Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KarinG schreef:Aan al die mensen die menen dat hun paard liever op stal staat: waarom loopt je paard dan de box uit als je de deur open laat staan? En als alle boxpaarden naar buiten gaan, wat doet die van jouw, die zo graag op stal staat, dan?
Het zijn kuddedieren, dus als je er een of twee buiten zet en de rest blijft binnen, dan willen die twee heel graag terug naar stal, want daar is de rest van de groep. En waar associeren ze stal mee? Met krachtvoer, ook al krijgen ze maar een handje! Kinderen willen ook graag naar de McDonalds. Elke dag maar weer. Maar opgesloten worden in de McDonalds willen ze niet!
jesito schreef:pmarena, ik ben niet diegene die het graag natuurlijk doet of zoals de paarden in het wild.
Ook al maak je nog zo'n mooi zandbakjes en plekjes voor droog te staan, het is bij lange na niet wat een paard in het wild heeft.
Daarbij mag jij inderdaad gaan proberen dat op de meeste pensionstallen voor elkaar te gaan krijgen, op de meesten stallen zijn de mensen blij als de paarden uberhaupt een uurtje buiten komen.
barbar schreef:het is natuurlijk geweldig als je je paard op een "natuurlijke" manier kunt houden, maar veel paarden staan dan in een wei zonder schuilmogenlijkheden want ja een paard in het wild heeft ook geen stal.
echter heeft een paard in het wild altijd wel iets om te schuilen en kunnen ze altijd wel een droog stukje vinden waar ze kunnen liggen, en dat kunnen onze paarden die in een wei staan met een hek er om echt niet.
daarbij zijn onze kuddes altijd door de mens samen gestelde kuddes, dat kan in onze ogen heel goed gaan maar het is niet de keus van onze paarden.
het steekt bij mij dat veel 'naturals' het veroordelen dat iemand er voor kiest om zijn paard en deel van de dag binnen te houden, maar ook zo blind zijn dat ze niet zien dat het "natuurlijk" houden van hun paarden helemaal niet zo natuurlijk is, en blind zijn voor het fijt dat een wild paard wel schuilmogenlijkheden heeft en in een door paarden samengestelde kudde leeft.
als je je paard zo natuurlijk mogenlijk wilt houden dan moet er imo een weide zijn van een aantal hectares met verschillende ondergronden, schuilmogenlijkheden (dus niet 1 hutje waar een paard wat lager in rang is niet in kan komen) en voermogenlijkheden waar een niet alte grote kudde op leeft, en ze elkaar af en toe kunnen ontlopen.
echter is dit vaak niet mogenlijk door wetjes of simpelweg ruimte.
daarom vind ik het een goede oplossing om iig in de winter de paarden 'snacht binnen te hebben, want niet alleen de paarden laag in rang vinden het vaak fijn om even rust te hebben en lekker hun eigen eten op te eten, maar ook juist de paarden hoog in rang vinden het vaak fijn om in de rust van een box te staan omdat ze dan even niet op hoeven te letten of de groep goed fungeerd.
mijn paardje is zo'n paard wat erg sociaal is en graag wil dat iedereen goed met elkaar omgaat, daardoor is hij de hele dag aan het opletten en krijgt juist hij vaak de klappen die voor een ander bedoeld waren.
in het zachte weer van de zomer kan hij het goed aan, maar als daar ook nog eens slecht weer en daardoor glijpartijen bij komen kijken en hij zijn enegie nodig heeft om warmte blijven, is hij me erg dankbaar als ze ('swinters) de nachten weer naar binnen gaan.
ik woon in de randstad waar weinig mogenlijkheden zijn om aan het eerste idiaal beeld te voldoen en ik vind dat je dan niet blind het moet proberen na te streven om aan dat beeld te voldoen, maar dan op een 'te' klein stukje, maar een andere oplossing moet vinden door bijv de paarden dan maar 'snachts binnen he houden.
joliene schreef:Ik ben eigelijk helemaal met je eens pmarena.Maar het kan ook echt lastig zijn om goede omstandigheden voor je paard te creëren. Helemaal als pensionhouders niet mee willen werken. Zo heb ik echt een hele tijd moeten "zeuren" om het voor elkaar te krijgen dat mijn paard in de winter 's ochtends ook hooi krijgt in de paddock en niet alleen 's avonds op stal. De staleigenaar zag het gewoon niet in.
