Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:00

sja,wat is acceptabel blijft altijd een discussie
maar eingelijk is die discussie zinloos

neem het fenomeen paard
verdiep je in de behoeftes van het dier , mentaal en lichamelijk.
et voila, conclusie lijkt me vrij simpel te trekken

paarden horen gewoon niet minimaal 20 uur per dag opgehokt te worden , punt
daar is het beeste niet voor ontworpen

koud?
daar hebben ze haar voor ,
scheren omdat dat nu eenmaal makkelijk is voor de ruiter?
koop een goeie outdoordeken , kunnen ze alsnog de kou in , geen probleem .

ze vervelen zich na drie uur?
zorg dat er wat te doen is , hooi, wilgentakken wat dan ook

en buiten staan hoeft geen wei te zijn
veel paarden trekken hele dagen ras niet eens , weides zijn vaak veel te vet
maar gewoon lekker keutelen en mutsen onder elkaar , briesje door je staart en dergelijke is wel noodzaak

meer werk?
neuh, trust me
ik ben met de paddocks mesten net zo veel, of zelfs iets minder kwijt dan als ik 12 stallen zou moeten mesten (er staan er hier 12)
verder blijft de verzorging hetzelfde, ja vooruit, je bent een 10 minuten langer bezig met cooling down in de winter, that's it

btw kw scheren , race streepje op de hals en borst scheren en dan heb je niet eens een deken nodig bij het gros van de paarden
hooguit een ongevoerde regendeken voor het gemak van een schoon en droge rug om het zadel op te kiepen

let wel dat ik niemand wil veroordelen , soms wil je graag, maar kan het niet
maar heel eerlijk gezegd, zodra ik mijn paarden de vrijheid die ze nu hebben
en de sociale contacten die ze nu hebben niet meer kan bieden
dan denk ik toch dat ik de boel verkoop naar iemand die dat wel kan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:01

Pmara..........23 paarden rijden in de avonduren is best krap qua tijd :D

je ontkomt er dus niet aan om dan paarden deels dagelijks buiten te zetten :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:03

Precies pmarena,

maar heel veel mensen willen niet toegeven dat het voor hen makkelijker is als het paard gewoon schoon op stal staat terwijl dat wel vaak het geval is. Ik moet ook om mijn vzpaard uit de wei te halen eerst 10 minuten lopen omdat er direct aan stal geen land is staat ze een eind verder op. Dat heb ik er wel voor over hoor als zij dan de hele dag buiten kan staan. Wat maken mij die 10 minuutjes nou uit en haar scheelt het een hele hoop!

Het is nog steeds niet zoals ik (en een heleboel andere )het graag zien maar er komt zeker verandering in. Er waren op bokt altijd wel van dit soort discussie's maar ik denk dat het zeker de afgelopen 2 jaar echt is toegenomen. Dat er wat commotie is omtrent paardenwelzijn is dus al een hele stap vooruit. Zo zijn op de stal waar mijn vzpaard staat extra weides gehuurd zodat ook de sportpaarden de wei op kunnen.

Ik denk mede doordat Anky aan de campagne van de Dierenbescherming meedeet dat dat toch wel de oogjes van sommige van haar fans zijn geopend.

Ik neem voorlopig zelf geen paard omdat ik hem/haar niet op een stal wil waar ze niet constant of een groot deel van de tijd met soortgenootjes buitenloopt. Ik wil haar gewoon in de wei kunnen laten staan als ik een dag wat minder tijd heb en dat ik me niet druk maak over hoe lang ik bij haar moet zijn omdat ze anders niet in de losgooibak kan (wat dus wel bij mijn vzpaard is)

Er zijn denk ik ook een hoop mensen op bokt die wel hun paard nog bijna 23/7 op stal hebben. Ik weet alleen niet of die wel echt durven te reageren in een topic als deze als we mensen die hun paard 2/3 uur naar buiten laten al "slecht" noemen := ik noem het niet slecht hoor, het is iig al een stuk beter dan helemaal niet naar buiten

over die 23 paarden die kan je toch prima over de hele dag rijden :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:06

pmarena schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Ik weet niet wat voor paardenbedrijf je hebt maar ik heb op een springstal gewerkt met 23 paarden en die gingen ook allemaal 2 uur de wei op om beurten maar die moesten toch ook nog dagelijks getraind worden en is er toch echt geen tijd om die heel de dag op de wei te zetten en dan allemaal pas savonds te rijden?!

