Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjore

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:27

interressant topic dit, ga ik later als ik meer tijd heb nog even wat verder lezen.
Maar waar ik nou al even heel benieuwd naar was: @ ts, 500 tot 600 balen van 1,2 ha. Dat klinkt als heel veel bij mij. Is het gelukt??

Wij hebben afgelopen dinsdag 5 grote balen hooi ( in plastic vanwege het naderende onweer binnen gehaald. Had liever nog wat langer laten liggen zodat het in kleine pakjes kon,het was bijna klaar, maar ja, ik durfde het risico niet te nemen...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:47

We hebben 5 ton hooi van 1,2 ha. land af kunnen halen voor de 1e snee. Zoals het er nu uitziet gaat volgende week de 2e snee eraf, wel van iets minder land want we hadden nog een stuk wei nodig maar dan blijft er nog een kleine ha. over. Ik denk dat de opbrengst van de 2e snee toch nog hoger is dan de 1e want het heeft volop geregend en met die warmte erbij zie je het gras bij wijze van groeien :D We gaan absoluut ook nog voor een 3e snee :j

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:40

Wij hebben vandaag de eerste snee gemaaid. Het lijkt hier de komende dagen droog tot bijna droog te blijven en we hopen dat het dinsdag in kleine baaltjes kan (23 graden??).
Het was heel erg lang geworden en het lijkt volgende week opnieuw wisselvallig te worden, dus we wagen de gok. Het kan altijd nog in grote balen.....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:04

Bij ons is het gras nu ook lang genoeg om gehooid te worden. Nu nog een droge periode, want ik wil wel echt hooi. Ben heel benieuwd hoeveel ervan af komt. Dit is ons eerste jaar. Vorig jaar hebben we ons perceel (van ca 3 ha) ingezaaid. In het voorjaar van dit jaar zijn er 22 grote balen (300 kg ofzo??) afgekomen, maar nu staat er veel meer.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:02

Noppert schreef:
We hebben 5 ton hooi van 1,2 ha. land af kunnen halen voor de 1e snee. Zoals het er nu uitziet gaat volgende week de 2e snee eraf, wel van iets minder land want we hadden nog een stuk wei nodig maar dan blijft er nog een kleine ha. over. Ik denk dat de opbrengst van de 2e snee toch nog hoger is dan de 1e want het heeft volop geregend en met die warmte erbij zie je het gras bij wijze van groeien :D We gaan absoluut ook nog voor een 3e snee :j

Ik ben er niet zo in thuis hoor, maar eerder in t topic stond ergens 1 kleine pak +/- 20 kg... 250 pakken dus??
Ik weet nog dat wij ooit van een halve hectare rekenden op een 100 pakken hooi. Dat komt wel ongeveer overeen dus als ik het goed begrijp.

Ik ben ook blij dat ik weer zelf wat heb. Vorig jaar bijna alles moeten kopen omdat we een groot deel van het weiland opnieuw in hadden gezaaid. en daarna werkte het weer niet echt mee. En voor 4 paarden alles kopen... dat gaat wel in de papieren lopen :')

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:38

En vandaag gaat alles er af ,ze geven tm Dinsdag droog weer op.Wellicht weer heerlijk hooi in ronde balen,
ideaal!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:57

Hier heeft het vandaag anders flink geregend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:04

Hier idd ook. Gras begint hier nu wel aardig de hoogte in te schieten, al is het ook al aan het bloeien. Even met mijn buurman overleggen wanneer hij wil gaan maaien enz, want hij doet 'mijn' landjes ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:44

Van mij mag het nu wel even een weekje droog blijven, kan het gras er eindelijk af! Het is nu echt belachelijk hoog := Paard durft niet meer door 1 stuk te lopen omdat het té hoog is en voor de stal is het ook goed gegroeid, dus daar kan ik ook niet meer rijden (de aren zitten nu op eet niveau :P dus dat is niet zo praktisch haha). Naja, elke keer op buitenrit is ook geen straf, maar ik wil toch graag binnenkort weer een paar hindernissen neer zetten :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:40

Wij hebben vanochtend gemaaid. Nu doen wij alles in pakken (kuil) en maaien vanaf 15 juni pas. Dan komen er zo'n 25 pak van 1 ha af. Misschien de laatste snee in pakjes hooi, maar dat ligt ook aan het weer. Voor hooi moet het droog en vooral warm zijn. Eigenlijk moet het warm de pakjes in..

