Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:04

Zomers 24/7 nu in de winter en herfst van +- 08.00 tot 18.00 :) (paddock) daar krijgt ze ook haar hooi in de ochtend

ilsse

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:05

Ze staan hier 24/7 buiten. hebben een paddock, overkapping en stallen tot hun beschikking. Ze moeten dus zelf maar weten waar ze willen staan. Meestal is dit toch lekker op de paddock, ook snachts. Aansluiten hebben we nog een stuk land aan de paddock, al gaat die alleen open mits begaanbaar.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:06

bij een stal bij ons verderop staan sportpaarden in pension. Ik weet dat de eigenaren het liefst de paarden zo min mogelijk buiten hebben staan, zowel zomer als winter.... (ik denk i.v.m. blesures, maar zeker weten doe ik het niet, zou zo niet kunnen bedenken waarom)

nb: die van mij staat sinds een maandje alleen de nachten op stal, de rest van de dag in de wei

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:08

Denk dat er wel een verschil is tussen de fanatieke wedstrijdruiter en de recreatieve ruiter. Als ik naar mezelf kijk, fanatiek wedstrijdruiter, vind ik het belangrijk om een goede bak te hebben om te rijden en als dat dan betekent dat ze wat minder naar buiten kunnen, neem ik dat voor lief en ik kan echt niet zeggen dat mijn paarden er unhappy uit zien.

Ik wil wel dat ze elke dag buiten komen, maar het moet wel veilig zijn voor ze. Ik zit niet te wachten op blessures, losse ijzers en al die narigheid. En in mijn rijbak mogen echt geen paarden los, dus nu zullen ze even moeten wachten tot de nieuwe paddock gereed is!

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:09

Mijn paarden staan bij mij aan huis dus ik kan zelf bepalen hoe lang ik ze naar buiten doe. Over het algemeen staan ze rond de 8-10 uur buiten. Dit blijft in de winter ook zo.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:12

max66 schreef:
bij een stal bij ons verderop staan sportpaarden in pension. Ik weet dat de eigenaren het liefst de paarden zo min mogelijk buiten hebben staan, zowel zomer als winter.... (ik denk i.v.m. blesures, maar zeker weten doe ik het niet, zou zo niet kunnen bedenken waarom)

nb: die van mij staat sinds een maandje alleen de nachten op stal, de rest van de dag in de wei

Welke sportstal heb je het dan over?
Ken zat sportstallen in jouw omgeving maar eentje waar sportpaarden in pension staan zeg je. Dus dat is gewoon een pensionstal waar toevallig allemaal sportpaarden staan? Maneges bij jou in de buurt hebben ook niet allemaal weide of wel? Maar wel mooi bos.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:12

Die van mij staat lekker 24/7 buiten :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:13

Moratoetje schreef:
Denk dat er wel een verschil is tussen de fanatieke wedstrijdruiter en de recreatieve ruiter. Als ik naar mezelf kijk, fanatiek wedstrijdruiter, vind ik het belangrijk om een goede bak te hebben om te rijden en als dat dan betekent dat ze wat minder naar buiten kunnen, neem ik dat voor lief en ik kan echt niet zeggen dat mijn paarden er unhappy uit zien.

Ik wil wel dat ze elke dag buiten komen, maar het moet wel veilig zijn voor ze. Ik zit niet te wachten op blessures, losse ijzers en al die narigheid. En in mijn rijbak mogen echt geen paarden los, dus nu zullen ze even moeten wachten tot de nieuwe paddock gereed is!

Ben het hier niet mee eens. Als fanatiek wedstrijd ruiter ga ik ten eerste voor een happy en gezond paard. Hier hoort natuurlijke beweging bij. Zo veel als mogelijk naar mijn mening.
Mijn paard komt van 9/10 uur tot 17 uur in de wei. In de winter word dit van 10/11 tot 16 en bij echt slecht weer gaan ze maar 3 of 4 uurtjes, maar hoeveel sneeuw er ook ligt, gewoon naar buiten. in de zomer gaan ze weer wat langer of heel vroeg als het echt warm is.
De wei blijft eigenlijk gewoon heel en in het voorjaar hebben we gewoon weer vol op gras (ligt natuurlijk ook aan je bodem).

