[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:13

Haha zeker wel, het ziet er eigenlijk heel makkelijk uit.Helaas kan ik niets van plastic maken :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:15

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:17

Grit schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met rekken die je in een bak op het hooi legt. Kies je voor een ijzeren rek of liever een net met houten frame??

Ik weet niet of deze constructie al een keer voorbij is gekomen;
http://www.healthyhorses.ca/html/slow_f ... eeder.html
Ziet er ook mooi uit en je hebt geen kabeltjes nodig om het rek in de bak te houden.

Constructie ziet er uit als een grotere versie van de hartog voerbox. Volgens mij zijn er weldegelijk paarden die dat rek er uit krijgen of zo onhandig eten dat het rek klem komt te zitten en ze niet meer bij het hooi kunnen. Ik kom helaas geen prijs tegen van deze variant, al denk ik dat die wel fors hoger zal zijn dan een zelfgemaakte versie uit hout (ook al gezien).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:21

Ik vind ook wel interessant dat de bak niet zo hoog is (maar vraag me dan af of er wel voldoende ingaat?), paard kan dan nog gewoon over de bak kijken, is wel interessant voor mijn halfblinde pony, die wil toch altijd alles gezien hebben ...

Hoe zou het rek er dan uit kunnen volgens jou tamary? Of vast komen te zitten?
Volgens mij kan het rek namelijk niet hoger dan de gleuf? En zelf optillen & eruit schuiven zou wel een erg slimme pony zijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:24

kantelen wil nog wel eens werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:25

Hmmja, dat kan inderdaad wel eens werken :+
Vastzetten op de 1 of andere manier lijkt me ook een noodzakelijke optie bij zo'n bak als deze :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:32

Jammer dat de hartog voerboxen zo klein zijn (en de openingen in het rek te groot), ik vind het een mooi systeem :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:21

Wat ik jammer vindt aan bovenstaande boxen is dat ze aan de zijkanten zo dicht zijn. De stof kan op die manier alleen maar omhoog richting paardenneus.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:28

Heeft iemand hier een goede tip hoe je een slowfeeder net goed kunt bevestigen, zonder dat na verloop van tijd het net gaat scheuren op de punten waar het vast zit?
Ik heb nl. zo'n groen net tegen de paddockwand aanhangen en ze trekken er blijkbaar zo hard aan, dat het net op de bevestigingspunten knapt. Ik heb het vastzitten met karabijnhaken, 2 onder, 4 boven. Inmiddels is het zo erg dat er een nieuw net moet komen, maar als ik 2x per jaar zo'n net moet aanschaffen, wordt het wel een duur grapje. Dus tips om het beter te bevestigen zijn welkom!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:30

dat probleem heb ik dus ook, alleen voer ik dus vanuit een box
ik heb het nu nog een paar keer kunnen maken, maar aan de zijkanten waar ik de karabijnhaken doorheen heb schuurt het steeds

van gaten in het midden door bijten oid heb ik geen last

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:33

Wij hebben ze overal gewoon om isolatoren heen hangen , gaat prima.
Karabijnhaken vind ik sowieso waardeloos er bij , die blijven steeds in het touw van het net hangen met het scherpe sluitstukje als je ze vast of los wilt maken :=

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:36

Ik lees dat verschillende mensen een bak hebben met een metalen frame erover. Wat ik mij afvraag is of de tanden niet beschadigd raken. In het verleden heeft mijn pony lange tijd (echt wel een aantal jaar) uit een hooiruif gegeten. Deze hooiruif hing aan de wand, maar daardoor zijn de voortanden wel behoorlijk versleten door het erlangs schrapen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:39

Lynn_Nikita schreef:
van gaten in het midden door bijten oid heb ik geen last

Nee, ik ook niet. Heb ook al zitten bedenken hoe ik de bevestigingspunten zou kunnen verstevigen met iets, maar ik denk dat het door de kracht die erop komt te staan als ze aan het net plukken, het toch een zwakke plek blijft.

pmarena schreef:
Karabijnhaken vind ik sowieso waardeloos er bij , die blijven steeds in het touw van het net hangen met het scherpe sluitstukje als je ze vast of los wilt maken :=

