welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:35

Ja van die grote ronde geen idee hoe zwaar, maar ze zullen inderdaad 350 kilo zijn. Ik heb ze nog nooit geprobeerd op te tillen...
Die kosten max 45 euro, en daar doen 2 paarden en 1 shet een maand mee.
Dus per paard 22,50 aan hooi. Ik reken de shet dan even niet mee, want die krijg bijna niets.
Verder gebruik ik 4 balen vlas in de maand a 7.35, dus dat is nog geen 30 euro in de maand. Stel je hebt 5 balen in de maand nodig, dan kost het 36,75. Dit is per paard. Voor 2 paarden dus het dubbele en de shet neemt een beetje van beide.
Verder betaal ik 9,35 voor een zak bix van 25 kilo. Hier heb ik 6 zakken voor een maand van nodig.
56,10 betaal ik dus aan biks. Dus dat is 28,10 voor 1 paard.

Per paard betaal ik dus:
Biks 28,10
Hooi 22,50
Vlas 36,75
Verder aan water en electra betaal ik 25 euro per paard

Samen is dit per paard 112,35 euro.
Hier zitten dierenarts en hoefsmid niet bij in.

Hou er wel rekening mee, dat ik alles zelf doe, dus ook onderhoudt aan stallen, bak, weiland etc!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:42

en die kosten, evenals afschrijving omheining en stallen-aankoop/vervanging, heb je dus ook. En een stalhouder moet er nog belasting over betalen en een inkomen uit halen. Denk dat veel mensen onderschatten wat een kosten stalhouders hebben en tegen wat voor laag uurtarief ze aan het werk zijn.

Wie werkt er op zijn 40e nog voor een uurtarief van zeg 3 tot 5 euro per uur? Dan kun je beter schoonmaakwerk gaan doen voor €10,- tot €15,- per uur... Of op een paar kinderen gaan passen a 5 tot 7 euro per uur per kind...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:50

Tendance schreef:
Ja van die grote ronde geen idee hoe zwaar, maar ze zullen inderdaad 350 kilo zijn. Ik heb ze nog nooit geprobeerd op te tillen...
Die kosten max 45 euro, en daar doen 2 paarden en 1 shet een maand mee.
Dus per paard 22,50 aan hooi. Ik reken de shet dan even niet mee, want die krijg bijna niets.
Verder gebruik ik 4 balen vlas in de maand a 7.35, dus dat is nog geen 30 euro in de maand. Stel je hebt 5 balen in de maand nodig, dan kost het 36,75. Dit is per paard. Voor 2 paarden dus het dubbele en de shet neemt een beetje van beide.
Verder betaal ik 9,35 voor een zak bix van 25 kilo. Hier heb ik 6 zakken voor een maand van nodig.
56,10 betaal ik dus aan biks. Dus dat is 28,10 voor 1 paard.

Per paard betaal ik dus:
Biks 28,10
Hooi 22,50
Vlas 36,75
Verder aan water en electra betaal ik 25 euro per paard

Samen is dit per paard 112,35 euro.
Hier zitten dierenarts en hoefsmid niet bij in.

Hou er wel rekening mee, dat ik alles zelf doe, dus ook onderhoudt aan stallen, bak, weiland etc!


als jij met een grote baal een maand doet met 2 paarden en shet dan hoop ik dat mijn test ook gaat slagen *\o/* .

ik heb nu een 400 kg baal voordrooghooi gekocht voor 50€.
ik heb een haflinger en shet.
ik ben nu maandelijks 140€ kwijt aan hooi!
dus ik hoop goedkoper uit te komen met de voordrooghooibaal.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:52

casanova schreef:
Tendance schreef:
Ja van die grote ronde geen idee hoe zwaar, maar ze zullen inderdaad 350 kilo zijn. Ik heb ze nog nooit geprobeerd op te tillen...
Die kosten max 45 euro, en daar doen 2 paarden en 1 shet een maand mee.
Dus per paard 22,50 aan hooi. Ik reken de shet dan even niet mee, want die krijg bijna niets.
Verder gebruik ik 4 balen vlas in de maand a 7.35, dus dat is nog geen 30 euro in de maand. Stel je hebt 5 balen in de maand nodig, dan kost het 36,75. Dit is per paard. Voor 2 paarden dus het dubbele en de shet neemt een beetje van beide.
Verder betaal ik 9,35 voor een zak bix van 25 kilo. Hier heb ik 6 zakken voor een maand van nodig.
56,10 betaal ik dus aan biks. Dus dat is 28,10 voor 1 paard.