Door deze vastigheid krijgen ze juist geen blessures. Ze weten immers heel goed wat ze kunnen! De blessure kans bij 23 uur stilstaan en 1 uur bikkelhard werken, is vele male groter. In sneeuw en regen, ze staan buiten.

ik heb nu ook alleen maar een buitenbak, wat betekent dat ik wat vaker me paard op laden om ergens anders te gaan rijden. Kost wat meer tijd, maar mijn paard word wel voorzien in zijn primaire behoefte, beweging.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 18-10-12 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:14

voor mij wordt op stal alleen buiten gezet, binnen zetten en de rest doe ik zelf dus kan bepalen hoelaat ze naar binnen gaat, is erg fijn want zo kan ze de hele dag buitenstaan ( rond 7 uur smorgens buiten gezet en haal haar vaak rond half 9 savonds weer binnen, zomers vaak later).
verbaast me nog altijd dat heel veel stallen de paarden swinters paar uurtjes op de paddock zetten ivm natte wei, bij ons lopen ze de wei ook een beetje kapot, maar in de zomer groeit dit allemaal weer bij....

moratoetje, ik ben aan het trainen dat ik volgend jaar wedstrijden kan starten, nog staat mijn paard de hele dag buiten, vind het onzin dat je je paard binnen houdt zodat die mogelijk geen ijzers verliest, een paard wat genoeg buiten staat zal ook niet zo snel uit zijn dak gaan dat hij zijn ijzers verliest. en ook blessures zou die in zijn stal kunnen krijgen, hij hoeft maar een beetje lomp te zijn. mijn mening tenminste
Laatst bijgewerkt door Keeltje135 op 18-10-12 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:15

Bij ons sterk afhankelijk van het weer !
Als het regent staan ze lekker in de stal, als het dan een beetje droog
word gaan ze naar buiten. Onze paarden geven eigenlijk zelf aan wanneer ze naar binnen willen !
Ze gaan dan voor het hek staan en kijken erg blij als ze naar binnen mogen en lekker in een schone droge stal aan het hooi kunnen knabbelen. Wij kijken dus naar de paarden en niet naar de klok !

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:16

Hier ook iemand uit de Randstad (nouja rand van de randstad :)) ) en in mijn omgeving zijn veel pensionstallen waar de paarden na het sluiten van de weide niet heel veel meer buitenkomen. Een half uurtje per dag in een paddock van 7x10 is heel normaal. En ook zomers vaak maar enkele uren weidegang, omdat de weilanden anders teveel belast worden en het gras binnen 2 maanden op is.

Wat dat betreft ben ik zeer blij dat ik de luxe heb dat de pony's bij ons aan huis staan. 's winters met zn 4en in een paddock met uitloopstal en voldoende ruwvoeraanbod, en daar komt dan zomers nog weidegang bij zolang het weer het toelaat. Ook hier geen hele hectares land, dus we moeten voorzichtig met de weide zijn, want anders lopen ze het veel te snel kapot. Maar ze staan altijd buiten (of in de stal, als ze daar zelf zin in hebben :Y) ).

Ideaal? Nou voor mij nog niet helemaal, zou zeer graag ook in de winter een soort paddock paradise willen hebben, met langere looppaden zodat ze ook dan lekker kunnen bewegen en hun hooi bij elkaar moeten scharrelen over de hele track. Ik zie toch dat ze in de winter minder bewegen uit zichzelf en altijd erg blij zijn als ze op buitenrit of als ze weer in de weide kunnen het heerlijk vinden om de benen echt goed te strekken. Maar voor de mogelijkheden die er hier zijn in de Randstad hebben we het hier heel aardig voor elkaar denk ik :)

Overigens, ik zou mijn paard niet perse 24/7 buiten hoeven hebben als dat zou betekenen dat ze tot hun kogels in de blub wegzakken zonder goede schuilmogelijkheid. Dan bijv. liever 's nachts op stal en overdag in een (goed gedraineerde) zandpaddock of weide die nog te belopen is. Je kunt ook weer te ver doorslaan in het natural en 24/7 buiten beleid.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:17

Bruce staat hier ook nog 24/7 buiten. Welliswaar met schuilstal, en heeft ook een regendeken op. Verder gaat dat hier nog prima want het land is ruim genoeg en ligt ook hooggelegen, alleen vooraan aan het hek is er wat modder. Verder is de wei nog in heel goeie staat :) pas in december gaat hij naar de manege, als het voordien echt gaat sneeuwen neem ik hem ook wel van het land, anders zal het wel kapotgelopen worden vrees ik.

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:18

Bij ons staan de paarden van 9.00 tot 16.00 in de wei, 365 dagen per jaar.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:19

Dag en nacht buiten in een zandpaddock met een schuilstal :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:19

die van mij 24/7 buiten , met schuilstalletje

maar pfffff 14 stemmen van mensen die hun paard alleen buiten laten om te rijden , daar schrik ik toch wel van !
ik ben dan ook heel benieuwd d\wat de reden is , want het enige goede excuus
dat ik me kan bedenken is dat het paard kreupel is , maar dan ga je ook niet rijden -O-

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:20

De paarden gaan hier ivm vakantie nu wat later naar buiten (zelf ook even een weekje wat langer in bed blijven liggen :D ). Gemiddeld om 11 uur buiten en dan tot 's avonds 5/6 uur.

