Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:17

Mijn (toen nog) hengst heeft één keer een poos alleen gestaan. Hij veranderde volledig. Hij werd heel bang. Zo bang zelfs dat hij opschrok als ik hem een aai gaf terwijl hij aan het eten was. En hij begon te ijsberen. Heel pad uitgesleten voor het hek. Totaal in de stress en gefrustreerd. En ja, ik kwam braaf twee keer per dag (minstens!) om hem te verzorgen en te krabbelen, maar dat is nu eenmaal niet genoeg. En dan kon hij nog een ander paard zien en ruiken. Mijn merrie reageert minder heftig, maar wordt wel onzekerder.

En een mens als vervanging van sociaal maatje: is die mens er dan ook vrijwel de hele dag voor het paard, nog even afgezien van het feit dat het geen paard is? Ik vrees van niet.

Ook geloof ik er niet in dat de mens het kuddegedrag eruit heeft gefokt.
We maken er nog dagelijks gebruik van om een paard dingen te leren. Vaak is het juist heel handig voor ons mensen om even gebruik te maken van dit gedrag, bijv. tijdens een buitenrit waarbij het paard iets eng vind. Sowieso heb ik nog nooit gehoord van een fokker die zijn merries en hengsten erop selecteerde dat ze makkelijk bij de soortgenoten weggingen. Ik denk dat de behoefte van een paard aan sociaal gedrag ook maakt dat je er mee kunt samenwerken als mens.

Ik wil niet zeggen dat alle paarden met ieder paard samen moeten kunnen en dat er paarden zijn die totaal niet sociaal zijn (al dan niet door opvoeding) ontken ik ook niet.

Lusitana

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:03

Ik zeg ook niet dat het kuddegedrag eruit gefokt is!
Citaat:
We hebben paarden gefokt voor ons gebruik waarbij eigenschappen verloren zijn gegaan die onhandig zijn en en eigenschappen versterkt die handig zijn. Het is geen wild dier die we toevallig in gevangenschap houden.

Ik spreek ook steeds van individualisme. Een Exmoorpony die zo van de hei komt is iets heel anders dan een renpaard dat in een stal geboren is. Een paard moet wel degelijk ook mensen leren kennen om er niet bang van te zijn, maar dat proces kan heel snel gaan.
Waar het om gaat is dat de rol van de mens niet ondergeschoffeld dient te worden. Zodra er mensen in het leven komen bij een paard, speelt dat een rol.

Het zijn zeker de natuurlijke eigenschappen van het paard waar we gebruik van maken, maar, waar ik het meer over had was dat we niet de natuurlijke eigenschappen moeten gebruiken als excuus. "Ja maar een paard is een vluchtdier dus moet iedereen maar rekening met ze houden" en "een paard is een kuddedier dus moeten ze altijd maar in een groep". Omdat je daarmee ook andere mensen kunt benadelen. Jij kunt wel willen dat je "draak" op d eweg komt of in een groep zit, maar dat betekent wel dat andere weggebruikers of de paarden van de ander gevaar lopen. We hebben ook verantwoording in de zin dat onze paarden niet anderen in gevaar mogen brengen.

Ik wil beslist niet promoten om paarden alleen te houden, ik zeg alleen dat er onwijs veel variabelen in paarden houden zijn en dat alleen houden niet zielig hoeft te zijn. Een en ander hangt af van diverse factoren. We kennen de individuele paarden niet waar de topics die het aankaarten om gaan, en dan vind ik dat je niet maar kunt roepen: "dier moet maar in een groep en dan is alles wel in orde" en als iemand een paard alleen heeft staan, die meteen als grote dierenbeul wordt gezien.
De vraag was of een paard alleen zielig is en het algemene antwoord daarop is :"Dat ligt eraan" en niet "ja elke paard alleen is zielig". Het is een discussie waart!
Het mooie van een discussie is dat je door de verzameling meningen, indien goed onderbouwd, een goed inzicht krijgt van wanneer en waarom dingen niet en wel kunnen.

