heb nooit gezegt dat ik er niet voor kon zorgen, wel dat ik totaal onvoorbereid was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:18

Nee, het gaat er ook niet om of het in jouw geval een slechte keuze was, maar dat je het als onderbouwing tebruikteom aan te tonen dat je er soms niks aan kan doen dat je een paard neemt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:19

room10 schreef:
Okee "het SINT BERNARD verhaal" is van mij, ik heb er echt bij gezet sint-bernard/ flat/ DE HELE DAG WERKEN ! Het lijkt nu alsog ik mensen met huisdieren in een flat boycot ofzo hihi. Ik benoem bewust een grote hond in een kleine ruimte de hele dag alleen en binnen, (en raar opkijken als ze flat-ondeugden gaan vertonen) tis geen yorkje die op een krantje pist. mijn moeder woont ook 7-hoog met een boxer, maar neemt m wel de hele dag overal mee naartoe en wandelt veel, ze is ook pas aan die hond begonnen toen ze is gestopt met werken . . .

Dat is toch prima dan? En ik zie het verschil niet met een york, dat is namelijk ook een hond die lekker veel uitgelaten moet worden en niet op een krant zou moet hoeven piesen.
Ik weet wat jij geschreven hebt over de SB en wij zijn er een beetje mee aan de haal gegaan, maar niet ten nadele van jou hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:23

Fellor schreef:
Nee, het gaat er ook niet om of het in jouw geval een slechte keuze was, maar dat je het als onderbouwing tebruikteom aan te tonen dat je er soms niks aan kan doen dat je een paard neemt.

Het gaat er niet om dat je r niks aan kan doen, maar je kunt wel een inschattingsfout maken, of de veranderde situatie niet hebben overzien. Iets kan op je pad komen en dan moet je beslissen, soms heb je ook de tijd niet om alle opties na te gaan. Het is zo'n dooddoener om steeds maar te zeggen "dan had je er niet aan moeten beginnen". Als je er al aan begonnen bent, om wat voor reden dan ook, dan heb je daar toch geen moer aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:27

Nee, maar dan is er dus naar mijn mening altijd een weg om het op te lossen zonder je paard heel veel binnen te zetten. Het was niet mijn argument in de eerste plaats maar ik merkte op dat het argument niet klopte.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:29

Nikass schreef:
Maar wanneer beslis je dan dat er geen uitzicht meer is op verbetering? Want dat kan toch elke dag veranderen?

Even in stukjes dat antwoord wat makkelijker, het is lastig antwoord te geven omdat dit een totaal fictieve situatie is. Goed we zijn dus zo ver dat ik mijn pony's niet meer bij mijn ouders mag houden en ze dus niet meer 24/7 in een inloopstal kunnen. Nu ligt er hier in de buurt genoeg wei en ken ik genoeg boeren waarvan ik weide zou kunnen huren (voor borg en bouw van een schuilstal heb ik een spaarpotje) dus dat zou de eerste stap zijn. Dan komen ze dus tijdelijk 24/7 buiten te staan zonder schuilstal maar waarschijnlijk met bomen. Daar komen ze dan te staan en ondertussen ga ik op onderzoek uit waar ik land zou kunnen huren waar een schuilstal en paddock op zou mogen worden gebouwd. Krijg ik te horen dat, dat hier in de omgeving nergens mogelijk is dan wordt ten eerste het zoekgebied groter en dan gaan ze tegelijk het internet op. Zo kan ik nog wel even door gaan, met alle dingen die ik zou proberen, maar ik hoop dat je een iets ander beeld van me hebt. Ik ben best wel lief voor dieren ;)
Nikass schreef:
Wat je New Forester betreft: dat wist je dus van te voren, dat je er te groot voor zou worden, dus hoe voorbereid ben jij dan aan dat paardje begonnen? Je had ook een bijrijder kunnen zoeken. Maar ik ken die situatie (details) niet en als hij naar een goed adres is gegaan waar hij het naar zijn zin heeft dan lijkt me dat acceptabel. Maar dat is wat anders dan een paard laten afmaken.
Ja, maar ik vind niet dat je een paard voor het leven koopt, ik heb hem gekocht en enorm veel met hem gedaan en van hem genoten en volgens mij heeft hij het hier goed gehad en een hoop geleerd. We hebben hem aangespannen beleerd en ik zou gaan mennen met hem, maar het verschil met de pony voor de wagen en de pony onder het zadel was zo groot dat dit m.i. de beste oplossing voor hem was. Geloof het of niet, maar ik heb 1 jaar gezocht naar een verzorgster voor mijn merrie (advertentie op marktplaats en in de supermarkt) en toen maar besloten het te laten zitten, verzorgsters en bijrijders zijn hier niet zoveel. Deze pony kan inmiddels ook wel afgemaakt zijn, als ik hem verkoop dan heb ik er niets meer over te zeggen.
Nikass schreef:
En als je dat baasje voor je Sint Bernard niet kan vinden, kan het zijn dat je heel lang in een situatie blijft zitten die niet aan jouw standaardnormen voldoet. En hoewel jij er alles aan doet om de hond gelukkig te maken en ondertussen steeds bezig blijft met het vinden van een ander goed adres wordt je op bokt al in de pan gehakt omdat je een hond op een flat houdt, terwijl niemand je situatie kent.
En zo gebeurt het nu ook met de mensen die bezig zijn met het vinden van een betere plek voor hun paard en er alles aan doen om het in de tussentijd zo leuk mogelijk te maken voor hun paard. Maar ze zijn al veroordeeld want ze voldoen niet aan de standaard norm van jou of van GamblersCup of van wie dan ook en dus wordt er zo bot en kil gereageerd dat er mensen zijn die niet eens meer hun mening durven geven in dit topic.