Als het echt heel nat en vies weer is wordt het wel wat korter maar aan de 4 uur zitten ze eigenlijk altijd wel. Doordeweeks buiten de vakanties staan ze om 7 uur 's ochtends buiten.

Van het winter als ze het land kapot gaan lopen hebben we geen keuze en dan moeten ze weer om en om op de paddock. Met sneeuw en gelijke bodem mogen ze wel weer op het land. Mits er geen kuilen etc inzitten maar dat is nog nooit gebeurd. Van te voren is het vaak een natte periode dus die gaten zijn helaas onvermijdbaar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:28

Ik heb 3 shets voor de nacht in een uitloop staan en vanmorgen wilden er 2 niet van de uitloop af :+
Nummer 3 staat lekker op het gras en die andere 2 staan boos onder het afdak hooi te eten, boos omdat het regent en blij omdat ze niet in de prut hoeven.
Verwende nesten :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:31

24/7 buiten, zonder schuilstal in het weiland waar ze nu staan. Er staat wel een schuurtje waarachter te kunnen schuilen tegen hele erge wind en regen, maar ze zijn te groot om er veilig in te kunnen :+
Regendekentje op en ze hebben nergens last van.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:33

Polly, ik heb hier een mini hengst die 's ochtends eerst in de deuropening kijkt hoe het weer is en met regen onder protest mee loopt naar de paddock en dan in een drafje naar de schuilstal vertrekt.
Waar ik hem dan eind van de middag uit moet halen.
Pech voor hem dat het hooi aan de andere kant van de paddock ligt en hij dus alleen op momenten dat het volgens hem droog genoeg is ook daar kan gaan eten.
Paar spatjes regen en hij vertrekt weer naar de schuilstal. Hij is nog erger dan een geit :+

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:35

Mijn pony staat wel een uur of 4/5 per dag in de paddock. In het weekend mag je zelf je paard buiten zetten en aangezien de paddocks dan toch bijna de hele dag wel vrij zijn zet ik haar wat langer buiten.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:37

Ik schrok toch wel hoeveel paarden er enkel uitkomen om te rijden, maar 1-3uur :oo

De mijne staat zomer en winter 24/7 buiten (met schuilstal) wij wonen in een heel moerassig gebied dus het is hier heel snel een modderboel maar ze hebben ook steeds een plek waar ze droog kunnen staan en die modder deert hen niet hoor, ze racen er even goed door en niets zo leuk als een modderbad! (baasje vindt dit wel iets minder :D )

En dan krijg je dit dus :D http://i1265.photobucket.com/albums/jj5 ... C_0316.jpg vuil als een zwijn maar o zo gelukkig, mijn tinker is echt niet gemaakt om op stal te staan, maar welk paard wel natuurlijk :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:58

24/7 buiten. Nu van 8/18 op de wei en daarna in de paddock met inloopstal. In de winter alleen paddock met inloopstal. Ze bepalen zelf of ze binnen of buiten staan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:03

van de 8 paarden gaan er 4 in de avond op stal de andere 4 blijven buiten met schuilstal.
overdag staan alle 8 (5 Merries en 3 ruinen) heerlijk bij elkaar
Wij hebben een paddock van zeker 50x20 meter die voor 1/3 cementplaten bevat dus natte voeten hoeft bij ons niet
en dan ook nog een hele grote schuilstal. tussendemiddag krijgen ze ook nog hooi/kuil bij gevoerd in hooinetten. Momenteel is er weer
schoon zand gestort omdat het snel blubberig wordt, ze spelen nu steeds op de zandbergen. Du Ja gelukkig ook hier (vlakbij Amsterdam) meer dan 10 uur naar buiten.
Laatst bijgewerkt door boedjang op 18-10-12 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:04

Ben ik blij dat mijn paard lekker met zijn vriendin overdag in een paddock staan en alle stalgenoten ook, per 2 paarden die goed met elkaar kunnen vinden in 1 eigen paddock.

Dus meerdere paddocks naast elkaar en kunnen ze ook nog eens met de buurpaddocks lekker kroelen en spelen. rond 5 a 6 uur savonds worden ze binnengezet.

Ik vind het helemaal niks als ze 24/7 op stal staan.

En vanaf 1 mei tot 1 oktober lekker 24/7 op t land in een hele fijne stabiele sociale kudde.

Toppie hoor deze stal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:07

Zelf heb ik ze aan huis met uitloopstal, ik zou echt niet anders willen!