Hij had het zo altijd al gedaan en nooit problemen gehad..
jesito schreef:pmarena, ik ben niet diegene die het graag natuurlijk doet of zoals de paarden in het wild.
Ook al maak je nog zo'n mooi zandbakjes en plekjes voor droog te staan, het is bij lange na niet wat een paard in het wild heeft.
Daarbij mag jij inderdaad gaan proberen dat op de meeste pensionstallen voor elkaar te gaan krijgen, op de meesten stallen zijn de mensen blij als de paarden uberhaupt een uurtje buiten komen.
barbar schreef:het is natuurlijk geweldig als je je paard op een "natuurlijke" manier kunt houden, maar veel paarden staan dan in een wei zonder schuilmogenlijkheden want ja een paard in het wild heeft ook geen stal.
echter heeft een paard in het wild altijd wel iets om te schuilen en kunnen ze altijd wel een droog stukje vinden waar ze kunnen liggen, en dat kunnen onze paarden die in een wei staan met een hek er om echt niet.
barbar schreef:daarbij zijn onze kuddes altijd door de mens samen gestelde kuddes, dat kan in onze ogen heel goed gaan maar het is niet de keus van onze paarden.
barbar schreef:het steekt bij mij dat veel 'naturals' het veroordelen dat iemand er voor kiest om zijn paard en deel van de dag binnen te houden, maar ook zo blind zijn dat ze niet zien dat het "natuurlijk" houden van hun paarden helemaal niet zo natuurlijk is, en blind zijn voor het fijt dat een wild paard wel schuilmogenlijkheden heeft en in een door paarden samengestelde kudde leeft.
barbar schreef:als je je paard zo natuurlijk mogenlijk wilt houden dan moet er imo een weide zijn van een aantal hectares met verschillende ondergronden, schuilmogenlijkheden (dus niet 1 hutje waar een paard wat lager in rang is niet in kan komen) en voermogenlijkheden waar een niet alte grote kudde op leeft, en ze elkaar af en toe kunnen ontlopen.
echter is dit vaak niet mogenlijk door wetjes of simpelweg ruimte.
barbar schreef:daarom vind ik het een goede oplossing om iig in de winter de paarden 'snacht binnen te hebben, want niet alleen de paarden laag in rang vinden het vaak fijn om even rust te hebben en lekker hun eigen eten op te eten, maar ook juist de paarden hoog in rang vinden het vaak fijn om in de rust van een box te staan omdat ze dan even niet op hoeven te letten of de groep goed fungeerd.
barbar schreef:mijn paardje is zo'n paard wat erg sociaal is en graag wil dat iedereen goed met elkaar omgaat, daardoor is hij de hele dag aan het opletten en krijgt juist hij vaak de klappen die voor een ander bedoeld waren.
in het zachte weer van de zomer kan hij het goed aan, maar als daar ook nog eens slecht weer en daardoor glijpartijen bij komen kijken en hij zijn enegie nodig heeft om warmte blijven, is hij me erg dankbaar als ze ('swinters) de nachten weer naar binnen gaan.
ik woon in de randstad waar weinig mogenlijkheden zijn om aan het eerste idiaal beeld te voldoen en ik vind dat je dan niet blind het moet proberen na te streven om aan dat beeld te voldoen, maar dan op een 'te' klein stukje, maar een andere oplossing moet vinden door bijv de paarden dan maar 'snachts binnen he houden.
pmarena schreef:jesito schreef:pmarena, ik ben niet diegene die het graag natuurlijk doet of zoals de paarden in het wild.
Dat is het hem nou juist : het HOEFT ook niet te zijn wat een paard in het wild heeft , want dat kun je toch niet maken !
Maar je kunt dus wel je best doen om zoveel mogelijk elementen uit dat "natuurlijke" leven van een paard toe te voegen in de huisvesting van je eigen paard.
