Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:12

pmarena, ik ben niet diegene die het graag natuurlijk doet of zoals de paarden in het wild.
Ook al maak je nog zo'n mooi zandbakjes en plekjes voor droog te staan, het is bij lange na niet wat een paard in het wild heeft.
Daarbij mag jij inderdaad gaan proberen dat op de meeste pensionstallen voor elkaar te gaan krijgen, op de meesten stallen zijn de mensen blij als de paarden uberhaupt een uurtje buiten komen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:17

het is natuurlijk geweldig als je je paard op een "natuurlijke" manier kunt houden, maar veel paarden staan dan in een wei zonder schuilmogenlijkheden want ja een paard in het wild heeft ook geen stal.
echter heeft een paard in het wild altijd wel iets om te schuilen en kunnen ze altijd wel een droog stukje vinden waar ze kunnen liggen, en dat kunnen onze paarden die in een wei staan met een hek er om echt niet.
daarbij zijn onze kuddes altijd door de mens samen gestelde kuddes, dat kan in onze ogen heel goed gaan maar het is niet de keus van onze paarden.
het steekt bij mij dat veel 'naturals' het veroordelen dat iemand er voor kiest om zijn paard en deel van de dag binnen te houden, maar ook zo blind zijn dat ze niet zien dat het "natuurlijk" houden van hun paarden helemaal niet zo natuurlijk is, en blind zijn voor het fijt dat een wild paard wel schuilmogenlijkheden heeft en in een door paarden samengestelde kudde leeft.
als je je paard zo natuurlijk mogenlijk wilt houden dan moet er imo een weide zijn van een aantal hectares met verschillende ondergronden, schuilmogenlijkheden (dus niet 1 hutje waar een paard wat lager in rang is niet in kan komen) en voermogenlijkheden waar een niet alte grote kudde op leeft, en ze elkaar af en toe kunnen ontlopen.
echter is dit vaak niet mogenlijk door wetjes of simpelweg ruimte.
daarom vind ik het een goede oplossing om iig in de winter de paarden 'snacht binnen te hebben, want niet alleen de paarden laag in rang vinden het vaak fijn om even rust te hebben en lekker hun eigen eten op te eten, maar ook juist de paarden hoog in rang vinden het vaak fijn om in de rust van een box te staan omdat ze dan even niet op hoeven te letten of de groep goed fungeerd.
mijn paardje is zo'n paard wat erg sociaal is en graag wil dat iedereen goed met elkaar omgaat, daardoor is hij de hele dag aan het opletten en krijgt juist hij vaak de klappen die voor een ander bedoeld waren.
in het zachte weer van de zomer kan hij het goed aan, maar als daar ook nog eens slecht weer en daardoor glijpartijen bij komen kijken en hij zijn enegie nodig heeft om warmte blijven, is hij me erg dankbaar als ze ('swinters) de nachten weer naar binnen gaan.
ik woon in de randstad waar weinig mogenlijkheden zijn om aan het eerste idiaal beeld te voldoen en ik vind dat je dan niet blind het moet proberen na te streven om aan dat beeld te voldoen, maar dan op een 'te' klein stukje, maar een andere oplossing moet vinden door bijv de paarden dan maar 'snachts binnen he houden.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:35

KarinG schreef:
Aan al die mensen die menen dat hun paard liever op stal staat: waarom loopt je paard dan de box uit als je de deur open laat staan? En als alle boxpaarden naar buiten gaan, wat doet die van jouw, die zo graag op stal staat, dan?

Het zijn kuddedieren, dus als je er een of twee buiten zet en de rest blijft binnen, dan willen die twee heel graag terug naar stal, want daar is de rest van de groep. En waar associeren ze stal mee? Met krachtvoer, ook al krijgen ze maar een handje! Kinderen willen ook graag naar de McDonalds. Elke dag maar weer. Maar opgesloten worden in de McDonalds willen ze niet!

op mijn vorige stal is wel eens vergeten om de boxdeur van cas dicht te doen. de staldeur was gewoon open en meneer kon zo het land op lopen als hij wilde. hij bleef toch mooi IN de stal. die van mij kan ik rustig alleen in een paddock of op land zetten en hij heeft daar geen problemen mee. staat ook vaak uren lang aan de andere kant van het land dan waar de kudde staat te grazen. hem kennende is hij echt niet in de stal gebleven om bij zijn kudde te blijven maar omdat hij het wel lekker vond in de stal. en ja dat weet ik heel zeker omdat hij zeer onderzoekend is en de meeste rare plekken alleen in loopt als hij de kans krijgt. zo is hij al eens in zijn eentje op onderzoek uit gegaan en stond in de kantine. zo ook in de schuur van de staleigenaar. hij had zich zo in de nesten gewerkt dat hij niet meer vooruit kon of opzij. hij is netjes blijven wachten totdat ik er was om hem er in zijn achteruit weer uit te begeleiden. :D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:43

