eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:06

z0rr0 schreef:
ik had geen verwachtingen.
we namen me oude verzorgpony.
ik was in de wolken
kosten zijn 385 euro per paard per maand waar ik sta.

ik was 13 en ben lekker gaan doen en proberen.
en met probleme kreeg ik begeleiding.
ik ben nu 18 en bezit inmiddels 3 paarden ;)
maar verwactingen heb ik nooit gehad

ooh oke!
mooi dat het is meegevallen! ;)

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 08:11

en ik heb nog steeds vragen over een fries!?
Eten ze veel
Heb je een speciaal zadel nodig
En nog meer van zulke dingen

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:23

voor een fries hoef je geen speciaal zadel hoor :P
en het lijkt mij dat een fries niet specifiek meer eet dan een kwpner ofzo..
maar dat verschilt per paard, dat zie je vanzelf wel als je hem hebt.

wanneer ga je een x bij een paard kijken dan?!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:23

Hmm.. op onze shire ligt een zadel dat ook op een wat bredere fries gelegen heeft. Net als met alle brede paarden (sommige haflingers, friezen, fjorden, belgen, shires) is het wat lastiger om een goed passend zadel te vinden. Je hebt ze ook nog eens op verschillende manieren breed. ze kunnen van boven heel vlak zijn in de breedte, een soort tafel model eigenlijk, maar ze kunnen ook veel meer ei vormig zijn. (hoop dat er gesnapt wordt wat ik bedoel). Als je naar een zadel gaat kijken zijn er 2 belangrijke punten: het zadel ligt goed op je paard en jij vindt het zadel prettig zitten.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:55

ponieszlover schreef:
Ha en fjord zijn meestal meegaand en koel in het hoofd, ideaal als eerste paardje. :j

Haha..grapjas...

Ze zeggen altijd dat fjorden geschikte beginners paardjes zijn...maar ze zijn heel eigenzinnig en echt niet meegaand..

Juist bij een fjord die zijn lichaam voor zichzelf meeheeft als supersterk, is een beginner geen goede optie.

Dat zie ik aan mijn vorige fjord, typisch voorbeeld. Had haar 11 jaar, luisterde perfect, grondwerken deden we aan, 100% verkeersmak...echt ik durfde een klein kind erop rond te laten rijden..

Ik heb haar verkocht als eerste eigen paardje, mensen hebben manege ervaring, en ze haalt nu de stomste dingen uit...Lostrekken op wandeling en uit zichzelf terugrennen naar de wei. Ze bokt opeens vanuit het niets, ruitertje valt eraf, en ze heeft het voor elkaar, ze is klaar met werken...Ze zijn zo cleaver!!!! VInd dat zelf zo vervelend omdat ik haar als echt beginnerspaardje heb verkocht. Ik konhaar op n pinkje rijden, sturen op gedachten, nooit bokte ze, nooit ging ze er vandoor en dat gebeurt nu wel. Zelf ga ik er regelmatig op rijden, en dan doet ze het niet..Ik ga ze helpen hoor, dat gaat goedkomen, maar ik voel me er wel vervelend onder.

Ze heeft het gewoon door.....Dat gaat goedkomen hoor, ze zijn gek van haar, maar ik voel me behoorlijk rot dat ik haar als eerste paardje verkocht heb. Als beginnerspaardje.

Als TS gewoon genoeg ervaring heeft, heel consequent is, en niet bang is voor discussies met een eigenwijze fjord, niets aan het handje.

Ik noem mijn fjorden altijd gekscherend 'fjorde-bieren', omdat ze net zo pittig en heet zijn als een arabier, alleen dan nog hun lijf en gewicht erbij kunnen gebruiken. Ze walsen zo overal doorheen.

Meid, je moet niet naar een ras of kleur kijken, maar naar het karakter. Er zijn heel veel leuke koudbloedjes hoor.

Friezen zijn ook prachtig, maar ook erg pittig.