Per paard betaal ik dus:
Biks 28,10
Hooi 22,50
Vlas 36,75
Verder aan water en electra betaal ik 25 euro per paard

Samen is dit per paard 112,35 euro.
Hier zitten dierenarts en hoefsmid niet bij in.

Hou er wel rekening mee, dat ik alles zelf doe, dus ook onderhoudt aan stallen, bak, weiland etc!


als jij met een grote baal een maand doet met 2 paarden en shet dan hoop ik dat mijn test ook gaat slagen *\o/* .

ik heb nu een 400 kg baal voordrooghooi gekocht voor 50€.
ik heb een haflinger en shet.
ik ben nu maandelijks 140€ kwijt aan hooi!
dus ik hoop goedkoper uit te komen met de voordrooghooibaal.


oeps....je zal een baal wel ongeveer binnen 2 a 3 weken moeten opmaken.
anders krijg je broei in je hooi en gaat het schimmelen.

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:56

joyce B schreef:
en die kosten, evenals afschrijving omheining en stallen-aankoop/vervanging, heb je dus ook. En een stalhouder moet er nog belasting over betalen en een inkomen uit halen. Denk dat veel mensen onderschatten wat een kosten stalhouders hebben en tegen wat voor laag uurtarief ze aan het werk zijn.

Wie werkt er op zijn 40e nog voor een uurtarief van zeg 3 tot 5 euro per uur? Dan kun je beter schoonmaakwerk gaan doen voor €10,- tot €15,- per uur... Of op een paar kinderen gaan passen a 5 tot 7 euro per uur per kind...


vergeten we de hypotheek en verzekeringen niet?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:58

nombrado,het zal met de test uitwijzen,mijn stalgenootjes hebben het nooit gehad.

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:00

Ik heb met mn vorige baal er ook 2,5 week over gedaan en geen schimmel niets. Broeide ook niet. Misschien scheelt het wel dat het buiten ligt met een zeil erover heen.

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:00

als t koud is en je kan het goed uitleggen zal het wel lukken ,maar iets warmer of een nattere baal en je krijgt broei en schimmel

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:07

mijn baal komt ook buiten te liggen met een zeil erover heen.

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:28

En dan met dit koude weer kan het prima, in de zomer is het misschien wel anders...

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:29

hier is het stalgeld in geen jaren omhoog gegaan
dit is bij een lokale boer die dit al ongeveer 7 jaar doet
hij heeft 7 grote stallen (1 stal is ongeveer 4 boxen groot, en dit is in 2 gedeeld) met elk een schappelijk stuk weide (ongeveer 2500m²)
voor dit vraagt hij 120€

ik heb nu 1 stal met ongeveer 5500m² weide (met schuilstal die we overgekocht hebben) voor 150€
hierop staan tot nu toe 2 fjorden (volgende week komt er nog een Welsh A veulen)

ik heb alles zelf te doen, stal mesten, hooi, schafelingen, eten, voederbieten en wortelen halen en geven
we geven voor een baaltje hooi 3€ (heb er 150 ongeveer liggen, dus genoeg om tot het nieuwe weideseizoen rond te komen met 3 pony's)
ook heb ik nog een baal voordroog liggen van om en bij de 400kg dit was 45€ (hebben er al 1 gegeven, was van super kwaliteit, beter dan vroeger op pensionstal)
pavo Nature's best aan ongeveer 11€ per zak (hoe minder ze werken hoe minder ze krijgen)
schafelingen aan 5.5€ per pak (2 pakken per maand in de schuilstal, binnen op stal staan ze niet meer, is hooistockage geworden)
wortelen aan 2.5€ per zak van 25kg
voederbieten: 60 bieten voor 5€
water 0€ (komt uit een put :o )

dit is hetgeen ik in België betaal, ik heb daar geen degelijk aangelegde piste, ook geen degelijke verlichting voor 's avonds op de weide (mijnwerkerslampje op het hoofd doet dan wonderen :+ )
als ik geen hoefsmidkosten meetel kom ik voorlopig aan een 141.5€ per paard/per maand

vroeger op pensionstal (met binnenpiste, roundpen en springpiste, paard zelf buiten op de weide te zetten, eten, stro en ontworming zat erin) betaalden we eerst 200€ en nadien is dit 225€ geworden
maar paarden kregen beperkte hoeveelheid stro en hooi per dag en er werd verder niet naar omgekeken, als je wou dat je paard buitenkwam moest je dat zelf doen

we zijn nu veel beter af vinden we, we vinden onze paarden altijd heel gelukkig terug
verder hoop ik dat de prijzen nu op zen hoogste staan (zal wel ver zijn zeker aangezien ze het anders aan de straatstenen niet meer gaan kwijt geraken, nu jagen ze het kunstmatig omhoog, het zal wel nog eens vallen)

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:52

Wat verschillen de prijzen toch nog in hooi he en dan zou je verwachten dat het bij ons in Drenthe goedkoper is..niet dus..