jesito schreef:
pmarena, ik ben niet diegene die het graag natuurlijk doet of zoals de paarden in het wild.
Ook al maak je nog zo'n mooi zandbakjes en plekjes voor droog te staan, het is bij lange na niet wat een paard in het wild heeft.
Daarbij mag jij inderdaad gaan proberen dat op de meeste pensionstallen voor elkaar te gaan krijgen, op de meesten stallen zijn de mensen blij als de paarden uberhaupt een uurtje buiten komen.

_/-\o_

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:44

barbar schreef:
het is natuurlijk geweldig als je je paard op een "natuurlijke" manier kunt houden, maar veel paarden staan dan in een wei zonder schuilmogenlijkheden want ja een paard in het wild heeft ook geen stal.
echter heeft een paard in het wild altijd wel iets om te schuilen en kunnen ze altijd wel een droog stukje vinden waar ze kunnen liggen, en dat kunnen onze paarden die in een wei staan met een hek er om echt niet.
daarbij zijn onze kuddes altijd door de mens samen gestelde kuddes, dat kan in onze ogen heel goed gaan maar het is niet de keus van onze paarden.
het steekt bij mij dat veel 'naturals' het veroordelen dat iemand er voor kiest om zijn paard en deel van de dag binnen te houden, maar ook zo blind zijn dat ze niet zien dat het "natuurlijk" houden van hun paarden helemaal niet zo natuurlijk is, en blind zijn voor het fijt dat een wild paard wel schuilmogenlijkheden heeft en in een door paarden samengestelde kudde leeft.
als je je paard zo natuurlijk mogenlijk wilt houden dan moet er imo een weide zijn van een aantal hectares met verschillende ondergronden, schuilmogenlijkheden (dus niet 1 hutje waar een paard wat lager in rang is niet in kan komen) en voermogenlijkheden waar een niet alte grote kudde op leeft, en ze elkaar af en toe kunnen ontlopen.
daarom vind ik het een goede oplossing om iig in de winter de paarden 'snacht binnen te hebben, want niet alleen de paarden laag in rang vinden het vaak fijn om even rust te hebben en lekker hun eigen eten op te eten, maar ook juist de paarden hoog in rang vinden het vaak fijn om in de rust van een box te staan omdat ze dan even niet op hoeven te letten of de groep goed fungeerd.
mijn paardje is zo'n paard wat erg sociaal is en graag wil dat iedereen goed met elkaar omgaat, daardoor is hij de hele dag aan het opletten en krijgt juist hij vaak de klappen die voor een ander bedoeld waren.
in het zachte weer van de zomer kan hij het goed aan, maar als daar ook nog eens slecht weer en daardoor glijpartijen bij komen kijken en hij zijn enegie nodig heeft om warmte blijven, is hij me erg dankbaar als ze ('swinters) de nachten weer naar binnen gaan.
ik woon in de randstad waar weinig mogenlijkheden zijn om aan het eerste idiaal beeld te voldoen en ik vind dat je dan niet blind het moet proberen na te streven om aan dat beeld te voldoen, maar dan op een 'te' klein stukje, maar een andere oplossing moet vinden door bijv de paarden dan maar 'snachts binnen he houden.

_/-\o_

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:58

Heel mooi omschreven barbar!! Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:05

joliene schreef:
Ik ben eigelijk helemaal met je eens pmarena. :j Maar het kan ook echt lastig zijn om goede omstandigheden voor je paard te creëren. Helemaal als pensionhouders niet mee willen werken. Zo heb ik echt een hele tijd moeten "zeuren" om het voor elkaar te krijgen dat mijn paard in de winter 's ochtends ook hooi krijgt in de paddock en niet alleen 's avonds op stal. De staleigenaar zag het gewoon niet in. :n Hij had het zo altijd al gedaan en nooit problemen gehad..

En dat zouden meer mensen moeten doen +:)+

Staleigenaars gaan geen dingen veranderen zolang er niemand serieus in gaat op zulke mankementen aan een stal.

Er zijn nog veels te veel mensen die op zoek gaan naar een stal met een checklist waar wel bvb. een binnenbak , uitmesten en solarium op staat , maar die "vergeten" dat vrije beweging / weidegang / gehele dag ruwvoer ook belangrijk is.....