Heel veel plezier met je aanstaande paard.
Laatst bijgewerkt door ukoldaatje op 13-01-11 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:59

laura_power schreef:
voor een fries hoef je geen speciaal zadel hoor :P
en het lijkt mij dat een fries niet specifiek meer eet dan een kwpner ofzo..
maar dat verschilt per paard, dat zie je vanzelf wel als je hem hebt.

wanneer ga je een x bij een paard kijken dan?!

dankje en van de zomer ga ik beginnen met kijken ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:25

maar zou een fries een geschikt beginners paard zijn?
ik ben super consequent!

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:27

Ik denk dat elk paard bij goede begeleiding wel een beginnerspaard kan zijn, ligt er ook een beetje aan hoeveel jezelf durft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:30

sanso schreef:
maar zou een fries een geschikt beginners paard zijn?
ik ben super consequent!

Elke Fries is anders. Zo zijn er die een makkelijke pasvorm hebben qua zadel en sommige niet. Haflingers net zo. Ik had helaas niet zoveel mazzel met Mone wat een zadel betreft.
Maar qua karakter kunnen ze ook erg verschillen. Ik heb een hele makkelijke Fries gekent, door een stalgenoot van mij super ingereden. Het jaar daarna kreeg ze een andere Fries om in te rijden, maar dat dier was zo anders. Dat ging helaas gewoon niet werken. Terwijl dezelfde persoon hem ging inrijden.

Het gaat bij elk ras gewoon om de klik denk ik. Ik zou gewoon een paar keer proef willen rijden, en me goed verdiepen in de geschiedenis van het paard. Ook kan je informeren, als een dier al is ingereden, of je het zadel er niet bij kan overnemen. Scheelt een hoop gezoek ;) .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:32

sanso schreef:
Eten ze veel

In elk geval niet meer dan een Shire ;) . Maar afhankelijk van de aanleg om dik te worden eten ze wel of niet veel. Maar ik denk dat dit vergelijkbaar is met een KWPN-er inderdaad. Het verschilt ook per dier. Wij hebben twee Haflingers in dezelfde wei staan. De mijne staat in de zomer en het najaar met een graaskorf omdat ze van het kijken naar gras al dik wordt. De andere Haf wordt regelmatig bijgevoerd omdat hij snel schraal wordt... Het zijn echt individuen, je kan er zo weinig over zeggen.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:33

Ik zou zeker geen Shire nemen!
Die beesten zijn ontieglijk groot en sterk, hou er rekening mee
dat je een grotere stal nodig hebt, wat dus meestal ook meer
kosten veroorzaakt.

Zoals meer hier zeggen, pak gewoon iets wat bij je past.
Een KWPN van 1m70 is ook leuk! Een Fries kan ook
niet altijd alles zijn hoor!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:33

oke dankjewel!
maar ik bedoelde eigenlijk

is er een groot aanbod
zijn er makkelijk spullen voor te vinden
en zijn ze niet te sterk

zulke dingen ;)

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:34

Ik denk dat het vooral aan het karakter ligt, maar dat is persoonlijk

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:36

sanso schreef:
is er een groot aanbod
en zijn ze niet te sterk

zulke dingen ;)

Een paard kan zich pas sterk maken als jij gaat trekken ;) .

Mone was eerder een 'sterk' paard. Ze wist en weer dat als zij gaat trekken dat ik haar dan toch niet kan houden. Omdat zij de druk op het halster nu respecteerd is ze een heel 'licht' paard. Dus dat is ook weer een kwestie van opvoeding. Natuurlijk is het wel zo, dat je een Shetje makkelijker kan houden dan een Fries als ze gaan trekken. Maar als het op kracht aankomt, trek je als mens bij (vrijwel) elk paard aan het kortste eind.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:40

sanso schreef:
oke dankjewel!
maar ik bedoelde eigenlijk

is er een groot aanbod
en zijn ze niet te sterk

zulke dingen ;)

Of ze sterk zijn ligt denk ik niet echt aan het ras maar ook aan de opvoeding en hoe met het paard omgaat.
Sommige Haflingers zijn sterk, maar een Arabische Volbloed kan ook sterk zijn. Persoonlijk vind ik dat een Fries een
exclusiever ras is dan bijvoorbeeld Haflinger, maar dat betekend niet dat er niet makkelijk benodigheden voor te vinden zijn.

