Teenslippers en paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:03

Verzorgpaardje trapte gericht op voeten :') liep je naast hem en kwam er zo'n zwaaiend hoefje boven je voet ipv recht vooruit :p Dus heb leren opletten :p

Moet eerlijk toegeven dat ik toen ze nog achter mijn huis stonden, ook wel heerlijk in de wei ging liggen, schoentjes uit... jaarling er weer met een schoen vandoor :') staat ie voor je... pakt ie de schoen... zie je hem echt zo kijken van "jaah, die is nu van mij, pak hem maar af" :D Maar moet wel toegeven dat je dan een stuk voorzichtiger bent met paardenhoefjes...

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:11

loisbr96

Re: Teenslippers en paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:00

AUWH!! Dat scheelt als je dunne schoenen, maar dichte schoenen aanhebt.
Het is echt opengehaalt..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:16

Elmars_Floor schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar kwam zojuist op FB deze foto tegen.
En dit is ook de reden waarom je schoenen moet dragen.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Die foto bewijs inderdaad hoe belangrijk goede schoenen bij paarden zijn...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:35

Waratje schreef:
Magica schreef:
Dan is nu de vraag; kan je dan ook schoenen aan doen met stalen neuzen?
Mijn vriend vond gisteren in onze rommelhok nog spliksplinternieuwe stalen neuzen schoenen haha en vroeg zich af of ik die dan niet aan kan doen.
Maar heb al eens gehoord dan als een paar dan op je tenen gaat staan, het staal dan zou gaan indeuken en dat je tenen dan alsnog afgekneld worden?

Hangt van de kwaliteit van die schoenen af, er zijn diverse categoriën veiligheidsschoenen, elk met hun eigen veiligheidsaspecten. Fatsoenlijke veiligheidsschoenen zijn over het algemeen goed bestand tegen een hoef en beschermen je tenen keurig, maar het heeft nog steeds mijn voorkeur om te zorgen dat een paard het niet in z'n hoofd haalt om met een hoef op mijn voet te landen. De meeste paarden weten namelijk donders goed waar ze hun voeten parkeren en mijn paarden weten ook dat dit nooit op mijn voeten kan zijn.
En ja, ik loop wel eens met teenslippers of sandalen rond met mijn paarden, zelfs wel eens met andermans paarden, maar dan moet ik wel weten dat de opvoeding goed is gelukt :+

Uiteraard heeft het de voorkeur dat een paard niet op je voet zal gaan staan, maar er zijn altijd situaties (zoals de mijne) dat het gewoon puur pech was, dat ze op mn voet is gaan staan.
Vraag me toch af hoor waarom er dan van die enge verhalen circuleren van dat het staal door het gewicht naar beneden buigt en dan vervolgens alsnog je tenen kan afknellen?
Zijn er hier ook mensen met positieve verhalen met veiligheidsschoenen? ;-)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:24

ik moet eerlijk zeggen dat ik over stalen neuzen alleen "ramp" verhalen heb gehoord... Paard was eraf... ijzer gebogen... die verhalen :S Ik durf het iig niet aan!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:27

absoluut geen slippers!
ik draag meestal klompen met kunststof neuzen, en met rijden gewone rijlaarzen/chaps.
wel raad ik stalen neuzen af. mocht er iets zwaars of een groot zwaar iets op je teen krijgen, kan het zijn dat je neuzen krom trekken.
wij hebben in onze viszaak ook allemaal kunststof, voor het geval dat er iets zwaars op valt.
sorry voor de off topic, maar wat mijn part: absoluut geen slippers!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:44

Je hoort er allemaal verhalen over, maar hoeveel gevallen weet je van dat ze echt zijn gebeurd? Mijn vriend loopt al 20+ jaar met veiligheidsschoenen op stal (ja, hij wel }> ) en nooit problemen mee gehad. Ik ken zelf ook niemand die met veiligheidsschoenen dit soort problemen heeft gehad en ik ken toch genoeg mensen die ze dragen. Dus ik vraag me af waar die spookverhalen nou precies vandaan komen en wat de feitelijke gang van zaken dan is geweest.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:47

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:56

Hmm voor mij geen combi meer van slippers en me paard haha..ook al ziet het er niet uit om onder een korte broek stal schoenen te dragen, voor mij ideaal ..:-P

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:00

Elmars_Floor schreef:

brrrr :oo loop al 30 jaar op slippers bij de paarden en nooit wat gehad. maar als je dit ziet pf

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:21

ook ik kan mij schuldig maken aan het lopen op slippers of zelfs blote voeten, ookal ben ik nu al 3 keer bij het ziekenhuis geweest voor een paard op mijn voet, alle keren was wanneer ik mijn laarzen of schoenen aan had dus zelfs als je ze aan heb is het nog aardig vervelend.... die foto is wel heel erg zeg! zal er volgende keer extra op letten!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:31