Nachtlampje

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:21

Ik zou zelf zeggen dat een paard de mógelijkheid moet hebben om een schuilplaats te zoeken, maar er niet in opgesloten mag worden. Paarden die nóóit buiten komen, alleen maar 23/7 in de stal staan.. Dat vind ik niet kunnen.
Vind het voor mijn eigen ijsco ook jammer dat er geen schuilstal is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:39

jesito schreef:

Dat is het hem nou juist : het HOEFT ook niet te zijn wat een paard in het wild heeft , want dat kun je toch niet maken ! :)

Maar je kunt dus wel je best doen om zoveel mogelijk elementen uit dat "natuurlijke" leven van een paard toe te voegen in de huisvesting van je eigen paard.

Ik word echt niet goed van hoeveel mensen zeggen : bla-bla-bla ècht natuurlijk kan toch niet , dan moet je er ook niet op rijden of geen hek om je weiland zetten bla-bla-bla nog meer onzin die er bij gehaald wordt....om goed te praten dat hun paard een onprettige huisvesting heeft. Alsof je dan maar beter geen wei kunt hebben , dan een wei met paaltjes er om heen :? Zulke onzinnige gedachtenkronkels die zulke mensen maken , het is echt te triest voor woorden :=

Zolang mensen genoegen nemen met stallen waar de paarden een uurtje buiten komen , gaan veel pensionhouders niks veranderen en zetten ze er gewoon nog een paar stalletjes bij zodat er nog wat meer centjes binnenkomen....en zodat zij zelf en hun klanten zielig kunnen gaan piepen : ja maar het is hier nu eenmaal niet anders , we hebben geen ruimte voor vrije beweging....en de 4 rijbanen die we hebben zijn altijd in gebruik omdat er hier 100 paarden staan dus tja ik doe mijn best maar het is niet anders.... zet daar dan verdorie geen paard neer , doe er dan toch niet aan mee :\

Maar nee in plaats daarvan denkt men dan : o er staan hier al heel veel paarden , de mensen zeggen dat het gezellig is hier , stallen worden vaak uitgemest , nou zo erg zal het dan wel niet zijn en als mijn nichtje hier een een paard heeft dan is het ook goed genoeg voor mijn paard : ik ga er 1 kopen +:)+

Tegen dat soort mensen zouden die paarden beschermd moeten worden... er zullen op dergelijke accommodaties heus ook wel een paar paarden staan die er op een andere manier terecht zijn gekomen , maar als men er maar zo laconiek over blijft doen dat het allemaal wel okee is gaat dit niet beter worden , eerder erger....

Dat je paard er staat dat is 1 ding , maar je mag dan nog wel blijven beseffen dat het niet goed is....en niet gaan rondvertellen dat dit allemaal prima is zo , zoals zoveel mensen doen...omdat hun paard naar hun hinnikt als ze bij stal aankomen :n

En dat geldt ook voor paarden in een zompig weiland. Zeg dat het voor nu wel okee is maar dat het niet ideaal is , draag dat nu eens met zijn allen uit in plaats van : och het paard past zich wel aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:20

Barbar : ik benhet grotendeels wel met je eens hoor , maar toch wat reacties :)

barbar schreef:

Dat is dan dus geen goede wei , maar een typische huisvesting van iemand die wel paarden wil houden , maar ze geen goed plekje biedt.
Dat is gewoon je paard in een wei pleuren , heeft niks te maken met te proberen om de huisvesting wat "natuurlijker" te maken. JUIST als je je paard wat natuurlijker wilt houden , zorg je voor verschillende plekjes. Ik zie persoonlijk ook vrijwel niemand zeggen dat het ultieme doel is om je paard gewoon in een weiland te pleuren.

barbar schreef:

Dat is nu eenmaal niet anders , een goede paardenhouder die maakt zelf combinaties die "werken".
Wat dat betreft heb je dat op stal net zo goed , dus tja , dat is niks ten nadele van weiland :?
Op een fijn weiland kunnen niet goed passende paarden elkaar nog ontlopen , staan ze naast elkaar in de stal dan hebben ze een groter probleem...

barbar schreef:

Volgens mij valt dat wel mee , en hoeft er ook geen naam zoals "naturals" opgeplakt te worden want wanneer je daar aan voldoet is ook een discussie zonder eind :P
De meeste mensen die een paard gewoon graag PAARD zien zijn streven naar zoveel mogelijk vrije beweging op een dag , onder fijne omstandigheden. De grens van het toelaatbare omdat we nu eenmaal zo ver doorgeslagen zijn dat er te veel paarden op te kleine stukjes staan , ligt dan toch bij de meeste mensen wel bij het 's nachts ophokken van een paard....Dat is eigenlijk al te lang maar in het kader van aanpassen aan de omstandigheden is dat dan nog op het randje van acceptabel. Een paard dat dan tenminste halve dagen als PAARD mag leven heeft het nog niet zo slecht. Wordt het echter nog korter , of onder slechtere omstandigheden zoals enkel op de (kleine) paddock lopen , alleen , geen ruwvoer of water....dat soort dingen...dan wordt het al triester en triester voor zo'n paard.

