hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:43

LisaDG schreef:
En nu krijg ik heel bokt over me heen:

Ik heb mijn paardje nu van september (waar hij nog 24/24 buiten kon met schuilstal) nu is het inmiddels november waardoor ze van de staleigenaar niet meer buiten mogen zolang de weides nat liggen (het is nog niet gestopt met regenen => weides=zwembad)
Waardoor hij nu al een tijdje binnen staat.

Ik ga wel regelmatig met hem wandelen,borstelen,kleine oefeningetjes, maar dat is toch helemaal niet hetzelfde.
Ook is er geen paddock of piste aanwezig waar ze buiten kunnen.
Nu slaat de stress bij mij heel erg toe,omdat ik het beste wil voor mijn paard.

Afgelopen dagen was het weer beter en heeft het niet meer geregend waardoor ik dacht dat hij ze buiten gezet had, tot mijn grote teleurstelling was dat niet het geval geweest.
Ik ben echt furieus,en ben al heeltijd op zoek naar een nieuwe plek waar alles aanwezig is voor een schappelijke prijs,want nu betaal ik 150 euro,wat op zich niet veel is,maar toch te veel zonder uitloop/bewegingsvrijheid. (ook al is me beloofd geweest dat hij elke dag buiten mocht.)

Ik vind het zo jammer dat hij daar zou wegmoeten van zijn vriendjes en van het erf opzich wat heel erg goed ingericht is met ruime boxen en er een leuke sfeer is.
dus heb ik nog een laatste voorstel gedaan: de kleinste weide gebruiken om enkel en alleen daar de paarden op te zetten in de winter en deze dan te gebruiken als piste/paddock.

Als hij niet op dit voorstel ingaat,verplaats ik Othello,kan me niet schelen of het me 200 euro meer kost,maar ik wil het beste voor hem.

waarom zou je bokt over je heen krijgen? Dit is overmacht en je doet eraan wat je kunt om er verandering in te brengen. Dat je hem desnoods verplaats ondanks alle nadelen als er geen verandering komt, is alleen bewonderingswaardig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:50

joyce B schreef:
liljebo schreef:
Zou 24/7 weidegang met soortgenoten en vrije toegang tot grote, droge , windvrijestal niet tegenmoet komen aan de wensen van de paarden die liever buiten staan én aan de wensen van een zg stalpaard?
Omdat ze dan zelf de keuze kunnen maken?
Buitenpaard kan dan lekker buiten staan en stalpaard kan zichzelf dan op stal zetten op ieder gewenst moment...

Goed... besef dat die mogelijkheid er niet overal is.
Maar gewoon als vraag....
Dek je daarbij niet de behoeften van beiden?
Hoe denken jullie daarover?

Klopt,
De pony van een vriendin die hier bij ons staat, is zo'n dier die zich wat afzijdig houdt soms en ze staat graag droog en beschut binnen.
Bij slecht weer overdag vind je haar bijna de hele dag wel in de schuilstal, ze eet er vaak het hooi (kunnen kiezen: 3 plekken buiten, waarvan 2 dubbele, 2 plekken met XL hooinet van 2 meter in de schuilstal. Zij staat af en toe buiten bij de andere 2, maar meestal kiest ze toch voor de stal.
De 2 anderen slapen als het droog is graag in het zand, zij slaapt in het strooisel in de schuilstal.
Zij staat bij slecht weer als 1e bij het hek om voor de nacht naar binnen te mogen, en als ik haar niet aan het touwtje mee zou nemen, zou ze er in draf heen snellen...

Ik ben dus wel blij dat ik ze in de paddock, zowel overdag als dag en nacht, een schuilstal kan bieden. Hij is niet zo groot (3 bij 6 meter), maar als het moet staan ze er met hun drieën in.

Ik denk dat wanneer je zorgt voor een mooie, ruime, lichte stal, waar voor elk paard voldoende ruimte is, en strooisel of schoon zand ligt, met daarbij vrije uitloop naar een ruime paddock en eventueel een stuk weide, dat je voor elk paard wat wils hebt. Mits! de groep stabiel en rustig is, zodat elk paard tot zijn recht (en rust) komt...

Dat idee heb ik ook. Ik heb een schuilstal, 8 bij 4, dacht ik, voor twee paarden. Ze kunnen binnen en buiten eten. Een van mijn merries staat momenteel ook best veel in de schuilstal. In het begin vond ze het eng als het waaide, maar nu niet meer. Alleen met heftige storm staan ze dan weer liever allebei buiten. Gevoel van veiligheid, denk ik.
Ik ben een erge zeikert mbt het schoonhouden van die stal. Drie keer per dag voer ik hooi in netten. (stro is onbeperkt beschikbaar, hooi niet omdat ze dan veel te dik worden) Dan maak ik standaard de stal schoon, want anders ben ik bang dat ze niet lekker comfi kunnen liggen als er poep ligt. :o :+
Ze hebben ook een zeer grote wei ter beschikking waar ook nog wel wat gras staat, maar ze trekken niet meer ver de wei in omdat ze dan door een modderig stuk moeten en dat vinden de dames niet prettig. Misschien verwen ik ze ook teveel. :o
Maar je ziet ze dus duidelijk zelf keuzes maken en dat vind ik wel leuk
In de zomer stonden ze op de warme dagen overigens altijd overdag in de stal. Tutjes.

xGaab

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:54

Mijn paarden staan van 8 tot 7 buiten in de winter. In de zomer 24-7 met schuilstal! Ik vind dat mijn paard veel buiten moet lopen! Vinden ze veel fijner dan telkens in die stal!