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:04

joyce B schreef:
en die kosten, evenals afschrijving omheining en stallen-aankoop/vervanging, heb je dus ook. En een stalhouder moet er nog belasting over betalen en een inkomen uit halen. Denk dat veel mensen onderschatten wat een kosten stalhouders hebben en tegen wat voor laag uurtarief ze aan het werk zijn.

Wie werkt er op zijn 40e nog voor een uurtarief van zeg 3 tot 5 euro per uur? Dan kun je beter schoonmaakwerk gaan doen voor €10,- tot €15,- per uur... Of op een paar kinderen gaan passen a 5 tot 7 euro per uur per kind...


Dat klopt, maar het gaat er hier om, dat de prijzen omhoog gaan door stro en hooi. Niet over de arbeid, die er verricht wordt.
Met de zaken die ik benoem blijf ik ontopic.
Over de rest mag ik het dus niet hebben.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:06

Ik kan zo'n baal een maand lang mooi houden, daarna neemt het ziender ogen af!
Wij hebben het wel binnen liggen, mooi droge pakken en halen het goed uit elkaar, want de broei zit altijd in het midden!

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:08

Amy77 schreef:
Wat verschillen de prijzen toch nog in hooi he en dan zou je verwachten dat het bij ons in Drenthe goedkoper is..niet dus..


Ik woon ook in Drenthe!

Moet er wel bij zeggen, dat mijn paarden dagelijks het land op gaan en daar, doordat we veels te veel land hebben nog goed te eten valt. Maar die van mij krijgen ondanks dat op stal wel onbeperkt hooi.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:02

Ja Tendance, dat is ideaal..hihi teveel land, das ook een luxeprobleem (waar wij eerdaags ook mee zitten, dus als iemand nog in Drenthe een heel stallencomplex met 1,5 hectare weiland wilt huren :P).
Wij gaan overigens omhoog, omdat het hooi zo duur is geworden. Dan durven we het niet eens over het verrichte werk en onderhoud te hebben, want dat is geen inkomen meer, een kind krijgt nog meer zakgeld per maand..

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:09

casanova schreef:
Tendance schreef:
Ja van die grote ronde geen idee hoe zwaar, maar ze zullen inderdaad 350 kilo zijn. Ik heb ze nog nooit geprobeerd op te tillen...
Die kosten max 45 euro, en daar doen 2 paarden en 1 shet een maand mee.
Dus per paard 22,50 aan hooi. Ik reken de shet dan even niet mee, want die krijg bijna niets.
Verder gebruik ik 4 balen vlas in de maand a 7.35, dus dat is nog geen 30 euro in de maand. Stel je hebt 5 balen in de maand nodig, dan kost het 36,75. Dit is per paard. Voor 2 paarden dus het dubbele en de shet neemt een beetje van beide.
Verder betaal ik 9,35 voor een zak bix van 25 kilo. Hier heb ik 6 zakken voor een maand van nodig.
56,10 betaal ik dus aan biks. Dus dat is 28,10 voor 1 paard.

Per paard betaal ik dus:
Biks 28,10
Hooi 22,50
Vlas 36,75
Verder aan water en electra betaal ik 25 euro per paard

Samen is dit per paard 112,35 euro.
Hier zitten dierenarts en hoefsmid niet bij in.

Hou er wel rekening mee, dat ik alles zelf doe, dus ook onderhoudt aan stallen, bak, weiland etc!


als jij met een grote baal een maand doet met 2 paarden en shet dan hoop ik dat mijn test ook gaat slagen *\o/* .

ik heb nu een 400 kg baal voordrooghooi gekocht voor 50€.
ik heb een haflinger en shet.
ik ben nu maandelijks 140€ kwijt aan hooi!
dus ik hoop goedkoper uit te komen met de voordrooghooibaal.


ik heb balen van dik 500/550 kilo en vooer daar een maand van een kruising fries, tinker en we betalen daar 75 euro voor, en ik voer ook nog wat kuil bij en daar hoef ik dan niet extra voor te betalen, zit bij die 75 euro in, en het kuil is meestal een specie kuip per dag.
als ik zo kijk voeren wij erg veel.

wel heb ik geluk met me vlas daar heb ik nog wat van vorig jaar liggen voor €5, en ik heb nu een restpartij hennepvezel opgekocht voor €5,50 per pak, was een koopje maar stond in de weg en degene verkocht dat niet zo goed dus mocht ik het hebben voor een leuk prijsje, heb er wel even voor moeten zoeken. vlas zou me nu €7,75 per pak gekost hebben.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:45

Sorry, ja dat is ook zo.