Bij ons kost persen en in wikkelen trouwens v.a. 13 euro p pak!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:36

ik moet maandag einde van de middag 100 pakjes hooi van natuurland afhalen. Ik heb mijn twijfels of het goed komt, vrijdag gemaaid en 2x schudden en op wiersen leggen en doorwaaien, dus leek me nogal minimaal... maar die medewerker die daar al jaren hooit beweert dat er niets mee gebeurd, dus we nemen de gok en dan merk ik het vanzelf... Als het wel mis gaat met broei of schimmel oid weet ik dat ik nog beter wat wel en niet kan O:) Geen ideale omstandigheden in elk geval...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:41

Hier houden we toch echt 6-7 dagen aan! En mijn vriend is al 20 jaar loonwerker, maar met de hooidagen smokkelt hij niet!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:00

ja, ik heb maaien met kneuzer, 4 dagen drogen en 3 dagen schudden voor mijn eigen land als standaard voor voordroog. Als er slecht weer aan komt kan het met 3 ook wel in het plastic, maar voor hooi durf ik dat zelf niet aan. Maar die man beweert dat het bij hun zo wel kan omdat het al zo arm is (wordt al jaren niet meer bemest) en zo stengelig en het er flink waait... En dat het niet broeit omdat de groei en de energie er al uit is. Ze zijn er wel hard, voor jou tien anderen en dan kom je weer onderaan de lijst en moet je maar afwachten of er nog wat hooi te halen valt later in het seizoen...
Vorig jaar had ik het uit de schuur, en nu direct van het land wat de helft goedkoper is, dus ik probeer het een keer en als het niet goed is dan weet ik dat voor volgend jaar en bedank ik dan als het weer onder zulke omstandigheden gehooid wordt...

Ik krijg van eigen land nog een 2e snee en mijn 1e snee van 19 ronde balen is er prima ingekomen, dus ik kom in elk geval de winter wel door...
Dit hooi was bedoeld voor extra structuur met weinig voederwaarde en voor in de zomer als het te warm is voor voordroog...
Wel sneu geld, maar geen drama dus...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:07

Misschien als je echt vindt dat het nog te vochtig is zit er bij jullie in de buurt iemand met een kleine wikkelaar? Dan pak je ze gewoon in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:14

dat is misschien wel een goed idee! Zal eens kijken op marktplaats!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:43

Op zich kan dat wel hoor Joyce, wij hebben ook een paar stukken "natuur" en dat droogt idd sneller dan gewoon gras. En verder is het net hoe het weer is.. Wij hebben nog hooi liggen van vorige week maandag, zou vrijdag in t pak, maar is ochtends een flink pak regen in gekomen helaas. Dus is nu ook even kijken hoe dat komt, of dat t alsnog in plastic komt. Hadden beter donderdagavond gelijk kunnen persen toen t klaar lag, maar goed dat is achteraf. Gelukkig al wel extra in plastic laten draaien de donderdags, dus is maar een klein gedeelte wat verregend is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:05

Wij hebben ook gras van natuurgebied buiten ons eigen land maar dat heeft niks met sneller droog te maken in mijn ogen.
Het ligt ook aan de ondergrond, aan hoe laag je land ligt, het grondwater etc.
Mijn natuurgras duurt langer, omdat het land gewoon natter blijft dan de rest. Dan droogt de bovenkant van het gras wel maar de onderkant blijft nat.
Goede wind, droog weer en veel schudden gewoon...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:53

Tja, de ervaring zal het leren...
Hier wel goed droog geweest, maar gister en vandaag bewolkt. Wel goed veel wind. Je merkt gewoon dat er te veel vraag is, dan is de klant geen koning meer en de kwaliteit blijkbaar van minder belang omdat ze het toch wel kwijtraken...