Ik word echt niet goed van hoeveel mensen zeggen : bla-bla-bla ècht natuurlijk kan toch niet , dan moet je er ook niet op rijden of geen hek om je weiland zetten bla-bla-bla nog meer onzin die er bij gehaald wordt....om goed te praten dat hun paard een onprettige huisvesting heeft. Alsof je dan maar beter geen wei kunt hebben , dan een wei met paaltjes er om heenZulke onzinnige gedachtenkronkels die zulke mensen maken , het is echt te triest voor woorden
Zolang mensen genoegen nemen met stallen waar de paarden een uurtje buiten komen , gaan veel pensionhouders niks veranderen en zetten ze er gewoon nog een paar stalletjes bij zodat er nog wat meer centjes binnenkomen....en zodat zij zelf en hun klanten zielig kunnen gaan piepen : ja maar het is hier nu eenmaal niet anders , we hebben geen ruimte voor vrije beweging....en de 4 rijbanen die we hebben zijn altijd in gebruik omdat er hier 100 paarden staan dus tja ik doe mijn best maar het is niet anders.... zet daar dan verdorie geen paard neer , doe er dan toch niet aan mee
Maar nee in plaats daarvan denkt men dan : o er staan hier al heel veel paarden , de mensen zeggen dat het gezellig is hier , stallen worden vaak uitgemest , nou zo erg zal het dan wel niet zijn en als mijn nichtje hier een een paard heeft dan is het ook goed genoeg voor mijn paard : ik ga er 1 kopen
Tegen dat soort mensen zouden die paarden beschermd moeten worden... er zullen op dergelijke accommodaties heus ook wel een paar paarden staan die er op een andere manier terecht zijn gekomen , maar als men er maar zo laconiek over blijft doen dat het allemaal wel okee is gaat dit niet beter worden , eerder erger....
Dat je paard er staat dat is 1 ding , maar je mag dan nog wel blijven beseffen dat het niet goed is....en niet gaan rondvertellen dat dit allemaal prima is zo , zoals zoveel mensen doen...omdat hun paard naar hun hinnikt als ze bij stal aankomen
En dat geldt ook voor paarden in een zompig weiland. Zeg dat het voor nu wel okee is maar dat het niet ideaal is , draag dat nu eens met zijn allen uit in plaats van : och het paard past zich wel aan.
pmarena schreef:Er zijn nog veels te veel mensen die op zoek gaan naar een stal met een checklist waar wel bvb. een binnenbak , uitmesten en solarium op staat , maar die "vergeten" dat vrije beweging / weidegang / gehele dag ruwvoer ook belangrijk is.....
pmarena schreef:Er zijn nog veels te veel mensen die op zoek gaan naar een stal met een checklist waar wel bvb. een binnenbak , uitmesten en solarium op staat , maar die "vergeten" dat vrije beweging / weidegang / gehele dag ruwvoer ook belangrijk is.....
amanda1980 schreef:KarinG schreef:Aan al die mensen die menen dat hun paard liever op stal staat: waarom loopt je paard dan de box uit als je de deur open laat staan? En als alle boxpaarden naar buiten gaan, wat doet die van jouw, die zo graag op stal staat, dan?
Het zijn kuddedieren, dus als je er een of twee buiten zet en de rest blijft binnen, dan willen die twee heel graag terug naar stal, want daar is de rest van de groep. En waar associeren ze stal mee? Met krachtvoer, ook al krijgen ze maar een handje! Kinderen willen ook graag naar de McDonalds. Elke dag maar weer. Maar opgesloten worden in de McDonalds willen ze niet!
op mijn vorige stal is wel eens vergeten om de boxdeur van cas dicht te doen. de staldeur was gewoon open en meneer kon zo het land op lopen als hij wilde. hij bleef toch mooi IN de stal. die van mij kan ik rustig alleen in een paddock of op land zetten en hij heeft daar geen problemen mee. staat ook vaak uren lang aan de andere kant van het land dan waar de kudde staat te grazen. hem kennende is hij echt niet in de stal gebleven om bij zijn kudde te blijven maar omdat hij het wel lekker vond in de stal. en ja dat weet ik heel zeker omdat hij zeer onderzoekend is en de meeste rare plekken alleen in loopt als hij de kans krijgt.
Joolien schreef:Maar in de rijbak is voor paarden niet veel beter dan stal volgens mij tenzij ze met maatjes staan om te kunnen spelen.