.....

Dus ligt er allemaal een beetje aan waar het paard voor dient en hoe dingen uitgebreidt of ingekort kunnen worden met als belangrijkste einddoel het welzijn van het dier en niet van de eigenaar!

Kijk , en daar zit hem dus de kneep : een mooie tegenstelling :)

Die dieren mogen dus duidelijk maar 2 uur naar buiten voor het gemak van de mens.
Ze hoeven toch niet allemaal 's avonds gereden te worden :?

Ik neem aan dat er 1 , 2 of maximaal 3 tegelijk gereden worden , daarvoor hoeven ze toch niet alle 23 op stal :?

Doe het dan per dagdeel , in groepjes van 6 ofzo.

Er vanuit gaande dat ze misschien allemaal gereden o.i.d. moeten worden :

Er gaan er 18 naar buiten , 6 blijven er binnen om gereden te worden.
Zodra die klaar zijn , gaan zij naar buiten en komen er 6 andere naar binnen. Enz.

Hoef je hooguit wat vaker voor heen en weer te lopen , en als je dat er al niet voor over hebt...

@Pmarena grappig dat je dit zegt want is typisch een reactie van iemand die nog nooit op een spring of dressuurstal gewerkt heeft maar dat neem ik je niet kwalijk.

Kijk op zo'n stal staan paarden van andere mensen die dus getraint worden op internationaal/nationaal niveau en waar een prijskaartje aanhangt met heel veel 0-tjes op het eind......dus die mogen absoluut niet met een ander paard op de wei ivm blessures veroorzaakt door bv een schop die met hoefijzer eraan weleens erg verkeert uit kan vallen...dus staan ze allemaal in een appart stukje en loop je dus ook al continue heen en weer want het is op zo'n stal niet paardje buitenzetten en ondertussen 2 uur wachten en paardje binnen zetten....nee daar tussendoor heb je je andere bezigheden.
En het mooi is dat wanneer je ze na ongeveer 2 uur gaat binnenhalen er weer geen eentje bij is die je moet gaan halen omdat ie niet naar binnen wilt!!

Ook begint men daar sochtends al om 06.00u "in dienst" van de paarden met voeren e.d(dan lig jij nog lekker in je bedje denk ik),maar je zou voor de gein eens een weekje moeten meelopen(als je dat volhoudt)dan weet je precies hoe goed die dieren het daar hebben en hoeveel aandacht en verzorging eraan besteedt wordt dan mag je meepraten oke.

Het is namelijk ook nog eens zo dat die dieren wanneer ze ongelukkig of niet goed in dr vel zouden zitten echt niet op dat niveau goed zouden kunnen presteren hoor,dat zie je echt wel aan de resultaten terug.

Dus na die ervaring hoor ik het graag van je hoe je dan denkt hoe het "zou" moeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:07

jahoor........... alles wat bij mij in training kwam, ging niet het land op..........

en stonden dus inderdaad 20 uur per dag op stal......

23 paarden kan je prima over de dag heen rijden......... maar dat betekend dat een groep in de ochtend, en een groep in de middag en een groep in de avond naar buiten gaat....... simpelweg omdat je teveel tijd kwijt bent met het halen en brengen :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:12

Dan loop je maar heen en weer.

Ik heb toevallig wel eens een paar weken gewerkt op een paardenkliniek/springstal en weet wat een hectiek er soms kan zijn maar ik heb ook gezien dat iedereen rond een uur of 7 weer naar huis gaat en er een hoop weides leeg stonden. (ik sliep er snachts) Paarden kunnen ook prima in het donker naar buiten hoor :+ Dan doe je het toch op die manier. Overdag de helft buiten en de andere helft snachts buiten. Daar hebben de meeste spring/dressuurstallen op dat niveau heus wel ruimte voor. en anders maak je die maar :)

Wedden dat de meeste paarden veel beter in hun vel gaan zitten. Misschien iets minder heet maar das ook logisch :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:12

KiWiKo schreef:

Nogmaals : waarom in de avonduren :?
Lees post even :P

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:18

Mijn ponys lopen van ongeveer half april tot eind september of langer is maar net hoe mooi het weer blijft 24/7 op het land. Swinters hebben ze met zijn 3en een loopstal met uitloop in een paddock en uitloop op tegels buiten, ze kunnen dus altijd in en uit lopen als ze dat willen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:19

PEERENBOOMPIE : kanonnen wat aan aannames allemaal , je hebt geen idee wat ik wel of niet gedaan heb en hoe mijn dagindeling is , jammer dat je meent conclusies te moeten trekken die bovendien nog helemaal verkeerd zijn ook.

Daarmee zet je jezelf niet op een goede manier in een discussie ;)

Het doet er trouwens ook niet toe wie welke ervaring heeft of de grootste bikkel is :P

Op veel professionele stallen zal het zo werken zoals jij omschrijft , dit is omdat men dat zo gewend is.

En daar zit hem nu juist het probleem : het gemak / belang van de mens staat ver boven dat van het paard.

Precies de vinger op de zere plek. Maar omdat het om economische , sportieve of persoonlijke belangen gaat wordt het belang van het paard maar ondergeschikt gemaakt en veel mensen vinden dat nog normaal ook.

Dat is nu juist het hele probleem :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:21

pmarena schreef:
KiWiKo schreef:

Lees post even :P

als jij dan ook even leest :)

23 paarden is al moeilijk in 24 uur :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:23

mvs schreef:
Dan loop je maar heen en weer.

Ik heb toevallig wel eens een paar weken gewerkt op een paardenkliniek/springstal en weet wat een hectiek er soms kan zijn maar ik heb ook gezien dat iedereen rond een uur of 7 weer naar huis gaat en er een hoop weides leeg stonden. (ik sliep er snachts) Paarden kunnen ook prima in het donker naar buiten hoor :+ Dan doe je het toch op die manier. Overdag de helft buiten en de andere helft snachts buiten. Daar hebben de meeste spring/dressuurstallen op dat niveau heus wel ruimte voor. en anders maak je die maar :)

Wedden dat de meeste paarden veel beter in hun vel gaan zitten. Misschien iets minder heet maar das ook logisch :=

hihi dan loop je maar heen en weer............... tuurlijk :) :)

bokt gaat al steigeren als ik zeg dat ik alles met sporen rij omdat ik gewoonweg de tijd niet heb om sporen aan en af te doen :) :)

maar dat stukje paardenwerken kennen veel mensen niet :)

In de nacht is het prima buiten vertoeven.......... absoluut, geen probleem :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:24

Citaat:

Lees post even :P[/quote]
als jij dan ook even leest :)

23 paarden is al moeilijk in 24 uur :D :D[/quote]

Ja , dus :?

Als je niet het personeel / de ruimte hebt voor zoveel paarden dan moet je er misschien niet aan beginnen , en al helemaal niet alleen in de avonduren maar gewoon over de hele dag :P

Het zit hem in dat terugkerende gezwam over de avonduren ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:26

:D nee het zit hem in het niet kunnen begrijpen dat 5 paarden op een dag al heel veel is om te managen :) ook qua weidegang :)

beesten moeten ook nog her en der een keer gevoerd worden, uitgemest worden........... en zo zijn er nog wel heeeeeeel veeeeeel meer legio dingen die ook nog even tussendoor moeten gebeuren :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:28

Om even terug te komen op de beginpost; ik hou mijn paard bewust 24/7 buiten, het hele jaar door. Hij is dan het allergelukkigst en dat vind ik zeer belangrijk. Naast zijn leven met mij als mens, mag hij verder lekker genieten van zijn leven als paard in een vaste groep. Ik ben heel blij dat ik zo'n plek voor hem heb kunnen vinden vlakbij huis. Met minder neem ik absoluut geen genoegen (meer)a. :n
Niks mooiers dat je paard te zien met zijn maatjes in zo'n mooi gebied (meerder hectares in een natuurgebied).