Ik krijg al kippenvel als ik de titel lees! Met goede schoenen aan doet het al enorm veel pijn, laat staan met slippers aan |(

Vorig jaar was ik op een wedstrijdje, waarbij mensen met hun paard door een waterbak moesten. Hierbij trok één mevrouw (MET TREKPAARD) haar schoenen uit, want dan zouden die niet nat worden.. Paard werd lekker nerveus van het water, sprong opzij, en jawel...... BAM op dr voet.. Hoorde het zowat breken... brrrrrrrr... Voet gebroken en huid helemaal open door de hoef, leverde weer problemen op met het gipsen etc..
Nou zullen dr schoenen misschien de breuk niet voorkomen hebben, maar die huid die open lag zeker wel!

zaldia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:07

Ik heb mijn slippers nooit aan. Tenzij ik met iemand meega naar de manege om bij de les te kijken en die me vraagt om eventjes te helpen met opzadelen. Met dit warme weer doe ik, ook al heb ik het dan bloedheet, mijn dichte, warme, rijlaarzen aan.

zaldia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:09

girlyggirl schreef:
Elmars_Floor schreef:

brrrr :oo loop al 30 jaar op slippers bij de paarden en nooit wat gehad. maar als je dit ziet pf

Gets! Ik moet er niet aan dènken!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:35

Nooit slippers of sandalen bij de pony's alleen vanaf buiten de stal of wei... nooit erbij. De buurman heeft een vergroeide voet door met badslippers bij zijn paard te komen, die ging op zijn voet staan en draaide toen zijn voet weg... ik zie hem nog steeds af en toe met badslippers lopen... brrrr.

Meestal heb ik schoenen met kunststofneuzen (blijkbaar zijn stalen neuzen uit?) en dat werkt prima. We hebben een lompe pony die graag een teentje mee neemt...
En voor het geval ik slippers of sandalen aan heb als ik snel even langs de pony's loop, staan daar altijd een paar instappers, zodat m'n tenen beschermd zijn. En de kinderen? Weten het heel goed, ook vriendjes en vriendinnetjes, NOOIT BLOTE TENEN!

Hoewel, ik vind het geen probleem m'n dochter op de pony te zetten en dan de schoenen uit te doen...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:42

Hmm doe zelf ook echt nooit slippers aan ofzo naar stal. Op zijn minst gewone schoenen, liever dat mijn schoen meescheurt dan mijn vel!. Regelmatig een paard op mijn voeten gehad, altijd blji dat ik schoenen aanhad! En dan nog deed het soms flink pijn met schaafwonden tot gevolg.

Wat betreft die veiligheidsschoenen, klein verhaaltje :) Vroeger zaten daar inderdaad stalen neuzen in. Als dat eenmaal omboog, buig je dat niet even met je tenen weer recht, wat leidde tot afgeknelde tenen, flinke sneeen en schoenen die losgesneden moeten worden.
Verhalen komen niet zo zeer van paarden, maar wel mensen uit de bouw / logistiek die die dingen echt voor hun veiligheid dargen. (heb hier op het werk wel eens gezien wat een pallet op een veiligheidsschoen doet, als dat staal was, was je je tenen kwijt geweest.)

Daarom hebben al die dingen tegenwoordig een carbon neus. Die vangt de grootste klap op, en buigt niet om maar "mee". Zelfde effect als staal, allen als het dan zo ver komt dat het ombuigt vanwege een klap richting je tenen, krijg je hem ook weer terug in formaat zonder dat je schoen vast zit "in" je voet.
Veel bedrijven verbeiden tegenwoordig zelfs stalen neuzen bij hun werknemers.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:23

mystique schreef:
Als ik niet zwanger ben loop ik wel altijd op stal schoenen, maar dat is ook omdat anders mijn goede birkenstocks vies worden en gaan stinken. Wat ik veel erger vind is dat er mensen zijn zowel hier op bokt als bij mij in de omgeving die met spagethiebandjes rijden of in een bikini bovenkant. Daar kan ik dus echt onpasselijk van worden. Daarmnaast is een goed zittende BH voor mij ook een voorwaarde op het paard.

Wat is er mis om met spaghettibandjes te rijden?[/quote]

Ik vind dat echt niet netjes. Er bestaan zat shirts zonder mouwen zonder dat het er meteen uit ziet dat je naar het strand gaat.
Je zit tenslotte niet op het paard om mooi te zijn maar om te rijden neem ik aan.
Ik vind het ook wel een vorm van dress code die je bij de paarden draagt, netzo als een cap.
Dit is mijn mening hoor hoef je het absoluut niet mee eens te zijn.[/quote]

Haha, in een bikinitop oké, maar een dress code bij de paarden? Mag ik dan vragen wat jij aantrekt als het 27 graden is?
Daarnaast hoeft het er natuurlijk niet uit te zien alsof je naar het strand gaat. Ik doe met warm weer bijna altijd spagettibandjes aan, naar de stad, naar de paarden, eigenlijk overal.

