Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:21

Poes, er staat in de wet dat je geen risico mag nemen met spullen die je van iemand anders onder je hoede hebt.

Chanel, het is niet echt offtopic omdat je als goede pensionhouder meer werk hebt en dus meer kosten maakt waardoor de prijs omhoog gaat. Dat is ook de reden waarom het op veel goede stallen ook duur is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:22

Maar wat is risico? Dat is voor elk heel persoonlijk hoor! En dat jij het een risico vindt, prima, maar daarom vind ik het niet altijd een risico.

Ik zou het veel erger vinden als mijn paard alleen moet staan, of 23u per dag op stal, of alleen met bescherming buiten mag, etc. Daar hangt voor mij dan weer te veel risico aan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:24

jesito schreef:
Daarom moet altijd iemand bij de boxen zijn, die dit begeleid.

Ik heb nooit iets anders meegemaakt, maar zelfs dan. Sommige knollen zijn erg hardnekkig overtuigd dat die andere stal beter is :Y)

Ik heb duidelijk ook een hele andere mening. Ik heb een paard, geen pasgeboren kuikentje.
Maar inderdaad, mensen met zulke wensen gooien wel de prijs omhoog.

Als mijn paard alleen, of 23u per dag in een kleine stal staat, dan is dat inderdaad voor mij ook een risico, namelijk dat alles kapot moet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:25

Inclusief de psyche van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:27

Nog maar een keertje: een bedrijf voer je niet op alleen een paar meningen, je moet je ook aan regels en goede gebruiken houden en dan maakt het niet zoveel uit of je nu fietsenmaker bent of een pensionstal voor paarden hebt. Een paard met opzet los laten lopen op het terrein is potientieel gevaarlijk en dus heel onverstandig om te doen.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:28

Nee dat hoor je niet te doen als pensionhouder

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:28

Mijn paard staat niet alleen en ook niet 23 uur per dag op stal. Maar ze gaat netjes aan het halster naar buiten. Een mens, twee (bevriende) paarden. En daar betaal ik "het mens" vier euro per dag voor. Overigens hebben wij 375 paarden op stal, dus de boxdeuren open zetten lijkt me geen heel strak plan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:29

Patty, bij jullie zou het ook niet kunnen omdat het geen afgesloten terrein is.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:33

Lovely schreef:
Poes, er staat in de wet dat je geen risico mag nemen met spullen die je van iemand anders onder je hoede hebt.

Chanel, het is niet echt offtopic omdat je als goede pensionhouder meer werk hebt en dus meer kosten maakt waardoor de prijs omhoog gaat. Dat is ook de reden waarom het op veel goede stallen ook duur is.

Ik vind een stal niet persee goed als de paarden met halster en touw wordt binnen gezet.

Als ik de paarden binnen haal doe ik er eentje een halster om en 2 volgen er los mee. Zo gaat dat vaak bij ons op stal. Het hangt denk ik ook af van wat voor soort paarden je hebt.
Als er een nieuw paard bijkomt wordt het eerst wel met halster gedaan, als ze het eenmaal doorhebben gaan ze zo met de groep mee.

Sochends zet de boer ze buiten en dan gooit hij de staldeur gewoon open bij sommige. De boer is echt begaan met onze paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:36

Juist ja, ik heb ook ooit gedacht dat dat prima was, maar daar ben ik toch aardig van terug gekomen. Tegenwoordig vind ik dat de pensionhouder waar ik mijn paard breng zich verantwoordelijk moet gedragen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:39

SIEMxFUNNY schreef:
Lovely schreef:

Ik vind een stal niet persee goed als de paarden met halster en touw wordt binnen gezet.

Als ik de paarden binnen haal doe ik er eentje een halster om en 2 volgen er los mee. Zo gaat dat vaak bij ons op stal. Het hangt denk ik ook af van wat voor soort paarden je hebt.
Als er een nieuw paard bijkomt wordt het eerst wel met halster gedaan, als ze het eenmaal doorhebben gaan ze zo met de groep mee.

Sochends zet de boer ze buiten en dan gooit hij de staldeur gewoon open bij sommige. De boer is echt begaan met onze paarden.

Hij zal gerust begaan zijn met je paard, maar als jou paard zijn been breekt (ik heb het zien gebeuren, ging ook al jaren goed) neem ik toch aan dat je bij een volgend paard ook liever hebt dat ie aan het halster naar de wei gebracht gaat worden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:41

Dan kan die pensionhouder daar niks aan doen, dan heb ik een gestoord paard.
Ja ik zou wel balen maar ik heb dingen meegemaakt, toevallig op stallen waar wel met halstertjes de paarden een uurtje naar buiten mochten onder toezicht, die ik persoonlijk erger vind dan de paarden zonder touwtje naar buiten/ binnen laten lopen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:42

PattyOosten schreef:
SIEMxFUNNY schreef:

Hij zal gerust begaan zijn met je paard, maar als jou paard zijn been breekt (ik heb het zien gebeuren, ging ook al jaren goed) neem ik toch aan dat je bij een volgend paard ook liever hebt dat ie aan het halster naar de wei gebracht gaat worden?[/quote]

Bij paarden die debiel naar buiten gaan wordt dat ook gedaan.

Zelf raakt mijn pony compleet in paniek als ze als laatste binnen wordt gezet. (gaat door stroomdraad heen). Daarom gaat ze altijd los mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:51

Nicolletje schreef:
Ja ik zou wel balen maar ik heb dingen meegemaakt, toevallig op stallen waar wel met halstertjes de paarden een uurtje naar buiten mochten onder toezicht, die ik persoonlijk erger vind dan de paarden zonder touwtje naar buiten/ binnen laten lopen.

