Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:19

tamary schreef:
hollywood86 schreef:
Ach, ga vooral door met zelf interpreteren van onderzoeken die niet op paarden slaan. Ik houd het wel bij echt goede bronnen, zoals http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... index.html

Ik vraag me af hoe groot de groep paarden is, waarbij maagzweer ook werkelijk met een endoscopie is vastgesteld, waarop deze cijfers gebaseerd zijn.
Daarnaast als een maag eigenlijk altijd kleine beetjes vulling moet krijgen om maagzweren te voorkomen, hoe kan een veulen van een paar maanden met lijkt mij adlib moedermelk al maagzweren hebben?
Dat maagzweren een probleem zijn zal best, maar ik heb mijn twijfels bij de percentages. Er zouden dan nl veel meer paarden met gezondheidsklachten moeten rondlopen en daarvoor zijn er teveel paarden gewoon aan het werk. Dat zou bij zoveel zieken niet kunnen, dan moeten "klachtenvrij" verhaal ten spijt veel meer dieren regelmatig een DA nodig hebben.

Dit is dus precies wat ik ook zeg.
Ik weet hier in de buurt geen een manege waar ze onbeperkt hooi voeren, sterker nog ze krijgen vaak maar 2 x per dag een plukje.
Ook ik vind dit niet ideaal, maar deze paarden worden vaak al jaren zo gehouden en als zij daadwerkelijk hiervan een maagzweer zouden krijgen, zouden er op den duur ook klachten op moeten treden.
Maar dat zou ook betekenen dat half Nederland aan paarden om zou kiepen van de maagzweren.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:10

ws houden die paarden zich groot, niet anders wetende! arme dingen!

en waar is dan de dierenpolitie?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:18

Amalarab schreef:
ws houden die paarden zich groot, niet anders wetende! arme dingen!

en waar is dan de dierenpolitie?

Dat is pas een vermenselijkte gedachte :')

pmarena

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:25

Waarom nou weer :P

Zat voorbeelden van paarden die stug doorgaan , ook al hebben ze pijn / ongemak :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:33

pmarena schreef:
Waarom nou weer :P

Zat voorbeelden van paarden die stug doorgaan , ook al hebben ze pijn / ongemak :)

Maar als de oorzaak van hun probleem blijft aanhouden, worden de symptomen vanzelf ernstiger en zichtbaar.

Een paard denkt niet op die manier.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:40

Ik heb dus één keer een paard meegemaakt op een manege die een echte maagzweer had.
Het paard gaf duidelijk aan dat hij maagpijn had.
Bij aansingelen en je hand op zijn buik drukken, gelijk happen en trappen.

Het paard is naar een kliniek geweest en heeft een behandeling gehad, na twee weken weer terug en niks meer aan de hand.
Lijkt verdacht veel op een AB behandeling.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:38

Hier op het moment toch minder aan het voeren van het kuil.... mij oudere paard krijgt er een enorm dikke koker van. Had hij vorig jaar ook van het kuil dus nu gaan ze samen wat minderen....in dit geval dus even niet onbeperkt...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:43

ElCamino schreef:
Hier op het moment toch minder aan het voeren van het kuil.... mij oudere paard krijgt er een enorm dikke koker van. Had hij vorig jaar ook van het kuil dus nu gaan ze samen wat minderen....in dit geval dus even niet onbeperkt...

Is toch prima, het gaat niet om wel of niet onbeperkt voeren.
Ik vind naar je paard kijken veel belangrijker en dat doe je goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:04

Effe ander hooivraagje aan de kenners.....

Stel een paard kan niet goed tegen voordroog, droog zoals hooi, maar verpakt omdat het net nog niet zo droog was dat het hooibalen konden worden om broei te voorkomen......dat ene handje dat je dan elke dag er bij geeft...om hem te wennen, de darmbacterien te laten wennen en je doet 2 handjes en het is weer mis....gaat het dan ook altijd mis...dus nooit goed..
Zijn er paarden waarbij het gewoon echt nooit gaat??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:07

russel schreef:
Effe ander hooivraagje aan de kenners.....

Stel een paard kan niet goed tegen voordroog, droog zoals hooi, maar verpakt omdat het net nog niet zo droog was dat het hooibalen konden worden om broei te voorkomen......dat ene handje dat je dan elke dag er bij geeft...om hem te wennen, de darmbacterien te laten wennen en je doet 2 handjes en het is weer mis....gaat het dan ook altijd mis...dus nooit goed..
Zijn er paarden waarbij het gewoon echt nooit gaat??

Sommige paarden kunnen daar inderdaad wat slechter tegen, maar wat gaat er dan mis?
Gaat je paard aan de dunne?

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:09

Bij mij staat er 1 paard die snel dik werd, 1 shetlander(die bevangen is geweest) en 1 andalusier die sober nodig heeft. Bij mij is er een Paddock Paradise dus ruimte voor afleiding(spelen, takken etc).

Het is idd heel belangrijk dat je door zet en niet te snel stopt. Geef hun systeem de tijd om er aan te wennen en dat kan een paar weken duren. Maar wel altijd hooi aanbieden, idd heel belangrijk!