Volgens mij is er niks mis met het nastreven van een zo goed mogelijke huisvesting , als iedereen dat nou voor zich doet dan kun je niet alle paarden die er nu zijn zo plaatsen , maar je eigen individuele paard moet echt wel lukken...is ons toch ook gelukt en dat is heel veel mensen ook echt niet aan komen waaien hoor ! Wij kennen ook zat mensen in onze eigen regio's die zeggen dat het niet kan , maar waarom lukt het ons dan wel :?

barbar schreef:

Maar dit is wel iets dat we allemaal na zouden moeten streven in het belang van onze paarden...en zo dicht mogelijk zouden moeten proberen te benaderen , in plaats van op de lokale ophokstal te gaan staan en te zeggen : ach dat is toch allemaal niet nodig want mijn paard hinnikt naar mij dus is hier gewoon heel gelukkig net zoals de andere 99 paarden die hier staan. Heb je een weiland met een klein hokje en niet teveel ruimte , dan moet je er gewoon niet meer paarden op zetten dan de wei praktisch gezien aan kan ! Daarmee gaan we nu de fout in : er worden overal veels te veel paarden op veels te kleine stukjes neergeplempt...maar hee iedereen heeft recht op een paard en het is wel okee zo want hij hinnikt naar me :P

barbar schreef:

Daarom is een nachtje op stal ook best acceptabel , maar eigenlijk niet nodig als je gewoon een stabiele groep hebt en goed ingerichte wei , want dan komen de paarden ook aan hun rust e.d. toe. Maar een nachtje op stal is niet meteen een drama. Ik ben wel dolblij dat mijn beestje niet zo lang opgehokt staat en gewoon lekker wat kan rondbanjeren en zelf kan bepalen waar en wanneer ze even lekker wil gaan liggen , ze zit nu veel beter in haar vel dan toen ze nog 's nachts binnen stond.
Het jammere is dat het vaak niet bij een nachtje blijft , of dat ze het na die nacht , overdag niet veel beter krijgen omdat ze dan weer op een saai klein plekje geparkeerd worden....

barbar schreef:

Het 's nachts binnen houden kan een acceptabele oplossing zijn :j

Maar wanneer je paarden met slecht weer niet op een gladde wei zet maar tijdelijk even op een stuk zand , dan heb je geen last van glijpartijen. Ik snap wel dat ik hier weer de reactie op krijg van : dat kan / is niet overal.....maarja ik als paardeneigenaar zeg dan : dan is die plek dus niet geschikt voor het GOED houden van een paard. Als je alleen maar kunt kiezen tussen een stal of een modderige wei...dan ontbreekt er gewoon er iets...want grote stukken van Nederland hebben nu eenmaal glad grasland in de wintermaanden , en daar moet je rekening mee houden door een deel van het land anders in te richten dan met gras.
Een te klein stukje voor iets is nooit goed , maar het ideale plaatje zoveel mogelijk nastreven zou iedereen moeten doen , zodat iedereen die een paard wil er van doordrongen raakt hoe het EIGENLIJK zou moeten , en niet dat mensen maar tegen elkaar blijven zeggen dat het wel okee is als zo'n dier 20 uur per dag op stal staat.

Het is nu echt de omgekeerde wereld soms , mensen verdedigen het 20 uur ophokken van een paard "omdat het niet anders kan" , en als iemand dan zegt dat dat niet echt diervriendelijk is dan overdrijft die laatste :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:20

pmarena schreef:
jesito schreef:

Dat is het hem nou juist : het HOEFT ook niet te zijn wat een paard in het wild heeft , want dat kun je toch niet maken ! :)

Maar je kunt dus wel je best doen om zoveel mogelijk elementen uit dat "natuurlijke" leven van een paard toe te voegen in de huisvesting van je eigen paard.