Kyra04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:11

Mijn pony's staan nu s'nachts in de stal, ze lopen elke avond in de les mee en dan kunnen ze gewoonweg niet meer naar buiten omdat ze dan erg bezweet zijn.
Als het erg nat is gaan ze een uur of 5 de bak in en als het droog is dat lopen ze van een uur of 7 tot een uur of 5 buiten.
In de zomer lopen ze wel 24/7 buiten, ze lopen bij ons altijd minimaal met z'n 2en buiten.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:23

Hoe meer ik hier lees des te moeilijker vind ik het dat mijn pony 24/7 buiten staat zonder schuilstal.
Voorheen op de andere stal ging hij 's avonds altijd zijn stal in.
Waar ik nu sta is hij dus ingeschaard met andere poowns op de wei.
Twee maal daags krijgen ze voldoende hooi, daar ligt het niet aan maar mijn weke hartje word soms verdrietig als het slecht weer is en ik denk dan aan hem.
Maar ja....hier is de gemeente van een zeer hoog zeikgehalte dus mogen er geen schuilstallen geplaatst worden.
Wel is er aan de wei een hele rij grote bomen, maar of dat genoeg schuilmogelijk biedt durf ik te betwijfelen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:04

@Onassa: ik begrijp je zorgen volkomen, maar probeer het vanuit je pony te blijven zien. Ik weet zeker dat hij liever buiten zonder schuilstal staat dan opgesloten op stal. Zeker nu hij altijd buiten blijft zal hij voldoende weerstand hebben opgebouwd om bestand te zijn tegen de aankomende winter. Niet te veel zorgen maken, hoor :) en probeer dat echt; vanuit je pony redeneren en niet vanuit jezelf (is soms moeilijk, I know...).

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:08

Ik weet verstandelijk dat je gelijk hebt Dani.
Het probleem voor mij is vooral dat ik de keus voor hem heb gemaakt hem vanuit de gewoonte overdags buiten en 's avond en 's nachts binnen nu 24/7 buiten heb gezet.
Misschien speeld bij mij mijn overvulde kinderwens hierin een rol en heb ik meer de neiging mijn dieren ietwat te vermenselijken :o

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:21

De mijne staat zo goed als 24 uur buiten .. hij kan in zn stal schuilen en drinken

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:47

In de zomer 24/7. In de winter zet ik ze wel op stal 's nachts.
Dan rij en zie je ze minder en op stal kun je alles dan controleren. Benen, eetlust en alle andere zaken die je in de zomer eerder door hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:51

24/7 buiten met schuilstal.
Die van mij gaan alleen maar rond oud en nieuw een paar dagen naar binnen op stal bij een pensionstal, voor hun eigen veiligheid.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:23

Pfffff,kopzorgen kopzorgen......

Ik heb al een tijdje problemen met mijn staleigenaar: redelijk vieze boxen, te weinig buiten,etc....

Nu ik hem vanavond sprak over het feit dat Othello te weinig buiten komt(lees: praktisch niet),was er geen spreken tegen.
Ik stelde voor of er een klein stuk weide (ter grootte van een kleine paddock) mocht gebruikt worden om overdag wat oefeningen met Othello te doen en hem daar een paar uurtjes los te laten zodat hij zijn energie wat kwijt is (en zodat de eigenaar zijn weides niet kapot zijn enkel dat kleine stuk en deze daarna te gebruiken al piste/paddock) waarop hij antwoorde: de weides worden niet betreden zolang ze niet droog zijn. Nu weet iedere slimmerik dat tijdens de winter de weides praktisch nooit droog zijn.
Dus de winter voor Othello zonder paddock zag er zo uit: 24/24 binnen, enkel buiten wanneer ik met hem wandel, geen oefeningen kunnen doen en bij niemand op de weide (als hij dan al buiten mocht) omdat hij hengst is,desondanks er een ruin is waarbij hij kan.
Dus heb ik beslist om hem daar na 1,5 maand weg te halen voor zijn eigen bestwil.
Nu ben ik dringend op zoek naar een nieuwe plek .....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:16

@Lisa: jammer dat het zo moet lopen! Ik hoop dat je zo snel mogelijk wat vindt voor Othello. Succes!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:33

Dani_ schreef:
@Onassa: ik begrijp je zorgen volkomen, maar probeer het vanuit je pony te blijven zien. Ik weet zeker dat hij liever buiten zonder schuilstal staat dan opgesloten op stal. Zeker nu hij altijd buiten blijft zal hij voldoende weerstand hebben opgebouwd om bestand te zijn tegen de aankomende winter. Niet te veel zorgen maken, hoor :) en probeer dat echt; vanuit je pony redeneren en niet vanuit jezelf (is soms moeilijk, I know...).