Wat betreft de maatjes in de wei om mee te spelen etc en de rol van de mens:
Een paard besteed het grootste deel van het etmaal aan dutten en grazen. De werkelijke interactie met andere paarden is eerder een kwestie van hier en daar minuten, dan uren. Ze houden verder contact met briezen en ze kunnen elkaar ruiken. Dit kan op een afstandje. Ze staan niet de hele dag op een kluitje.
Een paard dat in pension staat ziet zijn baas dan misschien 1 maal per dag een uur of langer, maar heeft ook te maken met iemand die een paar maal daags komt voeren. Het is dus niet zo dat als de eigenaar weg is, het paard meteen geen mensen meer ziet. Daarbij kan het andere paarden horen, zien, ruiken en vaak ook zelfs aanraken.
Een paard dat bij een eigenaar thuis staat ziet waarschijnlijk zijn eigenaar meerdere keren en ook allerlei activiteiten op het erf. Dat is niet hetzelfde als, en geen vervanging van, kuddeleven, maar wel iets dat zijn geest prikkelt, hem gevoel van veilgheid kan geven en bv met honden, spel kan uitlokken.
Het leven is niet meteen een soort van isolatiecel in een gevangenis als wel wordt voogesteld.

Er zijn idd paarden die daar totaal niet tegen kunnen, maar er zijn ook paarden die er wel tegen kunnen. Net zoals het ene paard stalleven niet verdraagt en het andere niet de hele dag in de wei wil zijn bv.
Paarden zijn individuen. Omdat ze van 1 soort zijn, wil het nog niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde zijn.
DAT moeten we nooit uit het oog verliezen.

Ik zeg altijd dat je een paard kunt houden zoals je het wilt, maar als je merkt dat je paard daarin ongelukkig is, moet je de situatie veranderen naar waarinhij wel gelukkig is.
Je hoeft niet de situatie te veranderen omdat er druk is van buitenaf van mensen die vinden dat je het paard niet kunt houden zoals je het houdt, ondanks dat het gewoon gelukkig is, simpel gebaseerd op het feit dat een paard een kuddedier is zonder enige rekening te houden met andere factoren.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:13

Ik heb een Fjord gehad.
Toen we haar kochten had ik nog geen andere paarden/pony's, dus ze stond in het begin alleen.
Eerst ging het goed, tegenover ons stonden nog paarden, en al kon ze er niet bij in de buurt komen, dat ze ze zag was genoeg.
Maar toen het slechter weer werd (ijzel, sneeuw) en de buurpaarden niet of nauwelijks meer buiten kwamen (soms enkele dagen alleen op stal),
ging het mis.
Mijn Fjord wou niet meer eten, nou en dat is zeer abnormaal want normaal eten ze alles wat maar binnen bereik kwam.
Ik gaf haar 's ochtends tegen 8 uur hooi, en tegen een uur of 11 begon ze er eens aan te knagen, nog steeds met lange tanden.
Toen hebben we snel een andere pony er bij gekocht, een shetlander, en vanaf dat moment ging ze direct weer eten.
Dus zij kon beslist niet alleen zijn, maar je hoort idd ook wel verhalen over paarden die het gewoon niks uitmaakt of ze alleen staan of met anderen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:19

Je kunt een paard prima leren dat hij op de weg op jou als mens kan en moet vertrouwen en je moet gehoorzamen. Dat heeft niets te maken met volledig alleen staan zonder mens of soortgenoot om hem te beschermen en om sociaal contact mee te hebben. De pensionstal waar je nu over spreekt is al weer heel wat anders dan de pony die helemaal alleen in het weitje om de hoek staat, zonder paard in de box ernaast en zonder stalpersoneeel, met alleen de eigenaar die één of twee keer per dag langskomt.

Dat een renpaard in een stal geboren wordt en dus niet beter weet dan dat hij maar beperkt sociaal contact heeft of beperkte beweging, wil nog niet zeggen dat hij zich niet beter zal voelen wanneer hij dat wel onbeperkt krijgt, zoals de exmoorpony op de hei dat altijd al gewend is. Ik geloof niet dat een renpaard en een exmoorpony in dat opzicht verschillen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:21

Lusitana , ik heb het idee dat je het allemaal wel goed bedoelt , maar je posts kunnen i.m.o. wel heel duidelijk opgevat worden als het goedpraten van het teveel opstallen en afzonderen van paarden , en dat vind ik erg jammer :)

Een voorbeeldje :

Iemand die nu een paard wil gaan kopen en eigenlijk alleen maar het beeld van paardenhouden van de plaatselijke manege kent , waar de dieren altijd opgehokt staan , die wil je laten inzien dat dit verre van ideaal is en een paard niet op een dergelijke manier gehouden hoort te worden omdat het eigenlijk gewoon dierenkwelling is. Of zoals in dit geval : een pony alleen op de weide.

Gaat diegene dan godzijdank toch nog even rondkijken voor wat info omtrent op een goede manier paarden houden , dan is het belangrijk dat hij / zij er goed van doordrongen wordt dat je voor een paard meer nodig hebt dan een hok of stukje gras.