Ik word echt niet goed van hoeveel mensen zeggen : bla-bla-bla ècht natuurlijk kan toch niet , dan moet je er ook niet op rijden of geen hek om je weiland zetten bla-bla-bla nog meer onzin die er bij gehaald wordt....om goed te praten dat hun paard een onprettige huisvesting heeft. Alsof je dan maar beter geen wei kunt hebben , dan een wei met paaltjes er om heen :? Zulke onzinnige gedachtenkronkels die zulke mensen maken , het is echt te triest voor woorden :=

Zolang mensen genoegen nemen met stallen waar de paarden een uurtje buiten komen , gaan veel pensionhouders niks veranderen en zetten ze er gewoon nog een paar stalletjes bij zodat er nog wat meer centjes binnenkomen....en zodat zij zelf en hun klanten zielig kunnen gaan piepen : ja maar het is hier nu eenmaal niet anders , we hebben geen ruimte voor vrije beweging....en de 4 rijbanen die we hebben zijn altijd in gebruik omdat er hier 100 paarden staan dus tja ik doe mijn best maar het is niet anders.... zet daar dan verdorie geen paard neer , doe er dan toch niet aan mee :\

Maar nee in plaats daarvan denkt men dan : o er staan hier al heel veel paarden , de mensen zeggen dat het gezellig is hier , stallen worden vaak uitgemest , nou zo erg zal het dan wel niet zijn en als mijn nichtje hier een een paard heeft dan is het ook goed genoeg voor mijn paard : ik ga er 1 kopen +:)+

Tegen dat soort mensen zouden die paarden beschermd moeten worden... er zullen op dergelijke accommodaties heus ook wel een paar paarden staan die er op een andere manier terecht zijn gekomen , maar als men er maar zo laconiek over blijft doen dat het allemaal wel okee is gaat dit niet beter worden , eerder erger....

Dat je paard er staat dat is 1 ding , maar je mag dan nog wel blijven beseffen dat het niet goed is....en niet gaan rondvertellen dat dit allemaal prima is zo , zoals zoveel mensen doen...omdat hun paard naar hun hinnikt als ze bij stal aankomen :n

En dat geldt ook voor paarden in een zompig weiland. Zeg dat het voor nu wel okee is maar dat het niet ideaal is , draag dat nu eens met zijn allen uit in plaats van : och het paard past zich wel aan.

Daar ben ik het wel mee eens inderdaad, zolang mensen hun paarden op deze pensionstallen zetten zullen ze bestaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:26

En mensen zullen dat blijven doen ben ik bang , onder het motto van : ik heb geen andere keuze... dus dan moet er maar van hogerhand ingegrepen worden als dat lukt , want zelf gaan we het niet doen blijkbaar :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:26

pmarena, ik ga met jou niet meer in discussie want je kunt niet eens goed lezen. OOK IN DE WINTER STAAN ZE OVERDAG IN DE WEI, in de zomer dag en nacht. Daarnaast sluit ik ze nooit op en hebben ze een uitloopje, wat maakt dat ze feitelijk een hele grote box hebben. Is het te nat, dan staat mijn rijpaard in de winter niet in de wei maar dan wordt ze gereden, komt los en er wordt met haar gewandeld. En wie heeft het over pensionstal ? Ik sta niet op een pensionstal. Ik ben trots op de manier waarop mijn paarden gehouden en verzorgd worden, daar kan menigeen een puntje aan zuigen.

Mijn paarden zet ik niet in een stal, ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Mijn wei is van iemand, dat klopt, maar die huur ik niet, die mag ik gebruiken en verder mag daar niets van de gemeente, dus een schuilstal neerzetten is geen optie, als ik dat zou willen. Een zandpaddock maken of een stuk bestraten mag ik ook niet. En wat is er in godsnaam op tegen dat mijn paarden 's nachts op een stal met uitloopje staan ??? Om dan te zeggen dat het geen geschikte plek is voor het houden van een paard is een domme opmerking, want het is ideaal, ik heb alles bij elkaar, de paarden aan huis, de manege om de hoek, een wei 100 meter verderop. Op deze manier kan ik gewoon alles alleen en zelf doen, al 13 jaar lang en mijn rijpaard voelt zich hier al 13 jaar lang als een vis in het water.

En daarnaast is het zo dat niet elk paard het leuk vindt om dag en nacht buiten te staan, zeker niet met zulk pokkeweer als het nu is of met hitte. Maar goed, die argumenten zijn aan jou niet besteed, je bent een beetje blind, hebt alleen je eigen ideaalbeeld voor ogen en de rest is niets. Jammer, zo kun je niet constructief discussieren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-11 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:33

pmarena schreef:
Er zijn nog veels te veel mensen die op zoek gaan naar een stal met een checklist waar wel bvb. een binnenbak , uitmesten en solarium op staat , maar die "vergeten" dat vrije beweging / weidegang / gehele dag ruwvoer ook belangrijk is.....