Tijd om toch maar weer te proberen hooi van eigen land te gaan maken... Ik zie hier nu al prijzen van 3,5 en 5 euro per pakje af land en 60 euro voor een grote rol/baal. Misschien dat het gras straks voor een 2e snee weer lang genoeg is bij een hele mooie hete periode... Zonde om zoveel geld uit te geven aan hooivan een ander als je zelf ruim voldoende gras hebt... Had ik het toch maar laten bemesten door de boer na de 1e snee :P Dan groeide het wat rapper!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:20

@ElCamino: Daar heb je idd gelijk in, maar bij dezelfde omstandigheden is zulk hooi wel eerder droog, omdat het grofstengeliger is. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen ;) Maar zijn idd zoveel factoren die meespelen.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:07

Heerlijk,alles is binnen,51 ronde balen prachtig hooi.
Vroeger hadden we kleine baaltjes,die we dan sávonds met z'n allen in de schuur gingen sjouwen.
Heel gezellig,maar zooooo vermoeiend.
Nu laten we de balen in de paddock plaatsen ,rondom,zo hebben we gelijk een goede muur tegen de wind
in de herfst en winterperiode.
We zouden niet anders meer willen.
We zetten de balen op pallets en spannen er een stroomdraad voor,zodat de paarden er niet bij kunnen.
Dubbel plezier zo van de opbrengst! :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:13

dat is netjes laddie! echt veel... gelukkig maar! hoe meer er van het land komt overal, hoe meer hooi we hebben!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:16

Ik heb dit jaar moeten kopen. Ik wil mijn paarden niet schaars gaan zetten onwille wat geld besparing. Ze hebben dit jaar gewoon een andere weide en ik heb niet de luxe van vorig jaar. Voor volgend jaar heb ik inmiddels wel een hectare kunnen bijhuren (de boeren gebruiken het nu nog). 550 euro per jaar, is toch niet teveel dacht ik zo! Als ik het dan ook nog laat hooien heb ik mijn kosten van de huur er al uit.
Gisteren heb ik 250 balen hooi van het land gehaald (15-18 kg) aan 2,50 per baal. Het is mooi hooi, dus ik ben tevreden. Het is altijd afwachten wat je krijgt bij een nieuw adresje!
Ze hebben vorige week donderdag gemaaid en gisteren geperst.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:45

laddie schreef:
Heerlijk,alles is binnen,51 ronde balen prachtig hooi.
Vroeger hadden we kleine baaltjes,die we dan sávonds met z'n allen in de schuur gingen sjouwen.
Heel gezellig,maar zooooo vermoeiend.
Nu laten we de balen in de paddock plaatsen ,rondom,zo hebben we gelijk een goede muur tegen de wind
in de herfst en winterperiode.
We zouden niet anders meer willen.
We zetten de balen op pallets en spannen er een stroomdraad voor,zodat de paarden er niet bij kunnen.
Dubbel plezier zo van de opbrengst! :)

Wat slim van jullie. Zou er nog wel plastic of iets bij overheen spannen.
Voorheen hadden we het altijd buiten staan, op pallats, bovenop rubbere matten en gaas tegen de vogeltjes. Toch hadden we dan nog regelmatig slechte stukken in het kuil zitten. Vorig jaar in de schuur gezet en tot nu toe nog geen slecht stukje gevonden, dus dit jaar maar weer in de schuur opgeslagen,

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:52

Tweede snee gisteren bracht 16 grote balen kuil op.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:55

Wij ook de 2e snee gehooid gisteren. 466 baaltjes hadden we deze keer. Totaal tot nu toe ruim 1100 baaltjes hooi en er is ook nog in ronde balen gegaan voor kuil. Weet alleen niet hoeveel dat er waren.