Maarja , ze kennen alleen de manege , hebben daar vriendinnen , een fijne bak en kantine en ze weten niet beter dan dat dat is hoe het hoort en de paarden daar wel gelukkig mee zijn. Mensen hebben simpelweg nooit een paard ècht gelukkig gezien :=

Ze willen dus het liefste hun eigen paard daar ook ophokken omdat dat ze beste uitkomt. En dan gaan ze zoeken naar "bewijs" dat het allemaal wel prima is zo.

Uitspraken zoals in je laatste post kunnen die mensen dan gebruiken om hun paard zo'n waardeloos leven te geven...immers :

Citaat:
Wat betreft de maatjes in de wei om mee te spelen etc en de rol van de mens:
Een paard besteed het grootste deel van het etmaal aan dutten en grazen. De werkelijke interactie met andere paarden is eerder een kwestie van hier en daar minuten, dan uren. Ze houden verder contact met briezen en ze kunnen elkaar ruiken. Dit kan op een afstandje. Ze staan niet de hele dag op een kluitje.
Een paard dat in pension staat ziet zijn baas dan misschien 1 maal per dag een uur of langer, maar heeft ook te maken met iemand die een paar maal daags komt voeren. Het is dus niet zo dat als de eigenaar weg is, het paard meteen geen mensen meer ziet. Daarbij kan het andere paarden horen, zien, ruiken en vaak ook zelfs aanraken.
Een paard dat bij een eigenaar thuis staat ziet waarschijnlijk zijn eigenaar meerdere keren en ook allerlei activiteiten op het erf. Dat is niet hetzelfde als, en geen vervanging van, kuddeleven, maar wel iets dat zijn geest prikkelt, hem gevoel van veilgheid kan geven en bv met honden, spel kan uitlokken.
Het leven is niet meteen een soort van isolatiecel in een gevangenis als wel wordt voogesteld.

Er zijn idd paarden die daar totaal niet tegen kunnen, maar er zijn ook paarden die er wel tegen kunnen. Net zoals het ene paard stalleven niet verdraagt en het andere niet de hele dag in de wei wil zijn bv.
Paarden zijn individuen. Omdat ze van 1 soort zijn, wil het nog niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde zijn.
DAT moeten we nooit uit het oog verliezen.

Gedachtesprongetje dat mensen dan gaan maken : Owwww maar hier op de manege is er altijd drukte , veel mensen aaien de paarden , er lopen honden , dus dit is een prima huisvesting , gelukkig !!! *opent Marktplaats*

Of :

Citaat:
Ik zeg altijd dat je een paard kunt houden zoals je het wilt, maar als je merkt dat je paard daarin ongelukkig is, moet je de situatie veranderen naar waarinhij wel gelukkig is.
Je hoeft niet de situatie te veranderen omdat er druk is van buitenaf van mensen die vinden dat je het paard niet kunt houden zoals je het houdt, ondanks dat het gewoon gelukkig is, simpel gebaseerd op het feit dat een paard een kuddedier is zonder enige rekening te houden met andere factoren.

Gedachtesprongetje : Zie je wel , ik zie dat deze paarden hier op stal gewoon gelukkig zijn , ze kijken alert uit hun stal , willen graag aandacht , de paarden die geen aandacht willen kunnen lekker knus achterin hun stal gaan staan , ze hinniken als de eigenaar komt , er wordt super voor ze gezorgd , zijn lekker vlot bij het rijden.... niet voor elk paard is wei of contact met soortgenoten nodig dus ik zet hier ook gewoon een paard neer , kan die net zo goed er bij komen te staan als de rest , de mazzelaar ! Ik ga een paard zoeken :j

Kortom :

Mijn mening is dat je zeer voorzichtig moet zijn met zeggen dat het niet altijd zielig is , want veel mensen grijpen alles maar wat graag aan om hun waardeloze stalling nog een beetje goed te praten :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:31

@ shetjessweet
Ze verschillen niet wezenlijk, maar wel in hun acceptatie van situatie, omdat het voor de een een verandering van situatie is en voor de andere een continuiteit van situatie.
Ik zeg niet dat een renpaard dat weidegang in een groepssituatie zou krijgen dat niet leuk vind, of wel?
Het een sluit het ander niet uit. Omdat bepaalde feiten kloppen, wil niet zeggen dat andere feiten meteen maar niet koppen. Dingen kunnen naast elkaar bestaan en allebei kloppen. Dit ontdek je ook in discussies. Het gaat niet om gelijk, maar gewoon om alle facetten langs te gaan.