Deze discussie is altijd hetzelfde hier op bokt en ik vrees dat we er nooit uitkomen. Het is jammer dat sommige mensen wel eens schijnen te vergeten dat een paard een paard is. Een kuddedier dus, die veel (vrije) beweging nodig heeft, veel sociaal contact nodig heeft (als een paard dat vanaf jongsaf aan gewend is, heb je echt geen problemen ;) ) en dat de spijsvertering ook gemaakt is om te kunnen fourageren de hele dag door. Ongeacht het gebruik van het dier zelf. 2 a 3 uurtjes buiten per dag vind ik persoonlijk onacceptabel. Dat is mijn mening. ;)

Overigens staan er bij ons ook sportpaarden. Die gaan elke dag een aantal uren de wei op, meer dan 3 uur in elk geval. ;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:29

KiWiKo schreef:
jahoor........... alles wat bij mij in training kwam, ging niet het land op..........

23 paarden kan je prima over de dag heen rijden......... maar dat betekend dat een groep in de ochtend, en een groep in de middag en een groep in de avond naar buiten gaat....... simpelweg omdat je teveel tijd kwijt bent met het halen en brengen :)

Idd Kiwiko want de dames hier snappen niet dat het niet simpelweg halstertje touwtje aandoen is en naar de wei brengen NEE DAMES LET OP....bij alle paarden voor en achter pees/kogel bescherming aan ....springschoenen voor.....in de winter regendeken over de staldekens...hoeven krabben voor het uit de stal halen...en opletten dat je geen merrie naast een hengst zet!!

Bij het binnenhalen ALLES AFDOEN....op de poetsplaats zetten,benen en staart afspuiten en hoeven invetten.....opborstelen en de manen en het hoofd en overige zandvrij maken.......dan onderdeken en staldeken weer op en dan pas op stal zetten.....vantevoren volgende groepje klaarzetten en wegbrengen wanneer je het groepje wat je binnengezet hebt afgewerkt hebt......ook nog even zorgen dat de paarden die gereden moeten worden klaarstaan,dus opgetuigd,gebandageerd en al.......

De Paarden die net bereden zijn kunnen ook niet gelijk de wei op natuurlijk dus het is nog meer management en inzicht dan jullie denken hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:32

Natuurlijk is dat zo , maar dat is dan maar de uitdaging van het vak toch ;)

Het is gemakzuchtig om ze maar op stal neer te zetten voor je eigen gemak. Het is logisch dat het zo gaat en zo gegroeid is , maar dat maakt het nog niet acceptabel.

Ergens zijn we een gewoon een grens over gegaan , de balans tussen het belang van de ruiter en het belang van het paard is zoek.

Economische overwegingen zijn het. Niks mis mee , maar het gaat eigenlijk gewoon ten koste van het paard.

Maargoed , topsport is sowieso doorgeschoten natuurlijk. Maar dat doen mensen zichzelf nog aan.

Om er dieren bij te betrekken en het belang van het dier zo ondergeschikt te maken , dat is best iets om eens goed voor op je hoofd te krabben en kritisch naar te kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:32

PERENBOOMPIE schreef:
KiWiKo schreef:

Idd Kiwiko want de dames hier snappen niet dat het niet simpelweg halstertje touwtje aandoen is en naar de wei brengen NEE DAMES LET OP....bij alle paarden voor en achter pees/kogel bescherming aan ....springschoenen voor.....in de winter regendeken over de staldekens...hoeven krabben voor het uit de stal halen...en opletten dat je geen merrie naast een hengst zet!!

Bij het binnenhalen ALLES AFDOEN....op de poetsplaats zetten,benen en staart afspuiten en hoeven invetten.....opborstelen en de manen en het hoofd en overige zandvrij maken.......dan onderdeken en staldeken weer op en dan pas op stal zetten.....vantevoren volgende groepje klaarzetten en wegbrengen wanneer je het groepje wat je binnengezet hebt afgewerkt hebt......ook nog even zorgen dat de paarden die gereden moeten worden klaarstaan,dus opgetuigd,gebandageerd en al.......

De Paarden die net bereden zijn kunnen ook niet gelijk de wei op natuurlijk dus het is nog meer management en inzicht dan jullie denken hoor.