Overigens is het ook zo dat ik ook voldoende mensen zie met mouwloze shirts, waarbij je de gaten voor de armen zo groot zijn dat bijna alles zichtbaar is. Dan vind ik een goed passend spagettiband truitje toch echt wel beter en netter.

Maar dat is dan mijn mening.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:25

Ook ik ben schuldig, bij warm weer kan ik al eens gesignaleerd worden op slippers bij de paarden }>
Mijn jongste paard heeft een voeten-slipperfetish, heel grappig, als die blote tenen ziet gaat die er gelijk met z'n neus tegen hangen :+
Ik ga er van uit dat mijn paarden netjes genoeg zijn opgevoed om niet zomaar op mijn tenen te gaan staan, als het in een schrikmoment dan toch ooit eens zou gebeuren, heb ik alleen maar mezelf iets kwalijk te nemen als ik geen vlees meer op mn voeten heb...

Overigens, niet in spaghettibandjes rijden? Ik zou niet weten waarom niet... Kan je perfect een sportbeha onder dragen en ongepast vind ik het zeker niet...

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:33

Oee! Die foto die gepost is!
Buiten dat, moet ik toch bekennen dat ik ook regelmatig op slippertjes even snel de paarden naar buiten gooi!
Loop lekker makkelijk de achterdeur uit en sta bij de paarden. Dus met zo'n situatie is het heel verleidelijk om 'even snel' te doen, waardoor je het niet zo nauw neemt. Al vertrouw ik absoluut wel op m'n paardjes, ze zullen echt niet zomaar maffe streken uithalen. Al kan je er nooit 100% op vertrouwen natuurlijk, maar het risico neem ik wel, ik beken O:)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:37

Ik heb schoenen met stalen neus EN zool. Waarom ook de zool? Omdat ik vaak genoeg zelf in een roestige spijker ben gestapt....
De schoenen heb ik wel eigenlijk alleen aan als ik in de wei met de parden bezig ben of in de winter de paarden poets. Rijden doe ik met leren rijlaarzen en voeren ind e zomer doe ik gerust op mijn slippers :+

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:39

Ik ben altijd lekker eigewijs..vooral met warm weer dan ploffe me voeten uit me schoenen dus liever lekker een slipper aan...maar het gaat een keer fout ;)
Heb overgens al een keer een teen gebroke en gekneus en dat met schoenen aan :p nou zal het qua verwondingen een hoop schelen.

Cap zelfde verhaal tot ik eraf viel met een hersenschudding..(zelfde dag was er een bekende in amerika gevallen met skieen, niks aan de hand ging slapen maar is nooit meer wakker geworden) daar ben ik zo van geschokken dat ik nu netjes een cap draag...nu het slipperverhaal nog....

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:40

En dat is het hem dus, eventjes snel want het is zo klaar en je staat er niet eens bij stil.

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:48

Solleke_Noah schreef:
Nelson17 schreef:
Ja ik ga wel eens op slippers heen :o
Gister ben ik nog met mijn paard gaan zwemmen en dan vind ik het niet echt fijn om met laarzen te gaan..
Ook met mijn shet wandel ik met dit weer met slippers.
Mijn paarden staan eigenlijk nooit op mijn voeten maar met slippers let ik natuurlijk wel extra op :j

Ik wandel ook zo met slippers met paard aan de hand naar het meer hier in de buurt, gemakkelijk om zo direct het water in te lopen. Natuurlijk pas je dan extra goed op, maar mijn paarden sjokken ook maar een beetje naast me en proberen niet continu op m'n voet te springen :P

met dit weer lekker met je paard kliederen met water doe ik echt niet met schoenen of een lange broek, draag ook niet altijd een cap :o
paardjes staan bij mij in de achtertuin binnen halen, voeren of zonder zadel even hobbelen in de bak, geen probleem op mn slippers :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:56

Die spookverhalen van de schoenen met stalen neuzen komen zover ik weet uit de bouw. Een paard heeft een heel andere gewichtsverdeling maar als iets puntigs (hoeft niet scherp te zijn) en zwaars in de verkeerde hoek viel op een stalen neus was er de kans dat deze indeukte op dat punt en daardoor een teen afknelde. Maar goed, bij gewone schoenen was je dan alsnog waarschijnlijk je teen kwijt geweest, dus het is twee kanten op. Tegenwoordig zijn de veiligheidseisen aan stalen en kunststof neuzen dusdanig dat dit soort ongelukken (eigenlijk) niet meer voor kunnen komen.
Ik draag zelf kisten zonder stalen of kunststof neuzen, maar ze zijn wel zeer stug (heb er wel eens een auto overheen gereden gehad zonder pijn) en mijn jodphurs hebben ook stalen neuzen en die hebben al meerdere malen mijn tenen gered.