paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:51

Batlow schreef:
Die van mij is 21 en dus al heel veel jaartjes gewend om met sneeuw buiten te staan.. eet altijd gras onder sneeuw vandaan en hij is nog never nooit echt ziek geweest... dus ik wordt hier niet zo bang van :P

had die van mij ook, en die is inmiddels de eerste keer echt ziek geweest van het eten van gras/sneeuw door koliek, en die is inmiddels 26 dus ik zou het altijd in je achterhoofd houden als ik jou was :)

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:01

Die van mij staan van 's ochtend vroeg tot 's avonds buiten. Nou ja, ze kunnen kiezen waar ze gaan staan/ lopen; in stal, onder de luifel of in de bak. En meestal als ik naar buiten kijk, staan ze buiten. Met de sneeuw mogen ze 's middags op het gras. Zondagmiddag sneeuwde het hier flink, maar niet naar binnen willen hoor! Toen het al een flinke tijd donker was, wilden ze naar binnen. Normaal rennen en spelen ze flink in de bak en je ziet ze nu toch wat rustiger aan doen. Ze weten zelf wel wat wel en niet kan. Binnen laten, kan ik ze echt niet. Met de sneeuw willen ze 's ochtends nog sneller naar buiten als anders.

Mijn oude pony stond op ijzers en als het sneeuwde ging ze evengoed het land op. Sneeuw bleef wel wat plakken, maar doordat ze in de zachte sneeuw liep, liep ze er niet beroerd door. En met binnen halen stond ze met 10 meter weer in d'r stal. Keek je dan d'r voeten na, zat er nagenoeg geen ijs onder. Soms een klein beetje.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:05

Bij ons staan ze nu weer lekker in het land ipv paddock/bak, omdat het land nu bevroren is... :9
Ze gaan tegen 10 uur naar buiten, en dan tussen 4/5 uur weer naar binnen. Gisteren viel hier pas de sneeuw, en ze wouden maar al te graag naar buiten!

Dewi8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:06

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:09

sasjaaa schreef:
Die van mij gaan gewoon naar buiten, ze doen zelf wel voorzichtig als ze merken dat de bodem hard is of als het glad is.

hetzelfde geld voor mijn paard, die let ook wel op, normaal als ik haar naar de wei breng galoppeert ze een stuk, maar met die harde grond die ingetrapt is (dus ook ongelijk) en de gladheid, let ze wel op. Maar het is een haflinger...dus een beetje logisch is het wel...maar andere paarden kunnen dat denk ik ook wel! =)

Donatello86

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:12

Hier gaan ze ook naar buiten , niet van 8 tot 5 , maar van 11 tot 4 , met voldoende hooi... Paarden zijn allemaal een stuk voorzichtiger

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:03

Hier staan ook de sportpaarden in de wei, of eigenlijk sportpony's. Waarvan 1 merrie die dit jaar en vorig jaar 3 keer Nederlands Kampioen is geworden (nationaal nivo) en reserve-KNHS kampioen (hippiade, regionaal nivo).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:15

Hier ook, gewoon de hele dag buiten, uurtje of 8 per dag....

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:27

Hier ook alle 3 buiten en savonds naar binnen! 1 met ijzers alleen voor glijd niet in de sneeuw maar wel terug op steen ff voorzichtig mee stappen en dan hebben ze het idd vaak zelf wel ddoor hoor net als wij zelf ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:30

Daphne_horse schreef:
Batlow schreef:
Die van mij is 21 en dus al heel veel jaartjes gewend om met sneeuw buiten te staan.. eet altijd gras onder sneeuw vandaan en hij is nog never nooit echt ziek geweest... dus ik wordt hier niet zo bang van :P

had die van mij ook, en die is inmiddels de eerste keer echt ziek geweest van het eten van gras/sneeuw door koliek, en die is inmiddels 26 dus ik zou het altijd in je achterhoofd houden als ik jou was :)

Nouja in mijn achterhoofd houden... Ik hou het ritme aan zoals die al heel zijn leven gaat, en als hij ziek wordt dan zie ik het wel. Ik kan hem nu moeilijk als glas gaan behandelen want het is een taaie... Een c-pony welsh en dat zijn al taaie ponytjes

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:43

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:29

xTammyy schreef:
Alles kan, de vraag is of je dat wilt betalen.