Verder geef ik voorbeelden om aan te tonen dat er verschillen zijn en dat niet het een meteen dit of dat betekent en het ander zus en zo.
Er wordt heel snel geoordeeld vanuit een bepaald standpunt, in dit geval "elk paard moet in een groep en elke andere manier van houden is not done" terwijl alleen zijn niet verschrikkelijk hoeft te zijn als er bepaalde voorwaarden zijn waar dat bepaalde paard genoegen mee neemt.

Nogmaals, het is van groot belang om het individuele paard en situatie in ogenschouw te nemen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:53

Er zijn ook mensen die als kluizenaars leven.

Moet het dan ook maar kunnen dat we mensen eenzame opsluiting geven, omdat er immers mensen zijn die dat ook een prima levensstijl vinden?

Kom zou zeg. 99% van de paarden is gewoon nog steeds een kudde-dier en hoort bij soortgenoten.

Dat er uitzonderingen zijn...tja....dat is bekend.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:00

Nou mijn rijpony staat in princype alleen,soms met een paard erbij.Hij heeft ook lang alleen gestaan,voordelen,geen beschadigde ballen van zijn achtervoetjes en geen uitgetrapte staart meer.
Fellow geeft er echt niks om als hij maar kan eten en hinniken....dat doet ie allen tegen mensen en niet tegen zijn stalgenoten :D
Hij maakt zich nergens druk om. (en weet je hoe fijn dat is buiten een paard wat gaat lopen rennen omdat zijn soortgenoten worden weggehaald)! :j

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:03

Ik denk dat het ook heel erg per paard verschilt!
Zoals bij vivana hierboven vind haar paard het prima om alleen te staan.
Mijn paard daarin tegen, die vind het niks, die heeft gewoon soortgenoten nodig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:08

Uitzonderingen mogen wat mij betreft ook uitzonderingen blijven , waarbij we er van doordrongen zijn dat het NIET normaal of wenselijk is...en liefst ook ons best doen om de situatie te veranderen.

En dus niet zeggen : ach het is wel okee want hij is het gewend en kan ook zonder grote problemen oud worden op deze manier. Er wordt i.m.o. veels te laconiek omgegaan met het alleen houden van paarden , reactie van Vivana is daar weer een mooi voorbeeld van....

Zal best dat zo'n alleenstaand diertje tevreden is met zijn leven , maar is dat genoeg... als je zo'n beestje dan later in een een fijne kudde plaatst merk je pas echt dat die dan veel beter in zijn vel zit en veel meer kwaliteit van leven heeft. Mensen genoeg die dachten het wel prima was allemaal...totdat ze hun dier op een diervriendelijkere manier gingen houden.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:45

@Lusitana: En omdat het renpaard het toch al gewend is om maar beperkt sociaal contact te hebben, is dat wel goed zo en mag je het zo laten? Overigens gaat dit topic over paarden die echt helemaal alleen staan, dus niet in een pensionstal met andere paarden in de box ernaast. Ik begrijp dat er naar het individuele paard moet worden gekeken en dat het ene paard slechter tegen alleen zijn kan als de ander. Maar er zijn echt maar een paar heel aparte uitzonderingen die het echt prettiger vinden om alleen te zijn. Dus in het algemeen gesproken zal ik inderdaad zeggen dat elk paard in een groep moet. (Die extreme gevallen dus daar gelaten.)

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:57

mijn eerste paard kon niet bij andere paarden/pony staan. werd of vechten en dan hard tegen hard met gevolg dat zij onder de wonden zat en de andere ook, en zij was diep ongelukkig met soort genoten. tot ik haar verleden uit gepluist heb, bleekt dat ze als veulen alleen tussen de schapen had gestaan. ik heb gelijk wat schapen geregeld en een eigen stuk land met schapen zomers voor haar geregeld. en ze werd ineens een vrolijke dame, is net hoe ze ook gewend zijn denk ik. en moet ook bij elkaar passen. want zoals bij mensen, als bij dieren is het, ik mag jouw of ik mag jouw niet. je kan zeggen ik zet een soort genoot er bij maar als ze ongelukkig zijn wat heb je daar aan. en zoals bij mensen. zijn er mensen die het fijn vinden om iemand altijd omzich heen te hebben. maar je heb ook mensen die graag op zich zelf zijn.