Ligt die fout bij de pensionstal of bij de eigenaar van het paard????????

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:47

pmarena schreef:

Dat zal best kloppen, maar dat betekent dat veel mensen dat toch belangrijker vinden.
En waar veel vraag naar is, daar wordt aan voldaan door pensionhouders.

Er zijn ook (kleinschalige) pensionstallen met een andere insteek, daar komen mensen heen die de eisen die jij benoemt minder belangrijk vinden.

Maar de grote luxe pensionstallen staan altijd vol.
Veel mensen vinden binnenbak, kantine, full service, solarium, mooie wasplaats etc. toch belangrijker dan veel weidegang.
Als hun paard 2 a 4 uur per dag buitenkomt, zijn ze al dik tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:51

amanda1980 schreef:
KarinG schreef:
Aan al die mensen die menen dat hun paard liever op stal staat: waarom loopt je paard dan de box uit als je de deur open laat staan? En als alle boxpaarden naar buiten gaan, wat doet die van jouw, die zo graag op stal staat, dan?

Het zijn kuddedieren, dus als je er een of twee buiten zet en de rest blijft binnen, dan willen die twee heel graag terug naar stal, want daar is de rest van de groep. En waar associeren ze stal mee? Met krachtvoer, ook al krijgen ze maar een handje! Kinderen willen ook graag naar de McDonalds. Elke dag maar weer. Maar opgesloten worden in de McDonalds willen ze niet!

op mijn vorige stal is wel eens vergeten om de boxdeur van cas dicht te doen. de staldeur was gewoon open en meneer kon zo het land op lopen als hij wilde. hij bleef toch mooi IN de stal. die van mij kan ik rustig alleen in een paddock of op land zetten en hij heeft daar geen problemen mee. staat ook vaak uren lang aan de andere kant van het land dan waar de kudde staat te grazen. hem kennende is hij echt niet in de stal gebleven om bij zijn kudde te blijven maar omdat hij het wel lekker vond in de stal. en ja dat weet ik heel zeker omdat hij zeer onderzoekend is en de meeste rare plekken alleen in loopt als hij de kans krijgt.

Die van mij is net zo, maar dat is een zij :j

Die gaat kalmpjes zelf aan de wandel ook :D Niet om in het land te komen, maar wel om van alles te bekijken :j
Ze mag van mij regelmatig vrij rondlopen in de stal, en ik heb de deur dan ook weleens open staan, maar ze gaat niet naar buiten, blijkbaar vindt ze de stal wel gezellig. Niet dat ze niet naar buiten wilt, zeker wel, maar ze is vooral gesteld op gezelligheid, en ze wil iets te beleven hebben. 24/7 op het land vindt ze vrij saai, overigens zorgt ze dan zelf wel dat ze wat te doen heeft, door de andere paarden gek te maken, alleen de boer is daar niet zo blij mee, ze lopen het land kapot......
Overigens gaan de paarden vanaf vandaag weer naar binnen, ivm dat het land een grote modderbende is, de nattigheid en slib ook op de verharde gedeelten ligt, en er dus geen droog plekje meer te vinden is (en ze hebben een schuilstal). Dus gaan ze 's nachts op stal, en overdag op de zandpaddock, 's nachts buiten laten is ook geen doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:52

Joenohoe : ik zag het nergens duidelijk staan dat jouw paarden in de winter wat anders hadden dan het stalletje + strookje buiten , vandaar dat ik ook vroeg of ik dat goed begrepen had.

Ik vind overigens nog steeds dat je een "uitloopje" van bvb. 2 x 4 meter en die andere mini-maten die je noemt , niet echt kunt tellen als een enorme verbetering t.o.v. alleen een stal , elke meter is meegenomen maar 2 x 4 meter , komop , dat heeft niks met lopen te maken :P

Valt in dezelfde categorie als de mensen die een stukje gras van 10 x 20 meter een wei noemen , op 1 of andere manier is er iets op gang gekomen waardoor mensen naar cavia-maten kijken alsof een paard er iets aan heeft :=

Chaos : bij beiden.

De pensionbaas biedt stalling aan op een plek die eigenlijk niet geschikt is voor het houden van (zo veel) paarden , maar de klant is uiteindelijk degene die bepaalt waar hij zijn paard neerzet :)

Je ziet vaak dat ergens een wei is van bvb. een hectare , wat dan dus afhankelijk van de inrichting van die wei , normaal gesproken geschikt is voor maximaal een paard of 4. Maar als iemand er 18 stallen op zet , is het ineens een plek waarvan men zegt dat die geschikt is voor het houden van 18 paarden :?