You won't know me, or understand my blues;
until you have walked awhile in my shoes.

Tja op jou komen mijn posts blijkbaar aanvallend, kil en bot over, terwijl dat niet mijn bedoeling is en ik alleen maar aangeef wat ik wil voor mijn dier en als anderen tevreden zijn met hun situatie dan vind ik dat prima, ik heb hier m.i. niemand aangevallen, niemand gezegd dat ze slechte baasjes zijn of wat dan ook (dat vind ik ook niet en daarbij ik heb daar immers niets over te oordelen). De essentie van GC post was dat willen de basis is van de 'perfecte omstandigheden' en daar ben ik het echt mee eens, als jij per se wilt dat de Veluwe in jouw achtertuin komt te liggen dan zal je er alles aan doen om dat te bereiken en volgens mij als je echt wilt en je er al je tijd en middelen in wilt steken dan is dat haalbaar. Wie weet misschien is het niet eens al je tijd en middelen wat nodig is, misschien is de Herperduin wel net zo mooi en is daar wonen wel haalbaar.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:36

Nikass schreef:
Fellor schreef:

Het gaat er niet om dat je r niks aan kan doen, maar je kunt wel een inschattingsfout maken, of de veranderde situatie niet hebben overzien. Iets kan op je pad komen en dan moet je beslissen, soms heb je ook de tijd niet om alle opties na te gaan. Het is zo'n dooddoener om steeds maar te zeggen "dan had je er niet aan moeten beginnen". Als je er al aan begonnen bent, om wat voor reden dan ook, dan heb je daar toch geen moer aan?

idd, je moet maar even op dat moment beslissen of je voor dat paard gaat, bij mij heeft het goed uitgepakt doordat ik in de eeste week dat ik hem had (tot die tijd stond hij nog op de manege waar ik had gewonnen) mensen tegen kwam die een plekje aanboden waar hij samen met een shet naar buiten kon met schuilstal, dat was uiteindelijk niks, paardjes zakten tot hun knieen in de modder toen het weer wat natter werd, maar toen ging de shet weg en kwam er ook nog in de stal een box vrij waar hij 'snacht in kon en dan overdag met vriendjes in de paddock (zand).
maar het kan ook anders verlopen, dat je voor het paard gaat in de veronderstelling dat je wel een goed plekje te vinden en dat dan niet helemaal lukt.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:44

Nikass schreef:
room10 schreef:

Dat is toch prima dan? En ik zie het verschil niet met een york, dat is namelijk ook een hond die lekker veel uitgelaten moet worden en niet op een krant zou moet hoeven piesen.
Ik weet wat jij geschreven hebt over de SB en wij zijn er een beetje mee aan de haal gegaan, maar niet ten nadele van jou hoor.

+:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:49

Er zit een heel groot groen gebied tussen het ideale "natuurlijke" plaatje en waar een paard gelukkig mee kan zijn omdat aan zijn basisvoorwaarden wordt voldaan. 23/7 op stal kan in mijn ogen nooit aan die basisvoorwaarden voldoen.

Echter wil een 23/7 stal, niet perse betekenen dat het paard ook echt 23/7 op stal doorbrengt. Dat is afhankelijk van de inzet van het baasje om er voor te zorgen dat er beter voldaan wordt aan die voorwaarden.

Nadeel van het bestaan van dit soort stallen is echter dat als zo'n paard de pech heeft een baasje te hebben die daar geen oplossing voor heeft, dat zo'n dier dus echt al die uren, en met pech zelfs weken lang 24/7, de stal niet uit komt.

Uit oogpunt van paardenwelzijn zou het goed zijn als stallen mogelijkheid moeten hebben om elk paard minimaal een bepaald aantal uren (4 is een mooi minimum in mijn ogen, maar een stal die 's ochtends de paarden een uur in de stapmolen zet en 's middags 2 uur in een paddock of wei geeft in elk geval ook al afwisseling en beweging door de dag heen) op een fatsoenlijke manier buiten te kunnen hebben. En er op toezien dat dit ook echt gebeurd. Dus kan iemand niet zelf buitenzetten, dan moet er iets geregeld worden. Net zoals dat je een paard niet mag laten verhongeren of in een laag stront mag laten staan.