het is leuk wat de dieren bescherming wil of hoe somige mensen denken. maar ik ga er van uit dat ieder die aan dieren begint zelf zijn dier het beste kan in omgang of karater, en weet wat goed is voor zijn dier. ( tuurlijk er zijn mensen die dieren verwaarlozen, maar ik ben van mening dat er ook ouders zijn die hun kinderen verwaarlozen) daar ontkomen we niet aan maar ik ben wel van mening dat die gene die wel goed voor zijn dier is, het beste weet voor zijn dier,

Pearlgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:14

Een paard alleen op de weide vind ik altijd zielig. Zeker als het voor langere tijd is ,...x

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:38

Maar is het dan niet onze taak om er alles aan te doen om een paard toch proberen in te scharen in een kudde of iig er een maatje voor te vinden? Naar mijn idee wordt een paard al te snel bestempeld als niet sociaal en niet in een kudde kunnen staan. Probeer het met meerdere dieren, laat ze rustig aan elkaar wennen ipv gelijk erbij te gooien. Ik kocht een 2-jarige hengst voor bij mijn 4-jarige hengst en heb ze eerst naast elkaar gezet op de weide met draad ertussen waar ook weer ruimte tussen zat mochten ze gaan slaan met de voorbenen. Daarna minder draden ertussen zodat ze konden snuffelen. Toen aan de hand met elkaar en daarna los met mij ertussen en zo uitbreiden tot paar uur bij elkaar, dag bij elkaar, dag en nacht bij elkaar. Mijn oudste hengst was ook een aso nadat hij een aantal maanden alleen had gestaan. Ik kocht een 5 maanden oud veulen voor erbij (hij was toen 2,5) en die gooide hij meerdere keren in de sloot. Het dier mocht niet in zijn kudde! Hij moest dood. Enorme rotbok was het toen. Op stal ging het goed samen maar in "zijn" weiland tolereerde hij geen andere paarden. Nadat hij voor de tweede keer het veulen in de sloot gooide heb ik ze een week samen op stal opgesloten. Daarna waren ze echt lief voor elkaar. Hij bewaakte het veulen als die lag. Hij speelde en was gewoon echt super voor hem. Nu als ik er nog een dier bijzet dan zet ik het nieuwe dier eerst met een van mijn minder dominante pony's en dan introduceer ik er steeds een nieuw dier bij. 3 van de 4 kan je vrijwel overal bijgooien, de oudste is het lastigste maar hoeft ondanks dat hij dominant is niet alleen te staan. Zeg nu zelf, dit is toch onbetaalbaar?

Afbeelding
(vlnr, jaarling hengst, 4-jarige hengst, 6-jarige alpha hengst, 4-jarige ruin)

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:02

Idd paarden zijn kuddedieren, dus alleen in de wei vind ik wel behoorlijk zielig.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:19

suuzepuus schreef:
Citaat:
Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien

Ik denk dat dat een mening is. En tja... ik ben het daar niet mee eens!
Andere paarden om zich heen die hij alleen kan horen en kan ruiken maar geen lichamelijk contact mee kan hebben is (naar mijn mening) onvoldoende.

Ik heb een 8 jarige tinker ik kocht hem met 4 hij is weken ongelukkig geweest omdat ik m bij zijn maatje had weggehaald.
Later stonden regelmatig friezen in de wei naast hem als die er waren was hij gelukkig als die naar de wei aan de overkant gingen of verderop was hij dagen aan het roepen en zielig.
we hebben een oude haflinger opgenomen en hij was zielsgelukkig nu vrijdag 7 oktober hebben we haar moeten laten inslapen. en niet alleen weij maar vooral de tinker heeft het heel zwaar ze is vanochtend vroeg opgehaald de tinker hebben we even weggezet zodat hij t niet zag.
hij heeft dagen naast het zeil waaronder ze lag gelegen geduwd en gepiept hopend dat ze op zou staan.
heb hem nadat fanny is weggehaald teruggezet op wei maar, hij blijft maar hangen rond de plek waar ze lag. snuffelend voor haar laatste geur maar niet te verliezen.

Hij is in diepe rouw in de wei is hij te rustig normaal aanhankelijk toen ik hem uit de wei haalde of aandacht wilde geven deed hij lelijk.
Ik ben inmiddels via bokt bezig met een nieuw maatje voor hem.
Het is heeel moeilijk om fanny nu zo snel te vervangen, haar haren liggen immers nog op wei ( pff) maar ik moet doen wat voor hem t beste is en dat is hem een kudde teruggeven als is het maar 1 paardje t is wel een kudde.