Over welk soort paarden heb jij het in jouw opsomming PERENBOOMPIE? (als in: functie)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:34

:x :x :x

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:44

Sportpaarden Ninx :D :D :D

jeweetwel........ die dieren die de aders erop hebben liggen als ze aan het werk mogen........ al snurkend de baan inkomen omdat ze weer aan het werk mogen....... die dieren die de lambada dansen aan het touwtje als je ze uit de weide haalt omdat ze weer mogen :) :)

kan ook wel zijn dat je dit soort vrolijke werkwillige paarden niet kent hoor :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:47

pmarena schreef:
Natuurlijk is dat zo , maar dat is dan maar de uitdaging van het vak toch ;)

Het is gemakzuchtig om ze maar op stal neer te zetten voor je eigen gemak. Het is logisch dat het zo gaat en zo gegroeid is , maar dat maakt het nog niet acceptabel.

Ergens zijn we een gewoon een grens over gegaan , de balans tussen het belang van de ruiter en het belang van het paard is zoek.

Economische overwegingen zijn het. Niks mis mee , maar het gaat eigenlijk gewoon ten koste van het paard.

Maargoed , topsport is sowieso doorgeschoten natuurlijk. Maar dat doen mensen zichzelf nog aan.

Om er dieren bij te betrekken en het belang van het dier zo ondergeschikt te maken , dat is best iets om eens goed voor op je hoofd te krabben en kritisch naar te kijken.

ben ik met je eens......... gaat altijd ten koste van het paard...........

gelukkig krijgt het paard (als ik mijn werk goed doe dan he!!) wel een baasje die enkel en alleen voor dat paard moet zorgen,....... en dat in alle veiligheid kan doen....... met alle tijd rust en ruimte :)

want dat is de enige reden waarom ze bij mij moesten inleveren ......... noem het een soort van investering :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:47

@Ninx "als in functie" zo mooi omschreven door jou had ik het in eerste instantie over mijn eigen knollie in de dressuursport"landelijk" en later zijn we over de functie alszijnde springpaarden/dressuurpaarden op nationaal/internationaal uitgekomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:48

KiWiKo schreef:
Sportpaarden Ninx :D :D :D

jeweetwel........ die dieren die de aders erop hebben liggen als ze aan het werk mogen........ al snurkend de baan inkomen omdat ze weer aan het werk mogen....... die dieren die de lambada dansen aan het touwtje als je ze uit de weide haalt omdat ze weer mogen :) :)

kan ook wel zijn dat je dit soort vrolijke werkwillige paarden niet kent hoor :D :D

Oooooooooh die!!! :+ ;) :D

(en of ik die ken...., in jouw opsomming komt dat type paard blijkbaar wel buiten, nou.. daar teken ik voor Kim!)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:49

Die van mij staat ook nog steeds 24-7 buiten. Ik kies een stal daar ook zeker op uit. Ook in de winter vind ik dat ze zeker 8 uur naar buiten moeten. 8 uur buiten is nog steeds 16 uur op stal!
Ik heb daar overigens echt een tik mee.... ik moet altijd uitrekenen hoe lang hij buiten staat en dus vooral ook hoe lang hij binnen staat. In de winter kom ik ook echt pas na buitensta tijd zodat ik daar niet van snoep.... obsessed much... :o
Of ie het nu leuk vindt of niet, weer of geen weer, naar buiten!

Mijn oude peerd staat in een hitactief stal, die mag het dus zelf regelen. Nog beter!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:50

Nu PEERENBOOMPIE het over sportpaarden heeft. Toevallig zijn we nu met de verkoop van een aantal KWPN sportpaarden bezig, geen van allen heeft een Marktplaats prijskaartje. De duurste zal rond de ton moeten gaan opbrengen, evengoed komen deze paarden wel buiten en worden ze dagelijks zeer intensief getraind.
Natuurlijk kan dit type paard naar buiten, hetzij op doordachte wijze... dat wel, maar het kan zeker!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:51

als het even veilig kan....... dan komt het wel buiten :)

maar het is een erg lastig telefoontje naar een eigenaar die 500 per maand neerlegt om zijn dier zadelmak te maken of te corrigeren waarin je uit moet leggen dat het dier de komende paar maanden uit de running is omdat het een peesblessure oid opgelopen heeft in de wei............

eigenaren moesten bij mij ook tekenen voor ongelukken op het land......... niet tekenen is niet op het land........