tamary schreef:hollywood86 schreef:Ach, ga vooral door met zelf interpreteren van onderzoeken die niet op paarden slaan. Ik houd het wel bij echt goede bronnen, zoals http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... index.html
Ik vraag me af hoe groot de groep paarden is, waarbij maagzweer ook werkelijk met een endoscopie is vastgesteld, waarop deze cijfers gebaseerd zijn.
Daarnaast als een maag eigenlijk altijd kleine beetjes vulling moet krijgen om maagzweren te voorkomen, hoe kan een veulen van een paar maanden met lijkt mij adlib moedermelk al maagzweren hebben?
Dat maagzweren een probleem zijn zal best, maar ik heb mijn twijfels bij de percentages. Er zouden dan nl veel meer paarden met gezondheidsklachten moeten rondlopen en daarvoor zijn er teveel paarden gewoon aan het werk. Dat zou bij zoveel zieken niet kunnen, dan moeten "klachtenvrij" verhaal ten spijt veel meer dieren regelmatig een DA nodig hebben.
Dit is dus precies wat ik ook zeg.
Ik weet hier in de buurt geen een manege waar ze onbeperkt hooi voeren, sterker nog ze krijgen vaak maar 2 x per dag een plukje.
Ook ik vind dit niet ideaal, maar deze paarden worden vaak al jaren zo gehouden en als zij daadwerkelijk hiervan een maagzweer zouden krijgen, zouden er op den duur ook klachten op moeten treden.
Maar dat zou ook betekenen dat half Nederland aan paarden om zou kiepen van de maagzweren.