Ik heb het gevraagd, maar bij het speciale beslag van mijn merrie kon het niet. Die heeft de achterkant dicht en bij de teen open en een driehoekje op de straal dicht. Andere ijzers wilde hij nog niet aan. Dit is speciaal omdat ze hoefbevangen is geweest en losse wanden had/heeft die er uit moeten groeien.

Het geeft ook extra klompvorming door die straalondersteuning. De andere twee die voor gewone inzers hebben, hebben er veel minder last van. De pony's zonder ijzers krijgen geen klompen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:34

sandra1312 schreef:
Bij ons staan ze nu weer lekker in het land ipv paddock/bak, omdat het land nu bevroren is... :9

Huh? Dan is het toch juist ideaal om ze buiten te zetten? Wordt het geen modderbende. :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:40

Isegrim schreef:
sandra1312 schreef:

Huh? Dan is het toch juist ideaal om ze buiten te zetten? Wordt het geen modderbende. :)

Dat doet ze juist ook. ;)
Hier staan ze met dit weer ook lekker op de wei waar ze anders niet op mogen in de winter.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:34

Dat is hier ook het geval. :j Wij hebben nog een wei waar zeker 30cm lang gras in staat, lag een puinpad omheen maar die is dit najaar bij de wei getrokken. Dat gedeelte heeft nog jong gras, dit najaar ingezaaid. Omdat de grond nu bevroren is mogen ze er op, ze kunnen nu dat gedeelte niet beschadigen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:50

Ik zou er een moord voor doen dat de mijne lekker het land op mocht, hij mag gelukkig wel weer in z'n paddock

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:59

LisanneElena schreef:
sasjaaa schreef:
Die van mij gaan gewoon naar buiten, ze doen zelf wel voorzichtig als ze merken dat de bodem hard is of als het glad is.

hetzelfde geld voor mijn paard, die let ook wel op, normaal als ik haar naar de wei breng galoppeert ze een stuk, maar met die harde grond die ingetrapt is (dus ook ongelijk) en de gladheid, let ze wel op. Maar het is een haflinger...dus een beetje logisch is het wel...maar andere paarden kunnen dat denk ik ook wel! =)

Hier staan onze (wedstrijd)paarden ook gewoon buiten. Normaal 24/7, maar nu met de strenge vorst snachts binnen, anders zitten ze te lang zonder water. (overdag vul ik de tonnen een paar keer, maar om dat nu snachts ook te doen.....) Ze staan nu ongeveer 12 uur per dag buiten.

Ze weten heel goed wat ze kunnen doen, zijn het gewend om altijd buiten te zijn. En af en toe zijn ze ook nog aan het dollen, maar ik ga ervan uit dat ze weten wat ze kunnen doen. Een van de paarden heeft ijzers met sneeuwbeslag, de rest staat blootvoets. Maar ook die met sneeuwbeslag galoppeert soms lekker rond.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:51

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:56

Die van mij blijft binnen.. Meneer staat alleen voor op ijzers maar kan níét normaal of voorzichtig doen op het land. Zo heeft hij er in twee weken tijd al 2 keer zijn ijzers er onderuit getrapt (met springschoenen om) En in de twee maanden dat ik hem heb al in totaal 4 keer. Dus ik neem het liefst zo min mogelijk risico, het geld groeit mij helaas niet op de rug. Hij staat, ook met bevroren grond, regelmatig overeind en ik zie 'm ook vaak zat onderuit gaan. Nee dankje, voor mijn paard even geen wei nu. Ik rij 'm wel elke dag en gaat elke dag minstens een half uurtje de longeercirkel in. (Ligt eraan hoe lang ik bezig ben op stal) Scheelt dat hij bij zijn vorige eigenaar ook 24/7 op stal stond, dus hij is het wel gewend. Wanneer de grond een beetje ontdooid is gaat ie weer lekker overdag de wei op. :j

DienekeTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:00

Zolang het pad niet glad is, de bak niet ongelijk is met harde zandbulten & geen plaksneeuw is. Komen onze paarden gewoon elke dag lekker buiten. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:57

Daphne_horse schreef:
Batlow schreef:

als je ze onbeperkt hooi geeft krijgen ze ook niet teveel sneeuw binnen.als ze niks te eten hebben ja dan gaan ze zoeken en scharrelen.dus denk dat het ook aan de eigenaar ligt.hier gaat alles naar buiten en nooit problemen

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:04

Ik ben altijd doodsbang als ik de wei in moet en er ligt sneeuw, paarden raken altijd helemaal opgewonden en gaan dan als gekken rondjes rennen. Straks gaat het mis..
Maar het lijkt me wel beter ze naar buiten te doen ipv binnen te houden, volgensmij worden sommige paarden daar helemaal gek van.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:16

Riraito schreef:
Ik ben altijd doodsbang als ik de wei in moet en er ligt sneeuw, paarden raken altijd helemaal opgewonden en gaan dan als gekken rondjes rennen. Straks gaat het mis..
Maar het lijkt me wel beter ze naar buiten te doen ipv binnen te houden, volgensmij worden sommige paarden daar helemaal gek van.

hier si het nu eigenlijk echt geen sneeuw meer in de weide maar echt harde stukken ijs.en toch gaan ze naar buiten ook spelen ze wat met elkaar,maar ook zijn ze voorzichtig.ik heb nog geen paard zien vallen,zelf ben ik wel gevallen :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:55

_Ekenna schreef:
Die van mij blijft binnen.. Meneer staat alleen voor op ijzers maar kan níét normaal of voorzichtig doen op het land. Zo heeft hij er in twee weken tijd al 2 keer zijn ijzers er onderuit getrapt (met springschoenen om) En in de twee maanden dat ik hem heb al in totaal 4 keer. Dus ik neem het liefst zo min mogelijk risico, het geld groeit mij helaas niet op de rug. Hij staat, ook met bevroren grond, regelmatig overeind en ik zie 'm ook vaak zat onderuit gaan. Nee dankje, voor mijn paard even geen wei nu. Ik rij 'm wel elke dag en gaat elke dag minstens een half uurtje de longeercirkel in. (Ligt eraan hoe lang ik bezig ben op stal) Scheelt dat hij bij zijn vorige eigenaar ook 24/7 op stal stond, dus hij is het wel gewend. Wanneer de grond een beetje ontdooid is gaat ie weer lekker overdag de wei op. :j

Als een paard zijn ijzers aftrapt dan moet je de smid aangeven dat hij de ijzers niet te breed onder de hoef vastzet.

Aftrappen gebeurd doodat het ijzer breder is dan de hoef.

Noemen ze dat geen vakkennis ??

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:30

_Ekenna schreef:

Hetzelfde hier helaas.. Mijn welsh merrie was maandag zo gek dat ik haar binnen heb gehouden..
Mijn moeder wilde vandaag mijn 2 pony's na 3 dagen op stal even naar buiten doen, en deed de achterdeur open (hebben uitloop aan de stallen) maar de paarden deden 1 stap naar buiten draaide zich om en gingen weer naar binnen. Zo zie je maar weer; sommige paarden vinden de sneeuw en kou gewoon niks aan!

Ik vind het wel heel vervelend dat ze niet in de wei kunnen hoor.. Maar ik wil het risico gewoon ook niet lopen dat er wat gebeurd!