Of zoals de manege waar ik vroeger vlakbij woonde. Die hadden een binnenbakje en wat stallen met manegeponies en paarden. Die dieren stonden toen nog regelmatig op de wei , dat was allemaal wel okee.
De wei was al niet royaal maar het was acceptabel.

Maar door de jaren heen zijn er meer stallen bij gebouwd voor pension-klanten. Waardoor de manegeponies nieuwe stallen kregen waarin ze niet eens fatsoenlijk meer om konden draaien want die ruimte was nodig voor de nieuwe stallen :n Op het hele terrein kwamen er steeds meer stallen bij , mooie nieuwe kantine , mooie nieuwe binnenbak , enz. enz. waardoor er eigenlijk geen 1 paard meer op de wei kon en er zijn zelfs stallen die in een rijtje staan uit te kijken op de achterkant van het rijtje stallen voor hun , en daar staan die dieren dan de hele dag te wachten totdat ze eens de bak rond geschopt worden , echt walgelijk :n

Een pensionhouder met meer hart voor paarden had gewoon gestopt met bouwen toen alles nog een beetje op de wei kon.
En iemand die zelf een paard wil of heeft en dat dier een fijn leven wil geven , zet zijn dier daar niet neer :n

De paarden staan heus niet allemaal tranen met tuiten te huilen in hun stal , maar zo hou je zo'n dier toch niet :n

Mika 11 : ja dat is het hem , er zijn zat mensen die de eisen voor het welzijn van hun paard heel erg laag hebben liggen.
Veel van hen weten gewoon niet beter....

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:04

Niet alle reacties zijn door mij gelezen maar dit soort discussies zie ik zo vaak hier. De meningen zijn vooral gebaseerd op wat je DENKT dat het paard fijn vindt en niet op FEITEN. De meeste mensen kijken vanuit hun eigen situatie. Er kan nu eenmaal niet gevraagd worden aan een paard wat hij het liefste doet dus doen wij het zo goed mogelijk. Bij ons komen ze elke dag in de molen, worden gereden (ook vaak in het bos) en gaan een aantal uren op de wei. Als je een paard in de wei observeert valt het op dat ze nauwelijks lopen, alleen om lekkere hapjes te vinden. Als de lekkerstje hapjes voor hun voeten staan lopen ze nauwlijks. Nu gaan natuurlijk alle tegenstanders roepen dat die van hun de hele dag de wei door sjouwt maar bij ons zelfs de meest hete exemplaren niet.

Een paard in de paddock doet helemaal niks, die zoeken een comfortabel (zo mogelijk) hoekje en staan uren stil. Dat is niet mijn bevinding van 1 x maar dit is altijd zo. Ook als ze met 2 staan doen ze dit. Op de wei staan ze bij ons trouwens minimaal met 2 dus geen zorgen over sociaal contact. Verder staan ze op stal inderdaad maar dik in het stro en ik denk echt dat ze het bij ons buitengewoon goed hebben. Er zijn een heleboel mensen in de wereld die het stukken slechter hebben dus we moeten niet al te mieperig doen. De meeste paarden in Nederland hebben het gewoon heel goed.

Hier heb ik weleens gelezen als antwoord op een reactie van iemand die zei dat de paddock zo modderig was om ze de hele dag in te laten dat zijn of haar paarden in een betonnen paddock stonden. Nou lekker hoor, dat lijkt mij nou niet zo geweldig. Dan zou ik liever bij ons staan. Persoonlijk vindt ik dat je al goed bezig bent als je bewust zorgt voor zoveel mogelijk beweging, goed voer en goede algemene verzorging. Ieder op zijn eigen manier er is namelijk niets aantoonbaar ideaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:30

Grotendeels mee eens , maar ook weer met een nuancering :

Als een paard op het land of in de paddock stilstaat dan heeft het tenminste nog de keuze om rond te wandelen , dat ze het niet doen als je er eens een uurtje naar staat te kijken , zegt toch niet dat je ze dan net zo goed op stal kunt zetten..... het zegt alleen maar dat je paard door die betreffende wei / paddock niet gestimuleerd wordt om te gaan lopen :)

Maar ook dat hoort weer bij een goede weide-inrichting , als je je wei op een andere manier afrastert en bvb. looppaden maakt waardoor ze steeds een stuk moeten lopen om te kunnen eten of drinken , blijven ze ook veel meer in beweging. Of door voerplekken te verspreiden.