Er zit nog een hoop tussenin, net zoals dat het samen loslaten vaak neerkomt op een met z'n allen naar de wei denderen door een toch nog iets te smal hekje.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:51

Lovely schreef:
Wat de meesten hier niet beseffen is dat het geen goede en verantwoorde manier van handelen is en als er daardoor ongelukken gebeuren, dan is de pensionhouder daar verantwoordelijk voor. Het is namelijk verboden om ongeoorloofd risico te nemen met spullen van iemand anders en dat geldt ook als je paarden in pension hebt.

Nou, zo nouw nemen de meeste pensionhouders dat vaak niet.
Want als puntje bij paaltje komt word het vaak toch op eigen risico geschoven.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:53

jesito schreef:
[

Nou, zo nouw nemen de meeste pensionhouders dat vaak niet.
Want als puntje bij paaltje komt word het vaak toch op eigen risico geschoven.

Dat kunnen ze wel proberen, maar als je dat voor een rechtbank laat komen dan kunnen ze weleens heel verdrietig worden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:54

Lovely schreef:
Er zit nog een hoop tussenin, net zoals dat het samen loslaten vaak neerkomt op een met z'n allen naar de wei denderen door een toch nog iets te smal hekje.

Nou ook daar zijn gradaties in, dat heb ik nog nooit gezien. Past nieteens, zit mijn paard de eerste dag al klem.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:58

Lovely schreef:
Nicolletje schreef:

Ik deed het vroeger ook hoor, de paarden vanuit het land met de hele groep naar de bak laten komen en dan paard voor paard naar zijn box laten komen. Maar ik ben er ook van terug gekomen. Er is een paar maanden geleden op de stal waar ik voorheen stond, een paard in het hek beland omdat deze niet ver genoeg werd open gedaan en daardoor de gehele kudde er tegelijk doorrende. Paard kreeg punt van het hek in zijn boven been achter.
Tot op het bot open gescheurd. heeft 3 maanden op de kliniek gestaan, meerdere operaties. Staat nu wel weer thuis, maar is nog afwachten of het ooit weer helemaal goed komt met hem.
Dus ik geef er ook de voorkeur aan dat ze rustig worden binnen gehaald. bv per twee.
Voor die service zou ik ook graag meer betalen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:59

Ik doe mijn paarden altijd los naar buiten en ik zie daar werkelijk geen gevaar in. Alles is omheind, dus ze kunnen alleen maar de bak door en dan doe ik daar het draad open en kunnen ze het weiland in. Ik zou het echt idioot vinden als ik dit, uit veiligheidsoverwegingen, met halster zou moeten doen. Ik heb dat overigens de 1e week wel gedaan, totdat beide paarden de routine kenden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:01

Nou goed, de pensionhouder brengt de paarden netjes naar buiten aan het touw laat de paarden los en ze beginnen te rennen, ook hier kunnen ze een been breken of wat dan ook.
Je kunt je paard niet tegen alles indekken, het is een levend dier dat zich zelfs in de stal heel veel pijn kan doen.
Tuurlijk moet ieder risico uitgesloten worden.
Ook kan een paard zich lostrekken met naar de wei brengen of uitbreken.
Ik denk als je een fatsoenlijk pad hebt van de stal naar de wei dat de risicos best beperkt zijn met meerdere paarden tegelijk.
Ik zou daar niet zo'n probleem van maken, maar met slechte ervaringen word je al gauw wat banger daarin, is ook ieders eigen mening.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:03

ja maar 1 paard wat zich lostrekt en naar het land rent is wat anders dan 10 paarden die tegelijk naar het land rennen. Dat geeft veel meer chaos, waardoor de kans op ongelukken gewoon groter is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:05

Ik heb zelf ook niet echt een kudde van tien(tallen) paarden in mijn hoofd die los binnengehaald worden.

Bij ons, maar ook op een vorige stal, stonden ze per 2 of 3 of 4 en het binnenhalen was niet kilometers van achter het land over een wild parcours maar een klein stukje van de winterpaddocks naar stal.

Een kudde paarden en hekken zijn sowieso gevaarlijk. Je kan beter een extra stroomdraadje spannen zodat jij niet staat te kloten met het hek en er 10 paarden staan te dringen. Of een verschrikkelijk snel hek hebben.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:34

Moeni11 schreef:
@ceriadwen, dat zijn stallen die je toch met naam en toenaam wel op het internet mag noemen!!!

Hahaha ja dat mag ook wel, ik sta bij Jan verboon. Heerlijke man, begaan met zijn en onze dieren, als er iets is hangt hij als eerste aan de telefoon. Valt prima mee te praten als er dingen zijn waar je mee zit. Ik hoef zo nodig niet weg, alleen ik geef toe, iets minder per maand zou ik niet erg vinden :p (afgelopen maand 1100 euro voor 2 paarden en veulen maar inclusief 2 keer smid en enting.. AU) Maar qua zorg en aandacht is het het meer dan waard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:37

Lovely schreef:
Nog maar een keertje: een bedrijf voer je niet op alleen een paar meningen, je moet je ook aan regels en goede gebruiken houden en dan maakt het niet zoveel uit of je nu fietsenmaker bent of een pensionstal voor paarden hebt. Een paard met opzet los laten lopen op het terrein is potientieel gevaarlijk en dus heel onverstandig om te doen.

En ik blijf dit net zo goed een mening vinden. Los op een volledig afgezette weg naar de wei vind ik niet los op het erf, op de wei staan ze ook los :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:05

poes schreef:
Lovely schreef:

En ik blijf dit net zo goed een mening vinden. Los op een volledig afgezette weg naar de wei vind ik niet los op het erf, op de wei staan ze ook los :)

De wet is geen mening, dat is iets waar je je aan dient te houden. Misschien in Belgie niet, maar hier wel.