wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liez94

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:10

Ik zou voor bijrijden echt wel iets over hebben. Want als je inderdaad lessen volgt of een eigen paard hebt kost dit je immers ook geld. Maar ik zorg natuurlijk wel dat dit in goed overleg gebeurt, want ik doe ook nog een opleiding die geld kost. Maar denk dat als je een goed overleg pleegt dat het met beiden partijen goed komt!

Ik zou namelijk al blij zijn als ik een paard had om te verzorgen. Dat vind ik namelijk persoonlijk zelf een stuk leuker en fijner dan op een manege rijden.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:47

Als ik dit allemaal lees, zie ik weer hetzelfde als waar ik tegenaan liep toen ik op zoek was naar een bijrijder. Gewoon iemand die het leuk vind om met mijn paard bezig te zijn. Een eisen die ik af en toe gezien heb. Mensen die afhaken omdat ze geen binnenbak hebben of moeten mesten, of minstens een Z paard verwachten. Zelfs de vraag gekregen of ik zelf dan niet meer ging rijden want dat wilde ze niet _O-

Ik heb geen bijrijder nodig om haar beweging te geven, of omdat ik tijd of geld tekort heb. Ik had het vroeger ook erg leuk gevonden om een leuk paard bij te kunnen rijden. Maar ik zou wel iemand willen die het echt, echt leuk vindt om te doen. Zodra ik een eisenlijstje ontvang, ben ik er al redelijk snel klaar mee. Ik ga me niet aanpassen aan een bijrijder, en mijn paard al helemaal niet. Ik zet er ook speciaal niet bij welk niveau mijn merrie had, want juist de personen die ik daarmee aantrok, passen niet bij ons. De juiste persoon hoeft niets te betalen, maar koopt uit zichzelf af en toe een zak wortelen, vet ook af en toe wat spul in, en komt soms alleen om mijn pwoon te poetsen omdat ze dat leuk vind. En de persoon die niet juist is, die hoeft uberhaupt niet te komen :+

Inmiddels ben ik er ook klaar mee, en ruilen een stalgenootje en ik af en toe een dag, lekker rustig zo :)
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 30-12-11 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:54

Tja, mijn paard.. mijn probleem. Ik werk al jaren met bijrijders
Ik stel er 2 eisen aan... ze moeten mijn paard goed behandelen en ik moet de mensen aardig vinden.
Ik laat een bijrijder bij voorkeur in de les meerijden en die kosten zijn dan voor mij. (mijn paard.. mijn probleem)
Toen ik naar een nieuwe stal ging duurde het even voordat ik iemand gevonden had.. maar inmiddels ben ik dik tevreden met de 2 dames die zich aangemeld hebben... Ook nu mijn paard ziek is, heb ik vrijwillig de hulp gekregen die nodig is...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:34

Sinds kort heb ik er één! En idd, het eerste wat ik deed, was ze voorstellen aan mijn WPN. Die kroop zowat in haar broekzak, dus ze mag blijven. :) Echt een leuke meid, die rijden fijn vindt, maar het ook heerlijk vindt om te helpen. Precies wat ik zoek. Om beweging te geven aan het paard in kwestie is het niet heel erg nodig, maar ik heb er 2 en één vind ik veiliger als ik niet alleen ben. Mooi opgelost dus zo. En ze hoeft mij echt niks te betalen. Wel is ze lid geworden van de vereniging, zodat ze ook hiervan de lusten heeft. Kost ook beduidend minder dan een leasepaard op de manege. Verder wordt het paard gewoon prima verzorgd enzo, dus ze heeft geen verplichtingen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:37

Een bijrijder is vaak in het belang van de eigenaar (bijv. te weinig tijd), een manege is in het belang van de klant (het plezier). Ik vind in de meeste gevallen dat een bijrijder niet hoeft te betalen.
Ik vind het zelfs een rare veronderstelling dat bijrijdersters maar moeten betalen, omdat dat bij de manege ook zo is om op een paard te zitten.

Ik ben alleen maar heel erg blij als iemand mijn paard wil verzorgen/rijden in bijvoorbeeld vakantieperioden. Dan gééf ik er zelfs geld voor, als ze haar maar goed behandelen.
Zelf zou ik nooit aan een bijrijder beginnen, die hele heisa. Altijd andere manier van omgang, verzorging, rijden, etc. Daar houd ik niet van.
Buiten dat, er zijn natuurlijk uiteenlopende redenen waarom je een bijrijder hebt, maar als ik chronisch te weinig tijd voor m'n paard zou hebben, zou ik haar weg doen denk ik...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:03

rebeltje schreef:
Als ik dit allemaal lees, zie ik weer hetzelfde als waar ik tegenaan liep toen ik op zoek was naar een bijrijder. Gewoon iemand die het leuk vind om met mijn paard bezig te zijn. Een eisen die ik af en toe gezien heb. Mensen die afhaken omdat ze geen binnenbak hebben of moeten mesten, of minstens een Z paard verwachten. Zelfs de vraag gekregen of ik zelf dan niet meer ging rijden want dat wilde ze niet _O-

:') Brutalen hebben de halve wereld, maar dat laatste slaat toch echt alles, haha!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:38

Ja, ik had dat ook gelezen en ik was zelfs te verbaasd om daar op te reageren... Het lef zeg!
Ik zou zeggen in zo'n geval: Hoeveel bied je? Als je maar genoeg betaalt, dan is ie helemaal van jou... :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:26

