Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:We hebben paarden gefokt voor ons gebruik waarbij eigenschappen verloren zijn gegaan die onhandig zijn en en eigenschappen versterkt die handig zijn. Het is geen wild dier die we toevallig in gevangenschap houden.
Citaat:Wat betreft de maatjes in de wei om mee te spelen etc en de rol van de mens:
Een paard besteed het grootste deel van het etmaal aan dutten en grazen. De werkelijke interactie met andere paarden is eerder een kwestie van hier en daar minuten, dan uren. Ze houden verder contact met briezen en ze kunnen elkaar ruiken. Dit kan op een afstandje. Ze staan niet de hele dag op een kluitje.
Een paard dat in pension staat ziet zijn baas dan misschien 1 maal per dag een uur of langer, maar heeft ook te maken met iemand die een paar maal daags komt voeren. Het is dus niet zo dat als de eigenaar weg is, het paard meteen geen mensen meer ziet. Daarbij kan het andere paarden horen, zien, ruiken en vaak ook zelfs aanraken.
Een paard dat bij een eigenaar thuis staat ziet waarschijnlijk zijn eigenaar meerdere keren en ook allerlei activiteiten op het erf. Dat is niet hetzelfde als, en geen vervanging van, kuddeleven, maar wel iets dat zijn geest prikkelt, hem gevoel van veilgheid kan geven en bv met honden, spel kan uitlokken.
Het leven is niet meteen een soort van isolatiecel in een gevangenis als wel wordt voogesteld.
Er zijn idd paarden die daar totaal niet tegen kunnen, maar er zijn ook paarden die er wel tegen kunnen. Net zoals het ene paard stalleven niet verdraagt en het andere niet de hele dag in de wei wil zijn bv.
Paarden zijn individuen. Omdat ze van 1 soort zijn, wil het nog niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde zijn.
DAT moeten we nooit uit het oog verliezen.
Citaat:Ik zeg altijd dat je een paard kunt houden zoals je het wilt, maar als je merkt dat je paard daarin ongelukkig is, moet je de situatie veranderen naar waarinhij wel gelukkig is.
Je hoeft niet de situatie te veranderen omdat er druk is van buitenaf van mensen die vinden dat je het paard niet kunt houden zoals je het houdt, ondanks dat het gewoon gelukkig is, simpel gebaseerd op het feit dat een paard een kuddedier is zonder enige rekening te houden met andere factoren.
suuzepuus schreef:Citaat:Een volwassen stalpaard dat verzorging, goed eten en beweging krijgt en ander paarden om zich heen, is niet zielig. Alle behoeften zijn nl voorzien
Ik denk dat dat een mening is. En tja... ik ben het daar niet mee eens!
Andere paarden om zich heen die hij alleen kan horen en kan ruiken maar geen lichamelijk contact mee kan hebben is (naar mijn mening) onvoldoende.
Antar schreef:weet je dat het zelfs strafbaar wordt een paard of pony alleen houden ? Die wet zou eigenlijk per 01-01-2011 ingaan door minister van landbouw en partij van de dieren .
Een paard of pony mag je nooit alleen zetten , het betekend in de natuur voor je paard / pony dat ze uit de kudde verwijderd zijn omdat ze ziek en waarschijnlijk dood gaan , dat gevoel geef je bij je pony/paard als je hem alleen neerzet .
Een geit erbij is ook prima hoor maar nooit alleen zetten .