Bij mij zijn alle paardjes op mooi gewicht gekomen en eten precies wat ze nodig hebben, heerlijk is dat. Geen omkijken meer naar hoeveelheden enz. Nu met de afgelopen kou eten ze samen per dag plm. 25 kilo! En ze staan 24/7 buiten zonder dekens(met schuilstal) Nu de temperatuur alweer omhoog is gegaan eten ze alweer stukken minder. Het ligt er dus heel erg aan de weersomstandigheden en wat er verder met de paarden gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:30

Dan krijgt hij scheten met een klein stroompje mestwater...maar na een dag is zijn staart vies en zijn zijn benen nat...DA zegt dat er veel paarden dit hebben en daar moet ik maar mee leven, maar dat kan ik niet....want ook hij mag straks op het gras....ook al is het heel eenzijdig arm gras...maar alles wat niet graszaadhooi is, krijgt hij dit van, ook als het overjarig hooi is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:31

Gevoelig systeempje blijkbaar :(:)

Misschien dat er nog iets mogelijk is met een homeopaat ofzo , 1 of ander goedje waardoor het binnenwerk wat minder gevoelig wordt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:35

Ik wil graag in kaart hebben wat er dan mis gaat...dier is nog in de groei, die kan het niet alleen maar van graszaadhooi doen, de nieuwe subli voor zomerexemers gaat overigens wel goed, dus ik denk dan weer, het zijn de suikers, maar ook suikers gaat hij straks nodig hebben als ik hem ga rijden....heb al zoveel geprobeerd.......dier komt uit de opfok, ik weet dus niet of hij dit ook had toen hij op het gras liep, in de winterbox met zware kuil, dus dat zure en natte, dus wel, was moddervet en enorm aan de diarree, maar ik had, dat heb ik binnen een paar weken goed met droog hooi.....dus niet..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:50

misschien eens kijken naar het voer van voergezond
russel schreef:
Ik wil graag in kaart hebben wat er dan mis gaat...dier is nog in de groei, die kan het niet alleen maar van graszaadhooi doen, de nieuwe subli voor zomerexemers gaat overigens wel goed, dus ik denk dan weer, het zijn de suikers, maar ook suikers gaat hij straks nodig hebben als ik hem ga rijden....heb al zoveel geprobeerd.......dier komt uit de opfok, ik weet dus niet of hij dit ook had toen hij op het gras liep, in de winterbox met zware kuil, dus dat zure en natte, dus wel, was moddervet en enorm aan de diarree, maar ik had, dat heb ik binnen een paar weken goed met droog hooi.....dus niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:52

Het gaat om het ruwvoer en straks de weidegang. Voer gezond ken ik, is prima voer!!! maar dat is dan het krachtvoer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:54

russel schreef:

Ik ben bang dat hij besmet is met een varkens bacterie.
Dit kan komen van grasland bemest met varkensmest.
Er is ergens een topic over hier op Bokt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:56

russel schreef:

Blijft het ook als je gewoon langer volhoud, misschien heeft dit paardje een langere tijd nodig om te wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:00

Het blijft, als ik dan niet meteen weer terug schakel, wordt het steeds erger. Ik snap er niets van...zijn bloed is in orde...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:11

je schrijft ook over krahtvoer en dat het aan de suikers licht,daarom melde ik dit voer even.waarom dan niet gewoon graszaadhooi blijven voeren met een minaralen/vitamine suppliment(of gewoon een goede brok met vitamine minaralen,bv voergezond,dit kun je onbeperkt aanbieden).dus dan zou hij daar zijn vitamine en minaralen uit kunnen halen.
russel schreef:
Het gaat om het ruwvoer en straks de weidegang. Voer gezond ken ik, is prima voer!!! maar dat is dan het krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:14

Dat doe ik nu ook, en ik meng dan af en toe een vitamine/mineralen korrel er door heen...maar ik wil hem van de zomer ook lekker buiten op het gras hebben, dan eeuwig gedoemd te zijn tot dat saaie graszaadhooi...nu eet hij al wat randjes rondom de paddock, maar de scheten komen weer...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:30

Russel, ik heb hetzelfde probleem.
Zoals je weet is mijn paard al een tijd aan de dunne mest.Hoefbevangen, artrose....bijna 24..pffff
Nu weer hetzelfde, mest dun, alles binnenste buiten gekeerd en paard blijft zo!
Krachtvoer beranderd, ruwvoer, supplementen, gebit gecontroleerd, wormkuur, mestonderzoek, bloedonderzoek etc etc... ik weet het soms gewoon niet meer....soms moet je het gewoon overgeven denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:24

Ach ja dat is waar ook...ik word er moedeloos van....straks wil ik hem ook op het gras hebben al is het maar 2 x per dag 1 uurtje.....hij is er zo dol op.....
Ik merk als ik het overgeef, dat ik er spastisch van word, maar dat hij dan wel een opgezette buik krijgt...want kennelijk hebben de darmen toch een reaktie...en dat baart mij zorgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:09

Helaas is hier hiet graszaadhooi inmiddels op, en is het niet meer mogelijk ze 24/7 daar beschikking tot te geven. Ik heb haar gewone hooi nu iets opgeschroeft, en ze heeft wat stro om tussendoor te knabbelen (ze staat op vlas). Helemaal onbeperkt lekker hooi geven durf ik niet. Ik had gisteren iets meer voordroog erbij gedaan (ze krijgt altijd een handje) en vanmorgen allemaal natte drollen gelijk :=