Mijn bijrijdster hoeft niets te betalen. Zelf heb ik ook 4 jaar lang gratis voor mijn verzorgpony's gezorgd. Het ligt er natuurlijk wel aan of de bijrijdster ook veel aan de verzorging moet doen (uitmesten e.d.)
Ik vind het soms wel raar als je ziet hoeveel sommige mensen vragen en hoe weinig de bijrijdster mag doen. Ik ben in ieder geval erg blij met mij bijrijdster. ;) Ze is heel erg verantwoordelijk. Het is ook leuk om haar te helpen. Daarnaast heb je ook altijd iemand voor de vakanties en iemand die je kan vertrouwen. Ik ben blij dat ik een goed iemand heb dus daarom vind ik het niet nodig dat ze moet betalen.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:04

Ik denk dat ze dan les krijgen... en bij een verzorgpaard niet.
Ik snap het ook niet, ik zal voor de verzorgpony gaan..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:31

Ik vind dat geen bijdrage vragen, maar wel 'verplichten' les te nemen op eigen kosten (bij instructeur die jij als eigenaar goed vind) eigenlijk wel een hele goede. Voor zowel eigenaar, bijrijder, én paard is het fijn als het tijdens het rijden goed gaat. Als een bijrijder, bv. 50-75 euro per maand uit wil geven aan priveles op het bijrijdpaard toont dat ook wel een bepaalde mate serieuze motivatie aan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:14

mylittlejoy schreef:
rebeltje schreef:

:') Brutalen hebben de halve wereld, maar dat laatste slaat toch echt alles, haha!

Hmmm, mijn bijrijdster hoeft niet te betalen, kan kiezen uit 3 binnenbakken, hoeft praktisch nooit te mesten want meestal ben ik er toch ook en doe ik het zelf en ik rijd zelf niet op mijn paard... Het is alleen (nog) geen Z paard, maar ach.... dat maakt ze er dan maar van := . Volgens mij heeft mijn bijrijdster het niet slecht :D .

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:42

Het hangt naar mijn idee heel erg af van wat je met elkaar afspreekt en wat de omstandigheden zijn.

Ik rijd al een aantal jaren de paarden van anderen en ik wil daar niet voor betalen. Ik koop ook geen spullen voor de paarden ofzo. Maar de paarden staan aan huis en ik doe de volledige verzorging, ook als het vriest of regent. Als er iets is word ik gebeld, als ze 's nachts ontsnapt zijn, of als ze ziek zijn, als de waterleiding bevroren is en ze 3 keer per dag met emmers water moeten hebben, enz.

Ik vind het prima om me ervoor in te zetten en de eigenaren hebben er weinig omkijken naar. Maar ik studeer en kan me dus op dit moment geen eigen paard veroorloven hoewel ik dat wel het liefste zou willen.

Natuurlijk ligt de situatie wel een beetje anders als het paard op een luxe stal staat met binnenbak en solarium en waar alles gemest wordt enzo. Ik begrijp wel dat daar wel geld voor gevraagd wordt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:22

Ik betaal 50 euro per maand en daar kan ik me ook helemaal in vinden. Hoef in principe niks te doen (doe ik wel hoor) en mag alles! Paard wordt ook door niemand anders bereden dus ik zie haar ook echt als mijn eigen paard.

Toen een aantal maanden geleden de eigenaar in het ziekenhuis kwam te liggen, hebben we onderling de taken verdeeld, voeren/binnen en buitenzetten, de stallen doen enzo. Ik moet zeggen dat ik hier vaak zo druk mee was, dat ik daarna geen puf of tijd meer had om te rijden. Ik heb toen een maand niet of nauwelijks gereden door alle zorgtaken (ik deed het graag hoor, daar niet van).

Toen ik eind van de maand weer 50 euro betaalde deed ik dit wel met hele gemengde gevoelens eerlijk gezegd, ik had alleen maar gewerkt! De eigenaar zei ook niet dat ik een maandje over kon slaan ofzo (al zijn we later wel met z' allen uit eten geweest als bedankje voor ons werk, dat was dan wel weer lief).

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:59

Ik rijd bij een stal van een man en een vrouw. Het is daar heel gezellig want er zijn meer pony's en dus meer meiden die daar verzorgen. Ik betaal 25 euro per maand, en dan heb ik mijn eigen pony, zadel, hoofdstel en alles wat ik nodig heb. Ik hoef de stal ofzo niet te doen, gewoon lekker poetsen rijden etc. Mag zo vaak en zo weinig komen als ik wil :)

Liez94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:12

Maar ik bdoel, voor een eigen paard moet je toch ook betalen?

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:28

Ikzelf ben altijd van mening geweest dat je de eigenaar een handje helpt.
Tijdens een rijles krijg je tips en dergelijke, terwijl je met een bijrijd paard meestal maar zelf uit moet zoeken wat je doet.

Bovendien zijn er ook maar genoeg die geen paardrijlessen kunnen betalen, en daarom opzoek gaan naar een bijrijd paard,omdat ze toch willen blijven rijden (ik was er een voorbeeld van)

En het ligt er ook vooral aan wat voor faciliteiten er aanwezig zijn.
Wel/geen rijbak, wel/geen uitrij-mogelijkheden enz. enz.