Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ik noem het niet slecht hoor, het is iig al een stuk beter dan helemaal niet naar buiten
pmarena schreef:PERENBOOMPIE schreef:Ik weet niet wat voor paardenbedrijf je hebt maar ik heb op een springstal gewerkt met 23 paarden en die gingen ook allemaal 2 uur de wei op om beurten maar die moesten toch ook nog dagelijks getraind worden en is er toch echt geen tijd om die heel de dag op de wei te zetten en dan allemaal pas savonds te rijden?!
.....
Dus ligt er allemaal een beetje aan waar het paard voor dient en hoe dingen uitgebreidt of ingekort kunnen worden met als belangrijkste einddoel het welzijn van het dier en niet van de eigenaar!
Kijk , en daar zit hem dus de kneep : een mooie tegenstelling
Die dieren mogen dus duidelijk maar 2 uur naar buiten voor het gemak van de mens.
Ze hoeven toch niet allemaal 's avonds gereden te worden
Ik neem aan dat er 1 , 2 of maximaal 3 tegelijk gereden worden , daarvoor hoeven ze toch niet alle 23 op stal
Doe het dan per dagdeel , in groepjes van 6 ofzo.
Er vanuit gaande dat ze misschien allemaal gereden o.i.d. moeten worden :
Er gaan er 18 naar buiten , 6 blijven er binnen om gereden te worden.
Zodra die klaar zijn , gaan zij naar buiten en komen er 6 andere naar binnen. Enz.
Hoef je hooguit wat vaker voor heen en weer te lopen , en als je dat er al niet voor over hebt...
Dan doe je het toch op die manier. Overdag de helft buiten en de andere helft snachts buiten. Daar hebben de meeste spring/dressuurstallen op dat niveau heus wel ruimte voor. en anders maak je die maar 

mvs schreef:Dan loop je maar heen en weer.
Ik heb toevallig wel eens een paar weken gewerkt op een paardenkliniek/springstal en weet wat een hectiek er soms kan zijn maar ik heb ook gezien dat iedereen rond een uur of 7 weer naar huis gaat en er een hoop weides leeg stonden. (ik sliep er snachts) Paarden kunnen ook prima in het donker naar buiten hoorDan doe je het toch op die manier. Overdag de helft buiten en de andere helft snachts buiten. Daar hebben de meeste spring/dressuurstallen op dat niveau heus wel ruimte voor. en anders maak je die maar
Wedden dat de meeste paarden veel beter in hun vel gaan zitten. Misschien iets minder heet maar das ook logisch

Citaat:Pmara..........23 paarden rijden in de avonduren is best krap qua tijd![]()
je ontkomt er dus niet aan om dan paarden deels dagelijks buiten te zetten

[/quote]
[/quote]

nee het zit hem in het niet kunnen begrijpen dat 5 paarden op een dag al heel veel is om te managen
ook qua weidegang 

) en dat de spijsvertering ook gemaakt is om te kunnen fourageren de hele dag door. Ongeacht het gebruik van het dier zelf. 2 a 3 uurtjes buiten per dag vind ik persoonlijk onacceptabel. Dat is mijn mening. 
KiWiKo schreef:jahoor........... alles wat bij mij in training kwam, ging niet het land op..........
en stonden dus inderdaad 20 uur per dag op stal......
23 paarden kan je prima over de dag heen rijden......... maar dat betekend dat een groep in de ochtend, en een groep in de middag en een groep in de avond naar buiten gaat....... simpelweg omdat je teveel tijd kwijt bent met het halen en brengen

PERENBOOMPIE schreef:KiWiKo schreef:jahoor........... alles wat bij mij in training kwam, ging niet het land op..........
en stonden dus inderdaad 20 uur per dag op stal......
23 paarden kan je prima over de dag heen rijden......... maar dat betekend dat een groep in de ochtend, en een groep in de middag en een groep in de avond naar buiten gaat....... simpelweg omdat je teveel tijd kwijt bent met het halen en brengen
Idd Kiwiko want de dames hier snappen niet dat het niet simpelweg halstertje touwtje aandoen is en naar de wei brengen NEE DAMES LET OP....bij alle paarden voor en achter pees/kogel bescherming aan ....springschoenen voor.....in de winter regendeken over de staldekens...hoeven krabben voor het uit de stal halen...en opletten dat je geen merrie naast een hengst zet!!
Bij het binnenhalen ALLES AFDOEN....op de poetsplaats zetten,benen en staart afspuiten en hoeven invetten.....opborstelen en de manen en het hoofd en overige zandvrij maken.......dan onderdeken en staldeken weer op en dan pas op stal zetten.....vantevoren volgende groepje klaarzetten en wegbrengen wanneer je het groepje wat je binnengezet hebt afgewerkt hebt......ook nog even zorgen dat de paarden die gereden moeten worden klaarstaan,dus opgetuigd,gebandageerd en al.......
De Paarden die net bereden zijn kunnen ook niet gelijk de wei op natuurlijk dus het is nog meer management en inzicht dan jullie denken hoor.

pmarena schreef:Natuurlijk is dat zo , maar dat is dan maar de uitdaging van het vak toch
Het is gemakzuchtig om ze maar op stal neer te zetten voor je eigen gemak. Het is logisch dat het zo gaat en zo gegroeid is , maar dat maakt het nog niet acceptabel.
Ergens zijn we een gewoon een grens over gegaan , de balans tussen het belang van de ruiter en het belang van het paard is zoek.
Economische overwegingen zijn het. Niks mis mee , maar het gaat eigenlijk gewoon ten koste van het paard.
Maargoed , topsport is sowieso doorgeschoten natuurlijk. Maar dat doen mensen zichzelf nog aan.
Om er dieren bij te betrekken en het belang van het dier zo ondergeschikt te maken , dat is best iets om eens goed voor op je hoofd te krabben en kritisch naar te kijken.
KiWiKo schreef:Sportpaarden Ninx![]()
![]()
![]()
jeweetwel........ die dieren die de aders erop hebben liggen als ze aan het werk mogen........ al snurkend de baan inkomen omdat ze weer aan het werk mogen....... die dieren die de lambada dansen aan het touwtje als je ze uit de weide haalt omdat ze weer mogen![]()
kan ook wel zijn dat je dit soort vrolijke werkwillige paarden niet kent hoor![]()