Ik verbaas me over wat sommige mensen over hebben voor pension. Dan zeggen ze €100,/ want er zit geen buitenbak bij...
En dan tel ik even voor het gemak 1 baal voordroog per maand voor een paard a €45,-
of 15 pakjes hooi voor €5,- (nu gemiddelde prijs, niet eens de duurste) a €75,-

Dan nog het stro eroverheen, grote balen weet ik niet, van het najaar kostte ze bij de strohandel hier in het dorp al €150,- per ton direct van het land, dus zeg €75,- per grote rechthoekige baal.
Kleine pakjes had hij toen nog een restje van 2010 en dat was €3,75 per baaltje.
Nemen we die, dan zit je met strooisel al op 12x 3,75 = €45,-
of 5 pakken houtkrullen a €8,- is 40,-

Waar moet zo iemand zijn overige kosten dan nog van betalen? Moeten pensionhouders kun werk gratis doen? Hun hypotheek zelf compleet dragen ook al zijn zij een bedrijf?

Of je stal omhoog gaat zal deels te maken hebben met of zij voer van eigen land hebben, of moeten inkopen en of zij via een bevriende boer rechtstreeks van het land hooi en stro inkopen, of dat ze dat via de fouragehandel moeten doen. Maar hier is hooi en voordroog en stro echt wel met 50% gestegen in kosten. En de andere strooisels zijn per pak ook zo'n 2 euro in prijs verhoogd per zak. Hennepstrooisel uitgezonderd, die is €0,35 cent per zak omhoog, maar in zo'n zak zit maar 14 kg, en in die andere zakken 20kg.


Tendance schreef:
joyce B schreef:
en die kosten, evenals afschrijving omheining en stallen-aankoop/vervanging, heb je dus ook. En een stalhouder moet er nog belasting over betalen en een inkomen uit halen. Denk dat veel mensen onderschatten wat een kosten stalhouders hebben en tegen wat voor laag uurtarief ze aan het werk zijn.

Wie werkt er op zijn 40e nog voor een uurtarief van zeg 3 tot 5 euro per uur? Dan kun je beter schoonmaakwerk gaan doen voor €10,- tot €15,- per uur... Of op een paar kinderen gaan passen a 5 tot 7 euro per uur per kind...


Dat klopt, maar het gaat er hier om, dat de prijzen omhoog gaan door stro en hooi. Niet over de arbeid, die er verricht wordt.
Met de zaken die ik benoem blijf ik ontopic.
Over de rest mag ik het dus niet hebben.

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:49

Ik betaal ook gewoon 90 euro voor de hectare land die ik huur en daarop staat een schuilstal en paddock. De rest komt er dus nog over heen en ik doe alles zelf. En dat is dan natuurlijk in de winter meer als in de zomer.
Stalstrooisel hebben we niet. Hooi ben ik zo tussen de 50 en 75 kwijt ongeveer. Ik voer ze echt onbeperkt. Hebben altijd hooi. En dan koop ik zelf nog krachtvoer en wortelen.

De weide eigenaar die staat wel altijd direct voor me klaar als er iets is (ik heb 1 paardje en haar 3 jarige ruin staat er nu dus als gezeldschap bij) en als er iets stuk is word het practisch dezelfde dag nog gemaakt. En dat is ook heel waardevol.

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:49

Hier is er nu 20 euro bijgekomen, maar de paarden mogen alleen kuil, geen hooi.
De boer had namelijk een misoogst van hooi ivm natte zomer, en de kalveren mogen geen kuil ;)
Ik betaal nu 130 euro per maand, ben de enigste pensionklant daar, en mag alles doen, dus vind het echt superluxe! :D

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:12

Surprise_Boy schreef:
Hier is er nu 20 euro bijgekomen, maar de paarden mogen alleen kuil, geen hooi.
De boer had namelijk een misoogst van hooi ivm natte zomer, en de kalveren mogen geen kuil ;)
Ik betaal nu 130 euro per maand, ben de enigste pensionklant daar, en mag alles doen, dus vind het echt superluxe! :D


kalveren mogen geen kuil..., maar de paarden wel?
die logica snap ik niet.
kalveren moeten ook , net als paarden, droog stengelig niet te rijk kuil of hooi......
dus dat de boer dit niet voert aan de kalveren? is dus omdat het te rijk is

maggie37
Berichten: 56
Geregistreerd: 20-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:06

Bij onze manege zijn we 25 euro omhoog gegaan. Voor 325 euro wordt alles gedaan, en mag je een keer per dag gratis lessen als er plek is in de les.

tavalier
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:39

bij ons 20 euro omhoog