Het baasje kan dan zelf zorgen voor de aanvullende beweging.
Verder zijn er, naast de meest "natuurlijke manier", verschillende ideeen over het ideaalplaatje per paard.

Mijn ideaal kan zijn 24/7 op de wei, maar voor mijn merrie met insulineresistentie is dat absoluut niet het meest ideale plaatje. Ook de aanwezigheid van ongedierte en slechte weersomstandigheden en bodemgesteldheid maken 24/7 op de wei minder ideaal.
Je kunt je ideaalbeeld dus aan passen aan je paard. In mijn ogen heb je dan pas het welzijn van je paard voorop.

Maar 23/7 op stal? Nee dat past niet in een geschikt plaatje...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:00

Waarom worden deze discussies altijd tot in het extreme getrokken? Een paard op een postzegeltje prutgrond met zijn tot over zijn knieën in de modder. Een stal van 3 bij 3 24/7 met dichte muren en een halve meter stront. Een Sint-Bernard op een klein appartementje met een fulltime werkende baas.
Natuurlijk "win" je een discussie wanneer je een extreem aanhaalt. Niemand kan dan een tegenargument poneren, want niemand één van de bovenstaande situaties ideaal vindt. Waarom niet discussiëren over iets meer alledaagse manieren van paarden houden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:47

joyce B schreef:
Er zit een heel groot groen gebied tussen het ideale "natuurlijke" plaatje en waar een paard gelukkig mee kan zijn omdat aan zijn basisvoorwaarden wordt voldaan. 23/7 op stal kan in mijn ogen nooit aan die basisvoorwaarden voldoen.

Echter wil een 23/7 stal, niet perse betekenen dat het paard ook echt 23/7 op stal doorbrengt. Dat is afhankelijk van de inzet van het baasje om er voor te zorgen dat er beter voldaan wordt aan die voorwaarden.

Nadeel van het bestaan van dit soort stallen is echter dat als zo'n paard de pech heeft een baasje te hebben die daar geen oplossing voor heeft, dat zo'n dier dus echt al die uren, en met pech zelfs weken lang 24/7, de stal niet uit komt.

Uit oogpunt van paardenwelzijn zou het goed zijn als stallen mogelijkheid moeten hebben om elk paard minimaal een bepaald aantal uren (4 is een mooi minimum in mijn ogen, maar een stal die 's ochtends de paarden een uur in de stapmolen zet en 's middags 2 uur in een paddock of wei geeft in elk geval ook al afwisseling en beweging door de dag heen) op een fatsoenlijke manier buiten te kunnen hebben. En er op toezien dat dit ook echt gebeurd. Dus kan iemand niet zelf buitenzetten, dan moet er iets geregeld worden. Net zoals dat je een paard niet mag laten verhongeren of in een laag stront mag laten staan.

Het baasje kan dan zelf zorgen voor de aanvullende beweging.
Verder zijn er, naast de meest "natuurlijke manier", verschillende ideeen over het ideaalplaatje per paard.

Mijn ideaal kan zijn 24/7 op de wei, maar voor mijn merrie met insulineresistentie is dat absoluut niet het meest ideale plaatje. Ook de aanwezigheid van ongedierte en slechte weersomstandigheden en bodemgesteldheid maken 24/7 op de wei minder ideaal.
Je kunt je ideaalbeeld dus aan passen aan je paard. In mijn ogen heb je dan pas het welzijn van je paard voorop.

Maar 23/7 op stal? Nee dat past niet in een geschikt plaatje...

Dank je wel, eindelijk iemand die de nuance begrijpt :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:59

joyce B schreef:
Mijn ideaal kan zijn 24/7 op de wei, maar voor mijn merrie met insulineresistentie is dat absoluut niet het meest ideale plaatje. Ook de aanwezigheid van ongedierte en slechte weersomstandigheden en bodemgesteldheid maken 24/7 op de wei minder ideaal

Nee dus dan is het alternatief 24/7 in een paddock, kaal weiland of iets vergelijkbaars met voldoende hooi en andere zaken om het gebrek aan grazen enigszins te kunnen compenseren of half/half (ik heb geen ervaring met insulineresistentie dus daar weet ik te weinig van af).

Als je het hebt over ongedierte, slechte weersomstandigheden en bodemgesteldheid, als niet ideale omstandigheden. Dan zijn dat vooral omstandigheden waarvan jij denkt dat je paard dat niet prettig vindt of waar de stalbeheerder niet blij van wordt (kapot trappen van het land). Al deze factoren zijn denk ik in de meeste gevallen geen enkel probleem voor het paard zelf.
Stel je voor je zet de stal open en tegelijkertijd ook het weiland (met kudde) en er zijn vliegen of het regent en het is modderig, welke keuze denk je dan dat het paard zal maken. Loopt hij de stal in en blijft hij/zij daar of gaat je paard het land in naar de kudde en begint onverstoorbaar (ondanks al die "niet ideale" omstandigheden) te grazen?