Omdat je niet zeker weet wat het paard op welk moment het liefste wil , (ideaal is) is hem zelf de keuze geven dus de beste conclusie die je kunt trekken , niet om hem dan maar op stal te zetten :)

Niks mis met beton , als paarden een simpele huisvesting hebben van een stalletje + stukje verharding + stukje zand en dan liefst nog uitkomend op een wei die je eventueel af kunt sluiten als die te nat wordt , dan kunnen ze zelf bepalen waar ze willen gaan staan / liggen / lopen / rollen.

Dan hoef je niet aan te tonen wat het beste is , maar kiest het paard het gewoon zelf.

Dus er is wèl een ideale situatie die je zoveel mogelijk na kunt streven , en waardoor je zoveel mogelijk vrije beweging kunt stimuleren. Dit staat dan verder nog los van het werk dat je met je paard doet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:55

maar dat vind jíj een ideale situatie,jou mening hoeft toch niet ieders mening te zijn...

er zijn óók nog talloze andere manieren om een paard gelukkig te houden zonder dat het 100% jou gedachtegang is hoe je een paard het allerbeste kan houden,en nogmaals ik heb zelf een pensionstal gehad en het was echt constructief niet mogelijk om te maken wat jij als ideaal beeld voor je hebt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:09

Dus in theorie moet je een paard de hele dag buiten laten staan voor het geval hij het idee krijgt om uit z'n hoek te komen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:40

Joolien schreef:
Maar in de rijbak is voor paarden niet veel beter dan stal volgens mij tenzij ze met maatjes staan om te kunnen spelen.

Dat ben ik niet met je eens.
Een rijbak is veel groter, is buiten in de frisse lucht met veel uitzicht. Toen mijn pony bij de vorige eigenaar veel op stal stond was hij vaak erg druk en vervelend. (voorjaar/najaar kon hij in een stukje grasland overdag, maar in de winter stond hij veel binnen omdat het modder werd)
Toen zij een paddock maakten in de achtertuin van zo'n 10 bij 15 meter en hij daar hele dagen kon staan (alleen want ze hadden alleen hem aan huis staan, geen andere paarden) en daar ook zijn hooi kreeg, werd hij veel rustiger en liever.

Waar hij echt van opknapte was toen hij met mij mee ging in pension en in een grote wei met voldoende gras en andere paarden...
De eerste 2 jaar kon hij daar in de winter ook alleen in de wei of buiten staan als ik er was of iemand hem voor mij los liet samen met een ander paard, en dan merkte je dat met 2 a 3 uur lekker buiten lopen in de middag, dat hij het acceptabel vind, maar zelf had ik hem het liefst elke dag de hele dag en als het even kon dag en nacht. Nu aan huis kan ik dat zelf bepalen, dus laat ze zo lang mogelijk in- en uitlopen en als het echt heel slecht/gevaarlijk wordt, dan gaan ze voor de nacht in de stal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:45

PMARENA: Maar dat is wat jíj vind. Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Als die pensionhouder vergunning heeft voor het houden van 30 paarden mag hij er dus 30 plaatsen. Dat jij dat dan niet correct vind ivm ruimte en weidegang is dan toch jouw probleem? Ieder heeft nu eenmaal zijn eigen beleid, staat het je niet aan: Start je eigen stal.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:06

tja volgens mij is dit een eindeloze discussie. Maar de ik zie wel dat het paarden wereldtje aan het schuiven is. Dat is 8 a 9 jaar geleden mijn eerste paard had mochten de paarden in de wei van 1 mei tot 1 oktober. Inmiddels is dit bij de zelfde boer van eind april tot half januari. In de begin jaren mochten de paarden alleen in de paddock iedere dag tijdens het uitmesten van de stal. Nu hebben we een rooster en gaan ze dan de halve dag in de niet wei maanden op de paddock.
De stallen/maneges in de buurt waar de paarden nog steeds zo weinig buiten komen staan er boxen leeg en de stallen waar de paarden veel naar buiten kunnen staan wachtlijsten! De mensen kiezen toch steeds meer voor hun paard!
En uhh wat ik veel lees dat de paarden nu niet meer in de wei mogen vanwege de blubber?! Bij ons word het ook wel iets blubberig, maar het land krijgt februari tot eind april de rust tot herstellen en is waar ik sta ruim voldoende

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:19

Ik geloof zelf niet dat paarden er gelukkig van worden als ze de hele dag in een hokje staan..Gelukkig denkt mijn stalhoudster er ook zo over en staan alle paarden altijd buiten :) Nat of niet nat..