Edit; Is er niemand in jou directe omgeving met Friezen? Misschien heeft die wat tips voor je waar je je benodigheden het best kan kopen enz.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:44

ja op de manege staan er 3 dus ga binnenkort ff info vragen :D doe ik ook gelijk over de 5 tinkers

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:48

sanso schreef:
ja op de manege staan er 3 dus ga binnenkort ff info vragen :D doe ik ook gelijk over de 5 tinkers

Goed idee! Anders kan je misschien ook hier iemand vragen, volgens mij zitten er hier genoeg mensen die friezen hebben :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:49

ja idd

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:53

Ik wil even toevoegen dat de post van ukoldaatje hierboven heel nuttig is. Verkijk je niet op het feit dat over sommige (koudbloed-) rassen wordt gezegd dat ze heel mak zijn; dit is misschien een rasstandaard, maar het gaat zeker niet op voor de unieke persoonlijkheidjes van elk apart paard binnen zo'n ras.

Ik heb ook een Fjord als eerste eigen paard en ik heb het volgens mij nog getroffen met deze (als ik sommige verhalen zo lees); maar toch heb ik er af en toe nog steeds mijn handen vol aan!
Je moet zelf stevig en je schoenen staan en niet zomaar opgeven wanneer ze je aan het uitproberen zijn; want voor je het weet hebben ze door hoe ze het beste onder het werk uit kunnen komen! Fjorden hebben inderdaad hun kracht mee, die ze tegen je kunnen gaan gebruiken, als je pech hebt. En volgens mij hebben ze zelf ook dondersgoed in de gaten hoe sterk ze zijn!
Goede begeleiding (les, stalgenoten, enzovoorts) is een must, maar dat geldt in mijn ogen voor iedereen die een eerste eigen paard heeft aangeschaft, ongeacht het ras.

Ik zou me gewoon niet zo erg op een bepaald ras blindstaren als ik jou was en gewoon eens rond gaan kijken bij van alles en nogwat! Kijk ook eens bij een paard totaal anders is dan wat je nu in gedachten hebt (wat in jouw geval dus zwaardere paarden, koudbloeden of Friezen zijn? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een KWPN..); je weet maar nooit waar je uiteindelijk mee thuis komt! Neem wèl een deskundige mee en verder vooral veel plezier met zoeken, want dat is ook een hele ervaring op zich!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:00

ja idd zal ik zeker doen
ik laat hem ook keuren door de DA

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:01

Kan je niet kijken of je een leuk paard eerst kan leasen? Daar ben ik zelf altijd groot voorstander van. Op die manier kan je kijken of het dier bij je past, en zit je niet meteen aan een koop vast.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:02

ts, je begint nou met allerlei rassen.
even 'n tip: ga niet specifiek naar rassen zoeken, maar ga gewoon op 't karakter af ;)
geen een ras is altijd braaf,eenkennig,sterk o.i.d. dat ligt aan 't karakter van 't dier.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:04

aiai ik zal alle info meenemen!!
ene ik zie wel wat er op mun pad komt ;)

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:09

Dat leasen kan ik je ook aanraden, heb t zelf ook gedaan. Want kijken is ook niet alles, was laatst bij een paard gaan kijken en toen ik aankwam stonden ze haar los te gooien. Ik schrok er niet van maar je weet maar nooit. Iemand kan je een 'beginnerspaard' aanbieden, maar wanneer deze van te voren al een uur intensief gereden is, is het natuurlijk een heel ander verhaal he ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:12

ja idd ga hem denk ik ook leasen!