Merkend wat voor verschil het uitmaakt zal ik hem nooit meer alleen laten staan het eerste jaar dacht ik wel dat het goed ging t 2e ook maar nadat hij een maatje kreeg ( hij was al lief) werd hij veel rustiger relaxter en nog liever en aanhankelijker. Een paard heeft geen mens nodig maar een soortgenoot om mee te krabbelen.

voor fanny was t een varken altijd rollen in de modder tegen de jeuk sinds fanny werd hij gekrabbeld en was het over mijn bonte parel bleef bont en was niet telkens zwart. nu ziet hij weer uit als een varken. uit verveling jeuk ik weet t niet mijn kijk erop is
Hij is 100% gelukkiger met een vriendinnetje

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:23

weet je dat het zelfs strafbaar wordt een paard of pony alleen houden ? Die wet zou eigenlijk per 01-01-2011 ingaan door minister van landbouw en partij van de dieren .
Een paard of pony mag je nooit alleen zetten , het betekend in de natuur voor je paard / pony dat ze uit de kudde verwijderd zijn omdat ze ziek en waarschijnlijk dood gaan , dat gevoel geef je bij je pony/paard als je hem alleen neerzet .
Een geit erbij is ook prima hoor maar nooit alleen zetten .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:28

Antar schreef:
weet je dat het zelfs strafbaar wordt een paard of pony alleen houden ? Die wet zou eigenlijk per 01-01-2011 ingaan door minister van landbouw en partij van de dieren .
Een paard of pony mag je nooit alleen zetten , het betekend in de natuur voor je paard / pony dat ze uit de kudde verwijderd zijn omdat ze ziek en waarschijnlijk dood gaan , dat gevoel geef je bij je pony/paard als je hem alleen neerzet .
Een geit erbij is ook prima hoor maar nooit alleen zetten .

Persoonlijk vindt ik een geit erbij ook te weinig hoor. Een geit is geen paard en dus is hun "taal" heel anders en niet te vergelijken.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:56

Vind ik ook persoonlijk niets hoor een Geit erbij , een paard hoort in een kudde met een soortgenoot .

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:00

Tja een geit meningen verschillen mijn vorige merrie was zielsgelukkig met haar geitje toendertijd. ze had een shet bij zich gehad dat was een ramp die was de reinste terror naderhand de geit was geweldig als we t bos in gingen ging de geit mee en zelfs als we hier van huis uit in de winter door t dorp naar t bos reden ging de geit mee die liep netjes op stoep een ware atractie in t dorp geit kon niet zonder paard en andersom als de geit niet meeging wilde dusty niet rijden de reactie wat je ook hebt met een paardengenootje.
Wat ik wel moet zeggen. Ik ben er nu steevast voor dat je een paard met paard moet zetten.
Geen kleine pony dat is ook niks, iets van gelijkwaardige hoogte zodat ze zich onderling kunnen krabbelen.
dat is veruit het beste.

missiskimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:36

Een maatje is altijd wel fijn, zou zelf niet willen dat mn paard alleen staat.
En een geit zou ik zelf niet voor kiezen.. maar daar verschillen de meningen idd over!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:30

Beter een maatje van gelijke hoogte dan een klein ponietje.
Beter een ponietje dan een geit.
Beter een geit dan een kip.
Beter een kip dan niks.
Beter alleen op de wei dan alleen 24-7 op stal.
Beter 24-7 alleen op stal dan 24-7 op een stand.

Zo kun je altijd wel doorgaan en alles goed praten...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:56

Mijn oude pony staat ook alleen in de paddock en op het land. Andere pony is helaas overleden vorig overleden.

We hebben geprobeerd om mijn paard erbij te zetten in de paddock maar helaas werd mijn oudje flink te grazen genomen ondanks dat het een onderdanige
merrie is.

Nu staan ze dus helaas allebei alleen buiten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:00

ik heb mijn merrie ( fjord van 21 ) ook alleen staan, heb wel diverse pony''s geprobeerd erbij te zetten maar is helaas niks geworden, wil het misschien nog een keer proberen met een shet maar momenteel staat ze bij onze geiten en schapen, dit is ze altijd al gewend ze kijkt ook niet op of om naar andere pony's

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:39

Zielig kent een paard niet.
Maar een paard is sowieso een kuddedier van nature.
Nu je pony alleen is, betekent dat, dat hij constant op zijn hoede moet zijn voor eventueel gevaar.
Ook heeft ie geen maatje om lekker mee te kroelen.