Maar er bestaat ook nog zoiets als een tussenweg. Ik vind het ook het meest ideaal als mijn paard zelf kan kiezen of ze binnen of buiten staat. Bij ons staan ze zomer en winter de hele dag (of in de zomer nacht) op het land. Maar daar is geen schuilstal aanwezig om ze te beschermen tegen langdurige regen of felle zon bijvoorbeeld(of dazen in de zomer :( ). Ik zou haar daar dus ook niet 365 24/7 willen hebben lopen.
Als je zou moeten kiezen tussen áltijd buiten of áltijd op stal....ja, dan koos ik ook altijd buiten. Maar gelukkig zijn er ook een hoop mogelijkheden daartussen ;)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:44

Vind dat een paard een paard moet blijven en niet een of andere machine die de hele dag op stal staat en er alleen maar uitkomt als hij/zij gereden wordt :n
Een paard moet minimaal 8 uur per dag naar buiten! Dat het paard daarna in de stal gezet wordt heb ik niet zo'n problemen mee.
Kga ook verhuizen naar een andere stal omdat ik het er niet mee eens ben dat ze bijna de hele dag opstal staat, vind ik echt slechte zaak!!!

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:57

24/7 *D

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:04

in de winter overdag van 8/5 buiten en snachts op stal
in de zomer overdag van 8-22;00 buiten en snachts op stal

het is een heel ander paard nu , vorig jaar stond hij helaas nog 24-24 binnen en kwam er alleen uit als ik kwam / reed ..
ik heb dan nu wel geen binnenbak , maar wel een paard dat veel vrolijker is en lekker buiten kan lopen met zn vriendjes ! :D

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:11

Ik heb nou de perfecte stalling gevonden, paard kan nu ook in de winter op de weide staan van 9 tot half 5 ongeveer, voor de rest staan ze in 'open' stallen waar ze met elkaar kunnen snuffelen etc. :) En in de zomer dag en nacht.

Heb hier helaas ook geen binnenbak meer, maar het is voor het paard zó veel beter! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 13:21

sinds een week staat mijn draver dag en nacht buiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:21

m'n shet staat 24/7 in een wei met een schuilstal. en 'szomers staan ze in een wei met een paar bomen zonder schuilstal (we hebben een stuk of 7 weides waarvan 1 zonder stal :P)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:25

Mijn paardjes staan aan huis met eigen weidegang, dus eigenlijk staan ze van ochtends 7/8 tot avonds 5/6 buiten! :)
Ja ik ben er super blij mee, ik heb zelf nu weinig tijd om te rijden ivb school. Dus ze kunnen daar nog wel lekker lopen en hun beentjes strekken.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:36

Wij hebben onze paarden van s'ochtend 6 tot s'avonds 6 buiten staan!(staan bij huis)
Heerlijk om ze s'nachts weer binnen te zetten!
Vinden onze paarden trouwens ook, lekker een schone en droge box!

Ieder zijn ding natuurlijk, maar 24/7 buiten vind ik ook niets hoor, lig ik s'nachts wakker als het kl*ten weer is!
Maar helemaal niet naar buiten vind ik nog vreselijker!
Maar ieder heeft de verantwoording over zijn/haar paard toch??

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:41

bij ons op stal zetten ze ze 10 uur buiten en gaan ze 5 uur/ half 6 weer naar binnen. omdat het nou eenmaal om 5 uur donker word...
ze gaan pas 10 uur buiten omdat er om 8 uur word gevoerd, en er 1 paard is dat zijn eten moeilijk eet en daar gewoon genoeg tijd voor nodig heeft.
ze krijgen allemaal wel gewoon een plak hooi voor tussen 8 en 10 uur.
en vaak ben ik 's avonds van 8 tot 9 ook nog met haar bezig in de bak.
paarden hier vinden dat volgens mij prima. ze staan 's avonds met zn alle bij het hek te wachten tot ze naar binnen worden gehaald.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:34

Die van mij staan 24/7 buiten, zomer en winter. Wel schuilmogelijkheid. Mijn nrps maakt net als mijn shet een flinke teddy vacht aan en vinden t heerlijk buiten. Ik vind het ook fijn, ze krijgen iig genoeg beweging/eten/drinken etc als ik eens niet kan.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:23

Ik ken paarden die het niet zo op regen hebben en dan liever binnen staan. Het ligt aan je paard vind ik, maar toch vind ik dat een paard zoveel mogelijk in de wei hoort.