'Vallen' de netten dan niet gauw van de isolatoren af? Want de bovenkant is zo dik, dat je hem niet in dat gaatje kunt krijgen, waar normaal het stroomdraadje doorheen loopt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:44

pmarena schreef:

Nee, daar heb ik geen last van, ik laat ze in het net hangen en maak ze vast aan een oogje

ik heb al geprobeerd om ipv het rechtstreeks aan het net vast te maken, een tussentouwtje te gebruiken, maar ook dit werkte niet naar behoren. Hier wordt de rand losgetrokken van de rest
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-02-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:45

Nee hoor :)

Het werkt wel het fijnste wanneer je de isolatoren ergens bovenop vast kun maken , zodat ze zeg maar rechtop staan , zoals bij ons bij de hooinet-frames op de wei.

Als je de isolatoren ergens in een wand draait dan hangen ze natuurlijk gekanteld.

Eerst had ik toen een stukje weggezaagd om de opening wat groter te maken , zodat het dikke koord van de bovenkant er wel in kon.

Dit beviel eigenlijk wel goed , een enkele keer dat ze het voor elkaar kregen om het net uit 1 isolator te krijgen maar toen had ik ze ook wel wat teveel ruimte gegeven :P

Nu doe ik gewoon on-aangepaste isolatoren er daar dan een dun draadje doorheen , dus een vakje lager dan het buitenkoord zeg maar. Werkt eigenlijk ook prima. Maar ik kan me voorstellen dat dat met èchte nettenslopers niet aan te raden is omdat een dun koordje natuurlijk zwakker is dan een dikke.

Overigens valt ook op dat ze lomper aan de netten trekken als ze wat losjes hangen. Hangen we ze echt met alle hoeken / zijkanten goed stevig tegen de muur dan pakken ze het hooi makkelijker en zie je niet dat hele net heen en weer kletsen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:58

Ik heb hem niet te strak gespannen, omdat ik anders het net niet vol genoeg kan stoppen én ook nog dicht kan doen. Zo'n dun draadje is idd wel wat zwakker, maar ik kan het natuurlijk wel proberen.

De karabijnhaken hangen hier idd ook aan een oogje, net als bij Lynn_Nikita.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:09

Dun draadje breekt hier nog sneller, juist daar scheuren ze nu ook
de dikke rand scheurt los van de dunne draadjes, zodat ik een losse rand overhoud zeg maar

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:10

Wij hebben zo,n metalen bak waar zo,n platic watertank ik staat.Daar over heen zit een aanhangwagen net.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:14

Lynn_Nikita schreef:
Dun draadje breekt hier nog sneller, juist daar scheuren ze nu ook
de dikke rand scheurt los van de dunne draadjes, zodat ik een losse rand overhoud zeg maar

Ja, klopt. dat heb ik dus ook.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:27

Op meer plekken vastzetten , dan verdeel je de kracht.
Of meer draden door een karabijnhaak doen .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:41

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:04

Ik heb er ook 6. Dus in iedere hoek en bovenaan nog 2 om te zorgen dat ze hun neus er niet in kunnen steken. Heb al bedacht dat ik er 8 haken voor wil gaan gebruiken, maar weet niet of dat echt gaat helpen. We'll see.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:00

Eeven een vraag ik heb zo,n metalen bak waar zo,n watertank in zit, watertank is er af en hooi zit er in.Nu lag mijn paard vanmorgen op[ de grond met 1 been helemaal er in, wat kan ik er omheen doen zo dat het niet meer gebeurd?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:23

marleen_usar schreef:
Eeven een vraag ik heb zo,n metalen bak waar zo,n watertank in zit, watertank is er af en hooi zit er in.Nu lag mijn paard vanmorgen op[ de grond met 1 been helemaal er in, wat kan ik er omheen doen zo dat het niet meer gebeurd?

Wat zal jij geschrokken zijn!!!! Daarom gebruik ik dergelijke bakken niet.....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:31

Was inderdaad helemaal de weh kwijt, schrok me wezenloos.